gelovig???

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 11:58

Moeilijk moeilijk. Ik vind het wel jammer dat velen zo negatief zijn over het geloof, egienlijk hetzelfde 'over-een-kam-scheer'gedrag als bij de topic over buitenlanders. Ik ben gelovig opgevoed maar ben niet 'kerkelijk' (vroeger dus wel). Ik gellof in een soort 'hogere macht' want de natuur alleen al is zo indrukwekkend en machtiger dan wij. Ik geloof in het voortbestaan van geesten en in een leven na de dood. Ik heb twee 'naasten' verloren en hun geloof en daarmee de rust waarmee ze zijn gestorven, ook al waren ze jong, is ook een troost voor mij. Ik hoop en geloof dat ze bij elkaar zijn.
Ik geloof niet in een god die alles touwtjes in handen heeft en wel of niet invloed heeft op zaken als Enschede/Volendam. Ik geloof dat we hier zijn om iets te leren en ons eigen lot mede bepalen.
Ik vind dat gelovigen ongelovigen niet mogen veroordelen, maar andersom geldt hetzelfde en ik schrik af en toe van de uitspraken hier!
Het geloof is inderdaad vaak reden voor oorlog, en ja dat is belachelijk. Die mensen hebben mijns inziens de bijbeld niet goed gelezen. Maar er komt ook zoveel goeds voort uit het geloof. Onze kerk deed veel aan ontwikkelingshulp, gaf geldt aan daklozen en prostititieopvang, en heeft vorig jaar een gezin onder haar hoede genomen dat asiel had aangevraagd omdat ze politiek vluchteling waren en gevaar liepen in eigen land. Mijn vader was streng gelovig en was niet oordelen maar wilde mensen juist zo graag helpen, die sprong voor iedereen op de bres. Hij bracht soep naar de mannen die 's winters de straat sneeuwvrij moesten maken. net als bij buitenlanders geldt ook hier weer: er zijn goeien en er zijn slechten. Maar we zijn volgens mij heel slecht bezig als we zelf veroordelen en iedereen over een kam scheren. Oftewel, waar het ook over gaat, buitenlanders, abortus, geloof, zwarte kousen: keep an open mind.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 12:14

Ja, waarom mensen negatief zijn over geloof. Nou, geloof zou goeie dingen moeten brengen, maar het heeft altijd oorlogen gebracht, dat leren we door de geschiedenis, maar ook door het heden. Vroeger was het christendom waardeloos, gevaarlijk en fanatiek. Nu is de islam zo in vele landen. in Ierland heb je ook problemen tussen de katholieken en de protestanten. Het is feit dat het geloof meer ellende heeft gebracht aan de mensheid dan goeie dingen. Ik heb hoop dat de islamieten zich ook gaan matigen en meer ZELF gaan nadenken, zoals ook de christenen zijn gaan doen. Dan zullen ze vanzelf wel veranderen.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 13:19

Nou nou, wat een manier om over geloof te praten
Ja, ik geloof in God
Ja, ik ga naar de kerk
Ja, wel 2x per zondag als ik niet hoef te werken
Wat mij altijd opvalt, is dat je niks mag zeggen over buitenlanders, kleurlingen , moslims etc want dat is allemaal discriminatie. Maar als mensen christelijk zijn, zijn ze vogelvrij. Daar mag je grappen over maken, beledigen, en wat je maar wilt. Daar wordt niks van gezegd, terwijl het voor mij kwetsend is als er zo over geloof gepraat wordt.
Ik laat mensen die niet geloven of anders geloven in hun waarde, waarom kan dat andersom dan niet?
Daarbij wordt er kwetsend gepraat en gevloekt in naam van mijn God, in wie ik geloof en daar heb ik grote moeite mee.

Kitty

Berichten: 7698
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 13:42

Ik denk ook hier dat het gewoon een kwestie is van mensen in hun waarde laten. Of het nou om geloof gaat of om land van afkomst of om wat voor paard je hebt of om....... -> we zijn allemaal mensen!

