gelovig???

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 08:49

Ik sluit me helemaal aan bij Jippie. Het geloof wordt vaak misbruikt om dingen die heel krom zijn recht te trekken, maar zo werkt dat niet. Als ik me inderdaad moest bekeren tot een godsdienst, dan werd dat ook het boedhisme. Hoor je ooit iets over boedhisten in oorlog? Ze respecteren elke vorm van leven, en zo hoort het ook. Ikzelf ben gestopt met geloven toen mijn ogen open zijn gegaan, d.w.z. toen ik merkte dat er dingen gebeuren in de wereld die ik voor onverstelbaar achtte. Ik kon het nooit accepteren dat er een god was die zoveel onrecht en ellende toe zou staan zonder in te grijpen. Als er al een god zou zijn, zou hij grote ruzie krijgen met mij. Wat het hiernamaals betreft, ik weet het niet. Soms denk ik wel eens dat mensen dat verzinnen omdat ze de ware dood, het totale niets niet kunnen accepteren. Dat is ook logisch, want dan lijkt ook alles voor niets in het leven. Ik wil straks niet meer terugkomen als ik dood ben. Ik wil gewoon rustig in mijn kist liggen en ontspannen slapen. GEen behoeftes, geen verlangens, geen plichten....... zucht. Ik veroordeel het geloven op zich absoluut niet, het geeft vaak goede richtlijnen in het leven en sommigen hebben behoefte aan dergelijke houvast. Maar ze mogen het een ander niet opdringen en andere gedachtes moeten gerespecteerd worden. Alles is gebaseerd op 1 ding: respect.


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 11:14

Ja, waarom mensen negatief zijn over geloof. Nou, geloof zou goeie dingen moeten brengen, maar het heeft altijd oorlogen gebracht, dat leren we door de geschiedenis, maar ook door het heden. Vroeger was het christendom waardeloos, gevaarlijk en fanatiek. Nu is de islam zo in vele landen. in Ierland heb je ook problemen tussen de katholieken en de protestanten. Het is feit dat het geloof meer ellende heeft gebracht aan de mensheid dan goeie dingen. Ik heb hoop dat de islamieten zich ook gaan matigen en meer ZELF gaan nadenken, zoals ook de christenen zijn gaan doen. Dan zullen ze vanzelf wel veranderen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 13:33

Nou billy, als je dat zegt ben je slecht op de hoogte. Want deze discussie is begonnen n.a.v. discriminatie tegen buitenlanders. EN deze ontstaat niet zozeer vanwege hun huidskleur maar vanwege hun geloof, en dat is de islam. Dus die krijgen hier echt wel kritiek. Ik zou zelf nooit 2x naar de kerk gaan, ik heb wel wat beters te doen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 14:20

Mensen die fanatiek geloven vergeten vaak zelf na te denken ja. Die LATEN voor hen nadenken en daarom gebeurt er uit naam van het geloof veel ellende (sorry, dat is een feit, lees de geschiedenisboeken maar na). Of ontken je soms dat de oorlogen daaruit voortkomen? Ik veroordeel het niet als mensen op een gewone manier in God geloven, dat maken jullie ervan. Die woorden worden mij gewoon in de mond geschoven. Ik veroordeel het ook niet als mensen naar de kerk gaan. Mij allemaal best. als dat voor hen een richtlijn in het leven is, een houvast is het juist heel mooi. (ik zelf kan dat niet zo). Maar als ze gaan doden of verkrachten uit naam van het geloof, en oorlog brengen, dan brengt geloof veel ellende. Het katholicisme bracht ellende en armoede, net zoals in vele landen de islam nu ook doet.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 08:39

