gelovig???

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 09:39

Net als Bart ben ik katholiek opgevoed, doop, communie en vormsel (waar ik eigenlijk niet echt over nadacht), vroeger werd voorgelezen uit de bijbel (waren best spannende en mooie verhalen waar een moraal in zat) op school en dat vond ik allemaal mooi. Ik ben ook rond de 10 gestopt met geloven maar dat heb ik al eerder uitgelegd. Op zich is het mooi als iemand kan geloven en zich daaraan kan optrekken, het kan een beter mens van hem maken. MAar de instanties van het geloof, de kerk en de islam vind ik in vele opzichten niet deugen. Als ik dat zeg verwarren sommigen van jullie dat met mensen, die persoonlijk in iets geloven, alsof ik dat zou veroordelen. Het katholicisme brengt in de zuid amerikaanse landen armoede en veroorzaakt geboorte van kinderen zonder toekomstperspectieven, evenals in Afrika. Heel veel gelovige mensen (katholieken) vinden de kerk en ook de paus daarom vaak niet deugen. Ik mag dingen hier niet als feit noemen, maar het feiten zijn waargebeurde dingen: het is vele malen gebeurd dat er uit naam van het geloof oorlog, moord en onrecht gebeurt. Het geloof is iets anders dan in iets geloven. Het eerste wantrouw ik een beetje, het 2e vind ik oke.

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 12:48

Mensen die geloven worden vaak erg raar op hun geloof aangekeken.Een jongen bij ons in de klas (nu niet meer) werdt uitgescholden voor "gotto" wel een goeie maar ik vind het zielig,hij was ook altijd het zachtgekookte eitje van de klas terwijl hij nooit iets van zijn geloof liet merken.Ondanks dat hij verry slim was en op judo zat werdt hij in elkaar gemept door een paar jongens en werdt hij uitgescholden...Ziek toch Misselijk Boos!

Maar goed,ik vind wel dat je mensen die geloven in hun waarde moet laten maar ze moeten je ook respecteren als je niet gelooft en je bijv. niet gaan uitlachen als je bid ofzo.

Ik geloof ik god als ik hem pas heb gezien en ik begrijp er geen *** van want God moet zo goed voor de wereld zijn,tuuuuurlijk joh! Daarom zijn er ook oorlogen,worden vrouwen geslagen en mishandeld,gebeuren er nare dingen met kinderen en gaan somige mensen "vervroegd" dood..Raar toch? Nou als je er bent God,doe dan is wat aan de verrotte wereld en zit niet alleen boven op je luie reet! HALLELUJA!

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 13:01

Hoe het dus niet moet: stond vandaag in de telegraaf:
Gereformeerden: Internet
is het werk van Satan

Van een onzer verslaggevers

AMSTERDAM - De Gereformeerde Gemeenten in Nederland waarschuwen voor het gevaar van internet. In een recent verschenen rapport van twaalf kantjes wordt het gebruik ervan door gelovigen ten zeerste afgeraden.

"Vloeken en godslasterlijke uitpsraken worden op onverwachte plaatsen in dit netwerk aangetroffen. Het grootste deel van de informatie van internet gaat uit van een wereld waarin voor God geen plaats is, met extremen zoals satanisme en New-Age. Ook zijn er sites waarin men vermaak schept in geweld, waarin het gezag wordt ondermijnd en waar tot zelfmoord en euthanasie wordt uitgelokt," zo concludeerde de onderzoekscommissie van wijze mannen na uren surfen.

"Satan zet met internet zijn verstrikkende netten uit in de eigen huizen van de mensen, onder meer door het opwekken van onheilige vleselijke begeerten", zo ronkt het rapport voort.

Een van de commissieleden dr. ir. J.A. Don waarschuwt internet-gebruikers: "Doe het niet voor je eigen zieleheil!"

Gemeenteleden die een open internet aansluiting hebben en 'alles kunnen ontvangen' worden ernstig gewaarschuwd, en zijn wanneer ze niet luisteren 'censurabel'. De kerk kan bij wijze van straf weigeren hun kinderen te dopen. Dat gebeurt nu ook bij mensen die ondanks herhaaldelijke waarschuwingen van ouderlingen weigeren om hun televisie de deur uit te doen.

Kerkeleden die het internet per se nodig hebben voor zakelijk gebruik of vanwege studiedoeleinden, krijgen het advies gebruik te maken van een aansluiting buitenshuis.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 13:17

grinnik, o jee Von, ze zullen daarmee toch niet bokt bedoelen he, WHAHAHAHAHAHAHA!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 13:18

dat krant stuk heb ik ook heel vaak moeten aanhoren. Ik word er kots-ziek van. Sommige familieleden keken ons raar aan omdat wij internet hebben.
Ik sluit me voor de rest helemaal bij Marieke aan.
En het enige wat ik nog over het geloof kwijt wil dat ik KOTS van al dat hypocriete en achterbakse poedersuikergedoe (sorry voor alle gelovigen maar ik zit mijn hele leven al tussen deze mensen en ik kan ze we SCHIETEN.)