Zelf geloof ik niet in een God. Ik heb geen idee of er iets is waar we heen gaan als we dood zijn, maar ik vind dat ik me daar ook helemaal niet druk over hoef te maken. Ik merk het vanzelf wel en nu leef ik gewoon zoals ik dat zelf wil.
En mensen die bidden en naar de kerk gaan en streng gelovig zijn die moeten dat helemaal zelf weten. Ik laat hen in hun waarde zolang ze dat ook maar bij mij doen.
En dat is ook waar het allemaal om draait. Bij deze topic, bij de topic over buitenlanders, bij een eerdere topic over verwaande kwasten met dure paarden, etcetera.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 14:33

Nou billy, als je dat zegt ben je slecht op de hoogte. Want deze discussie is begonnen n.a.v. discriminatie tegen buitenlanders. EN deze ontstaat niet zozeer vanwege hun huidskleur maar vanwege hun geloof, en dat is de islam. Dus die krijgen hier echt wel kritiek. Ik zou zelf nooit 2x naar de kerk gaan, ik heb wel wat beters te doen.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 14:37

Nou da's aardig. En dat 'feit' van jou is niet bepaald een 'feit'. Dus wie moet hier nou nog eens nadenken? Je kan niet jouw mening als feit verkondigen en aan andere opdringen. Fijn dat jij iets beter hebt te doen, anderen denken daar weer anders over. Het draait inderdaad allemaal om respect, en ik persoonlijk vind dat jij dat weinig toont t.o.v. mesnen die anders zijn en denken en geloven.

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 14:40

Hoezo desiree, denken mensen niet zelf na als ze in God geloven? Is dat een van jouw 'feiten'? Ik sluit me aan bij gail: live and let live! En laten we ophouden met oordelen! Dit gaat nergens meer over.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 14:44

Ik heb ook zat andere dingen te doen, maar ik ga naar de kerk omdat ik daarvoor KIES, en op dat moment is er niks wat ik beter kan doen volgens mij
Haha! Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 15:20

Mensen die fanatiek geloven vergeten vaak zelf na te denken ja. Die LATEN voor hen nadenken en daarom gebeurt er uit naam van het geloof veel ellende (sorry, dat is een feit, lees de geschiedenisboeken maar na). Of ontken je soms dat de oorlogen daaruit voortkomen? Ik veroordeel het niet als mensen op een gewone manier in God geloven, dat maken jullie ervan. Die woorden worden mij gewoon in de mond geschoven. Ik veroordeel het ook niet als mensen naar de kerk gaan. Mij allemaal best. als dat voor hen een richtlijn in het leven is, een houvast is het juist heel mooi. (ik zelf kan dat niet zo). Maar als ze gaan doden of verkrachten uit naam van het geloof, en oorlog brengen, dan brengt geloof veel ellende. Het katholicisme bracht ellende en armoede, net zoals in vele landen de islam nu ook doet.

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 15:28

Alle boeken over het geloof zijn door mannen geschreven om vrouwen in het gareel te houden .
Wie een geloof heeft is voor mij een sexist of hij het nou bewust doet of niet .
Voorop staat dat je eerst datgene wat je gelooft even kritisch doorleest en zelf gaat nadenken.npv anderen na te wouwen .

Marieke
Berichten: 1343
Geregistreerd: 31-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 16:09

Ik geloof dat wij hier zijn voor een reden.
Ik geloof niet in een god. Waar ik wel in geloof is dat een ieder dingen kan bereiken die hij/ zij echt graag wilt. Als jij je sterk concentreert op hoe jij bepaalde dingen zou willen in je leven is de kans groot dat je dat bereikt. De een doet dat door middel van bidden tot god, ik doe dat doormiddel van mediteren. Jouw leven is wat je er zelf van maakt. Jouw tegenslagen moeten op jouw manier worden verwerkt en aan gewerkt worden. Een ieder doet dat op zijn manier. Voor ellende kies je niet bewust zelf, maar als je in een negatieve spiraal zit zul je ook het negatieve aantrekken. Waarom overkomt mij dat nou weer, dat gebeurt mij altijd, hoor je vaak. Of, hem / haar zit het altijd mee, hij/ zij heeft altijd geluk, of hij/ zij heeft gouden handjes, dat wat hij/ zij aanraakt heeft succes.

