Dreigend arbeidsconflict ! Advies gevraagd.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Dreigend arbeidsconflict ! Advies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-03 12:05

Ik werk nu een jaar of 3 bij een meubelbedrijf in het magazijn. Het is een leuk, klein bedrijf, maar het werk is lichamelijk erg zwaar . Veel stenen of glazen tafelbladen sjouwen, niet echt ARBO technisch verantwoord, maar het kan niet anders. Dank zij o.a. mij zijn er al behoorlijk wat verbeteringen aangebracht in het bedrijf waaronder een takel.

We werken er maar met een paar mensen en als er dus 1 uitvalt, is het harder werken voor de rest. Verleden jaar september is m'n collega door z'n rug gegaan en toen bleven er eigenlijk maar twee mensen over, waaronder ik. Dat was dus een aantal maanden erg hard werken. Daar ga je niet dood van, maar nu heeft mijn rug het dus ook begeven Huilen . Ben al 4 weken thuis en sinds gisteren werk ik weer twee uur per dag als arbeidstherapie. Valt nog niet mee, doet behoorlijk zeer.

Vandaag werd ik bij de directeur geroepen, dus ik voelde de bui al hangen. Concreet werd er niks gezegd, maar de vraag was of ik uberhaupt dacht het werk wel weer aan te kunnen. Tja, ik ben geen arts, dus dat kan ik niet inschatten, kan hooguit m'n best doen, nietwaar ? Ik heb gevraagd of dat ook aan mijn collega (een man, natuurlijk) is gevraagd toen hij door z'n rug ging. Nee, natuurlijk niet, hij had een hele andere klacht. (Mijn collega had overbelaste spieren in z'n rug, ik heb een blokkade bij m'n heiligbeen, waarschijnlijk ook door overbelasting).

Ze zeggen het niet, maar het komt erop neer dat ze me willen lozen. Nu wil ik zelf ook best wel lichter werk gaan doen, maar de banen liggen niet meer voor het opscheppen. Daarbij vind ik het gezellig daar en verdien ik er niet slecht. Het meest l*llige vind ik nog dat je eerst je lichaam naar de kl*ten kunt werken en dat je vervolgens op kunt rotten, omdat je te duur wordt. Ik snap zijn standpunt ook wel, maar ik heb geen zin om op straat te komen staan.

Donderdag heb ik een gesprek bij de ARBO, maar mijn vraag aan jullie is: kunnen ze me er op de een of andere manier uitwippen en zo ja, wat kan ik daar tegen doen ? Weet iemand een site waar je advies kunt krijgen. Ben al wel aan het zoeken geweest, maar kan niks vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 12:08

Als jij kunt aantonen dat dit letsel is ontstaan door de werkzaamheden die je verricht en dat je werkgever in gebreke is gebleven bij het voorkomen van je overbelasting dan kun jij een fikse schadeclaim indienen bij je werkgever.
Ik denk dat jij niet zo zeer bang hoeft te zijn maar dat je werkgever zich eens goed achter de oren moet krabben.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 12:14

Er bestaat wel zoiets als een ontslag op medische grond maar daar moet je dan zelf ook mee accoord gaan. Verder is het zo dat de werkgever in principe verplicht is om passend werk binnen het bedrijf voor jou te vinden. Als dat echt niet mogelijk is moet hij dat kunnen aantonen en dan komt bovenstaand ontslag waarschijnlijk om de hoek kijken. Als je daar niet in meegaat zal hij flink voor jou moeten doorbetalen, je zomaar ontslaan op dit moment kan hij namelijk niet. Voor hem is het dus ook alleen maar gunstig als hij ander werk binnen het bedrijf voor je vindt.
De ARBO-arts is op de hoogte van alle regels en die kan je dan ook gerust om raad vragen.

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-03 12:15

Hij schijnt connecties te hebben bij de Arbo. In een halfjaar zijn er nu al 3 mensen bij de ARBO geweest met ernstige overbelastingsklachten, maar er wordt niks aan gedaan. Ja, er worden wat hulpmiddelen aangeschaft, maar die werken vervolgens niet. Maar op die manier kunnen ze zeggen dat ze in ieder geval hun best hebben gedaan.

Het lijkt mij moeilijk om te bewijzen dat mijn rugklachten door het werk komen. Voor hetzelfde geld zeggen ze dat het door stallen uitmesten of paardrijden komt.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 14:19

Citaat:
Het lijkt mij moeilijk om te bewijzen dat mijn rugklachten door het werk komen. Voor hetzelfde geld zeggen ze dat het door stallen uitmesten of paardrijden komt.
_________________


Dat roepen ze bij mij soms ook al.
(werk in de kas)
Maar als ik een week vakantie heb zijn de klachten al zeker gehalveerd.

