Vogelpest in NL en de evt. gevolgen voor paarden..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Vogelpest in NL en de evt. gevolgen voor paarden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-03 00:34

Ter info:
Dit las ik net op de website van het ministerie van Landbouw, Natuur en Visserij: www.minlnv.nl/infomart/dossiers/vogelpest/

Op een aantal pluimveebedrijven in de Gelderse Vallei is klassieke vogelpest geconstateerd. Klassieke vogelpest (aviaire influenza) is een zeer besmettelijke virusziekte die hoge sterfte onder pluimvee veroorzaakt. De ziekte wordt overgedragen via direct contact tussen vogels. Ook 'besmet materiaal' (zoals mest, voer, kratten, transportmiddelen) kan een besmettingsbron zijn. Rond deze bedrijven is daarom een gebied met een straal van ongeveer 10 km ingesteld, waarbinnen de volgende regels gelden:

Paarden
Alle vervoer van paarden van of naar een bedrijf waar (ook) pluimvee wordt gehouden, is verboden. Paarden afkomstig van bedrijven met pluimvee, mogen ook niet voor paardrijden van het bedrijf af.

Dit geldt ook voor een gebied rond het Gelderse Laren en het Zeeuwse Breskens.
Paarden
Voor het vervoer van paarden gelden alleen in de 10 km-gebieden beperkingen, in de rest van het land niet.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 10:27

sja, en ze hebben die vogelpest helemaal niet in de hand. Straks is het zomer, kunnen we eindelijk buiten rijden maar dan...............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 10:35

Hoppekee, ik mag mogelijk straks niet meer buiten rijden dus. Er is vlak bij mij een van vogelpest verdacht bedrijf (Breskens), en wij hebben 7 kippen en 1 haan, dus dat is balen. Ik hoop dat het geen vogelpest is, maar dat is waarschijnlijk wel zo, heel Nederland gaat plat, vogelpest komt overal, en we komen in de problemen met de eieren enz. Kijk maar naar Italië, daar zitten ze er nu nog mee. Ik ben er gewoon nijdig over, eerst varkenspest, vervolgens BSE, vervolgens Dioxine, vervolgens MKZ, en nu vogelpest, is straks de landbouw aan de beurt?

http://www.minlnv.nl/infomart/dossiers/vogelpest/

Helemaal vanonder staat een plaatje, en jahoor ik zit erin, fantastisch, ik mag dus niet meer gaan rijden. Jee, ik baal echt, ik hoop dat als ik thuis geweest ben dat ik dan nog naar school mag, ik zit namelijk op een HAS.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-03-03 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 10:38

ik zit met hetzelfde, wij hebben ook een stel kippen en ik word er niet vrolijk van als die straks naar de destructie moeten.
En als er wat met je paarden is dan hang je want je kan niet weg.
Het is nu misschien ook al in België uitgebroken bij Poppel.

Met een bio-industrie als die van ons is het wachten op ziektes...

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 10:41

Op het kaartje zag ik dat de 10 km-zone rondom Laren toch redelijk dicht bij onze stal zit. En onze stalhouder heeft een vijvertje met eenden... Met de MKZ konden we ook wekenlang geen kant op, hoop toch dat we deze keer gespaard blijven. Voor de getroffen boeren is het natuurlijk het allervervelendst, maar erg blij met die beperkingen ben ik niet.

Vooralsnog is er geen verbod op het houden van hippische evenementen in deze gebieden, las ik net op een mailing list. Dus de endurance van KWB is ook (nog) niet afgelast. Alleen als je pluimvee op je terrein hebt, mag je dus niet met je paard weg. Maar hoe wordt dat gecontroleerd, vraag ik mij dan af?

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 14:01

Bathmen valt wel in de 10 km zone van Laren.
Voorlopig zit het verhuizen van de paarden er niet in Verdrietig
Het is erger voor de bedrijven die getroffen worden ik weet nog van de MKZ hoe het sloopt.
en wederom vraag ik me af waarom we niet gewoon enten.
niet door de economie maarja die ligt nu toch al op z'n kont

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 14:11

Ik zie ook dat ze het gelderse vallei gebied vergroot hebben. Putten valt er nu in en eerst erbuiten. Nijkerk waar harmen woont is inmiddels ook platgelegd.

Ook Ochten, Dodewaard en Doorn vallen er nu in, zelfs een deel van Arnhem.
Zeist en Soest nog nét niet.
pffft.

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 14:18

Kim, het probleem met deze vogelpest is, dat er niet te enten valt. Tegen pseudo-vogelpest is wel te enten, maar dit is de klassieke.

Wij (oke, mijn vriend dus) hebben zelf een lading kippen en kuikens voor show, dus puur hobbymatig. We hebben gelijk gevraagd of er geent kon worden, maar dat kan dus helaas niet.