Mensen die altijd maar negatief zijn worden eerder ziek. Zieken mensen kunnen alleen maar beter worden wanneer ze daar zelf in geloven. Ik geloof echt dat je dat zelf in de hand hebt. Dit geld ook wanneer je in god gelooft, als jij er sterk in gelooft dat god jou beter maakt, geloof je ook zelf dat je beter wordt. Als jij de hoop op geeft is het gebeurd met je.

Loop jij rond met een stralend gezicht, dan lacht de toekomst je letterlijk tegemoet!

Conclusie, ik geloof dus in mezelf, in wie ik ben, wat ik voor een ander kan betekenen en in de dingen die ik wil bereiken. Een ieder die anders gelooft en zich daar prettig bij voelt en goed is voor de mede mens en zichzelf, moet lekker geloven in wat hij/ zij gelooft!

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 16:47

Hier spreekt iemand met nog idealen .Blijf idealist tot in je kist.!!!!!!!!Levenservaring daar ontbreekt het hier aan .Ik was ook liever jong en mooi .Helaas loopt het leven niet altijd zoals gepland en heb je op heel weinig dingen invloed ,maar inderdaad hoop doet leven en zo ken ik nog wel een paar van die leuke uitspraken .Standaart nawouwen is dit .!!!!
Die leuke uitspraken gaan alvast niet meer op als er ingrijpende dingen in je leven gebeuren waar je geen vat op hebt marieke.

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 17:44

Dees, Kramers omschrijft een 'feit' als iets wat daadwerkelijk is gebeurd. Het kan dus nooit een feit worden genoemd dat gelovigen niet zelf nadenken. Ze maken een bewuste keuze om ergens in te geloven. Ik vind het nogal makkelijk om je er van af te maken door te zeggen dat ze niet nadenken. en daarmee veroordeel je ze ook (dat maken wij er neit van, dat lijkt me nou een 'feit'), helemaal als het volgende uit jouw mond komt: ".....zo'n fanatieke die het slecht vindt om op zondag iets leuks te doen? die alles heel stiekum doen? Ja, ik heb een hekel aan fanatiek gelovigen".

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 17:47

Ik ben wel gelovig opgevoed en ik ga af en toe ook wel eens naar de kerk, maar ik geloof niet echt dat God hierboven alles regelt. Voor alles zal wel een reden zijn en dat hoeft niet met God te maken hebben. Er zal best wel iets na het leven zijn, maarja, niemand komt terug om het te vertellen, dus het zal altijd wel een raadsel blijven.

Marieke
Berichten: 1343
Geregistreerd: 31-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 18:53

Ik wil echt niemand aanvallen als ik even mag reageren.
Ik vind het erg vervelend als ik merk dat mensen het moeilijk hebben. Er gebeuren zat vervelende dingen. Mijn leven is ook niet altijd leuk geweest. Ik ben 32 en in die 32 jaar is er ook heel wat gebeurd. Er zijn cirkels die je moet doorbreken. Blijf je het niet zien zitten gaat het ook niet goed komen. Ik heb het over het geloof, mijn geloof is dat je die cirkel kan doorbreken. Om altijd maar in de ellende te zitten is deels je eigen keus. Ik weet niet wat het is bij jullie waar je het moeilijk mee hebt. Is het de liefde, misbruik, ziektes, geld? Het kan van alles zijn en alles is vervelend of zelfs zwaar k*t, maar hoe ver weg het misschien ook klinkt, het is altijd weer mogelijk om ergens een oplossing voor te vinden. Ik heb geen behoefte om mijn diepe prive leven op het internet of in bladen te gaan vertellen, dus houd ik mijn gedeelte oppervlakkig.