Ik zou dus ook met je arbo arts overleggen en ondertussen toch opzoek gaan naar anders werk.
het is heel banketstaaf omdat je het zo naar je zin hebt maar als je straks 40 of 50 bent en je rug is versleten dan ben je verder van huis.

Ze kunnen je volgens mij niet zomaar ontslaan.
Misschien is het wat om een rechtsbijstands verzekering af te sluiten voor het geval ze echt lastig gaan doen of als jij een schadeclaim wilt indienen omdat ze gebrekkig zijn.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 14:25

Zolang jij in de ziektewet zit, mogen ze je niet ontslaan; als ze zo met je om willen gaan, zou ik me niet al te vroeg weer fit voelen...

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 14:29

Heb je een rechtsbijstand-verzekering ? Zoniet, dan adviseer ik je er eentje af te sluiten, dan kun je in ieder geval hulp inschakelen een er misschien nog wat geld uithalen. Als ze jou niet meer zien zitten, wil je er dan nog wel blijven werken ??

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 14:38

Dees schreef:
Zolang jij in de ziektewet zit, mogen ze je niet ontslaan; als ze zo met je om willen gaan, zou ik me niet al te vroeg weer fit voelen...


Dit is niet meer zo. Vroeger kon je dan inderdaad niet ontslagen worden maar nu maakt dat helemaal niets meer uit. Ook als je ziek bent kan je ontslagen worden.
Maar ze moeten wel eerst een ontslagaanvraag indienen bij het arbeidsbureau waarbij ze moeten aantonen dat je niet meer geschikt bent voor je werk. Als dit de enige keer is geweest dat je met zulke klachten ziek thuis hebt gezeten hebben ze bijna geen poot om op te staan. Wel aan het werk gaan is dan ook juist beter want op die manier laat je duidelijk zien dat je wel degelijk gemotiveerd bent en wordt het voor de werkgever nog veel moeilijker om een ontslagvergunning te krijgen.

Wat je verder kunt doen is een gesprek aanvragen met Arbo-arts en werkgever samen. Dan kan er naar een oplossing gezocht worden waardoor dit soort klachten in de toekomst voorkomen kunnen worden. Tonen ze geen enkele bereidwilligheid dan kan je een afkoopregeling voorstellen. Zeg vier maanden doorbetaald salaris of iets in die richting. Dan heb je de gelegenheid om een andere baan te vinden wat in dat stadium misschien ook beter is want ik kan me voorstellen dat dit de sfeer op het werk niet ten goede komt op den duur.

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 14:50

Dandy schreef:
Heb je een rechtsbijstand-verzekering ? Zoniet, dan adviseer ik je er eentje af te sluiten, dan kun je in ieder geval hulp inschakelen een er misschien nog wat geld uithalen. Als ze jou niet meer zien zitten, wil je er dan nog wel blijven werken ??


Een rechtsbijstandverzekering kun je nu inderdaad aanvragen, maar dan kun je er pas over een paar maanden (drie of zes? weet ik niet precies) gebruik van maken. Dit om te voorkomen dat iedereen maar een rechtsbijstand-verzekering afsluit als het op dat moment nodig is.

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-03 15:26

Ik heb gelukkig al jaren een rechts-bijstand verzekering, dus als er daadwerkelijk stappen moeten worden ondernomen, kan ik gelukkig een goede advocaat in de arm nemen.

Het probleem is, dat ze dus niet echt iets concreets zeggen, alleen zo tussen de regels door lees je daar van alles uit. Ik heb ook een keer m'n polsbanden overbelast gehad van het werk en ben daar helemaal van genezen, al 2 jaar geen last meer van gehad. Toen hadden ze het niet over:" weet je zeker dat je het werk wel weer aan kunt"?

Nu zijn er genoeg mensen in het magazijn en is het niet meer zo druk, dus mag ik wat hun betreft wel iets anders zoeken. Wat Percy zegt, vind ik wel interressant, over vervangend werk vinden. Geld dat ook op de langere termijn en zelfs als je definitief je eigen werkzaamheden niet meer uit kunt oefenen ?

Ben zelf erg benieuwd naar het gesprek met de ARBO arts donderdag, vond het wel een pittig 'wijf', maar heb ook meegemaakt dat een collega opeens een andere ARBO arts kreeg en op stel en sprong weer volledig moest werken (hij had ook overbelasting klachten), hoezo vriendjespolitiek ?

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 15:56

Percy schreef:

Dit is niet meer zo. Vroeger kon je dan inderdaad niet ontslagen worden maar nu maakt dat helemaal niets meer uit. Ook als je ziek bent kan je ontslagen worden.