Gelukkig zitten wij (nog) niet in de buurt van de 10 kilometer zones, maar het kan zo veranderen. Dan sta ik toch voor een probleem Knipoog . Bij mij op stal hebben ze zelf geen pluimvee. De overbuurman heeft een aantal loslopende kippies. Een van die meiden heeft tegen de muur van mijn stal een nestje gemaakt. Mag ik ter zijner tijd dan wel of niet met mijn paard weg?

Ik hoop in ieder geval dat ze het snel de baas zijn, dat virus. En dan niet voor die economie, maar voor het welzijn van de dieren en hun eigenaren.

Ik ben trouwens benieuwd hoe lang het gaat duren voordat we weer een algeheel vervoersverbod gaan krijgen, net als toen met de MKZ.

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 14:36

Ik zou graag even willen reageren op een aantal reacties van jullie.
Ten eerste die van chantal1 over de bio-industrie. Begrijp me niet verkeerd want ik wil je niet aanvallen. Het is zo dat de dierenbescherming en dat soort organisaties behoorlijk vertekende beelden weergeven. De bio-industrie, zoals jij het noemt, is er niet de reden van dat dit soort drama's ontstaan. Juist doordat de dieren buiten lopen worden ze ziek. Kippen horen niet buiten! Maar de mensen vinden het zo mooi om te zien als ze aan het fietsen zijn. Juist dieren die buiten lopen zijn vatbaar voor allerlei ziekten. Vroeger liepen kippen ook buiten en toen hebben ze niet voor niets de kooihuisvesting uitgevonden. Het ziet er echt niet zo uit als op tv! Ik zou haast zeggen kom bij ons kijken, maar dat mag dus niet...

Ten tweede een reactie op Nimber:
Tegen vogelpest wordt wel geent. Helaas bestaan er heel veel stammen van deze ziekte en de tegen ziekte die nu uitgebroken is bestaan geen entstoffen.

Het drama dat nu onstaat is nog groter dan tijdens de MKZ. Toen zijn er veel bedrijven geruimd en dat betekende dat er jaren van fokkerij verloren ging. Deze mensen hadden echter wel de mogelijkheid nieuwe koeien te kopen. Begrijp me niet verkeerd, dit was echt een drama.
Nu is het echter zo dat mensen waarvan hun pluimvee geruimd wordt geen nieuwe kippen krijgen. Deze kippen moeten eerst opgefokt worden. 85% van de broederijen zit in het gebied en daar komen dus geen kuikens meer uit. Er zijn dus geen kippen meer.

Zoals jullie al wel begrijpen hebben wij thuis kippen. Op dit moment zitten we nog niet in het gebied. Het is ook voor ons erg onzeker en de sfeer in huis is erg bedrukt. Het is gewoon niet te bevatten hoe groot dit drama gaat worden. Gingen ze nu maar van buiten naar binnen enten dan was er misschien nog iets te redden...

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 14:40

N.a.v. de vraag in het voorgaand bericht, mocht het zo zijn dat je in een 10 km gebied komt te liggen dan mag je dus niet weg. Het gaat erom dat er pluimvee op hetzelfde terrein aanwezig is. Ook al is het maar 1 kipje of haan dan mag je niet meer weg. Heb je nu geen pluimvee dan mag je wel weg maar dan alleen naar bedrijven of maneges waar ze geen pluimvee hebben (en dat zal niet meevallen want veel paardenmensen hebben pluimvee), ik woon zelf in de buurt van Den Bosch en we hebben tot nu toe geen problemen maar ik ben bang dat dit slechts van korte duur is, zeker als ik de uitbreiding van gisteren zie. Nou ja duimen maar

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 14:43

Sorry voor voorgaand bericht maar PienV kwam er tussen, PienV veel sterkte hoor en je hebt best gelijk met je bericht, het lijkt me voor iedereen die beesten heeft en die afgemaakt moeten worden omdat ze ziek zijn of om te verkomen dat de ziekte zich verspreid verschrikkelijk om dit mee te maken.
Heel veel sterkte

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 14:51

Dank je beppies.

En ik bedoel natuurlijk van buiten naar binnen RUIMEN. Enten heeft geen zin zoals al bekend was...

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 15:05

Influenza, dus de vogelpest is in feite een vorm van griep?

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 15:06

oke, nu ga ik me op glad ijs begeven.

PienV begrijp me niet verkeerd. Momenteel heb ik meer medelijden met de boeren die geruimd waren met de MKZ dan met de pluimveeboeren. Misschien komt dat, omdat ik een verkeerd beeld heb van de pluimvee 'industrie'. Met de MKZ gingen bij veel (fok)bedrijven de dieren verloren, waarmee al decennia lang gefokt was. Overgrootopa's die waren begonnen met een stam, en nu tientallen jaren, na jaren van selecteren, gaan zulke stammen binnen 24 uur verloren. En dat alleen omdat Den Haag niet wilde enten. Een hele stal met goede fokdieren heb je niet zo maar weer terug. Met slachtdieren is het imo net weer even anders, daar heb je toch weer net een andere band mee.

