Hoe maak je een konijn zindelijk?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Samantha_

Berichten: 10807
Geregistreerd: 20-12-02

Hoe maak je een konijn zindelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-03 19:36

Vraagje, ik heb sinds vorige week een konijntje, van 1 jaar oud. Nou is het al een paar keer voor gekomen dat ze, als ze uit de kooi is, ergens een drolletje of een plasje laat 'slingeren'. Nou vraag ik me af, hoe leer ik haar dat af? Verward

Charlotte

Berichten: 2720
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 19:39

Is erg moeilijk denk ik, komt soms ook van de zenuwen bij zo'n beestje
Misschien een luiertje? Knipoog

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 19:47

Wanneer ze dat gedaan hebben direct even in de kooi zetten. Ikzelf heb de onderkant van de vervoersbox gevuld met dezelfde bodem als haar kooi, daar kan ze dan inzitten en ook plasjes en poepjes doen. Als je die hebt kan je haar dus ook direct na een poepje/plasje daar inzetten i.p.v. in de kooi. Je hebt kans dat ze het dan doorkrijgen.

sanne222

Berichten: 691
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 19:50

je kunt op de plaats waar je haar los laat lopen, bijvoorbeeld de woonkamer, een krant op de grond leggen met daarop een beetje zaagsel met haar eigen plas. Vingers aflikken
als je haar daar een paar keer op zet snapt ze als het goed is dat dat de "wc" is en gaat ze daarop als ze iets moet doen...
na een tijdeje hoef je alleen maar een krant op de grond te leggen!
Veel succes en geduld want de hersentjes van een konijntje werken niet zo snel!!!! Clown

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 19:53

mijne was heel mooi zindelijk toen ik hem 9 jaar geleden kreeg, nog nooit blijvende poepjes en plasje laten slingeren(konijnen eten hun mest voor 3 keer op en dan laten ze het liggen), maar nu hij ouder aan het worden is wordtie langzaam incontinent, loopt weleens door de woonkamer en dan plastie onder het huppelen, kunnen we hem ook niet kwalijk nemen.
als je maar weet dat konijnen vreselijk hard leerse beestjes zijn, veel geduld hebben dus als je hem zoiets wilt aanleren

Samantha_

Berichten: 10807
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-03 19:57

Ik zag in de dierenspeciaalzaak zo'n soort bakje voor in de kooi, is dat een idee? Ze doet het ook niet zo vaak hoor, heel soms. Vrienden van me hebben ook een konijn en die doet het dus continu, dus ben allang blij dat mijn konijn het maar heel soms doet. Maar ga t toch proberen af te leren. De paar keren dat ze het nu gedaan heeft, heb ik haar ook meteen in de kooi gezet. En misschien komt het inderdaad door de zenuwen, ze is hier nog geen week.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 20:08

mijn vinnie heeft ene buitenhok, met een stuk plastic voor het tralies tegen de tocht, een warmte elementje voor wat warmte tijdens ijskoud weer, en heeft een bakje in de zijde van z'n hok waar die z';n behoefte doet, en elke week haal ik die eruit en gooi hem leeg, het is heel makkelijk met schoonmaken

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 20:32

Het welbekende 'plashoekje' Haha! Ik heb die nu een week in de kooi en het is ideaal. Binky doet z'n poepjes en plasje bijna alleen in het bakje, het is erg makkelijk schoon te houden. Je zet het plashoekje gewoon neer in de hoek van de kooi waar hij/zij het meest zijn/haar behoeftes doet.

Samantha_

Berichten: 10807
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-03 20:35

En wat moet je er dan in doen Mayo? (Nee geen mayo erin doen dat snap ik Haha! ) Kattebak korrels of zoiets? Of gewoon zaagsel?

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 20:40

Gewoon dezelfde vulling als op je bodem, ik heb op de bodem van de kooi houtchips en dus ook in het plashoekje. Ook heb ik dit in het bakje voor buiten de kooi als bodem. Zo blijft het 't meest vertrouwd.

Samantha_

Berichten: 10807
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-03 20:44

Ok bedankt voor de tips, ik ga morgen zo'n hoekje kopen!

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 20:49

Ze zijn niet zo duur, ik heb ze gezien tussen de EUR 4,95 en de EUR 5,15. Succes met je hoekje Haha!

