hyperventilatie??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

hyperventilatie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-03 13:36

Heeft iemand hier ervaring met hyperventileren e.d.??

Ik heb er zelf nog nooit last van gehad, tenminste dat dacht ik.
Ik heb weleens (af en toe niet vaak gelukkig) dat ik ineens steken in mijn borst heb.
Het kan op verschillende momenten voorkomen en het enige dat helpt is heel rustig op mijn ademhaling gaan letten.
Wat ik vaker heb is dat als ik aan het winkelen ben of iets dergelijks dat ik steken bij mijn middenrif heb links of rechts, niet tegelijk aan twee kanten.
Zeg maar net onder 1 borst.
Dit is gewoon vervelend maar niet echt onoverkomelijk.

Nu hoorde ik laatst van iemand dat dit een vorm van hyperventilatie zou kunnen zijn.
Lijkt me ietwat overdreven maar ja ik heb er eigenlijk helemaal geen verstand van.

Dat het aan mijn ademhaling ligt geloof ik wel maar is het dan gelijk een vorm van hyperventilatie?
Hyperventilatie associeer ik met stress en angstaanvallen (ik weet niet of dit onrechte is).

Maar goed ik ga nu maar eens naar mijn werk!
Ben benieuwd of iemand hier ervaringen mee heeft!
Vanavond lees ik weer bij.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 13:42

Ik heb hyperventilatie.De steken komen mij onbekend voor maar dat het met stress te maken heeft staat volgens mij buiten kijf.De angstaanvallen zijn een gevolg van.De dagen dat ik het lekker rustig heb,heb ik ook minder last van hyperventilatie.Als je een paar keer hyperventilatie hebt op momenten dat je aan het winkelen bent kun je een paniekaanval krijgen(ook op de momenten dat je geen hyperventilatie hebt.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 14:07

Ik heb wel eens last van Hyperventilatie, maar dan alleen in situaties als ik heel erg overstuur ben. Ik ga dan verkeerd ademhalen, krijg tintelingen in mijn gezicht, armen en handen en word duizelig. Dan moet ik dus snel gaan zitten anders ga ik tegen de vlakte.

Wat jij beschrijft ken ik niet. Wellicht een paniekaanval zoals Flair zegt? Maak je je dan ergens druk om?? Te warme omgeving of zo??

stitch

Berichten: 3774
Geregistreerd: 14-08-02
Woonplaats: oviedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 14:39

nee geen ervaring mee, maar soms kreeg me oma het, maar dat was al een paar jaar geleden

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 14:51

Wat jij omschrijft klinkt als hartkloppingen, dat heb ik ook wel eens en heeft inderdaad met stress te maken (al denk jij op dat moment van niet). Heb ik nl ook last van.

Mijn vriend heeft wel last gehad van hyperventilatie en dan heb je eerder een gevoel dat je niet genoeg adem krijgt, terwijl je eigenlijk teveel ademhaalt. Wat bij hem heel goed hielp was hardop voorlezen omdat je je dan op de tekst moet concentreren en je je dus niet op dat gekke lichaam kunt concentreren.

Sterte ermee in ieder geval!

=^.,.^=

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 14:51

Ik heb soms angstaanvallen waarbij ik kan gaan hyperventileren.(hypochondrie) Dan voel ik steken in mn borst en denk ik dat ik een hartaanval ga krijgen,en daarvan raak ik in paniek.
Dan krijg ik het benauwd en word ik duizelig,het gevoel dat je flauw gaat vallen.Of jij dan hyperventileerd weet ik niet,ik denk het niet.
Misschien is het een lichte vorm van hyperventileren,weet het niet precies.