Dat is dus niet waar! Er geldt een opzegverbod als jij ziek bent! Er moeten wel hele bijzondere omstandigheden zijn willen ze jou ontslaan. (denk aan fraude, diefstal e.d)
Zelfs niet als het via het CWI gaat!
Laat je dus niks op de mouw spelden. Daarbij zouden ze bij jou in het bedrijf eens goed moeten kijken naar arbeidomstandigheden, want dat lijkt me ook niet helemaal pluis.
Gewoon niks laten aanpraten. Als ze je eruit willen hebben zet ze dan in de hoek en ga de deur niet uit zonder een flinke zak geld om de periode te overbruggen naar een andere baan. Zorg ook dat je op schrift hebt staan dat jouw evt WW aanvraag veilig wordt gesteld. Het bedrijf dient dan aan te geven dat het ontslag niet aan jou te wijten is. (je meldt je dan beter op de laatste werkdag)

Succes!

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 16:06

Dat dacht ik dus ook Dimple. Op ons bedrijf zijn ze erg lang bezig met iemand die 'ziek' was te ontslaan. Ja hij had al een verleden met rugklachten maar als je dan in het weekend wel naar swingersfeesten kan valt het nog wel mee met je rug. Als ze je willen ontslaan om bedrijfseconomische redenen is het wat anders maar als je ziek bent kunnen ze je niet ontslaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 16:08

Als het bedrijf hard kan maken dat jij niet meer geschikt wordt voor je werk, dan mag jouw baas eerst wel een kristallen bol aanschaffen want hij kan vast niet in de toekomst kijken.
En zelfs als hij dat hard kan maken, dan is hij verplicht om eerst binnen het bedrijf naar vervangend werk te zoeken, en daarna erbuiten.

Zorg voor goede communicatie met je huisarts als je de arboarts niet vertrouwt ivm vriendjespolitiek.
Je baas heeft weinig poot om op te staan.
Zelfs als jij ziek blijft, heeft hij de plicht om 2 jaar door te betalen vlgens de WULBZ (Wet Uitbreiding Loondoorbetaling Bij Ziekte). En DAT is waarom hij dat toontje aanslaat. Hij is bang voor 2 jaar salaris doorbetalen en de gevolgend voor de WAO. Overigens MOET hij deze gesprekken met jou voeren (Wet Poortwachter), maar de toon waarop hij dat doet is niet zo prettig....

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-03 16:20

Hij houdt het nog wel netjes hoor: "Dit is niet als een aanval bedoeld hoor" etc. Maar ik vind het erg typisch dat ze dit niet aan m'n mannelijke collega hebben gevraagd. Als ze bang waren dat een vrouw dit werk niet aan kan, hadden ze me nooit moeten aannemen. Het werk is in de loop van de tijd wel zwaarder geworden (ondanks een takel en andere hulpmiddelen) en ik zie zelf ook wel in dat ik dit niet tot aan m'n pensioen kan doen.

Gelukkig heb ik weinig met m'n baas te maken op de werkvloer en staan m'n collega's achter me. Denk wel dat m'n baas erg blij is dat hij me geen opslag heeft gegeven verleden jaar Haha! . Het liefste heb ik gewoon weer een goeie rug en werk ik weer volledig, maar ondertussen heb ik het gevoel dat m'n lichaam uitgeleefd wordt op het werk. De periodes dat ik ziek ben geweest, waren op 1 x (gebroken vinger door paard) na, allemaal werkgerelateerd.

Werken is leuk, maar het moet wel leuk blijven !

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 16:21

Craignethan werkt voor een vrij klein bedrijf. Als haar werkgever kan aantonen dat de organisatie van het werk in het geding komt door haar ziekte kan hij wel degelijk tijdens ziekte ontslag aanvragen. Dat moet overigens wel via de kantonrechter. De wet is daar enigszins aangepast omdat kleine bedrijven soms over de kop gingen door zieke werknemers die niet ontslagen konden worden.

Wat betreft die passende arbeid: in principe is hij verplicht om je die aan te bieden maar als het niet mogelijk is binnen het bedrijf zal hij moeten zorgen voor aanpassingen in jouw eigen werk.
Het nadeel is dat jij de passende arbeid niet mag weigeren, dan mag je namelijk weer wel ontslagen worden.
Je kan je voorstellen dat sommige kwaadwillende medewerkers wel hele vervelende passende arbeid voor een werknemer die ze kwijt willen aanbieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 16:24

De Wet poortwachter is verleden jaar in werking getreden. In het kort komt het er op neer dat je als werkgever ook verplicht bent om actie naar de zieke werknemer te ondernemen door tijdig gesprekken te voeren over de aard van de ziekte en het verloop.

