Ervaringen met Hypoglykemie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Ervaringen met Hypoglykemie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-03 17:15

Sinds enkele jaren weet ik dat ik Hypoglykemie heb. Bij mij uit zich dat vooral in:
- Sterk wisselende stemmingen
- Slecht zien (zwarte vlekken, onscherp zicht)
- Hoofdpijn
- Koude handen en voeten
- Vermoeidheid
- Hartkloppingen
- Flauw gevoel dat verdwijnt na het eten van zoetigheid.

De laatste weken zijn de klachten behoorlijk toegenomen. Na een dag werken ben ik niks meer waard en ik heb voortdurend iets zoets bij me om te kunnen eten als ik me vreemd begin te voelen.
Het is ook al een paar keer gebeurd dat ik zo beroerd werd dat ik niet eens meer de fut had om op te staan en iets te eten te pakken. Dat ik daar ook helemaal niet meer aan denk, maar alleen maar wil blijven liggen en slapen.
De huisarts kan mij niets anders adviseren dan geregeld iets zoets te eten om flauw worden te voorkomen.

Ik vraag me af of er hier meer mensen zijn met deze "afwijking" die misschien tips hebben om mijn gezondheid te verbeteren. Zijn er bijv. bepaalde dingen die je wel of juist niet moet eten?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 17:34

Tarwestroop als 'redmiddel'...
verder directe suikers en vetten vermijden.
Langzame energie brengers eten.
Het is afkicken, met alle bijbehorende verschijnselen,
maar het absoluut waard. Het gaat nooit helemaal over,
maar de symptomen van trillen, flauw voelen, humeurwisselingen, dringende behoefte aan zoet, wordt steeds minder.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 19:53

Hier nog één.

Na jaren kwakkelen en zinloze doktersbezoeken kwam ik bij een orthomoleculair arts (ook homeopaat) en na 10 minuten zei hij al: "stop maar met je verhaal, ik weet het al, hypoglykemie".
Ik heb toen een dieet gekregen zonder 'snelle' suikers.
Ook een aantal soorten capsules waaronder 'gluconorm' en chroomtabletten en toen is het een tijd een stuk beter gegaan.
Niet snoepen, geen witbrood, volkorenproducten, enz.
Als ik een tijdje niet op mijn voeding let merk ik dat meteen.
Ben weer ontzettend moe, heb nergens zin in, enz.
Dan is het dus weer tijd om extra te letten op wat ik eet.

Het is heel lastig, maar je moet voor jezelf een manier vinden om ermee om te gaan. Het is ook bij iedereen weer verschillend, dus het is een kwestie van uitproberen wat bij jou het beste werkt.
Succes!

En als je meer wilt weten kun je me een PB sturen.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 20:00

Ik las er laatst ergens iets over en ben er eens naar gaan zoeken.
Heb bijna onze hele bibliotheek overhoop gehaald, maar er is bijna niets te vinden. Het blad dat ik las heeft dus wsl wel gelijk met de opmerking dat de reguliere geneeskunde hier totaal geen aandacht aan besteed...Als wij het op de VU in de medische faculteit nergens hebben staan is er echt niet veel over te vinden...! Ook in de electronische database stond weinig Verward (ik studeer geneeskunde voor je je af gaat vragen wat ik daar in de bibliotheek uitvoer *LOL* )

Ik kan je niet helpen, maar heb me er toen wel over verbaasd dat er totaal geen aandacht voor is!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 20:06

Mijn dokter ontkent het nog stééds Knipoog
Hypoglykemie wordt ook genoemd onder de 'sluimerziektes'.
En dan kom je idd al snel in de 'alternatieve geneeskunde' terecht.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-03 20:19

Cody, ik heb jou een pb gestuurd.

