sorry maar hier ben ik weer met puppy vraag

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nathalieke
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Waregem (West-Vlaanderen / België)

sorry maar hier ben ik weer met puppy vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-03 22:06

ik las
Citaat:
Laat u pup het eerste jaar geen trap lopen, of naast de fiets lopen, dit ook weer om te verkomen dat zijn heupen worden overbelast met alle gevolgen van dien beter voorkomen dan genezen!!


is dit van die trap nu echt waar? want we wonen eigenlijk boven (beneden de zaak en de tuin) dus dan moet ik de hond een jaar dragen wanneer ze naar buiten moet of om te gaan wandelen en spelen?? dan weet ze nog niet wat een trap is na een jaar?

ter informatie het is een laagbenige jack russel pup (teefje) en ik heb ze nog niet maar ik ben me volop aan het informeren

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 22:09

Nou ze weet wel wat een trap is hoor! En voor een keertje is het niet erg om in het 1e jaar trap te lopen, maar meer dan 1x per maand mag echt niet. Jack Russells zijn erg gevoelig voor PatellaLuxatie (knie op slot in het nederlands) als je haar zo vroeg laat traplopen worden de kniebanden verkeerd belast en krijg je problemen. Ook voor de heupen is het slecht, als geldt dit iets meer voor de grotere rassen! Als je andere vragen hebt kan je me PB-en of mailen

nathalieke
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Waregem (West-Vlaanderen / België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-03 22:21

ok bedankt! gelukkig dat ik het weet :s ik mag er niet aan denken dat ik ze verprutst zou hebben Bloos Scheve mond ik pb je nog even

Baileys

Berichten: 544
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Koudekerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 22:22

Ja, dat van die trap is dus echt waar. En dat geldt trouwens ook voor mul zand (op het strand bv.), dat loopt ook veel te zwaar voor een pup.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 22:27

Wij hebben ook een trap en we leren onze Jackrussel pup eerst zitten voordat we de trap op of af gaan, en dan tillen we haar op. Ik denk niet dat het een probleem is om ze na een jaar te leren de trap op te lopen. Ik denk dat het zowiezo niet goed is om een hond zo vaak de trap op en af te lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 23:03

Ja dat is helemaal waar.
Laat asjeblieft je pup geen traplopen, is echt slecht voor de heupen!!! Vooral grote honden schijnen meer problemen te krijgen als je ze te vroeg overbelast met traplopen, naast de fiets laat rennen, te ver gaat lopen etc etc.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 23:15

Waar je ook op moet letten is bv met het gooien van balletjes, de pup stormt erachter aan en belast dus op dat moment ook alles veel te veel..

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 23:22

ja GEEN trappen voor pups.
Wij hebben het in de inprentingsfase ooit een paar treden laten lopen om te laten zien wat het was, maar til je hond alsjeblieft op.
Wij hadden een boxer pup en konden gelukkig in de lift.
Maar volgens mij is het nooit goed, ook niet als ze ouder zijn, maar dat weet ik niet zeker....

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 08:52

Inderdaad dit is waar ...

nathalieke
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Waregem (West-Vlaanderen / België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-03 19:31

MirageGidran schreef:
ja GEEN trappen voor pups.
Wij hebben het in de inprentingsfase ooit een paar treden laten lopen om te laten zien wat het was, maar til je hond alsjeblieft op.
Wij hadden een boxer pup en konden gelukkig in de lift.
Maar volgens mij is het nooit goed, ook niet als ze ouder zijn, maar dat weet ik niet zeker....


dus ook als ze ouder zijn dan 1 jaar, geen trappen laten lopen? Verward dit zie ik dus niet zitten. dat wil zeggen iedere keer als ik ze naar beneden draag dat ik moet wachten tot wanneer ze naar boven wil ofzo en zorgen dat ze niet vanzelf naar beneden gaat :s . Mijn andere hond (maltezer) deed iedere dag wel een stuk of 6 keer de trap op en af en ze heeft nooit ergens last van gehad. maar het eerste levensjaar zal ik ze zeker altijd dragen maar mag dat daarna echt niet? als ze volgroeid zijn kan dit toch niet zo een kwaad? de hondensporten zijn dan toch ook belastend (zoals dat springen en zo) . en van dat balletje :s als een hond al niet meer mag spelen :s , ook in het eerste levensjaar zeer voorzichtig zijn maar daarna mag je hond toch eens goed rennen en zo? ik vind het geen leven hoor als ze altijd maar moeten stilzitten.
dit zijn gewoon mijn bedenkingen hierover dus als iemand het er niet mee eens is of wat beter weet zeg het me alsjeblieft! Ik wil m'n hond nu ook weer niet kreupel maken

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 19:35

MirageGidran schreef:
, maar dat weet ik niet zeker....


Knipoog

nathalieke
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Waregem (West-Vlaanderen / België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-03 19:40

MirageGidran"]
[quote="MirageGidran schreef:
, maar dat weet ik niet zeker....


