gelovig???

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 13:13

Nee, ik kan me ook niet voorstellen dat dat zo gezegd is. Verward Kan me ook voorstellen dat je dat niet snapt *LOL* , want dat doe ik ook niet. Natuurlijk moet de dader gepakt worden, want hij moet gestraft worden voor wat hij gedaan heeft.
Ik vind het ook heel moeilijk om hier een uitspraak over te doen, want zulke dingen kan ik ook niet echt begrijpen, ben ook maar een mens.
Haha! Ik heb zelf familie in Enschede, en daarvan woonden er ook een stel in het rampgebied, dus ik begrijp een klein beetje wat er speelt daar. Heel veel sterkte.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 14:05

De mens heeft dus van nature de neiging om te kiezen voor het slechte (zoals Billy hier stelt). No offence hoor, maar waarom heeft God de mens dan zo geschapen? Om te kijken in hoeverre hij/zij de verleiding tot het slechte kan weerstaan? Zodat alleen de mensen die die verleiding inderdaad kunnen weerstaan naar de hemel gaan? Een soort natuurlijke selectie (hee, had Darwin het daar ook niet over, maar dan in een ander verband)? En wat is daar dan precies de bedoeling van? Ik zie het zelf als 'Bewust fout afstellen, de wereld in gooien en kijken of het nog goed komt. Zo ja, dan bingo, zo nee, dan dikke pech.' Of zie ik het nu heel zwart wit?

Doet me denken aan het verhaal 'Het grote gebeuren' van de schrijver Belcampo, dat zich afspeelt in de plaats waar ik ben opgegroeid - het beschrijft 'de dag des oordeels' voor de inwoners van die plaats. Ik vond het heel treffend geschreven, maar het is Belcampo door de inwoners van die plaats niet in dank afgenomen. Tja, het is maar net hoe je het wilt interpreteren, net als met de bijbel.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind geloven een intrigerend iets en ik keur het ook niet af. Maar ik kan vaak de logica niet inzien van dingen die worden gezegd in naam van het geloof. Misschien omdat ik niet met kerk en bijbel ben opgevoed, slechts met bepaalde christelijke normen en waarden (wat ik hier eerder al uitlegde). Ben dus nogal kritisch als het om bepaalde uitspraken gaat.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 14:09

Hoi Karin, je hebt niet helemaal goed gelezen, de mens is goed geschapen, maar is na de zondeval geneigd om voor het kwade te kiezen. De schepping was volmaakt.
Belcampo ken ik helaas niet.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 14:41

Ik ben zelf katholiek opgevoed, maar op een vrij soepele manier. Wij zijn thuis altijd vrij gelaten wat betreft het geloof. We mochten zelf weten of we naar de kerk gingen toen we ouder dan 16 waren, daarvoor moesten we 'af en toe' een keertje mee.
Op zich geloof ik wel in een God, en in iets dat lijkt op een hemel. Maar ik geloof ook in reïncarnatie, dat je weer terug komt op aarde omdat je nog dingen moet leren.
Verder geloof ik ook dat de ramp in Enschede bijv. niet Gods wil is. Het is niet zo dat als er iets ergs gebeurt, dat je kan zeggen 'het is Gods wil'. Wat wel Zijn wil is, tenminste dat denk ik, is dat wij elkaar helpen in moeilijke tijden, leren van moeilijke momenten, geestelijk sterker worden en leren van eventuele fouten die we gemaakt hebben.
Als mijn leven altijd perfect gaat, zal ik nooit ergens van kunnen leren, ben ik geestelijk niet sterk en mocht er dan toch nog ooit wat gebeuren, dan ben ik daar niet tegen opgewassen.
Na 23 jaar lang epilepsie en twee jaar geleden borstkanker, kan ik aardig wat hebben. Die borstkanker leerde mij dat God mij een leven gaf 34 jaar geleden, alleen.... IKZELF was degene die er wat van moest maken.
Net als Marieke zegt: tijdens een slechte periode moet je alle kracht verzamelen en zélf die circel doorbreken. Zelf zul je de ladder opmoeten, omhoog.
Als God je een paar pasjes omhoog zou helpen, das verdraaid makkelijk.
Maar toch. Zou je niet ontzettend trots op jezelf zijn als je die passen zelf had gedaan?
Jij,
die zélf op eigen benen kan staan?
Jij, die het zelf kon?
Gods glimlach.... in de zon.