Er is idd ontzettend weinig over te vinden. Ook op internet heb ik weinig concrete informatie gevonden. Er is ook gewoon weinig over bekend.
Mijn huisarts had mij destijds ook weinig adviezen te geven, omdat hij er gewoon niks over wist. Daarnaast wordt het ook vaak gezien als "vage klachten" of als iets dat tussen je oren zit.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 20:27

Ik had er ook erg last van, vooral de laatste jaren van de middelbare school. Soms werd ik zo koud en vervelend dat ik bijna niet de trap af kon lopen. At ik niet op tijd dan werd ik zweterig, draaierig. koude handen en voeten en misselijk. Zwarte waas die op komt zetten en dan langzaam weer wegtrekt. Ik ben gelukkig nooit flauwgevallen, maar zat er wel een paar keer dicht tegenaan. Een homeopatische huisarts heeft een keer gecontroleerd op bloedarmoede, suiker niet geloof ik, en gaf toen het advies veel bruin brood te eten, verspreid over de dag zo om de twee uur.
Liever geen zoetigheid, omdat je dan een flinke piek in je suiker krijgt en hij daarna extra sterk daalt waardoor je je nog rotter voelt.
Ik merk dat het van dag tot dag scheelt hoeveel en hoe vaak ik moet eten. Ik voel het tegenwoordig veel beter aan, en reageer sneller. Desnoods eerst iets met suiker om de directe problemen op te lossen (dat trillerige en vervelende gevoel) en gelijk proberen iets anders te eten wat langer werkt.

Ik weet niet waar die wisselingen door komen, maar probeer er zo goed mogelijk mee om te gaan. Ik heb af en toe nog wel onverzadigbare vreetbuien, dat niets me een goed gevoel geeft en ik me bijna misselijk eet, maar wel veel minder dan vroeger.

Ik vind het ook erg prettig om tussen de middag, of desnoods 2 keer per dag warm te eten... De energie heb ik 's middags toch het meest nodig.
Op brood eet ik eigenlijk alleen hartig.

Ik kwam erachter hoe het heette doordat de vrouw van de familie van wie Andrew was diabetes kreeg en daar de kenmerken van een hyper- en een hypoglykemie werden beschreven.

Als ik echt te ver heen ben, kan ik eigenlijk ook moeiijk iets naar binnen krijgen omdat ik dan extra misselijk wordt. De vermoeidheid en slapte is ook erg vervelend.
Mijn normale huisarts heeft er ook nooit iets mee gedaan...

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-03 20:30

Ik heb nu een andere huisarts dan degene die het heeft vastgesteld. Ik zit er nu over te denken om toch mijn nieuwe huisarts eens te bellen om te kijken hoe hij er tegenover staat.
Misschien weet hij er wel iets van of kan hij me doorverwijzen naar iemand die er meer van weet.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 21:03

Linda250 schreef:
De huisarts kan mij niets anders adviseren dan geregeld iets zoets te eten om flauw worden te voorkomen.



Niet rot bedoeld, maar dat is juist het slechtste advies wat je kunt krijgen! Door die zoetigheid voel jij je misschien even beter maar je lichaam gaat door de suikers weer extra insuline aanmaken en kom je in een vicieuze cirkel terecht. Het enige wat eigenlijk helpt is van de suiker afblijven (ook geen zoetjes!!) en wat hartigs eten. Wat voor hartigs is van persoon tot persoon verschillend.

Je zou op internet kunnen kijken bij ME of candida. Mensen met deze ziektes hebben vaak ook last van hypoglykemie.
Trouwens, bij google kom je ook aardig wat hits tegen als je hypoglykemie intypt. Knipoog

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 21:06

In de boeken staat een hypo bij suikerziekte idd wel uitgebreid beschreven en daar is bij ons ook al heel veel aandacht aan besteed. Daarom vond ik het zo raar dat er over hypoglykemie zo weinig bekend is, het wordt inderdaad afgedaan als vage klachten(zal wel psychisch zijn etc...).

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 21:27

ik weet nog steeds niet of ik het nu wel of niet heb...waarschijnlijk wel want ik heb alle symptonen. wat bij jou niet in je rijtje staat is trillen....dat heb ik wel. de ene keer erger als de andere, de ergste aanval (zoals ik het noem) duurde bij mij ong. 4 uur Scheve mond
ik ben er ookal voor naar de dokter geweest en heb een artikel uit een tijdschrift meegenomen om te laten zien wat de sypmtonen waren enz. en verteld dat ik precies dezelfde symptonen had maar hij verklaarde me voor gek en zei dat het tussen m'n oren zat.

wat ik ervan weet is dat het een echte ziekte (sluimerziekte) is die grotendeels door jezelf veroorzaakt wordt. je verwaarloost je lichaam waardoor het van alles tekort komt en dan verschijnen deze symptonen (trillen plus degene die jij noemde). wat ik ook weet is dat het met hard werken aan je gezondheid een beetje over kan gaan maar dat het nooit zal verdwijnen en zodra je weerstand een beetje minder is krijg je er weer heel erg last van.