Net als Bart ben ik katholiek opgevoed, doop, communie en vormsel (waar ik eigenlijk niet echt over nadacht), vroeger werd voorgelezen uit de bijbel (waren best spannende en mooie verhalen waar een moraal in zat) op school en dat vond ik allemaal mooi. Ik ben ook rond de 10 gestopt met geloven maar dat heb ik al eerder uitgelegd. Op zich is het mooi als iemand kan geloven en zich daaraan kan optrekken, het kan een beter mens van hem maken. MAar de instanties van het geloof, de kerk en de islam vind ik in vele opzichten niet deugen. Als ik dat zeg verwarren sommigen van jullie dat met mensen, die persoonlijk in iets geloven, alsof ik dat zou veroordelen. Het katholicisme brengt in de zuid amerikaanse landen armoede en veroorzaakt geboorte van kinderen zonder toekomstperspectieven, evenals in Afrika. Heel veel gelovige mensen (katholieken) vinden de kerk en ook de paus daarom vaak niet deugen. Ik mag dingen hier niet als feit noemen, maar het feiten zijn waargebeurde dingen: het is vele malen gebeurd dat er uit naam van het geloof oorlog, moord en onrecht gebeurt. Het geloof is iets anders dan in iets geloven. Het eerste wantrouw ik een beetje, het 2e vind ik oke.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 12:17

grinnik, o jee Von, ze zullen daarmee toch niet bokt bedoelen he, WHAHAHAHAHAHAHA!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 12:22

nu zullen er vast weer mensen komen die Steef zullen veroordelen omdat hij tabak heeft van mensen die geloven. Maar kunnen ze zich voorstellen waarom hij dat doet? Iemand doet niet iets zomaar. Overigens, ik heb er gelukkig nooit tussen gezeten, heb altijd mensen gekend die heel stellig in god geloven, in wat voor manier dan ook. Het waren nooit fanatieke, geloofsopdringerige mensen, dus ik heb dat leren respecteren. Probeer hun inzicht te begrijpen. MAar het lukt mij niet om te geloven, ik denk omdat dat ook niet in mijn aard zit.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 09:13

Vergeet het Kawa, daar hebben ze geen antwoord op. Ik heb ze dat namelijk zelf ook al heel veel gevraagd. Hun antwoord: god heeft ons alleen op de wereld gezet, de rest moeten we zelf doen. Het leed dat geschiedt wordt veroorzaakt door de mensen.
Ik vind God dan wel erg passief hoor, maar goed. als er een gelovige nog een beter antwoord heeft dan dit, WELKOM! want ik heb het me vaak afgevraagd. gelukkig zie ik nu dat ik niet de enige ben.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 21:16

zoals dorine zegt, maar dan in andere woorden, je leert de zon niet te waarderen als je niet de schaduw kent. Is helemaal waar. De mensen die nooit iets meemaken leven vaak minder bewust, hebben vaak ook minder inlevingsvermogen (geldt niet voor iedereen). maar soms heb ik toch sterk het idee dat de een heel erg gespaard wordt, en dan de ander te veel op zijn bord krijgt. Ook wordt wel eens gezegd "een mens krijgt zoveel te incasseren als hij kan verdragen." Ben ik het niet mee eens. Sommigen krijgen te veel en plegen vervolgens zelfmoord, of ze kwijnen weg. Deze wereld hangt naar mijn gevoel aan elkaar van onrecht. en onrecht doet vaak erge pijn. Als er nu een god zou zijn, waarom dan zo hard? Het had toch ook wel minder hard gekund?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-01 22:10

Zelfs als niet-gelovige zie ik wel iets in de theorie van margreet; de hel en de hemel is hier waar wij zijn. De duivels zijn onder ons (je weet wel, die figuren die paarden momenteel aan gort steken en dat soort dingen doen) maar je hebt ook engelen (die helpen bijvoorbeeld bij brooke hospital). Maar wie regelt nu het geluk dat je tegen een engel aan loopt? en wie regelt de pech dat het de duivel is die op je weg komt en van jouw leven een hel maakt? Want dat is dus niet je eigen verantwoordelijkheid.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Appeltje00, brennie85, IASCrawler, lennie, Lynn_Nikita, Mo_86, nonosb, RenskeFrea, Sabine, xxmichellexx en 40 bezoekers