Wat de theorie van de gelovigen is waarom nou al die rampen gebeuren. Ze zeggen dat god er een bedoeling mee heeft.. Ik vraag me nog steeds af wat voor bedoeling.
Steef

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 13:22

nu zullen er vast weer mensen komen die Steef zullen veroordelen omdat hij tabak heeft van mensen die geloven. Maar kunnen ze zich voorstellen waarom hij dat doet? Iemand doet niet iets zomaar. Overigens, ik heb er gelukkig nooit tussen gezeten, heb altijd mensen gekend die heel stellig in god geloven, in wat voor manier dan ook. Het waren nooit fanatieke, geloofsopdringerige mensen, dus ik heb dat leren respecteren. Probeer hun inzicht te begrijpen. MAar het lukt mij niet om te geloven, ik denk omdat dat ook niet in mijn aard zit.

Spades

Berichten: 504
Geregistreerd: 24-06-01
Woonplaats: ook bij de Berg!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 13:27

Von, ik denk niet dat je moet stellen dat het zo niet moet. Als de gereformeerde gemeenten zo hun geloof willen veilig stellen en als hun gereformeerden dit pikken is dat helemaal hun vrije keus. Zolang het niet tegen jou gericht is denk ik niet dat je daarover moet oordelen.

Ik snap alleen niet <I>dat</I> mensen het pikken dat ze deze verregaande regels voorgeschreven krijgen en ik zou ook geen belerend vingertje in mijn richting willen zien omdat ik toevallig wel gewoon een internet aansluiting heb. Ik kan zelf heel goed bepalen welke sites ik wel en niet bezoek Extreme duivel, maar schijnbaar zijn er nog altijd hele volksstammen die dit soort richtlijnen nodig hebben ? danwel tolereren. En zoals gezegd, ik begrijp het eigenlijk niet. Waarom zou ik me door wie dan ook laten vertellen dat ik geen TV in huis mag hebben bijvoorbeeld. Dat ontgaat me helemaal.

Maar ik vind dat iedereen vrij moet zijn om zijn leven te leven zoals ze dat zelf willen.En als dat betekent dat ze zich willen schikken naar de denkbeelden van een bepaald geloof moeten ze dat vooral doen.
Je zou van de andere kant kunnen zeggen dat we allemaal iets soortgelijks doen, alleen noemen we het wetten en gaan ze beduidend minder ver, daarentegen zijn de sabncties wat ernstiger Haha!. Maar het zijn allemaal een soort gedragregels die bepalen wat er wel en niet getolereerd wordt.

Gr,
Marco

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 13:29

Yep, het oog van de duivel... Extreme duivel

Waar in de bijbel staat te lezen dat je geen tv en internet mag hebben? Die discussie is trouwens al zo oud als de weg naar weet-ik-veel. Vroeger kreeg ik op vakantie al van andere kinderen te horen (bij wijze van grapje dan): 'Oh, komen jullie uit R.? Hebben jullie dan wel een televisie in huis of staat die soms in de kelder?' Het was namelijk algemeen bekend dat die plaats waar wij woonden een groot gereformeerd bolwerk was en de kranten stonden toen vol van artikelen als het bovenstaande: Tv in huis? Dan niet trouwen in de kerk of dopen van je kinderen. En nu geldt hetzelfde voor internet. Triest hoor.

Zoals ik eerder al zei, ik heb niets tegen geloven op zich. Als mensen daar een bepaalde steun aan hebben (in voor- en tegenspoed), dan is dat toch mooi? Anders wordt het als geloofsovertuigingen je worden opgelegd, zoals hier gebeurt. En DAT is wat ik heb tegen extreme geloven en tegen sektes. Ik noem dat geen handelen vanuit je geloofsovertuiging meer, dat is pure dictatuur. De kerk schrijft wel even voor hoe jij je moet gedragen. Hallo zeg, en die mensen kunnen zelf niet meer nadenken? Nee, hou ze maar dom. Dat gebeurde in de Middeleeuwen al en nu, eeuwen later, zijn er nog steeds groeperingen die hun wil opleggen aan hun 'volgelingen'. Tja, een rare vorm van macht uitoefenen...

