Studeren weer een elitekwestie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Studeren weer een elitekwestie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 02:00

Op www.volkskrant.nl stuitte ik op dit bericht:

Ambtelijk advies: collegegeld kan naar 2900 euro
Van onze verslaggevers Thom Meens Raoul du Pré


AMSTERDAM/DEN HAAG - Topambtenaren van zes ministeries hebben de kabinetsinformateurs voorgesteld het collegegeld te verdubbelen naar bijna 2900 euro en de studiefinanciering niet langer een gift te doen zijn, maar een lening. De maatregelen leveren het rijk een besparing van 700 miljoen euro per jaar op.


Volledig artikel is hier te vinden:
http://www.volkskrant.nl/binnenland/1045376778316.html

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 08:23

Ik vind het echt niet normaal als dit doorgaat. Dan kan ik wel stoppen met mijn studie. Het is toch belachelijk als alleen rijke mensen van het onderwijs gebruik kunnen maken? Echt weer een regeling om geld binnen te krijgen. Het lijkt me toch wel genoeg wat we nu al betalen.....

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 08:56

Hoe kunnen ze nou nog gaan besparen op studenten??? Verward
Van een kale kip kan je niet plukken toch?
Dan weet ik nog wel andere groepen waar meer te halen is en die het beter kunnen missen.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 09:10

Vrij kortzichtige benadering van het probleem, tenzij men van Nederland een lage lonen land wil gaan maken.

Ik snap de redenering overigens wel, maar het is niet bepaald echt een handige manier om te bezuinigen. De studenten van nu zijn de belastingbetalers van morgen.

Wat volgens mij wel beter kan is een goede studie naar hoe studeren een betere investering wordt voor de Nederlandse maatschappij.

Dat betekent onder andere een analyse van wat voor werkprofielen Nederland nodig heeft in 6 jaar. Doe een gerichte campagne om in ieder geval die plaatsen beter te vullen. Techniek heeft al jaren te lijden onder het feit dat mensen er bang voor zijn. Het antwoord is: "No pain, no gain". Techniek is niet gemakkelijk, maar het levert wel belangrijke banen op.

Nederland is verder nog een van de duurdere landen ter wereld, dus Nederland kan het zich niet veroorloven om achter werk met lage toegevoegde waarde aan te gaan.

Overigens ben ik helemaal niet tegen leningen. Ook de student moet begrijpen dat studeren een investering is. Dat is in veel landen het geval. Er moet veel meer steun komen uit de particuliere sector om studenten met talent te steunen. De vraag is alleen hoe de rente-ontwikkeling gaat. Met de huidige rentetoestand is een lening veel goedkoper dan jaren terug.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 10:06

Wel leuk, zo gaan er minder mensen studeren en wordt ons land straks helemaal niet meer geregeerd. Tenslotte komen de meeste ministers toch uit het hogeropgeleidencircuit. En ja, dan is er straks nog een groter tekort aan banen, omdat er veel meer mensen een baan moeten hebben met een lagere opleiding.
Volgens mij is dit een vorm van struisvogelpolitiek. Je lost een probleem van nu op, maar over tien jaar is er een minstens zo groot probleem voor terug!
Een leningsysteem zou eventueel nog kunnen, maar niet als het collegegeld verdubbeld gaat worden (meer dan verdubbeld zelfs). Nu lenen we ook al voor een deel, pas als je bepaalde prestaties hebt geleverd, kun je je lening omzetten in een gift.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 10:19

toch vind ik het wel een goed punt wat Joost aanhaalt. er zijn ook veel lanterfanters onder de studenten en misschien zullen ze het studeren dan serieuzer gaan nemen. Ook al is de studie duur, het is een goede investering voor in de toekomst. alleen weet ik ook niet of het wel goed is om alles maar duurder te maken. het zou veel beter zijn als de goede studenten aan bod kwamen i.p.v. de studenten die vooral rijk zijn. Worden er eigenlijk beurzen weggegeven hier voor mensen die goed kunnen studeren?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 10:19

Er is nu ook al een discussie gaande over de zg. "topmasters" dan heb je het over collegelden van zo'n 15 000 gulden, niet echt grappig...
http://www.volkskrant.nl/nieuws/nederla ... 14236.html

Het zou dan gaan om speciale masteropleidingen voor bijzonder getalenteerde studenten. In de praktijk dus waarschijnlijk voor bijzonder rijke studenten. Of je moet een bedrijf zo gek zien te krijgen dat het in jou wil investeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 10:21

Dit pleit voor kloonbaby's, dan kun je je voorkeur uitspreken voor een kind dat in vredesnaam maar niet meer ambitie heeft dan z'n hele werkzame leven produktiewerk achter de lopende band doen, anders ga je failliet aan je eigen kind..... Haha!