Knipoog
[/quote]

hihi , misschien weet iemand het antwoord? anders wordt dit echt niet te doen . volgens mij is dit bij volgroeide honden niet zo'n probleem (al je nu ook weer niet overdijft)

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 21:36

Mijn honden lopen nooit trappen..
Ja tenzij we in de stad een trap tegen komen van pakweg 3/4 treden.
Maar thuis mogen ze geen trap lopen.

En zo'n moeite is het toch niet een jackrussel op te pakken?

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 21:59

Een pup is een hele verantwoording, daar horen bepaalde regels bij. De belangrijkste is dat je een pup geen trappen mag laten lopen, zeker niet het eerste jaar en liever zelfs wachten totdat ze 1,5 jaar zijn. Zeker een kleine hond kost het verschrikkelijk veel moeite en is het een zeer zware lichamelijke belasting. En het klopt wat betreft de PatellaLuxatie, hier moet je echt voor waken dat ze dat dus niet krijgen.

Een paar andere regels waar je je ook echt aan zult moeten houden is dat een pup heel veel moet slapen en dat hij per maand 5 minuten langer op een wandeling mag. De eerste paar weken zul je niet langer dan 10 minuten met hem mogen wandelen, doe je het wel langer dan is dit ook weer een zware belasting voor het lichaam. Vooral kleinere honden hebben hier snel last van, knijp dus maar in je handen dat je Maltezer nooit iets heeft gehad. Maltezers staan erom bekend dat als ze veel banken springen of veel traplopen ze snel een nekhernia kunnen oplopen, net als teckels. Jack Russels staan idd bekend om hun PatellaLuxatie, zeker als ze niet bij een echte fokker vandaan komen waar de ouders niet zijn getest.

Kortom, je kunt beter helemaal niet je hond trappen laten lopen, alleen als het echt noodzakelijk is. Zelf zou ik nog een keer bij jezelf te rade gaan of je echt wel die pup wil, als je het heel vervelend vind om altijd een hond op te moeten tillen is het misschien niet een goed plan om nog een keer aan een hond te beginnen en moet je jezelf afvragen of je wel geschikt bent voor dit soort hondjes.

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 22:00

napoleon schreef:
Een pup is een hele verantwoording, daar horen bepaalde regels bij. De belangrijkste is dat je een pup geen trappen mag laten lopen, zeker niet het eerste jaar en liever zelfs wachten totdat ze 1,5 jaar zijn. Zeker een kleine hond kost het verschrikkelijk veel moeite en is het een zeer zware lichamelijke belasting. En het klopt wat betreft de PatellaLuxatie, hier moet je echt voor waken dat ze dat dus niet krijgen.

Een paar andere regels waar je je ook echt aan zult moeten houden is dat een pup heel veel moet slapen en dat hij per maand 5 minuten langer op een wandeling mag. De eerste paar weken zul je niet langer dan 10 minuten met hem mogen wandelen, doe je het wel langer dan is dit ook weer een zware belasting voor het lichaam. Vooral kleinere honden hebben hier snel last van, knijp dus maar in je handen dat je Maltezer nooit iets heeft gehad. Maltezers staan erom bekend dat als ze veel banken springen of veel traplopen ze snel een nekhernia kunnen oplopen, net als teckels. Jack Russels staan idd bekend om hun PatellaLuxatie, zeker als ze niet bij een echte fokker vandaan komen waar de ouders niet zijn getest.

Kortom, je kunt beter helemaal niet je hond trappen laten lopen, alleen als het echt noodzakelijk is. Zelf zou ik nog een keer bij jezelf te rade gaan of je echt wel die pup wil, als je het heel vervelend vind om altijd een hond op te moeten tillen is het misschien niet een goed plan om nog een keer aan een hond te beginnen en moet je jezelf afvragen of je wel geschikt bent voor dit soort hondjes.


Hier sluit ik me helemaal bij aan...vooral dat laatste

Baileys

Berichten: 544
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Koudekerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 23:02

Mijn hond (vuilnisbakkie, 12kilo) is bijna twee. Ze heeft alle gehoorzaamheid-examens met succes gedaan en sinds kort doe ik behendigheid met haar. Dat is idd best zwaar maar ze vindt het echt geweldig om te doen. Nou moet ik er wel bijzeggen dat het nogal een potige dame is. Eén en al spieren dus maar dat moet je gewoon rustig opbouwen. Hoe meer energie je er in steekt, hoe meer energie er uit komt. Op les zie ik ook honden die drie keer per dag een blokje omgaan en dan op zondag een behendigheid-parcours moeten doen. In de hele achterhand geen spiertje te zien dus zo'n hond komt met geen mogelijkheid het "dak"over. Die van mij is niet kapot te krijgen, loopt op haar slofjes tien km over het strand als ik ga paardrijden. Traplopen geen probleem, spelen ook niet, naast de fiets ook niet. Ik heb liever dat ze na een leuk leven wat eerder versleten is dan met niks doen een jaartje langer mee gaat.