BTW: Ik kan me heel goed in het standpunt van Steef verplaatsen. Ben dan zelf niet opgegroeid in een streng gelovig gezin (integendeel, hoewel we thuis wel zijn opgevoed met christelijke waarden en normen, maar daar is de NL cultuur nu eenmaal mee doordrenkt), maar heb wel 18 jaar in zo'n gereformeerde plaats gewoond en m'n ouders wonen er nog. Als 'heidenen' word je daar vaak met de nek aangekeken, altijd heibel over zaken die met de zondagsrust te maken hebben, altijd dat bestraffende vingertje. Natuurlijk hou je rekening met 'de buurt': niet je auto wassen op zondag, niet het gras maaien. Maar als ze me gaan vertellen dat ik niet mag paardrijden op zondag, dan word ik link. Paardrijden doe ik voor mijn rust en ontspanning, en de zondag was toch een rustdag? Nou dan. Zij laten toch ook hun hondje uit op zondag? Ik laat mijn paard uit. En ik laat me niet door een grietje van nog geen 6 jaar oud die op weg is naar de kerk (met lange rok en hoedje op) vertellen wat ik wel of niet mag: 'Oh papa, kijk dat meisje op dat paard, dat mag niet hè, van de Here God'. Pff... wilde nog roepen dat ik daar persoonlijk toestemming voor had gevraagd, maar ik heb me maar ingehouden...

Dus Steef, ik weet precies wat je bedoelt. Ieder z'n eigen invulling van het geloof en van de zondag, maar ik heb net als jij een hekel aan mensen die A zeggen omdat dat volgens hun (geloofs)principes is, en vervolgens B doen omdat dat beter in hun straatje past. Ik Misselijk daar ook van.

_________________
<FONT COLOR="DARKBLUE"> Mannen leven van vergeten, vrouwen van herinneringen - T.S. Eliot</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-07-26 13:46 ]</font>

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 14:26

Ik ben het ook niet eens met die schijnheilige mensen die a zeggen en b doen. Dat wil dus niet zeggen dat alle christenen zo zijn, en ze worden wel over een kam geschoren, en dat vind ik dus niet eerlijk.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 14:43

idd, Billy dat is wel zo alleen de mensen die ik ken vind ik echt heel erg hypocriet. Zo erg zelfs dat ik er een hekel aan heb..
Sorry als jij wel gelovig bent maar ik ben er gek van geworden en wil het niet meer..

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 16:27

Dank Billy, vind ik dus ook. Verder over dat veel meemaken enzo, ik las een reactie over dat je dan geschonden was en cynisch werd. Ik ben het met Marieke eens: ik heb ook al behoorlijk wat meegemaakt, om te zeggen geen kattepis. Zonder in details te treden: iedereen gaat anders met verdriet om, de een zwelgt erin, de ander wordt er sterker van. Mij heeft het sterker gemaakt, me bewuster van het leven en hoe kwetsbaar we zijn, dat ik niets voor vanzelfsprekend moet aannemen en dat ik NU moet genieten, want morgen kan het afgelopen zijn. Na het laatste 'incident' had ik een levensmotto: met volle kracht vooruit. Ik ben niet cynisch, denk ook dat ik meer inlevingsvermogen heb gekregen naar andere mensen toe. En ook dat is mijns inziens een keuze: laat je je hoofd hangen of vecht je door. Niet dat dat altijd een even makkelijke keuze is. Of dat het iedereen even makkelijk af gaat. Gelukkig zijn de laatste berichten op dit forum wat positiever, want ik dacht inderdaad ook even dat er alleen maar anti-gelovigen waren. Waar op zich niets mis mee is, maar het veroordelende toontje wat toch echt met regelmaat te bespeuren was + het over een kam scheren/dus net als bij forum buitenlanders vond ik erg onprettig. Blij te lezen dat er ook anders- en meer ruimdenkenden zijn!!!

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 18:43

Ik ben nou eigenlijk wel heel benieuwd of er nog meer mensen zijn die geloven. Ik wel dus. Haha! Haha!
ben benieuwd of er nog meer mensen zich willen/durven melden Cool Cool

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 20:51

Ik ben vrijgemaakt gereformeerd

Imposante

Berichten: 1308
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 21:26

Je zei in het begin over dat gods wil enzo precies wat ik dacht. Nou lekker goed is die god dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 09:29

hoi
Ik wil daar ook wel de uitleg over horen hoe het zit met dat god alles goed vind wat er allemaal op de wereld gebeurt. En als het is om de mensen een les te geven heeft hij door de eeuwen heen toch wel gezien dat wij er nix goeds van maken dus zou die toch wel ff een handje kunnen helpen.
Graag zou ik van de gelovingen willen weten hoe dat zit, niet om te veroordelen hoor,maar gewoon omdat ik daar benieuwd naar ben.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 10:13

Vergeet het Kawa, daar hebben ze geen antwoord op. Ik heb ze dat namelijk zelf ook al heel veel gevraagd. Hun antwoord: god heeft ons alleen op de wereld gezet, de rest moeten we zelf doen. Het leed dat geschiedt wordt veroorzaakt door de mensen.
Ik vind God dan wel erg passief hoor, maar goed. als er een gelovige nog een beter antwoord heeft dan dit, WELKOM! want ik heb het me vaak afgevraagd. gelukkig zie ik nu dat ik niet de enige ben.