En Percy, het lijkt me toch vreemd dat je een zieke werknemer kunt ontslaan. Als werkgever kun je je prima verzekeren voor een dergelijk risico.
Het kan toch niet zo zijn dat een werknemer met werkgerelateerd verzuim en een mogelijk [gedeeltelijke] arbeidsongeschiktheid op die manier afgevoerd wordt naar de WW.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 16:38

Onderstaand stukje heb ik net even opgezocht. Wat mij verbaasde is dat de werkgever niet verplicht is om aan te tonen dat hij een andere functie binnen het bedrijf heeft aangeboden.

De werkgever kan ik elk geval niet gemakkelijk van de werknemer afkomen maar er is wel een mogelijkheid.
Mocht Craignethan's werkgever haar echt kwijt willen dat valt er ook heel goed het een en ander te eisen door Craignethan.


Citaat:
Wanneer er een werknemer afwezig is wegens ziekte, is de uitvoering van zijn arbeidsovereenkomst normalerwijze geschorst. Dit geldt ook bij langdurige ziekte.

Onder bepaalde voorwaarden kan de werkgever echter de afwezige werknemer ontslaan zonder een opzeggingsvergoeding te moeten betalen. Aangenomen wordt inderdaad dat wanneer de blijvende arbeidsongeschiktheid het de werknemer definitief onmogelijk maakt om het overeengekomen werk te hervatten, dit een geval van overmacht vormt dat de werkgever toelaat de arbeidsovereenkomst zonder opzegging, noch vergoeding te beëindigen.

Wanneer een werkgever van deze mogelijkheid gebruik wenst te maken, dient hij niet aan te tonen dat hij de werknemer een andere job had kunnen aanbieden die beter zou overeenstemmen met de capaciteiten van deze werknemer. Wat telt is immers dat de werknemer definitief ongeschikt is om het overeengekomen werk uit te voeren.

De werkgever dient daarentegen wel te kunnen bewijzen dat de werknemer daadwerkelijk definitief arbeidsongeschikt is.

In de praktijk valt dit bewijs moeilijk te leveren, aangezien de arbeidsrechtbanken getuigschriften van een controle- of arbeidsgeneesheer niet zondermeer aanvaarden. Vereist is inderdaad dat uit een grondig medisch onderzoek, bij voorkeur verricht door meerdere geneesheren, blijkt dat de werknemer werkelijk definitief ongeschikt is om verder arbeid te kunnen verrichten. Indien hieromtrent discussie ontstaat tussen bijvoorbeeld de arbeidsgeneesheer en de behandelende geneesheer van de werknemer, kan een derde arts worden aangesteld om het geschil te beslechten.

Nicholas Thoelen
Advocaat Tilleman van Hoogenbemt

[/quote]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 17:05

Pfff dat maakt het nog ingewikkeld. Wanneer Craignethan kan aantonen dat er blijvend letsel is ontstaan door nalatigheid van de werkgever [en daar gaat de wet heel ver mee] kan ze ook nog met een eis tot smartegeld aankomen.

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-03 17:12

Denk dat het heel erg moeilijk is om dat aan te tonen, zeker omdat er al een aantal hulpmiddelen waren aangeschaft om het werk lichter te maken.

Helaas helpen die niet bij alles, grote, zware en vooral onhandige dozen zul je toch moeten optillen. Dat is 1 x niet erg, maar 20 x op een dag wel. Volledig arbeidsongeschikt hoop ik nooit te worden en dat zal ook wel niet gebeuren, maar het voelt knap beroerd als je merkt dat je lichaam volledig naar de kl*ten gaat door je werk.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 17:18

Volledig arbeidsongeschikt voor het werk wat je doet is iets anders dan volledig arbeidsongeschikt waarbij je een wao-uitkering krijgt.

Jippie heeft gelijk dat het allemaal nog niet zo gemakkelijk ligt. Als het echt niet gaat lukken kan je het beste er zoveel mogelijk geld uit proberen te slepen en als een haas op zoek gaan naar een andere baan.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 17:37

Percy schreef:
Volledig arbeidsongeschikt voor het werk wat je doet is iets anders dan volledig arbeidsongeschikt waarbij je een wao-uitkering krijgt.


Daar zit het verschil dus in. Ik vond het nl maar een raar stuk.
In de 1e instantie kan je een werknemer niet ontslaan tijdens ziekte. Gezien de Wet verbetering Poortwachter zijn de werkgever en de werknemer verplicht er alles aan te doen om de werknemer weer aan het werk te krijgen. Ontslag kan pas worden aangevraagd na 1 jaar ziekte en 1 jaar WAO.

Wat ik me afvraag, geldt voor deze regeling een minimale ziekteperiode?? Of kan dat meteen in de 1e week al worden aangevraagd?

Ik val nl zelf onder de WetRea. Na 1 jaar ziekte op de WAO afstevenen, maar gelukkig alleen afgekeurd voor mijn eigen werk. Nu zit ik al jaren weer hoog en droog zonder problemen bij HR.

Succes iig! Ben benieuwd hoe het afloopt!