Wat nu? Deeltijd of niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Wat nu? Deeltijd of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-03 13:05

3 jaar geleden ben ik veel te jong op een HBO studie begonnen, ik was namelijk pas 16. En dus op mijn 16e uit huis, studeren in een vreemde stad, nieuwe mensen, uitgaan allemaal dingen waar ik dus echt nog niet op voorbereid was. Je voelt de bui natuurlijk al hangen: eerste jaar niet gehaald, van school af dus. Nu ben ik op de school ernaast een nieuwe HBO studie begonnen die ik echt heel erg leuk vond. Maar door onafgeronde zaken uit het verleden, onder andere hevig gepest worden op lagere scholen, geen zelfvertrouwen etc. Ben ik afgelopen november in het 2e jaar van mijn studie ingestort. Gestopt met de studie in overleg met mijn mentor en directeur van de school en naar huis vertrokken. Nu heb ik 4 maanden gehad om na te denken en tot rust te komen. Maar nu moet ik toch echt bedenken wat ik verder wil.

Een ding staat vast ik wil niet meer voltijd studeren en zeker niet in dronten. Nu ben ik eigenlijk ook het hele vertrouwen in die school daar verder kwijt. De opleiding vind ik echter geweldig. Maar deeltijd daar is ook weer moeilijk omdat ik denk dat hun het vertrouwen in mij ook kwijt zijn.

Nu heb ik dus ook de kans om te beginnen met de opleiding PABO deeltijd, wat ook voor de klas staan is en wat weer hele nieuwe perspectieven voor mij brengt. Dit betekent echter dat ik weer in de eerste moet beginnen. Voordeel is wel dat ik de opleiding deeltijd kan doen! Iets wat me erg aanspreekt. Ook is er de mogelijk heid als alles goed gaat om van de 1e naar het 3e jaar over te gaan.

Nu is dus mijn grote dilemma wat te doen!

[edit:BartVB]Titel[/edit]

Poosje81
Berichten: 21194
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 13:50

jeetje meis
moeilijke keus, en adviseren daarover is nog moeilijker
wat wil je is de belangrijke vraag? zie je jezelf als lerares en lijkt je het wat?
zo ja, dan moet je het doen, zo nee, er zijn legio deeltijd studies!!

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-03 18:49

Inderdaad lesgeven vind ik geweldig...

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 20:38

Je bent nog harstikke jong joh! Er zijn veel oudere mensen in de eerste van het HBO/WO hoor! Hier op bokt is pas ook iemand aan PABO-deeltijd begonnen(ik zie de usericon voor me maar kan even niet op zijn naam komen Bloos )

Ik zit in het eerste jaar geneeskunde en heb medestudenten die al halverwege de 30 zijn...Knipoog En dan moeten we gemiddeld nog wel 8-10 jaar Haha!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 22:17

sjemig je zit in een lastig schuitje met jezelf. wat wil je zelf het liefst? ga ervoor, ook als er mensen zijn die zeggen dat je beter iets anders kan doen of zoals je zegt geen vertrouwen meer in je hebben. ik mag aannemen dat je veranderd bent, misschien steviger in je schoenen staat. met de PABO heb je wellicht een beter en stabieler inkomen zodat je in je vrije tijd nog genoeg met paarden doen kan.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 02:04

Is PABO wel zo verstandig. Als lerares moet je stevig in je schoenen staan en gezien je crisis van onlangs. Als je die niet volledig hebt verwerkt en afgesloten, zou ik er nog eens heel goed over nadenken, alvorens PABO te gaan doen. Kinderen kunnen het bloed onder je nagels vandaan halen.

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 10:57

Ik zal als ik jou was eerst goed aan mezelf werken, als je zo onzeker bent enz. is een plekje voor de klas denk ik niet voor jou weggelegd.
Een onzekere juf maakt onzekere kinderen...
Jij moet hun grote voorbeeld zijn!

