pda's, palmtops?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

pda's, palmtops?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-03 01:01

He hallo
Ik ben op zoek naar zo'n ding maar weet dus niet welke ik moet kopen.
Ik wil er eentje waar je mee kan emailen, verslagen schrijven (word), wekker, agenda liefst met internet etc.
Nou heb ik gezien dat er allemaal verschillende soorten merken en dergelijke zijn.
Ik wil wel naar de winkel maar daar smeren ze je toch de duurste van de duurste aan.
Ik wil dus ook niet een mega dure.
Weten jullie iets van die dingen Haha! ?
Groetjes

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41658
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 12:43

Op het moment heb je in grote lijnen 2 smaken. Je hebt PDA's op basis van Palm OS en op basis van PocketPC (van Microsoft).

Ik zou voor PalmOS gaan (goh, verassing Knipoog. Sowieso zijn die machines te krijgen in goedkopere uitvoeringen, ze zijn over het algemeen kleiner en ze zitten gewoon een stuk slimmer in elkaar.

De PocketPC is in principe een in elkaar geduwde PC, is handig als je overstapt omdat je een aantal dingen al kent, nadeel is dat een palmtop/PDA absoluut niet te vergelijken is met een 'normale' PC, het scherm is veeeeel kleiner, je doet er heel andere dingen op, je hebt geen toetsenbord, etc, etc. Probleem van dat PocketPC (WindowsCE) is dat het een enorme berg geheugen nodig heeft (duur!) het een snelle processor nodig heeft om een beetje werkbaar te zijn (duur!) en daardoor ook behoorlijk snel door z'n accu heen is (irritant Haha!).

PalmOS is van meet af aan bedoeld geweest voor PDA's, het is hier helemaal op toegespits. Daardoor zitten er een hoop handigheidjes in verwerkt om het werken met je Palm een stuk sneller te maken, b.v. het maken van afspraken, het opzoeken van mensen, etc, etc.

Verder is dat word verhaal e.d. niet echt boeiend. Kans is erg klein dat je er grote lappen tekst op gaat schrijven en als je dat doet ;gaat het vooral om de platte tekst en ga je geen hele pagina's opmaken.

Als je wel van plan bent veel tekst te schrijven kan je of de Sony Clie overwegen (daar zit een soort van toetsenbordje op) of de Psion Revo. De Psion is geen Palm en ook geen PocketPC. Ik heb er zelf ook 1 en hij bevalt erg goed! Enige nadeel is dat hij wat groter is dan de Palm Scheve mond Verder weet ik ook niet of Psion die Revo's nog maakt.. Zou je even moeten kijken. Die Revo heeft iig een erg goed toetsenbord en een erg groot (relatief gezien dan) scherm Haha!

BTW houd er rekening mee dat je dat speeltje voor 90% van de tijd gaat gebruiken voor todo lijstjes, je adressenboek en de agenda. Internet, tekstverwerken en emailen zijn leuke dingen die er bij komen..

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-03 12:50

He hallo
nog even een vraagje zit Internet, tekstverwerken en emailen ook op een Psion Revo?

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-03 12:53

Ik lees net dat ze niet meer leverbaar zijn Boos!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 13:02

Een collega heeft de XDA van O2, zit zelfs autoCad op. Ook excel, word, email, internet. Bevalt goed geloof ik.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 13:03

Een vriend van me had zijn Revo te koop. Als je interesse hebt, zal ik even vragen wat hij ervoor wil hebben...

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 14:09

wij hebben ook een psion en die vind ik maar niets want die valt best snel uit enzo en hij laad best langzaam op! en altijd als ik hem juist wilde gebruiken waren de batt. op terwijl er amper wat mee gedaan werd dus.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 15:20

Kan iemand mij uitleggen wat er nou echt handig is aan zo'n ding? De voordelen t.o.v. van een goede (!) papieren agenda?
Ik heb allang m'n agenda getrokken en een datum geprikt en ondertussen staat die ander nog te pielen en moeilijk te doen met zo'n prutspennetje en uiteindelijk blijkt de batterij leeg en kun je nog geen afspraak maken. Handig hoor!

Voor een hoge pief waar de agenda ingevuld wordt door de secetaresse kan ik me er nog iets bij voorstellen dat het technisch wel handig is qua synchroniseren e.d., maar verder kan ik me er niks bij voorstellen behalve dan als interessant speelgoed.

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-03 16:01

Het is voor mijn moeder.
Aangezien ze een eigen bedrijf heeft en heel veel aan het reizen is is het makkelijk zo'n ding, ze zit ongeveer 2,5 uur per dag in de trein (als het niet langer is). Dus voor haar zou zo'n ding erg makkelijk zijn.