Het is niet zo dat ik vind dat je je aanstelt als het niet goed met je gaat, dus alsjeblieft begrijp me niet verkeerd. Maar je kan het jezelf toelaten om je vervelend te voelen. Mijn geloof (om even niet off topic te gaan) is dat je het lef moet hebben om je niet meer vervelend te voelen. Je moet durven leven, loslaten en weer verder gaan. Hoe langer je daarmee wacht hoe moeilijker het gaat worden. Ik heb me er ook doorheen moeten slepen af en toe, maar achteraf heb ik er weer veel van geleerd. Ik geloof dan ook dat ook die dingen gebeuren om een reden. Vraag is anders waarom gebeurd het ons?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 18:57

ik ben zelf niet gelovig (niet in een god ofzo dan, geloof wel dat er IETS is na de dood, maar wat???)
Ik heb dus ook een bloedhekel aan jehova's die langs de deur komen.
Ik laat hun in hun waarde dat hun willen geloven, laat mij dan in mijn waarde dat ik niet wil geloven.

Verder vind ik persoonlijk de bijbel een mooi verhaal, mooi sprookje....

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 19:57

Ben het helemaal met Marieke eens! Geloof in jezelf kan een heleboel goed maken! Verder speelt het woord respect in mijn leven een hele grote rol. Hoe iemand gelooft en waarin maakt verder niet uit, gaat erom hoe je er mee omgaat, en dat je het respecteert dat een ander niet zo denkt als jij. Val elkaar niet aan omdat de één anders is (en denkt) dan een ander. Als we allemaal hetzelfde waren werd het maar een saaie boel! Kan me wel voorstellen dat sommige mensen het geloof "verliezen" nadat er bepaalde dingen in je leven zijn gebeurd, maar weer anderen gaan daar juist weer sterker door geloven. Heb het allebei meegemaakt, door zeer nare dingen die in mijn leven zijn gebeurd en kan alleen maar zeggen: als je er zelf sterker uitkomt is het alleen maar goed geweest.

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 20:13

Iets gebeurt gewoon omdat je op dat moment op die plaats bent ,Je kunt wel allemaal moeilijk gaan doen en denken dat je uniek bent of een bootschap hebt .Mijn geloof is dat je er bent om dezelfde reden als een ander levend wezen op aarde , om je soort in stand te houden .
Niets meer dan dat '.Je moet alleen je tijd zo goed mogelijk door zien te komen ,met zo weinig mogelijk schrammen en bulten .Heb je pech dan gebeuren er dingen buiten jou om waar je geen invloed op hebt ,dan moet je daar maar mee zien klaar te komen.
Ik benijd iedereen die zo makkelijk door het leven wandeld ,en zegt :het is gods wil. Helaas in sprookjes geloof ik al lang niet meer .
En je kunt nu wel zeggen dat je sterker word door nare ervaringen maar eigenlijk ben je geschonden ,en een rotervaring rijker ,waardoor je sinischer en met een andere blik naar mensen kijkt.
Het geloof is makkelijk voor mensen omdat ze dan een verklaring hebben voor al datgene wat ze tegen komen en niet kunnen verklaren of niet kunnen aanvaarden .
Je speelt dan eigenlijk struisvogel maar dat gebeurt wel vaker is t niet.?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ineke op 2001-07-25 20:20 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 21:42

Citaat:
Op 2001-07-25 16:09, schreef Marieke:


Zieken mensen kunnen alleen maar beter worden wanneer ze daar zelf in geloven. Ik geloof echt dat je dat zelf in de hand hebt.


mijn vader geloofde ook dat hij beter werd maar toch is hij met zen 38 al gegaan.
Verklaar dat dan maar
zijn zus was 26 en wilde op die leeftijd ook nog echt niet dood en zijn moeder 52.
Mag je allemaal verklaren hoe hun zich beter hadden kunnen maken.