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 20:55

Mijn konijn is gewoon super Lovers Haha!
Die heeft in de 6 jaar dat ik haar nu heb ( madam is al 6 Knipoog ) nog nooit buiten haar ren geplast of gepoept. Nooit als ze binnenhuppelde ofzo...
In de ren heeft ze ook een hoek waar ze altijd poept, en in de rest van de ren vind je ook nergens een keutel...
1m2 is bezaaid met poep, andere 19 is schoon... slim beestje is het toch Lovers

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 21:02

ik heb gewoon de bodem van een oude plantenbak(zo een met een plasticen deksel kan je planten in laten groeien enzo) erin gezet, misschien heb je thuis ok nog wel ergens een flinke plastic bak liggen niet te hoog kan je er ook in zetten
ik doe in het bakje op de bodem een krantje en verder zaagsel

Moonlover

Berichten: 1547
Geregistreerd: 25-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 21:04

Was mijn konijn & cavia maar zo.. (zitten samen in een buitenhok).. zou wel makkelijk zijn.. Schijnheilig

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 21:49

Woogy schreef:
mijne was heel mooi zindelijk toen ik hem 9 jaar geleden kreeg, nog nooit blijvende poepjes en plasje laten slingeren(konijnen eten hun mest voor 3 keer op en dan laten ze het liggen), maar nu hij ouder aan het worden is wordtie langzaam incontinent, loopt weleens door de woonkamer en dan plastie onder het huppelen, kunnen we hem ook niet kwalijk nemen.
als je maar weet dat konijnen vreselijk hard leerse beestjes zijn, veel geduld hebben dus als je hem zoiets wilt aanleren


Ik wou even reageren op het poep opeten, zoals jij het neer schrijft komt het over alsof een konijn altijd poep op eet, en een "leek" zal dan gaan kijken of zijn/haar konijn het doet en wanneer deze het niet doet zal zo iemand snel gaan denken dat het konijn ziek is Haha!

Als het goed is heeft een konijn 2 verschillende kleuren keutels, donker en iets lichter.
Dat komt dus idd doordat het dier zijn keutels op eet, alleen wanneer het dier te veel eten krijgt zal het dit niet doen...
Dit is dus ook een goed foefje om erachter te komen of je je konijn te veel voert, kijken of hij 2 verschillende kleuren keutels heeft.

sanne222

Berichten: 691
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 22:44

Even voor de duidelijkheid: een konijn eet een keer zijn ontlasting op. Dit komt omdat hij het in 1 keer niet volledig kan verteren.
De eerste keer dat de ontlasting eruit komt is deze wat plakkerig, het konijn eet deze meteen op.
De tweede keer dat de ontlasting eruit komt ziet die eruit als de bekende konijnenkeutel.
het heeft dus niets te maken met te veel voeren ofzo.
Wel is het zo dat als je je konijn teveel te eten geeft hij alle eerste ontlasting niet op kan eten en dan krijgt hij zo'n vieze aangekoekte bol poep aan zijn achterste...

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 00:19

Wat hebben jullie nou over de eerste poep?

Er zijn verschillende soorten vormen keutels. Maar de verschillen die jullie bedoelen zijn normale keutels en de blindedarmkeutels.

Blindedarmkeutels zijn heel donker, beetje zwartig. Deze keutels zijn ook plakkeriger en ruiken. Vaak groeperen ze wat. Het is zeer belangrijk dat een konijn deze keutels opeet. Hier zitten essentiele stoffen in die belangrijk zijn voor het lichaampje. Vind je deze dan eet je konijn teveel. Zodanig dat hij geen behoefte heeft aan deze keutels. Dit is niet goed!

De andere keutels zijn de bruine keutels, ze zijn droog en ruiken bijna tot helemaal niet. Deze keutels hoor je te vinden, is dat niet het geval dan is het niet goed en heb je kans dat je konijn een darmprobleem heeft.

Als konijnenvoer kan je het beste pure konijnenbiks hebben, dat gemengde spul zijn grotendeels lekkernijen. De konijnen die het minste op de DA-tafel terecht komen hebben voldoende vers water, voldoende hooi en om de dag een bodempje biks. De konijnen horen niet te leven van biks, dat doen ze in de natuur ook niet. In de natuur eten ze gras en drinken water. Dit is in principe voldoende. In het biks zitten wat extra toegevoegde vitmines en vezels, dus ikzelf geef het om de dag wel, maar dan echt een bodempje.

Dit alles is op advies van een gerenomeerd DA die aangesloten is bij de overkoepelende klinieken. Een advies wat slim is om aan te nemen.