Miran

Berichten: 4452
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 23:02

Er zijn 2 soorten hyperventilatie, chronische en acute. Acute is de bekende variant, de mensen die met een zakje voor hun mond zitten. Bij chronische hyperventilatie heb je vage klachten, die heel verschillend kunnen zijn. Daar heb ik dus last van.
Ik heb van de dokter de eerste keer wat oefeningen mee gekregen, de tweede keer ben ik doorverwezen naar een Cesartherapeute. Zij heeft door oefeningen mezelf weer leren ontspannen en goed ademen. Nu gaat het goed, de enkele keer dat ik nog klachten heb weet ik hoe ik er weer vanaf moet komen.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 23:06

Ik heb ook vaak last van hyperventilatie, ontzettend veel druk op borst die je in de rug zelfs nog voelt.Dacht eerst altijd dat ik een hartaanval kreeg.Ik heb het eens een keer aan mijn Yogalerares gevraagt wat ik er zou tegen kunnen doen. Ze gaf me dit advies; slokjes koud water nemen, inademen met gesloten mond en dikke buik maken, uitademen met open mond en steeds weer herhalen. Ik heb er veel baat bij.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-03 23:52

Mmm jullie verhalen klinken inderdaad heel anders dan wat ik heb.

Het is ook niet zo ernstig en frequent dat ik ermee naar een dokter ga.
Maar hartkloppingen??
Wie weet, ik heb niet het idee dat ik op zo'n moment gestrest ben maar ja dat wil niet zeggen dat je geen stress hebt.

In ieder geval iedereen hartstikke bedankt voor de reacties!

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 18:42

Ik had vandaag toevallig nog lichtelijk last van hyperventilatie, normaal doen Joe en ik de stal met ze 2e en vandaag deed ik um dus alleen. Op een gegeven moment kreeg dus opeens hyperventilatie en pijn in me borst.

Tijd terug zat ik in een rot periode,nou ik heb het gemerkt hoor. Heel veel en vaak hevige hartkloppingen en hyperventilatie

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 18:59

Wat jij omschrijft klinkt als het verkeerd en snel oppervlakkig ademhalen, dit hoeft niet gelijk hyperventilatie te zijn maar gewoon omdat je te gehaast of ongecontrolleerd ademhaalt.

Ikzelf heb dat ook, vaak als ik in mijn bed lig, ik weet dan af en toen niet hoe ik moet gaan liggen omdat als ik dan te diep door adem ik een hele scherpe steek in mijn borst voel. Ik ben dan gewoon niet goed aan het adem halen. Als ik dan een tijdje geconcentreerd ademhaal en door mijn buik probeer te ademen gaat het langzaam aan beter.

Hyperventileren doe ik in stressvolle omstandigheden, zoals afgelopen zomer. Ik wilde zo graag duiken maar ik durfde niet. Toch heb ik me over mijn angst heen gezet, dacht ik, en ben ik een proefduik gaan maken in het zwembad. Onbewust heb ik al zitten hypperen van tevoren en jawel hoor ik raakte helemaal in paniek en wist niet meer hoe of wat. Ben dus ook bijna gestikt in alle lucht die ik inademde door mijn mondstuk (die instructeur liet me ineens zinken door mijn zwemvest leeg te laten lopen en ik had geen flippers dus raakte ik helemaal in paniek Frusty )

Volgens mij is het zelfs erfelijk want ook mijn vader heeft Hyperventilatie maar dan nog erger dan ik Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 20:04

Ik heb ook hyperventilatie, en meestal komt het voor als het ergens heel druk is en krijg dan het gevoel dat ik geen adem meer krijg, het gevolg is dus dat ik hele grote happen adem ga nemen en heel diep inadem, om meer een gevoel van vrijheid te krijgen. Hyperventilatie word idd veroorzaakt door verkeerd ademen, maakt niet uit hoe, ergens gaat het fout. Blijkbaar omdat je dus een lichte vorm van stress of iets anders voelt (kan ook verlegenheid zijn bv). Als je eenmaal hyperventileert, moet je 3 seconden lang inademen, 3 seconden lang inhouden en daarna weer 3 seconden uitademen. Dat helpt al een stuk. Ik moet er nog steeds voor naar de Fysio, maar ik ben nog steeds niet gegaan Boos!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 02:14

Ik heb chronische hyperventilatie. Er is een grote verscheidenheid aan verschijnselen bij hyperventilatie....het heeft allemaal te maken met de verkeerde balans tussen zuurstof en koolstofdioxide die je opbouwd door de verkeerde ademhaling. Ook steken kunnen een teken zijn.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 21:11