Dat is 1 van de redenen dat ik niet in god geloof want echt rechtvaardig vind ik dit niet (net als 1001 dingen in der wereld)

Wat er allemaal gebeurd is in men jonge leven ga ik hier dus ook niet neerzetten maar een gelukkige jeugd heb ik niet gehad.
Dit kon ik niet beinvloeden want daar was ik nog veel te jong voor.
Vraag me dus ook af hoe ik dat goed had kunnen maken, met positief denken?
Nee helaas voor sprookjes ga ik ook naar de Efteling. Ik heb al (en ben pas 27) al veels te veel meegemaakt daarvoor.

ik vind het heel fijn voor de mensen die zich fijn voelen door in God te geloven, maar voor mij is dat (helaas) niet. Ik veroordeel hier niemand mee want van mij mag iedereen doen wat hij/zij wil zolang het anderen maar geen pijn doet.

P.S. vroeger gingen wij ook braaf elke zondag naar de kerk maar door alles wat ik meegemaakt heb ga ik niet eens meer met de kerst.

Spades

Berichten: 504
Geregistreerd: 24-06-01
Woonplaats: ook bij de Berg!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 22:04

Altijd een leuk punt van discussie en eentje waar je nooit uitkomt. Ik roep altijd graag dat donder wordt veroorzaakt door een man die op een kar met paarden door de wolken rijdt en de bliksem is een hamer die die rond gooit maar die altijd bij hem terug komt. Het eerste wat mensen dan doen is je dom aankijken om je vervolgens voor gek te verklaren. Maar wanneer ik vindt dat een slordige 2000 jaar geleden en maagd een baby kreeg die vervolgens stierf en uit de dood opsond ben ik plotseling een goed christen ?!?!?

En dat terwijl 1000en jaren geleden die man op die kar ook geaccepteerd was hoor. Geloof is voor mensen een manier om steun en verklaringen te zoeken voor gebeurtenissen en dingen die hun begrip te boven gaan. Dat is altijd zo geweest en zal ook wel altijd zo blijven. En ik ben het absoluut met Marieke eens dat geloof je kan helpen om positief in het leven te staan. Misschien is dat niet altijd voldoende, maar het werkt altijd beter dan opgeven en bij de pakken neer zitten.

Ik ben zelf dus ook niet gelovig, maar heb alle begrip voor mensen die dat wel zijn. Alleen de manier waarop dit uitgedragen wordt stoort mij nog wel eens. Jehova's zijn altijd goed voor een leuk gesprek over het feit of mijn broer nu wel of niet de missing link is die Darwin nog zocht Haha! Maar uiteindelijk is het natuurlijk triest als je je geloof moet 'verkopen' aan de mensen. (FF off-topic ben ik ook erg benieuwd hoe snel ik ge-arresteerd zou worden als ik een 'kerk van satan' zou oprichten en dat langs de deuren zou verkondigen Extreme duivel )

Het allerergste vond ik zelf nog een verhaal dat jaren geleden voorkwam waarbij er ergens rond de evenaar een indianenstam werd ontdekt die een berg-wand met daarop een soort van gezicht aanbaden als god. Het allereerste wat daar na ontdekking heen werd gestuurd (en dit was al jaren 80 hoor!) waren missionarissen en het eerste gebouw een kerk. Daar kan ik me nu werkelijk pissig om maken. Die mensen hebben daar vele generaties vreedzaam geleefd met hun eigen overtuigingen en ze zullen daar prompt even bekeerd worden omdat de betreffende kerkelijke groepering beter zou weten wat goed voor ze is dan die indianen zelf. Boos!

Ik denk dat dat ook het grootste probleem is waar kerken mee worstelen. Een groot deel (let wel: bij lange na niet iedereen) van het geloof zit nog veel te vast verankerd in oude en achterhaalde denkbeelden. De moraal en boodschappen uit de bijbel (heb ik zelf nooit gelezen) zijn ongetwijfeld positief en bruikbaar, maar ze moeten wel in het licht van de 21e bezien worden.

Al met al denk ik er nog even verder over na....deo volente.

Gr,
Marco

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41662
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 22:46

Jammer dat het topic meteen begonnen is met een enorme rits mensen die niet geloven. Heb een beetje het idee dat de gelovigen nu niet eens meer 'durven' reageren. Of ja, ik zou het niet doen als ik gelovig zou zijn.. Jammer. Maar ja, weinig aan te doen lijkt me.