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 23:13

Hmmm, klinkt vaag, is er geen preciese definitie van ?

Ik heb voorheen veel flauwtes gehad, ben tot nu toe een keer of 25 flauwgevallen vanaf mijn 12e Knipoog
Momenteel wordt er uitgevogeld of ik een tijdelijke bloedsuikerverhoging had ofdat het blijvend is.
Zoete produkten zijn voor mij niet te weerstaan op een een of andere manier.
En ik zit al vanaf vorig jaar maart in een 'winterslaap', ik kan dag en nacht slapen, en slaap gewoon absurt veel, heb tijdelijke oplevingen maar ben daarna weer dubbel zo moe.

Intussen loop ik bij een therapeut en bij een dietiste, de therapeut helpt mij bij mijn moeheidsklachten aangezien er aan een psychische oorzaak wordt gedacht.
Mijn bloed is ook onderzocht en daar bleek niet veel uit behalve dan een verhoogde bloedsuikerspiegel.

Ik hoop me toch dit jaar hier uit te hebben kunnen vechten, want slapen ervaar ik dan wel als iets heerlijks momenteel maar vervelend is het wel.
En daarbij zoek ik zelf altijd iets psychisch achter de vage klachten, het moet toch ergens vandaan komen Verward Vandaar de therapeut dus ook.

Overigens heb ik het advies van de dietiste iets zoets te eten bij inspanning bijv.

Oh edit, de koude handen en voeten, ik heb voor kerst hittepit voet verwarm sloffen gehad van vriendje Knipoog koude handen valt wel mee, maar koude voeten en plekken op mijn dijen en kont blijven vooral koud.
En hartkloppingen herken ik ook.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 23:42

raar... meestal wordt afgeraden om steeds zoete dingen te eten.
Suiker is een soort drugs.
Je lichaam blijft het nodig hebben.
Je kan beter fruit eten en natuurlijke suikers binnen krijgen en om de 2 uur wat eten zodat je zo min mogelijk schommelingen krijgt van de suikerspiegel.

Dat is mij in ieder geval aangeraden door de dokter omdat ik het ook in een bepaalde mate heb.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 03:07

Lees "ik ben slank want ik eet' van Michel Montignac; staat een uitgebreid stuk over hypoglykemie en de manier om daar mee om te gaan met oa levenswijze!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-03 09:15

Silvia"]
[quote="Linda250 schreef:
De huisarts kan mij niets anders adviseren dan geregeld iets zoets te eten om flauw worden te voorkomen.



Niet rot bedoeld, maar dat is juist het slechtste advies wat je kunt krijgen! Door die zoetigheid voel jij je misschien even beter maar je lichaam gaat door de suikers weer extra insuline aanmaken en kom je in een vicieuze cirkel terecht. Het enige wat eigenlijk helpt is van de suiker afblijven (ook geen zoetjes!!) en wat hartigs eten. Wat voor hartigs is van persoon tot persoon verschillend.
[/quote]

Inmiddels weet ik dat ook. De laatste keer dat ik met mijn klachten naar de huisarts ging was toen ik 17 was. Dat is dus al 5 jaar geleden en misschien dat er nu meer over bekend is.
Ik ga vanmiddag mijn nieuwe huisarts eens bellen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 10:55

Ik heb het in een vrij lichte vorm. Een ander kan tijdens de beruchte 'middagdip' een Mars o.i.d. nemen. Als ik dat doe, heb ik de rest van de dag hoofdpijn. Bij mij helpt een broodje of een pakje Sultana. Ook moet ik geen koffie, drop of iets anders heftigs of zoets op een nuchtere maag nemen want dat heeft hetzelfde effect. Wat hierboven al genoemd wordt: door die suiker gaat je lichaam een overdosis insuline produceren, die weer moet worden afgebroken en daarom 'schreeuwt' je lichaam om nog meer suiker, wat het proces alleen maar versterkt. Geen zoetigheid nemen dus, integendeel.