Gesprekken met hulpverleners kunnen je helpen

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 10:59

Ja daar heeft Homiafortuna gelijk in. Teveel mensen die de pabo gaan doen hebben een romantisch beeld van voor de klas staan, en natuurlijk, het kan heel gaaf zijn, maar het is ook heel erg zwaar! Naast lesgeven moet je vergaderen, nakijken, en dan zijn er altijd wel een paar rotkinderen tussen die je het plezier in het vak behoorlijk kunnen ontnemen...maar nogmaals: het kan natuurlijk ook goed uitpakken, je moet gewoon even goed de eventuele voors en tegens tegen elkaar afzetten.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 15:34


Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-03 16:34

uhm lielle wat heeft dat ermee te maken?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 16:42

een klein beetje want ons veulen dat gisteren geboren is heet Wadhnu (Wat nu?); ik ben er erg vol van en moest er meteen aan denken.

Maar omdat ik het wel erg bot vind om alleen off-topic te reageren heb ik juist de tweede zin toegevoegd, en dat meende ik ook echt.
Ik heb zelf een tijdje voor de klas gestaan en dat trok ik toen absoluut niet omdat ik zelf toen niet erg gelukkig was.

Sorry, als je het erg ongepast vond zo bedoelde ik het ook niet.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 17:40

Probeer eerts alles te verwerken en goerd aan jezelf te werken. Voor deeltijd-pabo ben je overigens nog erg jong, neem de tijd meid. Het lijkt me heel stug dat je op jouw leeftijd en met jouw vooropleiding (geen afgeronde HBO dus)een klas kunt overslaan, of de kwaliteit van de opleiding moet zo laag zijn? Misschien is een opleiding tot klassenassistent iets? Zo rol je er rustig in, op een wat makkelijker nivo qua verantwoordlijkheid enzo.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 17:41

Ik denk dat deeltijd een goede optie is. Ik ben 22 en ook net weer gestart met een nieuwe opleiding. Idd in deeltijd.
Voordeel is dat de meeste mensen in mijn groep ook wat ouder zijn. Ik zou me niet op mijn gemak voelen in een groep 16 jarigen. (Ik doe MBO)
Wat de opleiding betreft: dat zul je zelf moeten inschatten. Misschien bestaat er een mogelijkheid om aan een meeloopdag mee te doen?

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-03 18:07

Mischien had ik dat er eerder bij moeten vertellen: Ik ben al eerder op de PABO geweest dat ik nog op de havo zat en dat sprak me erg aan! Alleen toen heb ik voor de dierenkant gekozen. Verder heb ik op de stoas ook stage gelopen en de stages zelf vond ik erg leuk, alleen was mijn zelfvertrouwen toen nog beneden peil, maar daar kom ik nu gelukkig zelf achter en ben ik mee aan het werk!

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 18:14

Hoe dan ook: veel sterkte! Maar onthou wel, werk eerst aan jezelf, en dan pas aan een studie! Prioriteiten stellen hoor, loop jezelf niet voorbij!

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 18:31

Het is een hele moeilijke keuze, denk er in iedergeval goed over na. Wat ik wel wil zeggen is dat 16 idd erg jong was. Ik was 17 toen ik mijn jaarstage mbo inging (klassenassistent) ik was toen ook heel erg onzeker en als ik er nu op terug kijk was ik veel te jong om al "te werken" (stage te lopen in het onderwijs) Ik heb het wel naar mijn zin gehad, maar durfde geen initiatieven te nemen en had veel meer kunnen leren als ik minder onzeker was geweest.
Ik ben nu 20 (over 2 weken 21) nu zit ik in mijn jaarstage van het HBO en ik merk dat ik veel minder onzeker ben en sterker in mijn schoenen sta. Dit komt ook doordat ik meer volwassen ben geworden. Ik vind dat veel jongeren eigenlijk op een te vroege leeftijd veel te lange stages moeten lopen (waar ze nog niet aan toe zijn)
Ik kan niet voor jou denken of voelen hoe jij nu voelt, maar bekijk voor jezelf of je jezelf sterk genoeg vind om dat te doen. ik denk dat het feit dat je alleen al wat ouder bent al in je voordeel werkt.
Als voor de klas staan echt iets is wat jij wilt dan zou ik zeggen ga er voor...
Mensen kunnen ook niet afdwingen dat je meer zelfverzekerd wordt, dat wordt je juidt door dingen te ondernemen, neem stappen waarvan je zelf denkt dat ze kunnen slagen, als je een goed gevoel hebt bij de opleiding dan zou ik het gewoon proberen!!!

Ik hoop dat ik het zo zuidelijk heb uitgelegd anders moet je me maar pb-en!!!