Voor mij is het redelijk eenvoudig, ik ben behoorlijk Beta en geloof niet in een god. Geloof ook niet dat de wereld 'geschapen' is ofzo, het bestaan van zo'n omnipotent iets lijkt me even (on)waarschijnlijk als de evolutie (die een paar miljard jaar de tijd heeft gehad voor dit alles).

Heb op een katholieke bassischool gezeten, ouders zijn officieel katholiek (maar niet kerkelijk), opa en oma waren dat wel. Heb het hele God verhaal niet echt onwaarschijnlijk gevonden (of ja, niet helemaal verworpen zeg maar) tot ik een jaar of 10 was. Toen is mij (erg gelovige, altijd lieve, netjes biddende) oma aan kanker overleden. Heeft een jaar doodziek, met enorm veel pijn op bed gelegen terwijl haar kinderen haar verzorgde. Toen ben ik inderdaad mijn 'geloof' (voor zover aanwezig) helemaal kwijt geraakt.

Ik geloof wel dat er meer is dan nu algemeen (wetenschappelijk) geaccepteerd is. Denken als Reiki, meditatie, dat soort dingen. Maar dat zijn IMO ook allemaal dingen die gewoon fysisch te verklaren zijn (uiteindelijk).

Oh, heb trouwens een erg leuk vak sociologie gehad afgelopen jaar. Ging ook over de 'fabricage' van geloven. Dus de Islam, Catholicisme, dat gebeuren in Egypte, etc, etc. Allemaal bedacht door heersers om hun onderdanen in toom te houden. Wel gebaseerd op de gedachten die al onder de bevolking heerst overigens.

Maar goed, als mensen geloven dan is dat hun goed recht. Ik kan ook niet alles weten en kan het best bij het verkeerde eind hebben. Vind wel dat sommige mensen soms wat te ver gaan (oorlogen, etc, etc, uit naam van het geloof) maar goed, da's een ander verhaal. Als mensen willen geloven is dat hun feestje..

Overigens is geloof ook nogal sterk van de conjunctuur. Als het goed gaat met een land/bevolkingsgroep daalt het geloof, gaat het slecht dan geloven mensen ineens weer. Ook mijn oma heeft toch erg veel sterkte gevonden in haar geloof, zelfde voor een hoop oorlogsslachtoffers.

Overigens, Kawa, Marieke bedoeld het denk ik anders.. Mensen die niet geloven in hun herstel zullen minder snel herstellen. Het is niet zo dat je met wat positief gedenk even een gebroken been wegdenkt of een slagaderlijke bloeding weg krijgt.. Zelfde voor psychische problemen, postitief denken helpt een hoop en is in een hoop gevallen een voorwaarde voor herstel. Maar het is (IMO) zeker niet zo dat je met positief denken alles weg zou kunnen krijgen, maar ben er wel van overtuigd dat het wel een groot deel helpt.

Surma
Berichten: 212
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 22:46

ik vind iedereen moet het lekker voor zich zelf weten of ie gelooft of niet. er zal heus wel wat zijn maar of het een god is dat denk ik niet. Want vind ik het raar wat er in volendam is gebeurd want als dat gods wil is wat voor god hebben we dan
Toch!!!!!!!!

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 09:31

mijn ervaring met gelovige mensen is dat ze meer dan anderen enorm HYPOCRIET en SCHIJNHEILIG zijn. Als het zo uitkomt wordt alles opgehangen aan het geloof, maar als het in hun voordeel is zullen ze daar geen seconde aan denken en alle regels ten aanzien van respect voor anderen en naasteliefde vergeten en zich asociaal opstellen. Maar dan niet openlijk he? nee lekker achter de rug van anderen. BAH! Ik geloof niet in God en al helemaal niet in de kerk(geldklopperij uit de angst van mensen)maar dat er "meer"is geloof ik wel. eigenlijk ben ik een grote heiden Pling Schijnheilig