boerderijtje in Drente

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

boerderijtje in Drente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-03 20:54

Ik heb, net als zovelen hier waarschijnlijk, de droom om op een boerderijtje te wonen. Omdat dit onbetaalbaar is, was het idee gekomen van mij en m'n vriend, om dit samen met een ander stel wat we goed kennen, te doen. En om het nog betaalbaarder te maken, in Drente in plaats van in de provincie Utrecht (hier is het echt onbetaalbaar).
En dan een vrij grote boerderij, zodat je het in tweeen kan delen. Of nog beter, eentje die al in tweeen is gedeeld.
Gisteren keken we met z'n viertjes op funda.nl, en zagen al wat leuks. Er stond een boerderijtje wat al in 2 en was gedeeld, met genoeg ruimte en 6 hectare grond, voor nog geen 3 ton! Nou hebben we (allebei de stellen) sinds een jaar een eigen huis, en kunnen we, als we onze huizen verkopen, dit huis dus makkelijk betalen.

Nou vraag ik me dus af, zijn er hier mensen die ervaring hebben met zoiets? En hoe denken jullie er over om zoiets te doen? Want je moet natuurlijk wel alles heel goed op papier zetten denk ik.
Is het verstandig om zoiets te doen? Of kan ik beter blijven dromen van een boerderijtje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 20:58

Euh als je dat stel als goeie vrienden wilt houden, zou ik er nog eens rustig over na denken Lachen Ik bedoel: je komt elkaar straks echt dagelijks tegen. Ik denk dat weinig vriendschappen hier tegen bestand zijn. Maar goed, wie ben ik?

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-03 21:00

Ja dat is zo. Maar ja je buren heb je normaal ook niet voor het uitkiezen. En er komen wel 2 deuren enzo, dus gewoon een 2 onder 1 kap boerderij zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 21:08

Tja daar heb je weer gelijk in, het is dus als het ware naast elkaar wonen.

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-03 21:11

Ja dus leuke buren en samen 6 hectare grond! Haha! dit is een foto van het huis:
Afbeelding

Het klinkt natuurlijk allemaal leuk, maar er zitten wel wat haken en ogen aan denk ik. Want anders zouden toch wel heel veel mensen dit doen denk ik? Verward

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-03 21:13

Di is de omschrijving: 2e Valthermond 21 en 21a, 7877 TB TWEEDE VALTHERMOND
Riante vrijstaande woonboerderij met vrijstaande stenen garage geschikt voor dubbele bewoning. Het pand welke is opgedeeld in twee gedeelte is gelegen op een royale kavel van 6150 m².

Indeling 21a: Hal/entree, badkamer, woonkamer, dichte keuken, gang, toilet met fontein, drie slaapkamers, bijkeuken met achterentree en stookruimte. De verdieping is via een vaste trap bereikbaar vanuit de hal en biedt ruimte aan een slaapkamer en 2 hobbyruimtes.

Indeling 21: Hal/entree, badkamer met vaste wastafel toilet, douche en ligbad; dichte woonkeuken met plavuizenvloer, woonkamer welke voorzien is van open haard en parketvloer; twee slaapkamers. De verdieping herbergt een royale zolderruimte en een logeerruimte, de zolder is met een vlizo-trap bereikbaar.

De vrijstaande garage beschikt over een op afstand bedienbare elektrische deur.

Indien u op zoek bent naar een pand geschikt voor dubbele bewoning of u houdt van ruimte in uw woning, dan is deze woning zeker een aanrader om eens te bekijken
Aanvaarding in overleg.

Meer foto's staan er niet bij helaas...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 21:13

Zeg, als die vrienden van jullie afhaken, dan houden mijn vriend en ik ons aanbevolen Haha! Ziet er niet verkeerd uit

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 21:14

Volgens mij is dat vrij goed te realiseren. Hier bij mij tegenover staat ook een grote boerderij die geschikt is gemaakt voor dubbele bewoning. Lachen Volgens mij moet je het dan zo doen dat als jullie jullie helft willen verkopen mocht het niet gaan, dat dat ook gewoon kan volgens het contract.. ga maar eens met een makelaar en adviseur praten hier in de buurt, denk dat jullie niet de enige mensen zijn die een dergelijk idee hebben Lachen

Heel veel succes! Haha! Trouwens... hier schuin tegenover staat net een cottage te koop wat geschikt is voor dubbele bewoning Haha!