Ik ben er achter gekomen doordat ik een tijd lang continu hoofdpijn had en moe was. Mijn huisarts nam me niet serieus, ik zat toen in mijn afstudeerjaar en zijn reactie was: 'Oh dan komt het daardoor. Doe maar rustig aan en zorg maar voor veel afleiding'. Ben toen naar een homeopatisch arts geweest en die raadde mij aan om op mijn eetpatroon te gaan letten. Ik bedacht namelijk dat ik toch wel behoorlijk verslaafd was aan chocola. Een paar weken geen zoetigheid (bah, wat was dat afkicken) maar ik merkte al snel resultaat.

Hypoglykemie wordt idd niet echt erkend als aandoening, het wordt snel afgedaan als 'het zit tussen de oren'. Maar ik weet echt wel hoe ik me lichamelijk voel als ik me volstop met spekkies of chocola zonder dat mijn maag een goede 'bodem' heeft in de vorm van koolhydraten (brood, pasta). Na een goede maaltijd kan ik ook best een zoet toetje hebben, geen probleem. Maar niet op een vrijwel nuchtere maag. Mijn lichaam moet eerst op een 'geleidelijke' manier de bloedsuikerspiegel op peil krijgen, en niet op een 'heftige' manier zoals met zoetigheid gebeurt, want die piek wordt op dezelfde heftige manier een dal en dan ben ik dus gevloerd. En zeker als ik ga sporten of me moet concentreren, dan kan ik dat niet gebruiken. Chocola in de auto is dan ook uit den boze, tenzij ik eerst een broodje eet.

Ik noem het zelf overigens geen aandoening of allergie, maar gewoon overgevoeligheid. En omdat ik het in een lichte vorm heb, hoef ik niet extreem op te letten wat ik eet. Ik weet het van een aantal dingen, en voor de rest probeer ik wat uit. Ik ken een meisje dat bij alles moet opletten of er geen suiker in zit. Als ze maar een spoortje suiker binnenkrijgt, dan gaat ze trillen en zweten, en wordt ze hartstikke ziek. Dat lijkt me erg, want dan kun je dus bijna niets meer eten dat voorverwerkt is, want vrijwel overal is suiker aan toegevoegd.

Het zijn overigens de bewerkte suikers die het meest problemen opleveren. Suikers in vruchten bijv. zijn 'natuurlijk' en doen je lichaam vaak alleen maar goed.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 11:30

Ik ook slachtoffer.
Bij ons zit het in de familie, maar kennelijk ben ik de eerste die weet wat er gaande is.
Alle bovenstaande dingen komen me bekend ovor, en ik moet zeggen, op het moment gaat het kwa bloedsuikerspiegel ook niet zo hele goed met mij. Het is weer tijd om af te kicken, en ik wou echt dat ik nooit weer behoefte kreeg aan zoet.

Ikzie het zelf als een soort omgekeerde suikerziekte. Waar bij diabetes-patienten de alvleesklier te weinig insuline aanmaakt, maakt mijn alvleesklier juist te veel aan. Mijn bloedsuikerspiegel wordt dus wel eens veel te laag. Het is heel verleidelijk om dat op te lossen door een suikershot (mars oid) maar daarmee maak je juist dat de balans nog verder gaat doorslaan in je nadeel. Probeer maar eens, binnen een uur ben je nog verder van huis.

Er is heel veel over te vinden op internet : www.pilliewillie.nl
Kijk dan bij zowel hypoclykemie, maar ook bij Candida, dat lijkt er veel op, maar gaat iets verder.
Sterkte. Het is een rottig iets om te hebben, maar je kan er mee leven. Ook al heb je een clue-less huisarts.

ik zou het overigens wel heel serieus gaan nemen als je vlekken op de ogen hebt ervan! Bij diabetes komt blindheid voor, het is voor mij aannemelijk dan hypo dat ook kan veroorzaken...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 12:48


Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 13:43

Ik ben vanochtend toevallig bij de dietiste geweest voor de maandelijkse afspraak en zou meer uitleg omtrent diabetes krijgen en de bijbehorende voeding.
Daarbij kwam ook hypo aan bod.