Werkelijk absurd dit idee, te zot en te dom voor woorden. Zo wordt studeren idd weer alleen voor de rijken.....

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 10:26

Als ze dit echt serieus gaan doorvoeren, dan moet ik toch maar eens wat vaart gaan zetten achter mijn afstuderen trouwens Haha!

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 10:41

Wel een goed punt dat Joost aanhaalt.

Maar...Belachelijk dat deze absurd hoge bedragen gevraagd gaan worden, ik ben het er absoluut niet mee eens. Ik denk niet dat je daarmee het probleem wegneemt. Het is natuurlijk belachelijk dat alleen ouders die de studie voor hun kind kunnen bekostigen, dit kunnen betalen. Ja, ja, de rijken studeren en de mindere inkomens maar werken. Nee, dat schiet niet op.

Ik mag ook wel wat vaart achter mijn afstuderen zetten, al betaal ik het wel zelf (deeltijd).

In sommige andere landen is het zo, dat behalve de optie van een beurs voor goede kinderen, studenten geld kunnen lenen van de staat. Dat is hier ook wel zo, maar anders. Ik geloof in Zweden dat men zijn studie (deels?) zelf moet bekostigen. Dit houdt in dat de staat betaald in eerste instantie en dat je 'zolang' je wilt kan studeren (ook met restricties). Als je daarna afgestudeerd bent en aan het werk gaat, kan je tot ongeveer je 50ste je studie in kleine bedragen maandelijks afbetalen. Men kan dus ook gemakkelijker een jaar naar het buitenland toe om te studeren en daar ervaring op te doen. De Zweden die ik ken, zijn allemaal naar het buitenland geweest voor de studie. Daarna zijn ze gaan studeren & redelijk serieus Haha! Geloof ik Verward

Ik ben wel benieuwd hoe het in andere landen van bijv. de EU is geregeld? Weet iemand dat toevallig?

marel

Berichten: 681
Geregistreerd: 03-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 12:07

Schandalig en kortzichtig;

de plannen van deze ambtenaren zijn te stupide voor woorden:

- toegang tot het hoger onderwijs wordt aanzienlijk beperkt.
- leeftijdsdiscriminatie bij ouderen.
- kosten van 'niet opleiden' enorm; mensen lopen stuk en gaan geld kosten in wao/zorg/etcetera.
- besparing slechts 700 miljoen!
- mobiliteit van studenten neemt sterk af.
- door verschraling van onderwijs neemt slagingspercentage af.
- nederland wordt geen kenniseconomie
- kosten van bezuinigingen op lange termijn enorm

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 12:13

Hallo, ik heb zelf al gekeken naar vervolgopleidingen als een executive MBA of zo. Die kost 22000 Euro. Even denken: ik heb nog 29 jaar werktijd over, dus afgeschreven over die tijd is dat zo'n 1000 Euro per jaar. Als ik dat in salarisverhoging geregeld krijg (ik denk dat ik met die opleiding minimaal 5000 Euro meer kan verdienen). Na belastingen is dat 2000 Euro extra per jaar. Het duurt dan 11 jaar om het zaakje terugbetaald te krijgen. Mijn 22000 Euro investering komt minsten een aantal keer terug.

Dit is de situatie voor Finland, waar opleiding niet aftrekbaar zijn vor de belasting. In Nederland is dat véél aantrekkelijker.

Verder is het collegegeld vrij goedkoop in relatie tot de echte kosten, mar dat is niet relevant hier. Een collegegeld van 2900 Euro loopt op in een 5-jaars studie tot 14500 Euro in schulden. Dat wordt vrij gemakkelijk afgeschreven over een periode van zo'n 40 jaar werk in de wilde wereld. Kijk maar eens goed na wat het verschil is tussen salaris van een hoger opgeleide en die van een lager opgeleide.

De regering wil daarmee ook gevallen zoals mij voorkomen: Ik heb lekker geprofiteerd van een Nederlandse opleiding, en heb maar 4 jaar belasting betaald in NL. Dat was denk ik niet de bedoeling van de regering. Overigens is studeren in Finland veel goedkoper, maar ook hier is veel verlies van hooggeschoold talent naar het buitenland.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 12:22

Joost, je bent zeker niet de enige die de hier opgedane kennis mee naar het buitenland neemt. Denk eens aan alle, van oorsprong buitenlanders die, na een studie, teruggaan naar eigen land.

Een flink aantal jaren geleden was studeren ook veel duurder gemaakt, dat is indertijd weer teruggedraaid omdat het voor veel studenten niet op te brengen was, later werd de maximale studietijd fiks verkort en zo blijven ze aan de gang.