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 21:16

Ja, maar naast elkaar wonen op een boerderij is toch heel wat anders dan naast elkaar wonen in een wijk. Ergenissen ontstaan gemakkelijk, bijv. over onderhouden gemeenschappelijke grond, vervangen dak en dat soort zaken.
Wij hebben er indertijd ook over gedacht maar niet gedaan en daar ben ik maar wat blij mee, vooral niet omdat die vriendschap stuk gelopen is. Als we naast elkaar hadden gewoond was dat een ramp geworden uiteraard.

Maar het kan wel, je moet het alleen zo zakelijk mogelijk houden en heel goede afspraken maken. Als het ene stel sloddervossen zijn terwijl de anderen elk grassprietje tussen de tegels vandaan willen hebben zou ik er heel lang over nadenken. Als jullie veel dezelfde ideeen hebben over onderhoud, tuinen, dieren etc. heb je meer kans van slagen.
Maar voorwaarde is wel dat je zorgt dat je de tuinen bijv. elk aan een andere kant van de boerderij hebt voor de privacy.

En nog een belangrijk punt: wat gebeurt er als een stel moet verkopen wegens scheiding of wat dan ook? Want dan krijg je dus wel opeens vreemde buren naast je die je niet voor het uitkiezen hebt.

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-03 21:16

Hahahaha gaaf he? En voor die prijs... En op Funda staan nog meer van die droomwoningen... *zucht*. Waarschijnlijk gaan we binnenkort eens een paar daagjes naar Drente, omgeving verkennen en boerderijtjes kijken. Ook kijken of we er alemaal echt wel willen wonen. Dat is ook wel belangrijk vind ik. Maar wat mij betreft... Haha!

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 21:17

Ik kan alleen maar zeggen dat het genieten is hier in Drenthe!! Haha!

Komt allen! (euh... niet allemaal bij nader inzien, want anders wordt het te vol Haha! )

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-03 21:22

Euh Maarten, staat die cottage ook op funda? Haha! Maar we komen nog niet meteen hoor Haha! , eerst nog wat erover nadenken en alles eens uitzoeken. Er is ook geen haast bij, we hebben een leuk huis, maar geen tuin en dat vind ik erg jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 21:22

Ja Drenthe is gááf!

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-03 21:26

En we gaan natuurlijk alles op papier zetten, over wat is van wie en de grond eerlijk verdelen. Het andere stel wil geen paard, maar ik wel, dus wij hebben meer grond nodig. En een stal. En dat moet ook op papier. En de verdeling van het huis (als die er nog niet in zit) moet ook eerlijk gebeuren, en de hypotheken dus ook. Bijv. als het ene stel meer grond of een groter huis heeft, betaalt die ook een hogere hypotheek.
Wel een idee om naar een adviseur in Drente te gaan maarten ,die krijgen vast vaker dat soort vragen. Thanx.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 21:38

samantha23 schreef:
Di is de omschrijving: 2e Valthermond 21 en 21a, 7877 TB TWEEDE VALTHERMOND
Riante vrijstaande woonboerderij met vrijstaande stenen garage geschikt voor dubbele bewoning. Het pand welke is opgedeeld in twee gedeelte is gelegen op een royale kavel van 6150 m².



Ehhh, 6150 m2 is geen 6 hectare hoor Knipoog , maar 0,6 hectare.

Verder is het vooral een kwestie van heel goede afspraken maken. Wat gebeurt als 1 van de 2 wil verhuizen?
Hoe regel je de kosten van groot onderhoud?

De ervaring heeft geleerd dat de meeste vriendschappen niet tegen deze vorm van wonen bestand zijn.
Maar als je denkt dat dat het bij jullie wel zal werken, moet je ervoor gaan. Wat is nu heerlijker dan in Drenthe op een boerderijtje te wonen Knipoog

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 21:42

Hee meid misschien komt jouw droom dan ook wel uit Knipoog Die van mij ook al, binnekort Knipoog Wij gaan ook 1 september verhuizen naar een boerderijtje, alleen niet met zoveel grond als de jouwe Tong uitsteken Maar wel iig genoeg voor een landje,bakje en boxen!

Succes he!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 21:44

Citaat:
Ehhh, 6150 m2 is geen 6 hectare hoor , maar 0,6 hectare.

dat was ook wat ik wilde zeggen. Haha!

Syrianda
Berichten: 1830
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: een mooi stadje in het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 21:49

Ik kom van oorsprong uit de regio waar dat boerderijtje staat. Maar verken het dorp ook eens voor je eraan begint. Is heel anders wonen dan in utrecht hoor! Verkijk je daar niet op. Mensen denken daar soms te lichtzinnig over. Heel veel mensen die uit het westen komen en daar gaan wonen gaan binnen een aantal jaar ook weer terug omdat hun draai niet kunnen vinden daarzo. En dat moet je ook niet onderschatten .

