serieuze problemen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 22:01

Het woord wat jij zocht is hypochondrie. Mensen die dat hebben zijn bang allerlei ziektes te hebben, of juist 1 ziekte. Vaak zijn het kanker en hartziektes waar mensen bang voor zijn. Als een hypochondrische patiënt bijvoorbeeld problemen heeft met de ontlasting denkt hij gelijk aan darmkanker. Hij kan zo bang worden dat er paniek uitbreekt. De gedachte aan beginnende kanker kan ontaarden in een obsessie. De patiënt is er dan heel erg mee bezig, weegt zich bijvoorbeeld iedere dag om te kijken of hij niet afgevallen is (symptoom van darmkanker).
Iemand is er gewoon supererg mee bezig. Als hij of zij maar iets voelt is er al angst voor ziektes.
Bekende kernthema ‘s (basisvooronderstellingen) bij hypochondrie (veel voorkomende gedachtes die een hypochonder heeft):
-als ik pijn voel in mijn lichaam is dat een teken dat ik een ernstige ziekte heb
- ik moet absoluut zeker weten dat dit verschijnsel ongevaarlijk is
-een dokter kan me vertellen of ik geheel gezond ben
- alleen iemand anders kan mij geruststellen
- als ik iets onbekends voel in mijn lichaam is dat een teken van een ernstige ziekte
- ik kan 100% zeker weten wat een lichamelijk verschijnsel betekent
- alle lichamelijke verschijnselen zijn door dokters te verklaren
- als ik gezond ben voel ik niets bijzonders in mijn lichaam
- een gezond lichaam kent geen onregelmatigheden
- als ik me druk maak over een ernstige ziekte, krijg ik die ook
NB Een dokter kan me vertellen of ik geheel gezond ben, dit klopt niet helemaal. Vaak zijn ze maar eventjes gerustgesteld en begint de ongerustheid dan alweer te komen.

Uit onderzoek naar het voorkomen van algemene angsten en fobieën blijkt dat 12 % van de mannen en 20% van de vrouwen enigszins bang is voor ziektes. Hypochondrie komt bij oudere mensen frequenter voor dan bij jonge mensen. Ook depressieve mensen en mensen lijdend aan andere angsten of fobieën hebben vaker hypochondrie dan mensen die dit niet hebben.


Je schrijft dat je nog niet zo oud bent. Ik weet dus niet of dit te moeilijk voor je is geschreven. Verward Misschien kan je het er eens met de schoolarts over hebben ofzo.

Tijdens mijn stage heb ik te maken gehad met mensen die wat jij beschrijft in ernstige mate hebben. Als je wil pb-en kan dat (onder je 'valse' of je echte boktnaam).
Nu je dit leest moet je je geen zorgen maken van 'ik ben ziek' of 'ik heb een stoornis' Zoals je leest hebben veel mensen er last van in mindere of ergere mate.


Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 22:15

Ik snap het wel (denk ik) aan de ene kant heb je zoiets van: he daar herken ik me in. Wat ik heb bestaat!
Aan de andere kant denk je oliebol, ik heb dus echt iets.

Als jij je herkent in al die dingen zou ik toch een afspraak met de huisarts maken, als het tenminste echt een beetje je leven beheerst (dus als je er echt last van hebt). Voor hypochondrie bestaat geen algemeen geaccepteerde en effectieve behandeling. Vaak worden cognitieve gedragstherapie, farmacotherapeutische behandeling, cognitieve-educationale groepsbehandeling toegepast.


Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 09:07

susan schreef:
het Munchhausen syndroom komt ook veel voor in een andere vorm, namelijk dat opvoeders hun kinderen ziek praten.
Munchhausen by proxi heet dat dan en dat is echt heel vaag. Ouders vinden het dan interessant dat hun kind ziek is en maken het ook zelf ziek! Die ouders zijn dus echt niet in orde en voor het kind kan het erg gevaarlijk zijn. Je moet je voorstellen dat ze het kind dus bepaalde medicatie geven of iets laten breken zodat het ziek wordt en zij weer naar de eerste hulp kunnen. De ouders zijn vaak erg geinteresseerd in de medische wereld.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Patriesz, Buxy, chanelle14, kaatje89, Mutti, Sure_lee, Thrive, wietsipietsi, wiifke en 160 bezoekers