Geschiedenis prostitutie, wie kan me helpen?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 16:57

ok xono, ons hoofdstuk van geschiedenis gaat ook een klein deel over prostitutie, ik gaat t ff voor je typen... heb geduld ffies


corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 17:15

Ook prostitutie was bij de wet verboden. In alle steden van Holland was wel prostitutie te vinden. De grootste stad - en havenstad - Amsterdam had zelfs een internationale reputatie als prostitutiestad. In de schilderkunst van de zeventiende eeuw was prostitutie een populair thema.

De overheid probeerde wel om de prostitutie uit te roeien maar slaagde daar niet in. Sommigen waren trouwens van mening dat het verstandiger was om prostitutie gewoon toe te laten.

Bernand Mandeville, een Nederlandse arts die naar Engeland was geƫmigreerd en daar een beroemd schrijver werd schreef in 1715:

Ik wil de zedeloosheid helemaal niet aanmoedigen, en ik denk dat het voor de staat een onuitsprekelijk geluk zou zijn wanneer de zonde der ontucht er geheel uitgebannen zou kunnen worden; maar ik den dang dat dit onmogelijk is. De hartstochten van sommige mensen zijn te hevig om door de wet of norm beteugeld te kunnen worden; regeringen doen er verstandig aan een kleiner kwaad te tolereren om een groter kwaad te voorkomen. Als prutsmutsen zo strikt vervolgd werden als sommige dwaze mensen eisen, wat voor sloten en grendels zouden de eer van onze vrouwen en dochters dan voldoende kunnen bewaren? Vrouwen zouden veel meer blootstaan aan verleidingspogingen... ... Sommige mannen zouden helemaal wild worden, en verkrachting zou een veelvoorkomend misdrijf worden ... In Amsterdam gebeurd het vaak dat zes- of zevenduizend zeelieden tegelijk afmonsteren, mannen die maandenrlang geen vrouw hebben gezien. Eerlijke(fatsoenlijke) vrouwen zouden niet over straat kunnen lopen zonder aangerand te worden, als er niet tegen een redelijke prijs prutsmutsen te krijgen waren

Prostitutie mocht dan volgens sommigen een "noodzakelijke kwaad" zijn, iedereen was het er wel over eens dat dat alleen gold voor ongehuwden. Werd er een getrouwde man in een bordeel aangetroffen, wachte hem een zware straf.


corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 17:17

zo... hopen dat je er iets aan hebt... tis maar een heel klein stukje... staat ook nog een schilderij bij van een bordeel in die tijd, als je die wilt scan ik m wel ffies... moet je maar even zeggen.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 17:34

Ik ben blij dat je er wat aan hebt Haha! heb ik tenminste niet voor niets getypt.

Pharaos Havo
(C) Meulenhoff Educatief bv, Amsterdam
Eerste druk
ISBN 90 280 2841 2

Knipoog Tong uitsteken


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _San87_, Afanaisa91, Alocasia, Astrid_Brann, BETUWE, Brandje_04, brennie85, Dennenboom, Ghazella, GrapeshotBot, Hootje, ingvdh, Inney, Lieuwkje_90, lizy29, maj0, Mars, meintje, mingming, Phen, pluklief, TessaxQuincy, Wpaard en 78 bezoekers