Er maar best wel iets gevraagd worden van studenten, de tijd van feesten en af en toe een tentamen halen is voorbij en terecht. Maar ik vind wel dat het voor iedereen mogelijk moet blijven om te kunnen gaan studeren. Studie aftrekken voor de belasting is ook gunstiger wanneer je meer verdient en dus meer belasting moet betalen.
Er zal voor potentiele studenten met minder draagkrachtige ouders een goede oplossing gevonden moeten worden.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 13:19

Ik vind dit echt bergens op slaan;. Op deze manier zijn kansarme jongeren nog kansarmer, omdat ze dus gewoon de kans niet krijgen om te studeren. Hun ouders zullen niet ins taat zijn om het collegegeld te betalen, dat is gewoon echt asovciaal veel. Bij mij kwam er dit jaar zo'n €1000 bij aan boekenkosten, daat moet je dus ook nog rekening mee houden...
VOlgens mij wordt studeren op deze manier inderdaad dus iets voor de rijke elite...

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 17:05

Tja ik heb een particuliere opleiding gedaan waardoor ik in twee jaar een hbo-diploma kon halen.
Deze opleiding was een stuk duurder dan normaal maar ik had dan het voordeel dat ik eerder klaar was dus uiteindelijk weer goedkoper.

En ik heb gewoon een lening genomen om het te kunnen betalen.
Ik heb nu dus een behoorlijke schuld bij de ibg maar ik heb wel het papiertje op zak.

Ik denk dat het niet perse slecht is voor iemand om moeite te moeten doen om te studeren.
Je leert goed met geld omgaan en je bent ook serieuzer met je studie bezig dan veel studenten nu zijn denk ik.
Iedereen kan in principe wel studeren want je kunt altijd nog een studielening nemen.
Ik heb mijn studie zelf betaald en het is mij ook gelukt.
Ik betaalde aan collegegeld 4000 gld per jaar en dan kwamen de overige kosten daar nog bovenop, ik vermoed dat het zo'n 10.000 gld per jaar heeft gekost.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 17:11

Ik vind juist wel iets in de plannen zitten, maar niet het plan wat ze nu hebben.

Waarom moet de werkende Nederlander betalen voor de studiefinanciering.
Dat mag van mij best een lening zijn. Dan kunnen ouders er zelf voor kiezen hun kinderen wat te geven, kunnen ze lenen, of zoon/dochter gaat ook maar werken.

Ik denk dat men wel beter zijn best doet om te leren.
Vind wel dat ze de lening over meerdere jaren mogen terugbetalen en tegen een laag rentepercentage.

Maar geen schoolgeld omhoog. Dat is dubbelop. En lening en schoolgeld omhoog. Dan is studeren echt alleen maar voor rijken.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 17:32

Een opleiding moet kost wat kost voor iedereen toegankelijk blijven. Dat is een belangrijke hoofdzaak. Hoe het precies gefinancierd wordt is dan een andere zaak.

Ten eerste: ik vind dat de student verantwoordelijk is voor de lening, niet de ouders.

Ten tweede: collegegeld wordt gefinancierd door de lening, dus de lening moet omhoog teneinde het collegeld te betalen.

Daarnaast denk ik dat heea nogal van de ouders afgekoppeld dient te worden. Mensen "met geld" betalen zich blauw aan de studie van hun kinderen. Mensen "zonder geld" komen er vaak veel goedkoper vanaf. Dat is ook terecht in vele opzichten, maar goed, die mensen die meer verdienen betalen ook veel meer belasting.

Ook ken ik een vrij schrijnend geval van wat vrienden waar de ouders van waren gescheiden. Vader verdiende te veel, en weigerde papieren te ondertekenen om te stellen dat hij niet betaalde. Kinderen kregen daarom maar een minimum toelage.

Vader werd toen in een rechtszaak aangeklaagd door zijn kinderen. Na dat gebeuren besloot de rechter dat de vader niets "kon" betalen aan zijn kinderen (hoewel hij vet boven de inkomensgrens zat). Etc etc. Het einde van het verhaal is dat de kinderen 2 jaar achterstand hadden op hun studie. Ik weet niet of dat al is opgelost in de wetgeving, maar zoiets moet beter geregeld worden. Geef de kinderen desnoods direct een lening en verhaal eventueel de kosten op de ouder die teveel verdient.

Nodeloos te zeggen dat in Nederland het heel degelijk mogelijk is dat ouders met een te goed salaris hun kinderen een goede opleiding kunnen ontzeggen. Dat is gewoon bijzonder lastig. Als kinderen van minder verdieners heb je meer rechten dan kinderen van grootverdieners..

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 17:35

Erg leuk die mensen van de regering... dat ze hun eigen kinderen makkelijk naar school kunnen laten gaan en dat zo fijn kunnen betalen, betekend niet dat de rest van Nederland dat kan Boos!