zwanger en rijden, 't wordt wel hard minder!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

zwanger en rijden, 't wordt wel hard minder!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-03 11:20

Ik ben nu 5.5 maand zwanger. Ik begin al een lekker buikje te krijgen. ik draag echt van voren, en heb dus een echte puntbuik (vergelijk het met een voetbal onder je trui). Ziet er niet uit dus....
Het rijden wordt nu hard minder, ik stap vooral en af en toe een stukkie draf ('t is wel goed vor je houding, dat zwanger zijn!), en een kort galopje lukt ook nog wel. Ik ben erg benieuwd hoe lang ik het vol zal houden.
Gelukkig wil mijnvader het dan wel zo'n 2x per week van me over nemen, hij heeft gister voor het eerst de hulpen voor galop gegeven waar Des naar luisterde. Des ging wel vaker in galop bij hem, maar dat was meer per ongeluk.
Daarnaast wil ik haar 1x per week longeren en dan de 4e keer een stukje wandelen, en tussendoor buiten laen grazen, kijken of we dan weer wat spek op haar ribbetjes kunnen krijgen.

Ik ben erg benieuwd hoe lang het duurt na de bevalling voor ik weer op paard zou kunnen zitten. Hoe lang duurde dat bij jullie? Moet ik op weken of maanden rekenen? Of verschilt dat erg per bevalling?

We kunnen hier wrsvh per 1 mei adsl verkrijgen, dus dan kan ik jullie weer goed op de hoogte houden van alles. Vooral als ik dan daadwerkelijk de baby heb, heb ik 2 maand de tijd om jullie dagelijks te "vervelen" met babypraat....

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 12:06

Bij mijn eerste zwangerschap zat ik binnen 10 dagen alweer op het paard tijdens een ruiterkamp met de rijvereniging, Lachen.....de hechtingen waren er nét uit..........Ik heb kunnen doorrijden tot de 7e maand, toen kon ik er met mijn dikke buik niet meer opkomen en hield het rijden dus op.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 13:58

Ik heb er verder nog geen ervaring mee.... dus kan geen antwoord geven op de vraag..

Maar wat ik me nu af vraag. Zijn jullie niet bang om zwanger van het paard te vallen?? Het lijkt me echt eng om zwanger paard te rijden....

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 14:20

Manda schreef:
Maar wat ik me nu af vraag. Zijn jullie niet bang om zwanger van het paard te vallen?? Het lijkt me echt eng om zwanger paard te rijden....


Nee dus Haha! . Ik ben nu 30 weken zwanger (nog 10 te gaan) en ik rij nu ca 2 x in de week. Opstappen moet wel via een krukje en ik kan niet al te lang rijden maar als ik er eenmaal op zit gaat het eigenlijk wel prima. ONgeveer 4 weken geleden had ik mijn laatste les, we waren toen bezig met het aanleren van de wissels en Max struikelde over zijn eigen benen, hij viel op de grond uiteraard lag ik ernaast . Ik had op dat moment geen enkele last en ben er weer direct op gegaan. Pas later bleek dat het toch wel flink aangekomen was bij mezelf en ik had last van 'bekkenpijn' (een beetje moeilijk uit te leggen maar alles rond het bekken doet pijn, lopen kon alleen met kleine stapjes ). Dat heeft een week geduurd en toen ben ik weer aan de gang gegaan met rijden. Ik ben er dus niet bang door geworden.

Voor de rest gewoon naar je lichaam luisteren. Als je last krijgt stoppen.

Mellow

Berichten: 6470
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 19:27

die vrouw waar ik bij rijd die is nu 8 maanden zwanger en 2 weken geleden zat ze er nog even op.
maar dat gaat nu ook niet meer. *LOL*

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-03 20:35

k Heb ook een krukje nodig om erop te komen, maar verder gaat het prima. Heb vandaag ca 3 uur gereden. Ik stap dan grotendeels, waardoor ik na afloop wel een zere kont heb (dat zitten kun je beter afwisselen met draf, maar dat gaat niet voor heel lang). Tsja, hoe lang ik het dan nog volhoudt.... nog even afwachten denk ik....

Baileys

Berichten: 544
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Koudekerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 20:43

Heb tot 42 weken en 2 dagen aangespannen gereden. Ideaal! Toen spoedkeizersnede , dat kwam nogal aan dus heeft het zeker twee maanden geduurd voor ik er weer op kon klimmen.

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 20:50

Ik heb helemaal niet gereden tijdens mijn zwangerschap, vond het risico veeel te groot.
Verder kan je na een korte tijd wel weer rijden. Ligt eraan hoe snel je na je bevalling weer een beetje bent opgeknapt!