Er zitten dan te weinig suikerklontjes en teveel sleuteltjes in het bloed Knipoog
Ik heb het ook hier in een foldertje staan wat ik mee kreeg, zal het even overtikken voor de liefhebbers:

Een hypo is een te laag bloedglucose. Er zit dan te weinig glucose in het bloed (de suikerklontjes Knipoog ) U kunt een hypo opheffen door ervoor te zorgen dat er extra glucose in uw bloed komt. Dit bereikt u het eenvoudigst door 20 gr glucose tabletten (druivensuiker of dextrose), zuurtjes of pepermunt te nemen (afhankelijk van het merk 8 a 10 stuks), of een gewoon glas frisdrank (geen light) of 40 ml limonadesiroop aangelengt met water.
Op het moment dat u de hypo voelt aankomen door verschijnselen als moeite met denken, transpireren, verwardheid, wazig zien, moeite met praten, irritatie en boosheid, doet u er goed aan direct iets met glucose te nemen.
Als de volgende maaltijd lang op zich laat wachten (1 1/2 uur of langer) is het verstandig nog iets extra's met koolhydraten te gebruiken. Bijvoorbeeld een snee brood, een appel of een beker melk.
Meet uw bloedglucose na 20 minuten om te kijken of hij voldoende is gestegen. Is hij nog te laag (beneden 4,5 millimol per liter), eet dan nogmaals 20 gr glucose.
Probeer te achterhalen waardoor de hypo is ontstaan. Dat kan helpen om hem een andere keer te voorkomen. U kunt dan de juiste maatregelen nemen voordat u bijvoorbeeld gaat sporten of tuinieren, of u weet dat u na een borreltje of een glas wijn nog wat meer koolhydraten moet eten.
Om een mogenlijke hypo op te vangen, is het verstandig altijd iets bij u te hebben waar koolhydraten in zitten, zoals een rol snoep of druivensuiker.


Ik heb zelf iig een dieet opgekregen met over de dag verdelen en regelmatig te eten, en gewoon gezond eten, en suiker mag best, maar niet de overbodige suikers zoals uit het suikerpotje of koekjes oid.
En met extra inspanning zoals sport moet ik een sultana bij me hebben.
Ik moet iig binnenkort me weer laten prikken voor bloedsuikerpeil, het liefst haal ik zelf zo'n prikding om te kijken of er een relatie is met de moeheid die me steeds overvalt.
Want nu ik terug denk, tijdens de afgelopen vakantie nam ik dan iets met suiker, en was ik meteen weer wakker, zou wel fijn zijn als ik eindelijk zou weten waar het vandaan komt.

Ik weet iig nu waar mijn overmatige behoefte aan suiker vandaan komt, en dat ik me er niet zozeer voor hoef te schamen, maar er wel natuurlijk op moet letten Knipoog

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 13:52

Llewella schreef:
Een hypo is een te laag bloedglucose. Er zit dan te weinig glucose in het bloed (de suikerklontjes Knipoog )
U kunt een hypo opheffen door ervoor te zorgen dat er extra glucose in uw bloed komt.
Dit bereikt u het eenvoudigst door 20 gr glucose tabletten (druivensuiker of dextrose), zuurtjes of pepermunt te nemen (afhankelijk van het merk 8 a 10 stuks), of een gewoon glas frisdrank (geen light) of 40 ml limonadesiroop aangelengt met water.
Op het moment dat u de hypo voelt aankomen door verschijnselen als moeite met denken, transpireren, verwardheid, wazig zien, moeite met praten, irritatie en boosheid, doet u er goed aan direct iets met glucose te nemen.Als de volgende maaltijd lang op zich laat wachten (1 1/2 uur of langer) is het verstandig nog iets extra's met koolhydraten te gebruiken. Bijvoorbeeld een snee brood, een appel of een beker melk.

Dit moet ik dus juist niet doen.
Ik voel me dan een half uurtje misschien beter, maar daarna voel ik me 2x zo beroerd.
Het is zo dat je op dat moment eigenlijk al te laat bent. Je moet het dus idd voorkomen door regelmatig (goede) dingen te eten.
Op zo'n moment snelle suikers nemen heeft uiteindelijk juist het tegenovergestelde effect van wat je wilt bereiken.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 13:55

Een hypo veroorzaakt door teveel insuline spuiten bij Diabetes is eigenlijk een ander soort hypo dan die bij Hypoglykemie. Ik denk dat de tekst van Llewella over hypo's bij diabetici gaat.
Iemand met Hypoglykemie gaat als reactie op de snelle suikers meer insuline aanmaken en voelt zich daarna idd nog beroerder. Iemand met Diabetes maakt geen insuline meer aan en heeft dat effect dus niet.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 13:58

Mijn ervaring is idd zoals cody hierboven ook beschrijft, die dieet tips moet ik juist niet opvolgen.