Meer gegevens over konijnen kunnen jullie vinden op: http://www.konijnenstichting.nl

Hier staat het niet van om de dag biks, dat heb ik van de DA zelf. Maar het houdt je konijn in een gezonde conditie en is echt aan te raden.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 00:27

hmmm dan voer ik al 9 jaar lang mijn vinnie the slasher vreselijk verkeerd Lachen die krijgt elke dag van dat gemengde voer, waarvan hij altijd die groene bix korels laat liggen(lustie niet), en sochtends krijgtie dan andrijvie, waspeen, brood,bolletje, oid erbij, en uiteraard vers water. en dikke boulli heeft nog nooit probleempjes gehad

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 00:43

Groenvoer mag ook absoluut wel hoor, dat is niet verkeerd. Op de site staan alle groenvoeren die goed en slecht zijn, maar de dingen die jij vermeld mogen volgens mij allemaal.

Het is ook niet zo dat het automatisch slecht is dat gemengde voer, alleen word pure biks aangeraden. Maar net als bij mensen, niet iedereen word dik of ongezond van een Big Mac Knipoog

Binky krijgt van mij ook worteltjes en droge bolletjes een knaagstaafjes enzo. Maar als basis om de dag biks, altijd hooi en vers water.

Samantha_

Berichten: 10807
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-03 19:06

Bedankt voor de tip Mayo, zal Dusty ook wat minder bix geven. Ik voer haar wel gewone konijne bix, dus geen gemengd voer. Maar wel elke dag. Hoeveel moet ik dan geven om de dag? Een handje vol ofzo? Verward Ze krijgt wel dagelijks hooi en water, en een stukje appel (ongeveer 1 achtste) en een paar plakjes wortel. Oja het hoekje ga ik morgen halen. Haha!

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 21:49

Nog een goede site: www.konijnen.nl

Zindelijkheid blijft een moeilijk iets, mijn voedster heb ik al vanaf dat ze 6 weken is (wordt nu 5), die heb ik nooit zover kunnen krijgen dat ze in haar hok ging om te keutelen. Ze plast wel netjes in een hoekje, maar zodra ik daar een bakje zet zoekt ze vrolijk een ander plekje op. Mijn rammetje komt uit een opvang en is al vanaf het begin superzindelijk.
Die heeft ook zo'n hoekje (waar het vrouwtje dus vrolijk naast plast), maar daar passen alleen kleine konijnen in.

Gemengd voer is verder net zo goed als korrels (denk aan paardenmuesli en bix), het probleem is alleen dat veel konijnen een gedeelte van het gemengde voer laten staan, dan is het incompleet en dus wel slecht. Verder bevatten sommige merken korrelvoer, die eigenlijk bedoeld zijn voor fok- en mestkonijnen, antibiotica, wat ook niet echt bevoordelijk is.
Droogvoer wel gewoon elke dag geven, in een vast ritme, liever 2 keer wat minder dan 1 keertje veel. In principe 25-40 gram per dag per kilo konijn, maar dat is ook afhankelijk van de hoeveelheid groente en hoe actief ze zijn.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 23:14

samantha23 schreef:
Bedankt voor de tip Mayo, zal Dusty ook wat minder bix geven. Ik voer haar wel gewone konijne bix, dus geen gemengd voer. Maar wel elke dag. Hoeveel moet ik dan geven om de dag? Een handje vol ofzo? Verward Ze krijgt wel dagelijks hooi en water, en een stukje appel (ongeveer 1 achtste) en een paar plakjes wortel. Oja het hoekje ga ik morgen halen. Haha!


Ik denk dat de hoeveelheid biks ook afhangt van de grootte en de leeftijd van je konijntje. Binky is een vos-dwergje van ongeveer 12 weken, ze krijgt om de dag +/- 2 eetlepels biks. Aangezien ze een dwergje is blijf ik ongeveer deze hoeveelheid aanhouden.

Samantha_

Berichten: 10807
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-03 13:28

Dusty is een dwergje van iets meer dan een jaar oud. Ze krijgt nu ook ongeveer 2 eetlepels bix, maar dan dagelijks... Is dat echt te veel?

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 16:41

Teveel wil ik het niet noemen, maar de dierenarts waar ik bij loop met Binky raadde het mij echt aan om het om de dag te geven. Konijnen moeten als hoofdvoer hooi hebben en niet biks, biks is voor erbij.