n.a.v. levensovertuiging:geloven jullie in geesten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Geloof jij in geesten?

ja, ik geloof erin
13 (52%)
nee, ik geloof er niet in
6 (24%)
ik weet het nog niet
6 (24%)

Totaal aantal stemmen: 25


Rivendell

Berichten: 6820
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

n.a.v. levensovertuiging:geloven jullie in geesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-03 21:52

N.a.v. het topic levensovertuiging ben ik benieuwd wie van jullie er in geesten geloofd.
Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik heb meerdere dingen meegemaakt, waardoor ik ik toch wel wat geloof in geesten.
Echt gezien heb ik ze niet, maar wel gevoeld. Ook vrienden van mij hebben soortgelijks meegemaakt.
Zo heeft een vriendin van mij meerdere malen haar overleden moeder gezien. En niet alleen zij, maar ook haar kinderen en haar katten. (en die liegen niet).
Zelf heb ik een aantal keer aanrakingen gevoeld, terwijl er niets/niemand was. Ook heb ik met een Ouija bord vreemde dingen meegemaakt.
Hoe zijn jullie ervaringen?

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 22:07

van de ene kant wel, van de andere kant niet. Je bent er niet helemaal uit zeg je, maar toch heb je "ik geloof erin" gestemd? Tenminste toen ik mijn antwoord invulde waren er pas 2 antwoorden gegeven en die van mij stond bij "ik weet het niet" en er stond er nog een bij "ja ik geloof er in". Maargoed, ik geloof van de ene kant wel dat er iets na het leven is, van de andere kant ook weer niet. Ik geloof dan ook gedeeltelijk dat de ziel van de mens kan blijven steken tussen leven en het 'hiernamaals'. Ik heb nog nooit glaasje geschoven oid, en ben dat ook niet van plan, omdat ik weet dat je het, alleen al door gedachtes, levensgevaarlijk kan maken. Wat ik wel denk, is dat als je wil groot genoeg is, je objecten kunt verplaatsen. En daarom zouden mensen bang kunnen worden..

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 22:12

Ze zullen vast wel ergens rondvliegen, ik zie elke dag trouwens een spook in de spiegel *LOL*

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 22:19

Ik geloof in geesten ja, en het is niet eng..

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 22:24

Sypheron schreef:
Wat ik wel denk, is dat als je wil groot genoeg is, je objecten kunt verplaatsen.


dat denk ik ook. er moet iets zijn, chemisch of niet of bewezen, gekend of niet, dat op een of andere manier fysische veranderingen teweegbrengt.
geesten geloof ik niet in. niet die witte dingen. ik denk dat de dingen die de geesten doen, gewoon jezelf bent. ik heb wel eens geesten opgeroepen. het glas gevraagd rondjes te draaien oid. die deed dat vlotjes. er leek echt niemand het glas te bewegen, want iedereen was doodsbang. maar het was er. heel gek allemaal. een vriend zei dat hij ooit las dat het te maken had met een verborgen spier in je vinger enzo, maar een vinger kan een glas geen rondjes laten draaien. de 'geest' had een naam, vertelde over haarzelf enzo. dat heeft me geschokt. doen nadenken en bang zijn. maar wat doe je eraan? wat is, dat is. (of is het er niet? haha ok...)

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 22:26

Ja ik geloof in zwevende zieltjes aan genezijde Haha! Ik heb mijn schoonmoe eens op visite gehad, midden in de nacht.. eng mens Bloos maar dat was alleen horen en voelen maar niet zien. Een nichtje is nogal begaafd en heeft heel lang contact gehad met d'r opa (mijn schoonva).

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 22:28

Die naam is denk ik een combinatie van factoren, iets of iemand waar je bang voor, of wat je juist heel graag wil horen dat er komt te verschijnen. Je wil doet vaak meer dingen dan dat je zelf bewust bent. Daarom ben ik ook niet van plan om geesten op te gaan roepen, je maakt jezelf alleen gek met dingen die je zelf aanwakkert.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 22:35

ja, dat kan. een beeld dat je reeds voor ogen had. moet je misschien eens lezen: 'de kracht in jezelf - onvermoede vermogens van het onderbewustzijn' van dr. joseph murphy. best wel zwaar, en voor mij te godsdienstig, maar het gaat ook over onderbewustzijn.

Rivendell

Berichten: 6820
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-03 22:39

Het gene wat ik zo frappant vind altijd, is dat kinderen en dieren dus ook reageren als er wat is. Dieren hebben betere zintuigen dan wij, dus vangen ze ook meer op.
Wat bertreft het glaasje draaien (of met een Ouija bord), de ervaringen die ik ermee heb zetten me wel aan het denken. Twee andere deden het Ouija bord en ik stelde de vragen. Vragen waar die andere 2 nooit een antwoord op hadden kunnen weten. En toch kwamen de juiste woorden eruit.
Er zijn veel theorieen over geestverschijningen. Ik ga wel meer voor de wetenschappelijke verklaring, dan voor de spirituele. Ik zeg ook niet dat mijn oma nog ergens rondzweeft. Elk mens bestaat uit energie. Tijdens je leven zit die energie in je lichaam. Als je dood bent, komt die energie vrij. Waar gaat die dan heen? Ik denk dat die best nog even kan blijven hangen en dat sommigen van ons dat kunnen zien.
Ik ben nergens bang voor, vind geesten niet eng. Ik ben alleen neiuwschierig.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 22:40

Sypheron schreef:
Daarom ben ik ook niet van plan om geesten op te gaan roepen, je maakt jezelf alleen gek met dingen die je zelf aanwakkert.


Ik vind het doodeng, dat geesten opgeroep. Je roept iets op, waarvan je niet weet wat het is, wat het met je doet enzo. Nee bah... Je hebt zoiets om en duur zelf niet meer in de hand.....