Maar het is inderdaad een mooi huis. Maar dorp is erg afgelegen. Moet je van houden.

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-03 22:07

Oja sorry is idd geen 6 hectare. Stom! Lips are sealed maar wel genoeg grond voor een paardje! En Hannelore we gaan binnenkort eens een weekendje naar Drenthe toe om alles eens te bekijken, en om de omgeving te verkennen. En dat afgelegen vind ik niet erg, ik kom oorspronkelijk ook uit zo'n omgeving (Zeeuws Vlaanderen) en heb 10 jaar op zo'n soort boerderijtje gewoond! En ik wil niks liever dan naar zo'n omgeving terug! Vind op een flatje bij de stad namelijk niks voor mij! Maarre jij hebt er gewoond, is het leuk om er te wonen? Veel mensen met paarden enzo?

Syrianda
Berichten: 1830
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: een mooi stadje in het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 22:45

Ik zou er wel kunnen wonen maar helaas mijn vriend niet.
Veel paardenmensen in de omgeving. Ook goede manege's in de omgeving met binnenbak b.v. exloo. Een uitstekende manege om te rijden.
Maar volgens mij is het dorp niet zoveel. Een aantal boerderijtjes en dan heb je het wel gehad. Voor boodschappen moet je naar ter apel of musselkanaal. Dus met de auto op stap.
Werk in die omgeving ligt helemaal op zijn gat. Ik ken mensen die goede papieren hebben en toch heel lang moeten solliciteren voor een baan.
Dus op een baan zou ik daar niet echt rekenen hoor! Banen zijn erg weinig te krijgen in het noorden.
Of hebben jullie al werk in omgeving?

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 22:58

Wij zijn ook bezig geweest met een boerderij te kopen met nog een stel. Ga eens met een hypotheek adviseur praten, het is n.l. zo goed als onmogelijk om een hypotheek rond te krijgen voor dubbele bewoning, helaas. Je moet dan bij de notaris een soort van maatschap/co-operatie op gaan richten met z'n vieren, waar het geld ingestort wordt. Banken beginnen daar bijna niet meer aan, zeker niet in deze tijd.

Vaak willen gemeentes ook niet meewerken aan dubbele bewoning, ook al heeft het huis daar eerder voor gediend.

Ga alsjeblieft informeren bij een goede instantie, voor je jezelf blij maakt met een dode mus.

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 23:02

TWEEDE VALTHERMOND ligt hier vrij dicht bij...mooi dorpje, mooie omgeving enzovoort...

En wat Maarten al zei het is echt genieten!

Daar waar buren elkaar nog helpen....
Daar waar mensen altijd vriendelijk groeten
Daar waar je lekker rustig kunt genieten...


Kortom Drenthe The Place to be

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 17:13

Wij gaan morgen een buitenhuisje kijken, ben heel erg benieuwd!

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 17:40

Sundancer schreef:
TWEEDE VALTHERMOND ligt hier vrij dicht bij...mooi dorpje, mooie omgeving enzovoort...

En wat Maarten al zei het is echt genieten!

Daar waar buren elkaar nog helpen....
Daar waar mensen altijd vriendelijk groeten
Daar waar je lekker rustig kunt genieten...


Kortom Drenthe The Place to be


Inderdaad, dat is hier niet meer zo, tenminste, in de binnenstad, wij wonen hier nog best netjes, met alleen maar mensen met een goede baan..

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-03 19:13

Bedankt voor de tip Craignethan, we gaan binnenkort een paar daagjes naar Drente met z'n vieren, en dan ook informeren bij een adviseur of iets dergelijks. Dat van die banen Hannelore, wordt misschien wel lastig ja. We werken nu allemaal hier in de buurt. Mijn vriend is automonteur, dus ik denk dat hij er niet zoveel moeite mee zal hebben. Ik zelf ben microbiologisch laborant, dus dat wordt al lastig. Ik kan in principe wel veel verschillende soorten werk doen met mijn opleiding, zoals controleur in een levensmiddelen fabriek, of in een ziekenhuis, een controle lab enz. Maar of je dat in Drente allemaal hebt? Het andere stel: hij is koerier en zij werkt op een kinderdagverblijf, dus dat gaat ook nog wel lukken denk ik? Verward Misschien weten de Drentenaren hier een antwoord op?