Rushwood

Berichten: 124
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 14:48

ik geloof in ..... respect voor elkaar, dat is voor mij het sleutelwoord,dat is er imo veel te weinig op deze aardkloot, het respecteren van elkaars opvattingen zou een eind maken aan oorlogen en misstanden op de wereld, ik veroordeel iemand niet omdat hij in iets anders geloofd als ik, daar zal die persoon zijn of haar redenen wel voor hebben (net als ik) ik vind het dus ook niet goed als men een mening bij een ander op wil leggen, zoals jehova getuigen bijvoorbeeld, ik ga ook niet bij hun langs de deur om te zeggen dat ze mijn mening moeten delen.een collega van mij doet aan ontwikkelings hulp in roemenie onder de noemer "hulp aan medechristenen" op zich prima, maar ik heb er moeite mee dat ze de mensen eers hun geloof op willen leggen voor ze ze helpen (dit gebeurt echt) ik zij gekscherend tegen hem dat ik hem niet wou helpen omdat je een bijbel zo donders lang moet koken voor hij gaar is,90% van alle oorlogen zijn ontstaan door het geloof, althans door de interpretatie van het geloof.de boodschap op zich is niets mis mee , en zolang men zou accepteren dat iemand anders het misschien anders uitlegt is er niets aan de hand, maarja de geschiedenis bewijs dat dat helaas niet zo is. ik geloof in niets (zo heet dat als je niet in god gelooft)eigenlijk geloof ik dus in de logica, de evolutieleer is voor mij de meest logische verklaring, en die staat soms haaks op de bijbel of equavalenten daarvan (sjees wat een woord, praat toch eens normaal Verward )respect daar gaat het bij mij om, en dat is soms heel moeilijk,(zelf onmogelijk als je boos word)maar ik doe mijn best, en dat is eigenlijk een geloofsleer op zich.

greetz pepper

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 15:26

Ja daar kan ik me wel in vinden. Ik snap ook dat je het irritant vindt dat ze die mensen hun geloof willen 'opdringen', maar zij zien het niet zo, zij geloven dat ze iets goeds doen omdat iemand tot jezus bekeren zijn of haar redding is.
Maar ik vind het soms ook wel irri. Zeg altijd tegen mijn mams "God is liefde dus als ik maar heeel lief ben voor mijn medemens dan - als er een hemel is - laat god me vast wel binnen. daarvoor hoef ik neit perse naar de kerk. Goed zijn voor je medemens EN voor de wereld zelf, daar draait het om." Moeders heeft zo haar bedenkingen maar ze snapt het wel. Inderdaad, alles draait om respect en - heb ik al eerder gezegd - live and let live!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 17:14

Citaat:
Op 2001-07-27 12:51, schreef Billy:
Sinds de zondeval (Adam, Eva en de appel) is er een strijd tussen God en de duivel, of als je het zo wilt noemen, het goede en het kwade. De mens is van nature zondig, dus heeft de neiging om verkeerde dingen te doen, ook al doen ze het met de beste bedoelingen.