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 00:30

Het ligt helemaal aan je persoontje. Ik ken mensen die tot een week voor de bevalling nog reden, ik ken mensen die er na vier maanden al mee op moesten houden.
Na de bevalling geldt eigenlijk hetzelfde. Ik ken mensen die er na twee weken alweer op zaten, ik ken ook mensen die twee jaar (!) niet hebben kunnen rijden vanwege bekkeninstabiliteit.
Veel plezier met je zwangerschap, w horen graag het verdere verloop, toch?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 00:33

Ik ben nu bijrijder ipv iemand die zwanger is. Even rekenen: ze is uitgerekend in mei en ze is begin maart gestopt... dus na 6,5 maand ongeveer. Ze begon buikpijn te krijgen tijdens het rijden, dus ze durfde het niet meer aan.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 09:32

Ik heb er geen ervaring mee, maar dat maakt niet uit. Mijn ervaring zou toch de jouwe niet zijn. Maar ik zie veel zwangere vrouwen om me heen en vrouwen die bevallen. Dus het varieert. Als je geen bekkeninstabiliteit hebt scheelt het al de helft. Je moet in het begin wel zowiezo effe je gemak houden na de bevalling, anders kun je een baarmoederverzakking krijgen. Ik geloof dat artsen het liefst hebben dat je wacht tot 6 weken na de bevalling. WEet iemand daar iets meer van?

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-03 23:27

Dat kan ik dinsdag wel eens aan de verloskundige vragen. Ik weetdat je door mag rijden zolang je het zelf nog prettig vind, en zolang het verantwoord is (rustig paard, enzo). Maar ze zal ongetwijfeld ook kunnen vertellen of er medisch een indicatie is om langer te wachten na de bevallling.
Voorlopig raden ze het me nog steeds aan. ik heb gauw last van mijn rug (mijn houding is niet je-van-het), en op paard zit ik wel kaarsrecht en heb dan dus juist geen last van mijn rug....

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 00:06

Volgens mij is het advies om zeker 6 weken niet te rijden. In verband met de bevalling wordt je bekken zachter en dit moet eerst weer "uitharden" voordat je gaat rijden. Er bestaat anders kans dat je alsnog last krijgt van bekkeninstabiliteit. En dan ben je verder van huis.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 00:44

Daarbij rij je met kraamverband in ook niet lekker Haha!
Ik had mijn moeder een zwangerschapsrijbroek laten maken, (met dikkebuikuitsparing) want van alles dat maar iets druk gaf op mijn buik en voorheen taille Knipoog werd ik vreselijk misselijk van.
Ik heb beide keren tot week 26 gereden zonder problemen, had toen nog geen eigen paard, dus dat scheelt.
Daardoor weet ik ook niet na hoe lang je er weer op kunt, maar in mijn geval na het stoppen van borstvoeding dat ik weer ging rijden (eerst een jaar gedaan, tweede 10 maanden)

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 00:58

Ik heb ook een spoedkeizersnede gehad omdat mijn bekken bodem te gespierd bleek te zijn van... jawel... het paardrijden!!!!
Houdt hier dus rekening mee want dat heb ik, noch mijn verloskundige niet gedaan.
Op zich niet zo erg hoor, dus ik praat je geen angst aan. Alleen bleef ons dochtertje halverwege de geboorte vastzitten.
Als we hier van ter voren wel rekening mee gehouden zouden hebben had het geen spoedje na 40 uur weeen hoeven te zijn. Met de volgende mogen we nu gewoon een datum prikken wanneer de keizersnede plaats vind! Jieha!!! Oh ja, in antwoord op je oorspronkelijke vraag; Na 6 weken kon ik alweer rijden. Nooit voormogelijk gehouden want 5 weken daarvoor moest ik opnieuw leren lopen vanwege de ruggeprik. Niet dat ik zo'n bikkel ben hoor! Maar het hersteld gewoon heel snel!

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 01:00

Mijn verloskundige zei juist dat mijn bevalling zo makkelijk ging omdat ik paardrij!

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 01:38

Kan natuurlijk ook! Laat ik voorop stellen dat het absoluut geen angstpraat is. Ik zou zo de hele bevalling over doen voor het geweldige resultaat dat nu lekker diep in haar bedje ligt te slapen!!!!

Clien

Berichten: 1511
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 09:08

obsession schreef:
Mijn verloskundige zei juist dat mijn bevalling zo makkelijk ging omdat ik paardrij!

Ik heb wel eens gehoort dat het juist meer pijn doet om te bevallen als je paardrijdt. het schijnt dat je andere spieren 'kweekt' die een 'normaal' mens niet vaak in gebruik heeft.
Maar idd wat je zegt, misschien is het juist daarom wel fijner...

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 11:44

Bij mij was de bevalling daardoor ook zwaarder, zeiden ze. Ach ja...Ik heb bijna niet gereden: eerst te misselijk, daarna even en toen ging ik veel vocht vasthouden.En ik had dan Joris zwanger in moeten rijden, leek me een slecht plan. Ken iemad die van haar paard viel en daarna groeide het kindje niet meer..Boos! Je neemt toch een bepaald risico en dat moet je zelf bepalen.
Ben ong. na 4 weken weer begonnen, maarre hangen over het zadel is dan geen feest Knipoog En ja, we horen graag hoe het verder gaat Mijn resultaat kun je in mijn profiel zien.