Zere bekkies

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Zere bekkies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-03 12:23

Ik weet niet wat de officiele benaming is maar paplammeren krijgen altijd zere bekkies wat heel besmettelijk is. En elk jaar ben ik weer bang dat ik ze ook krijg maar gelukkig heb ik ze nog nooit gehad. Maar een voordeel is ook weer dat je ze maar 1 keer kan krijgen. Iemand hier ooit zere bekkies gehad.

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 12:48

Ik heb schapenstage op texel gelopen met een paar klasgenoten, we zaten allemaal op een andere boerderij.
En 1 van die boeren had idd zere bekkies bij de lammeren, maar ook zere oogjes (wimper naar binnen gekeerd).

Cowgirl

Berichten: 23742
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 17:46

zere bekkies kun je voorkomen door , en ja nu ben ik dus vergeten wat het was.
Er is een struiksoort wat ze meestal in de stal hangen en dat voorkomt zere bekkies.

Anders moet je voor jezelf even bij de huisarts langsgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 23:07

Zere bekjes: de officiele benaming hiervoor is ectima. Bij mijn geitenstage, waar ze erg veel last hadden van ectima, gebruikten ze blauwspray.
Ter preventie werd er hulst opgehangen, hoewel het effect hiervan nooit bewezen is.
Ectima is zowel voor geiten als voor mensen zeer besmettelijk, raak de geinfecteerde plekken nooit aan met blote handen en was ze na afloop grondig met desinfecterend wasmiddel.
Ectima duurt zes weken en gaat vanzelf over.

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-03 11:27

He he eindelijk wat duidelijkheid.

Maar van die struiksoort snap ik niet echt want ze zitten in een koeienstal zonder struiken dus dat zou niet echt kloppen dan denk ik maar het maakt niet uit. Ik heb t gelukkig niet maar ja het kan nog wel komen dus maar heeeeel voorzichtig doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 13:49

Die struiken: ze bedoelt gewoon wat takken ophangen aan de muur enzo. Of aan de dakbalken als je daarbij kan. Soort kerstversiering dus. Welke hulstsoort ze hadden weet ik trouwens niet.