Wat een puppie betreft, die moet je idd wel tegen zichzelf beschermen. Zijn vaak veel te wild, gaan te lang door en dan is de kans op blessures aanzienlijk (nog afgezien van aangeboren of erfelijke afwijkingen). Spelen is alleen maar goed maar je hoeft een balletje niet te gooien, je kunt het ook een eindje rollen. Desnoods hou je je pup aangelijnd.
Mijn ervaring is dat een jonge hond veel sneller moe is van geestelijke inspanning (opletten,concentreren) dan van spelen. Gebruik je het spelen als beloning na het "opletten" dan zal je hond begrijpen dat zijn leven niet alleen uit spelletjes bestaat. Daar kun je veel profijt van hebben.

Net als bij paarden: Vertrouwen is de ene helft, belonen de andere. Je bereikt er veel mee.

nathalieke
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Waregem (West-Vlaanderen / België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-03 10:46

Baileys schreef:
Mijn hond (vuilnisbakkie, 12kilo) is bijna twee. Ze heeft alle gehoorzaamheid-examens met succes gedaan en sinds kort doe ik behendigheid met haar. Dat is idd best zwaar maar ze vindt het echt geweldig om te doen. Nou moet ik er wel bijzeggen dat het nogal een potige dame is. Eén en al spieren dus maar dat moet je gewoon rustig opbouwen. Hoe meer energie je er in steekt, hoe meer energie er uit komt. Op les zie ik ook honden die drie keer per dag een blokje omgaan en dan op zondag een behendigheid-parcours moeten doen. In de hele achterhand geen spiertje te zien dus zo'n hond komt met geen mogelijkheid het "dak"over. Die van mij is niet kapot te krijgen, loopt op haar slofjes tien km over het strand als ik ga paardrijden. Traplopen geen probleem, spelen ook niet, naast de fiets ook niet. Ik heb liever dat ze na een leuk leven wat eerder versleten is dan met niks doen een jaartje langer mee gaat.

Wat een puppie betreft, die moet je idd wel tegen zichzelf beschermen. Zijn vaak veel te wild, gaan te lang door en dan is de kans op blessures aanzienlijk (nog afgezien van aangeboren of erfelijke afwijkingen). Spelen is alleen maar goed maar je hoeft een balletje niet te gooien, je kunt het ook een eindje rollen. Desnoods hou je je pup aangelijnd.
Mijn ervaring is dat een jonge hond veel sneller moe is van geestelijke inspanning (opletten,concentreren) dan van spelen. Gebruik je het spelen als beloning na het "opletten" dan zal je hond begrijpen dat zijn leven niet alleen uit spelletjes bestaat. Daar kun je veel profijt van hebben.

Net als bij paarden: Vertrouwen is de ene helft, belonen de andere. Je bereikt er veel mee.



Ik zou ook graag hebben dat m'n hond een goed actief leven heeft maar van dat vroeger versleten wil ik dan ook niet. Ik zal dan maar één of andere gulden middenweg moeten vinden. ik ga proberen om hem (zoals hier iemand op het forum zei) te leren op de zitten als hij naar beneden wil. ik heb er eens met m'n moeder over gepraat en zij zegt dat ze het zelfs beter vindt omdat onze vorige hond (die we hadden toen ze 5 was) nooit geleerd had van niet weg te lopen en dat konden wij haar niet leren na 5 jaar. Na een zware operatie was ze weer heelemaal de oude (ontsteking van de baarmoeder) en een jaar later is ze weggeglipt en de poort stond open. ik hoorde gejank , kee uit m'n raam en zag ze daar liggen op straat. Verdrietig . het is nu bijna 2 jaar geleden en voor mijn mama en mij is het een heel grote schok geweest en ik ben er nog altijd niet over Huilen . daarom duurde het ook zo lang voor we besloten een andere hond te nemen. uit angst dat hetzelfde zou gebeuren. en daarom wil m'n moeder ook dat ik naar de hondenschool ga en dit idee van niet trap lopen is niet alleen goed voor 'tequila' (wordt 90% zeker haar naam) maar biedt ook een extra zekerheid van niet weglopen. We laten ook plaatjes bevestigen aan elke poort 'poort toe aub' met een jack russelke erop. want wat er met snoopy gebeurde willen we echt nooit meer meemaken maar it begrijpen jullie wel. het wordt een inspanning maar ik hoop dat het zal lukken om het te leren. iemand misschien tips hoe? (sorry dat ik zo vervelend ben maja ik heb liever hulp van mensen die al puppy's hebben opgevoed)

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 14:02

Je moet ze niet trappen laten lopen. Dat is idd heel slecht voor een pup. De beentjes kunnen dan ook scheef gaan staan..........

Baileys

Berichten: 544
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Koudekerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 21:25

Nou, ik wil niemand voor het hoofd stoten maar als je een trouwe hond wilt die zelf begrijpt dat 'ie niet weg mag lopen en dat dus ook niet doet kun je beter geen Jack Russel nemen.
Misschien is een traphekje (zoals voor kleine kinderen) een oplosing?

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 22:31

Moet je je hond dan dus gewoon de trap op tillen? Best banketstaaf als je bijvoorbeeld een duitse dog ofzo hebt... Schijnheilig Haha!