Als ik weer een flauwte heb, dan is wel de enige sneel fix nog iets zoets eten, maar direct daar achteraan eet ik dan (vaak tegen heug en meug) nog wat waar mijn lichaam langer op kan draaien (zoals zo'getsiederrie-overgezonde-ongezoete meuslireep, of een bleh-broodje kaas).

De sultana kan ik beter niet eten...witte meel met stroop en krenten... ik word al zwakzinnig bij de gedachte... Bij mij een absolute afrader.
Mijn suikerspiegel mag niet te veel jojo-en. ik kan beter regelmatig over de dag meerdere kleine maatlijdjes eten, dan 3x per dag, en in de tussentijd mijn honger rekken met druivensuikersnoepjes. dat is voor mij funest.

Hoe ik ooit nog op dieet kan om af te vallen is mij een raadsel, maar gelukkig kom ik niet heel vaak aan.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 14:05

Daarom ben ik blij dat ik een vrij lichte vorm heb, waarbij ik wel Sultana's e.d. kan eten. Op wedstrijddagen leef ik echt op die dingen, iets zwaarders krijg ik dan toch niet weg.

Afvallen kan op deze manier best hoor, het gaat er niet op hoe vaak op een dag je iets eet, maar hoeveel calorieën dat allemaal tezamen oplevert. Fruit helpt bij mij ook om me weer wat beter te laten voelen (behalve bananen maar daar zit weer een stof in die ook in chocola zit). En IMO is 5 x per dag een lichtere maaltijd sowieso beter dan 3 x een wat zwaardere, maar dat is mijn eigen idee.

Maar goed, trillende handjes en niet meer kunnen concentreren zijn dus dingen die ook bij mij welbekend zijn. En ook ik heb de neiging om dan naar het dichtstbijzijnde voedsel te grijpen, maar dat is niet altijd de beste oplossing. Wat Cody ook al zegt: 'snelle' suikers zorgen op zo'n moment alleen maar voor het tegenovergestelde, je voelt je snel goed maar ook even snel weer heel slecht.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-03 14:08

Het regelmatige eten is bij mij idd niet langer voldoende. Ik ben misselijk na het eten, red het niet met mijn maaltijden en ben voortdurend heel suf of juist opvliegend. Daarnaast ontzettend moe.
Ik heb net mijn huisarts gebeld en kan morgenmiddag terecht voor een afspraak. Ik hoop maar dat ik niet weer te horen krijg dat het tussen mijn oren zit, want ik weet zeker dat dat niet zo is.
Ik neem mijn vriend mee naar de huisarts zodat ik me niet laat ondersneeuwen....

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 14:13

Margreet schreef:
Een hypo veroorzaakt door teveel insuline spuiten bij Diabetes is eigenlijk een ander soort hypo dan die bij Hypoglykemie. Ik denk dat de tekst van Llewella over hypo's bij diabetici gaat.
Iemand met Hypoglykemie gaat als reactie op de snelle suikers meer insuline aanmaken en voelt zich daarna idd nog beroerder. Iemand met Diabetes maakt geen insuline meer aan en heeft dat effect dus niet.


Er zijn 2 typer diabetici, type 1 is degene die geen insuline aan kunne maken, en type 2 is waarbij de insuline niet goed opgenomen kan worden in de cellen, in mijn geval door een verhoogd vetgehalte in de cellen waarschijnlijk, die mensen maken dus wel insuline aan.
Type 2 komt veel op oudere leeftijd voor.

Die hypo is dus niet zozeer door het inspuiten van teveel insuline, want type 2 hoeft geen insuline te spuiten.

Wat het verschil is tussen de ene hypo en de andere hypo weet ik ook niet, misschien is deze pagina ook een kijkje waard om dat te achterhalen: http://diabetes.pagina.nl/