Billy, volgens jou heb ik niet goed gelezen. Maar als jij stelt 'de mens is VAN NATURE zondig', dan staat dat er toch echt alsof de mens zondig geschapen zou zijn. Immers: VAN NATURE en niet door iets externs als het voorval met de appel en de slang...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 22:16

zoals dorine zegt, maar dan in andere woorden, je leert de zon niet te waarderen als je niet de schaduw kent. Is helemaal waar. De mensen die nooit iets meemaken leven vaak minder bewust, hebben vaak ook minder inlevingsvermogen (geldt niet voor iedereen). maar soms heb ik toch sterk het idee dat de een heel erg gespaard wordt, en dan de ander te veel op zijn bord krijgt. Ook wordt wel eens gezegd "een mens krijgt zoveel te incasseren als hij kan verdragen." Ben ik het niet mee eens. Sommigen krijgen te veel en plegen vervolgens zelfmoord, of ze kwijnen weg. Deze wereld hangt naar mijn gevoel aan elkaar van onrecht. en onrecht doet vaak erge pijn. Als er nu een god zou zijn, waarom dan zo hard? Het had toch ook wel minder hard gekund?

Roel
Berichten: 653
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 23:22

Officieel geloof ik wel. Maar vroeger gingen we ook braaf naar de kerk, maar (sorry) ik viel altijd in slaap. Dus mocht ik niet meer.
Verder er zal best zoiets misschien wel bestaan. Ik geloof er niet in, anders vraag ik me af waar ik zo'n ))_*_*_)$%$#)# leven aan te danken heb..

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 11:19

Dat vind ik wel een mooie uitdrukking, van het niet zo van de zon kunnen genieten als je de schaduw niet hebt gekend. Eentje om te onhouden!

*Femke*

Berichten: 24
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: ~~Medemblik~~

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-01 21:59

Nou dan zal ik ook maar eens reageren als 'wel gelovige'.
Jullie zegen wel dat het hypocriet is enzo, maar voor dat hele evolutie verhaal enzo heb ik meer geloof nodig, hoe kan deze hele wereld uit 1 klein minicelletje zijn gekomen??? Verward
En vind jij niet dat deze wereld mooi geschapen is??? (paarden bijvoorbeeld!!). Al die oorlogen,verkrachtigingen, ruzies zijn de verantwoordelijkheden van de mensen zelf! Jou vader of moeder gaat jou kamer toch ook niet bij elk smerig sokje opruimen! Zoiets heet eigen verantwoordelijkheid.
De duivel gaat ook door deze wereld en probeert de mensen over te halen om bij hem te komen en Gods plan tegen te houden en zo heb je dan de zonden (oorlogen, verkrachting, ruzie enz)(en ook bij Christenen!!) en dat is heus niet Gods wil!
Ik hoop dat jullie mij ookl begrijpen, maar ik ben ook niet zo'n heilig boontje hoor Schijnheilig Schijnheilig er wordt namelijk ook wel eens gedacht dat geloven saai is maar dat dat absoluut niet het geval (hoeft te zijn) is kan ik je nog wel vertellen! (niet nu veel te lang verhaal *LOL* ).
Verder ving ik het vreemd dat er geen gelovige bokkers hebben gereageerd! Verward Die zijn er toch wel??? Of ben ik nou de enige Verward Verward
Doeidoei

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-01 23:10

Zelfs als niet-gelovige zie ik wel iets in de theorie van margreet; de hel en de hemel is hier waar wij zijn. De duivels zijn onder ons (je weet wel, die figuren die paarden momenteel aan gort steken en dat soort dingen doen) maar je hebt ook engelen (die helpen bijvoorbeeld bij brooke hospital). Maar wie regelt nu het geluk dat je tegen een engel aan loopt? en wie regelt de pech dat het de duivel is die op je weg komt en van jouw leven een hel maakt? Want dat is dus niet je eigen verantwoordelijkheid.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 12:18

nee, Femke bedoelt het anders. Ze bedoelt dat mensen elkaar zelf verkrachten. Mensen hebben verantwoordelijkheid over zichzelft. Zo zegt Femke.