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 10:44

God is eenverzinsel van hele slimme mensen die een sekte wilden oprichten. Misbruik maken van de angst van mensen. En dan ook lekker veel collecteren, want hoe meer je doneert, hoe zekerder je plekje in de hemel. Enig idee hoe rijk de kerken zijn? Ik zouhet best willen hebben en er echt goede dingen mee doen! Aidsbestrijding in Afrika? want nee condooms mogen niet van de kerk. en al die oorlogen uit naam van het geloof. Ja de gelovigen hebben hun naaste wel lief!

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 10:50

Het cristendom is best achterbaks jah...als ik het zo mag zeggen...
Ik ben al meer dan 5 jaar niet meer in de kerk geweest (gelukkig) en ik ga dr ook nooit meer naar toe.
Malle Babbe, je mag niet eens dat brood eten als je niet gelooft, of was het nu dat het alleen niet mocht als je niet gedoopt bent?? Verward


Ik vind het boeddisme wel wat hebben, net als krishna...maar dan geloof ik ook niet alles Lachen
Doe gewoon mn eigen gangetje

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 11:52

Gezien mijn gereformeerde opvoeding (ik ga nu niet meer naar de kerk) zal ik rpoberen enigszins antwoord te geven. God heeft ons volgens de christenen op de wereld gezet, de aarde geschapen. Hij had een engel waar hij veel vertrouwen in had, maar deze wilde de macht overnemen en keerde zich tegen God. Hij dacht dat het makkelijker was de mensen juist naar het slechte te lokken en ze zo bij hem te krijgen (je raad het al, het gaat hier over de duivel). De duivel lokte ook Eva met de appel, en God was hierover zeer gekwetst. Het is een beetje touwtrekken geweest geloof ik de afgelopen duizenden jaren. En ik heb eerlijk gezegd ook wel eens gedacht (lang geleden): oei, als dat waar is, wie gaat er winnen? God heeft echter ons wel als denkende mensen met eigen keuzes geschapen. Wij 'mogen' kiezen welk pad we kiezen, het goede of het slechte. Oorlogen zijn niet te voorkomen omdat mensen in dat geval dus het foute pad kiezen. Maar je kan dus wel om vergiffenis vragen als je oprechts spijt hebt van je zonden. Nou ja, dit was mijn poging. En dit komt uit mijn opvoeding, niet uit wat ik nu geloof. Mijn geloof ik minder bijbels en kerkelijk geworden, maar dat heb ik al eerder toegelicht.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 11:58

Ik geloof dat het er hier op neerkomt dat hier verrekte weinig mensen "echt " geloven, en is dat wel zo dan mogen ze zich bij mij komen melden !!!!! Extreme duivel

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 12:51

Wat Lot zegt klopt inderdaad. De mens, dmv Adam en Eva hebben gekozen voor het kwade/de duivel.
God heeft de mensen niet losgelaten, en is een Vader voor de mensen die in hem geloven. Sinds de zondeval (Adam, Eva en de appel) is er een strijd tussen God en de duivel, of als je het zo wilt noemen, het goede en het kwade. De mens is van nature zondig, dus heeft de neiging om verkeerde dingen te doen, ook al doen ze het met de beste bedoelingen. Vandaar dus de oorlogen etc "in naam van God" Door de duivel is de zonde in de wereld gekomen, en daarmee ook ziekte, rampen dood etc. Het is allemaal een gevolg van de keuze van de eerste mensen. Dit betekent niet dat God alles zomaar toelaat, maar hij grijpt ook niet altijd in. Het is immers een gevolg van onze eigen fouten. Als je in God gelooft, staat hij altijd voor je klaar, maar dit betekent niet dat je leven vlekkeloos verloopt. Je hebt wel de belofte dat je na de dood bij Hem mag wonen in de hemel. Het gaat een beetje ver om alles precies te beschrijven, maar als je er serieus meer over wilt weten, kun je altijd pb-en. Ik pretendeer niet op alle vragen antwoord te hebben, want er zijn een hoop dingen die ik ook niet kan beredeneren. Maar ik heb het vertrouwen dat mijn Vader doet wat het beste voor mij is, ook al zou ik het zelf graag anders zien