Bovenstaande houdt niet in dat ik niet meeleef met al die mensen die nu weer hele stallen afgemaakt zien worden. Al is het dan niet vanwege de financien, dan wel, omdat dieren niet nutteloos afgemaakt zouden moeten worden. Natuurlijk weet ik wel, dat dit (helaas!) de enige manier is om alles in te dammen. Ik ben het dan ook met PienV eens dat ze eindelijk eens van buiten naar binnen moeten ruimen.

PienV, ik denk dat Chantal1, correct me if I'm wrong, niet bedoelt dat ze medelijden heeft met al die dieren in de bio industrie (zoals voorgeschoteld door DB en andere organisaties). Ik denk dat ze bedoelt dat we hier gelijk een giga ramp hebben omdat we een hele grote dichtheid aan dieren hebben, heel veel grote bedrijven op betrekkelijk weinig ruimte. In landen om ons heen zitten niet zoveel bedrijven zo dicht bij elkaar. Daarom is imo de MKZ ook zo uit de hand gelopen in Nederland. In ons omringende landen heb je er nauwelijks iets over gehoord (Engeland uitgezonderd!).

In ieder geval, ik wens dit soort praktijken helemaal niemand toe. PienV, heel veel sterkte voor jullie. Ik hoop dat jullie gespaard zullen blijven!!!! Zitten jullie er dicht in de buurt?

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 15:28

Ik snap het wel hoor Rocamor. Een koe is voor de meeste mensen een veel tastbaarder dier met een hoger aaibaarheidsgehalte dan een kip. Het is wel zo dat je bij kippen ook te maken hebt met jaren van fokkerij. De ouderdieren en zogenoemde grootouderdieren zorgen voor de kip die wij in onze legstallen gebruiken. Helaas moeten deze ook geruimd worden en gaat er dus jaren van fokkerij verloren. Ik heb ook erg meegevoeld met de boeren waarvan de koeien geruimd werden. Helaas is het zo dat in de pluimveehouderij de stallen heel lang leeg zullen staan en dit betekend voor een groot aantal bedrijven dat ze failliet gaan!

Bij mijn vriend thuis hebben ze koeien dus tijden de MKZ heb ik net zo hard met hun meegeleefd en gehoopt dat het gauw afgelopen was. Wij woonden redelijk aan de grens van het toen afgesloten gebied en ik ben al die weken het gebied niet in geweest. Als ik mensen gesproken had of maar wist dat ze in hetzelfde gebouw als ik geweest waren ging ik me eerst thuis douchen om elk risico, dat ik de besmetting mee zou nemen, tegen te gaan. Afgelopen weekeinde wilde hij echter met al het geweld naar een verjaardag midden in het gebied (renswoude)! Hij heeft uiteindelijk besloten niet te gaan maar je snapt dat dit onze relatie geen goed doet. Behalve dat ik me dus zorgen maak over het virus maak ik me nu dus ook zorgen over mijn relatie...

Inderdaad is het een groot pluimveegebied waar het uitgebroken is. De bedrijven staan daar naast elkaar en zo heeft het virus de kans flink rond te waaien.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 17:14

Het vervoersverbodgebied komt ook al akelig mijn kant op. Paps heeft 4 kippen voor de gezelligheid maar die zouden nog wwel eens een hoop ellende kunnen opleveren als het zo doorgaat.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 17:19

Soest valt wel voor een klein gedeelte onder het vervoersverbod...
Wij hebben gelukkig geen kippen, maar hadden we die wel gehad dan hadden we ze waarschijnlijk wel even 'geholpen', je zal net zien dat er een keer nood aan de man is en je niet van het erf af mag...

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 17:22

Ik heb een hond die erg graag kippen "helpt" dus als iemand een probleem heeft.....

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 17:42

Als we nou eens terug gingen naar de legbatterij kip, maar dan eens onder wat humanere omstandigheden? Tis beter voor iedereen en voor de kip.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 18:07

Wij hebben zelf geen kippen meer maar op stal waar Tos staat hebben ze wel wat scharrelkips lopen... Scheve mond gelukkig is hier in de buurt nog niks bekent, maar hoelang zal het duren... Scheve mond

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 18:25

Katja schreef:
Ik heb een hond die erg graag kippen "helpt" dus als iemand een probleem heeft.....

*LOL*
En de verzekering maar lappen...
Wèl een idee trouwens! Hond blij, kippen weg en nog geld overhouden ook!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 19:58

pienV schreef:
Ten eerste die van chantal1 over de bio-industrie. Begrijp me niet verkeerd want ik wil je niet aanvallen. Het is zo dat de dierenbescherming en dat soort organisaties behoorlijk vertekende beelden weergeven.


Dat denk ik toch niet hoor, een kip hoort buiten en niet binnen. Een kip hoort te scharrelen en dat kan niet in een woonkamer bij wijze van spreke.
Zelfs mijn parkieten leven buiten en die zijn nooit ziek.
En ik heb ook kippen en die kunnen naar binnen en buiten wat ze maar willen en......die zijn nooit ziek.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 20:12