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 22:44

Nee, ik geloof er echt totaal niet in. Nog nooit iets meegemaakt ook dat me in geesten heeft doen geloven.

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 22:45

Jurga schreef:
Nee, ik geloof er echt totaal niet in. Nog nooit iets meegemaakt ook dat me in geesten heeft doen geloven.


vppr mij geld precies hetzelfde!!!!!!!!!!!!1

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 22:48

Maar moet je iets meemaken om het te geloven?

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 22:48

Nee, ik heb het gelukkig ook nog nooit meegemaakt, maar ik kijk wel eens naar discovery. Daar zie je van die (waargebeurde) verhalen en dat komt wel geloofwaardig over. Verder heb ik verhalen gelezen en ik denk wel dat het bestaat. Ik ben er wel nieuwusgierig naar, maar te schijt*erig om het te proberen...

angelfire

Berichten: 4715
Geregistreerd: 26-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 22:49

ik geloof er echt heel erg in
heb zoveel over gehoord
en linet heeft ook me opa gezien en andere geesten.. Scheve mond
ik heb ook zoveel gezien/gehoord, dat is gewoon onverklaarbaar
dus ik geloof er wel degelijk in
hier is volgens mij ook al eerder een groot topic van geweest

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 22:57

ik moet bij veel het meemaken om het te geloven, simpelweg omdat ik denk dat diegenen die het me vertellen ofwel liegen, ofwel denken dat het waar is. ik zie het liever zelf ja Lachen
ben jaloers op mensen als jurga Lachen zou ook weleens in niks willen geloven en er helemaal niet aan denken.

angelfire

Berichten: 4715
Geregistreerd: 26-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 23:01

ponyzotje schreef:
ben jaloers op mensen als jurga Lachen zou ook weleens in niks willen geloven en er helemaal niet aan denken.


Pff ja ik ook, soms maak ik mezelf helemaal gek Lips are sealed

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 23:02

Ik geloof er wel in. Ik ben ook best wel bezig met spirituele dingen. Ik heb een collega die dus echt geesten hoort. ik geloof er ook echt in. ik heb zelf nog nooit echt iets meegemaakt en iets van glaasje draaien is ook niks voor mij. Ik vind dat eng, maar ook erg gevaarlijk en vind ook dat mensen daarmee uit moeten kijken. Er zijn nog zoveel dingen die voor de mens nog niet bekend zijn...

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 23:05

Ik sluit me ook achter Jurga aan. Pas als ik zelf iets meemaak of zie waardoor het aannemelijk word, ga ik erin geloven. En da's tot op de dag van vandaag nog niet gebeurd.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 23:07

Peeky, ben jij gelovig? Een antwoord wat jij geeft is namelijk in tegenstrijding met bijv het Christelijke geloof. Je hebt die dingen in de bijbel ook niet meegemaakt en toch geloof je erin, terwijl je hier dan zegt dat je er niet in geloofd omdat je het niet meegemaakt hebt. Ik weet niet of je gelovig bent, maar als je gelovig bent is dit van toepassing.

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 23:08

Symmetje schreef:
Nee, ik heb het gelukkig ook nog nooit meegemaakt, maar ik kijk wel eens naar discovery. Daar zie je van die (waargebeurde) verhalen en dat komt wel geloofwaardig over. Verder heb ik verhalen gelezen en ik denk wel dat het bestaat. Ik ben er wel nieuwusgierig naar, maar te schijt*erig om het te proberen...

Bloos je haalt me de woorden uit de mond. ik geloof er ook wel in maar heb zelf nog nooit iets meegemaakt rondom geesten ed. en ook ik ben te schijt*rig om dingen als glaasje draaien uit te proberen Schijnheilig . brr, al die enge dingen die je daar dan weer over leest.. nee hoor, ik hou het ook mooi bij discovery channel Haha!

Jannelientje

Berichten: 317
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Goirle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 23:09

Ik geloof in levende geesten, ik weet alleen niet of ik dode geesten geloof. Ik denk dat we allemaal een geest hebben, maar ik heb het idee dat alles weer terugkeert naar de aarde. Ik denk dus niet dat er geesten (in de betekenis van entiteiten) zijn, maar je weet mar noot. Dus ik heb de middelste optie gekozen.

Jannelientje

Berichten: 317
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Goirle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 23:10

Oeps, op de verkeerde gedrukt, ik wilde eiegnlijk 'weet niet' stemmen. Nou ja, het tweede antwoorde is voor mij juister dan de eerste.

LMsWinnetou
Berichten: 1613
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 23:19

Ik weet niet of er geesten bestaan. En ik hoef t ook niet persee te weten. Veel mensen vertellen erover, dat ze ze hebben gezien enzo. En ik wil ze best geloven hoor, maar ik heb zelf wel zo mn twijfels over alle verhalen.
Maar ik hoef t zelf echt niet mee te maken ofzo.Ik ben inderdaad bang. Bang voor de dingen die wij niet weten en waar we van kunnen schrikken. Ik vind de mensen die zomaar glaasje gaan draaien enzo ook best dom. Je weet namelijk niet waar je mee bezig bent. Het gaat 9 van de 10 keer goed. Maar je zal de 10e maar zijn....
Dus ik hou me er ook niet zo mee bezig, en zal dat waarschijnlijk ook nooit gaan doen.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 23:24

Na het overlijden blijft de ziel nog een paar dagen bij het lichaam rondhangen om afscheid te nemen. Dan gaan ze langzaam aan naar de andere wereld. Soms kan de ziel het niet accepteren dat het niet meer leeft en blijven ze langer tussen de mensen hangen.