Misschien bestaat er wel een god en dan vraag ik me heel hard af waarom hij niet meer doet. En misschien bestaat er geen god en dan vraag ik me af hoe nou alles ontstaan is.
Groetjes,Steef

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 13:45

Precies! Er zijn dingen die op je pad liggen en die gebeuren gewoon (niet dat je die uitlokt) maar je kan ook keuze's maken. En daardoor heeft iedereen zelf invloed op wat er gebeurt, zonder altijd invloed te hebben op het gedrag van anderen. En ook als je iets ergs overkomt kan je daarna weer keuzes maken over hoe nu verder.

Goeie vraag Steef. Ben ik zelf ook nog niet uit...

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 22:35

tja, wat geloof ik?
een goeie vraag.
ten eerste in mezelf en in zoveel andere dingen, ook wel in (een) God, maar de vraag is hoe.
ik geloof wel in God, maar het is heel moeilijk uit te leggen hoe.

het is misschien wel dom, misschien geloof ik er wel in maar ik weet niet eens of hij wel bestaat, maar dat is met zoveel dingen.
hij regelt niet de dingen, dat doen wij zelf met alle mensen om ons heen. hij zou niet eens die dingen kunnen regelen, want hoe zou hij dat dan doen?

ik geloof dus wel, mijn moeder ook en mn grootouders van beide kanten ook, dus ik geloof van huis-uit zeg maar.
maar hoe is de vraag, als ik dood ga, kan ik er me geen voorstelling bij maken, ik denk aan de eeuwige rust, niet aan de hel en de hemel, en als dat laatste het geval zou zijn, zou ik de hel weglaten en zou er alleen de hemel zijn.

ik ga bijna nooit naar de kerk (zeker 1 maal per jaar, haha) want waarom moet je op een speciale plaats bidden?
en waarom moet je bidden?
als je wilt kun je dat toch overal en als je dat niet wilt, doe je het niet.
tja, als iemand dood gaat, bij een bruiloft en doop kom je natuurlijk vaker in de kerk dan 1 maal per jaar.

zelf ben ik pas 2 jaar geleden gedoopt, mijn moeder heeft altijd gezegd dat ik zelf mocht kiezen, en dat heb ik dus op mn 15e gedaan, mijn broertje is toen ook gedoopt (hij was toen 12) en over een tijdje ga ik Belijdenis doen.
wij gaan ook altijd naar chatechisatie, maar meer voor de gezelligheid, de jeugd onder elkaar zeg maar, maar ik ben niks verplicht, niet van mijn moeder uit of van wat dan ook, ook niet vanuit de dominee, die heeft natuurlijk wel liever dat we komen maar Joke (ja, zo noemen we de dominee) voert geen druk uit, sommige ouders wel, die van mij niet.
ik kwam van kleins af aan al in de kerk, ook toen ik nog niet gedoopt was, maar dat was ook maar 1 maal per jaar ofzo, en dat is dus nu niet meer of minder geworden.

mijn broertje en ik hebben op een school gezeten die niks met ons geloof te maken had, er is wel een openbare school in onze gemeente, maar dan wel een plaats verder op, een heel eind weg dus.
daarom is er niet gekeken naar het geloof van een school, en nu die keuze wel gemaakt kan worden, kijken we er nog niet echt naar.

ik ben gewoon mezelf, mijn geloof verandert er niks aan en daar wil ik ook niet op aangekeken worden, want dat houdt niks in met je innerlijke.
mijn tante is van geloof verandert omdat mn oom een ander geloof had, maar dan vraag ik me af wat het geloof dan voor je inhoudt, als je voor een vent een ander geloof kiest.
ik geloof dus wel, maar ook weer niet.
maar ik benadruk dus nog maar een keer dat ik in heel veel dingen geloof en in heel veel dingen niet, wel in mezelf en in sommige anderen en dingen, in hoop, geluk, leven, toeval etc etc.
maar niet in dat God alles beslist of al die Bijbel verhalen, ik ken er wel wat, maar ik heb ook nooit echt de Bijbel gelezen.


en tja, wat is geloven, geloof je alleen maar als je in een God gelooft, ik vind van niet, ik geloof in zoveel dingen!