babynijntjes, inmiddels zijn ze allemaal overleden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

babynijntjes, inmiddels zijn ze allemaal overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-03 23:33

Afgelopen 6 december kreeg ik 2 konijntjes, dames, zusjes. Genaamd Swirl en Flurry. Ze waren toen 3/4 maanden oud.
Het ging vrij goed tussen die twee alleen flurry probeerde Swirl te dekken. Nog een keer controleren of het allebei meisjes waren, ja hoor allebei leken ze hetzelfde. Dus het zou wel spelen zijn.
Swirl was de laatste tijd erg vervelend en piepte contant, vooral als ze aangeraakt (door mensen of Flurry) werd. Maar daar zocht ik niks achter.
Vandaag kwam ik terug van mijn paardje en wou ze eten geven (ze staan bij ons in de garage). Ik hoorde een hoop gepiep en Swirl en Flurry zaten allebei in het hokje waarin je ze niet kan zien. Dus ik denk, ze zullen wel aan het vechten zijn, ik haal ze wel uit elkaar. Ik doe het hokje open, en wat zie ik liggen; een nestje met babynijntjes. Ik schik me helemaal te pletter. En samen met mn broer bepaalde we dat Swirl het meisje was (vanwege haaruitval en eerdere aanrandingen van Flurry). Dus hup Flurry in een ander hok.
Maar ja nu zit ik dus met babynijntjes, maar ik weet er niks vanaf, mischien dat jullie me kunnen helpen.
Is het erg dat ze broer en zus zijn, en wat voor gevolgen kan dit hebben?
Swirl heeft haar kleintjes behalve in een nestje van haar ook helemaal begraven onder het zaagsel, ik voreg me af of dat niet erg is?
En wat moet Swirl te eten krijgen en hoeveel (ik dacht onbeperkt eten) en wat mag ze niet?
Wanneer mogen konijntjes van hun moeder af?
Wanneer kunnen de babynijntjes aangeraakt worden?
En wanneer mag ik haar weer uitmesten?
Ik weet niet hoeveel nijntjes het zijn (iig 1) want ze zijn helemaal bedekt met zaagsel.
Ik plaats binnenkort wel foto's.

Hier de verkrachtende papa, Flurry.
Afbeelding
Hier een trotse mama
Afbeelding
En hier babynijn
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lieke op 07-02-03 19:18, in het totaal 2 keer bewerkt

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 00:03

Ik weet in elk geval dat je ze er niet uit mag halen,dan kan de moeder ze weleens laten liggen of aanvreten door de stress en andere geuren.

Verder zou ik Horse Pleasure eens vragen,die heeft er wel verstand van geloof ik,heeft zelf ook een knaagdierenopvang.

iig suc6 ermee!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 02:12

Wat een lieve nijntjes zeg Lovers ! (zelfs de papa Knipoog !!)
gisteren was ik op zoek naar Friese paarden en toen kwam ik ook op de site van Meinoedske, volgens mij weet zij er een hele hoop van af!!

www.geocities.com/meinoedske/

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 02:41

Je weet hopelijk wel zeker dat je de vader er uit hebt gehaald en niet de moeder haha.. verder de natuur gewoon een beetje zijn gang laten gaan en niet teveel er mee klooien.

pojack

Berichten: 554
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 08:17

Hoi lieke

Wat een leuke nijntjes Pling

Ik zal je vragen even beantwoorden.
De Konijntjes mogen bij hun moeder weg als ze tussen de 6 en 8 weken zijn.
Je kan haar gewoon hok gewoon schoonmaken maar blijf van het nest AF, dus gewoon om het nest heen.
Je mag de kleintjes pas aanraken als de ogen open zijn en dat is met zo'n dag of 10, ze gaan ook op die leeftijd het hok een beetje verkennen. Raak je ze eerder aan dat heb je kans dat moeder ze niet meer accepteerd en ze dan verstoot of zelfs kapot bijt.
Het voer mag je nu onbeperkt geven, ik raad je aan om GEEN sla en kool te geven want in sla zit teveel vocht waardoor ze aan de diaree gaan, en in kool zit een stof die gassen vormt in de maag.
Oja het is niet erg hoor dat moeders de kleintjes instopt in het zaagsel.
Dat het broer en zus zijn kan geen kwaad.
Ik hoop dat ik je zo geholpen heb, mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel.

Groetjes Gwen

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 09:35

Reken trouwens over 4 weken maar weer op een nestje, de kans is namelijk aanwezig dat je voedster meteen na de bevalling weer gedekt is.
Verder sluit ik me bij pojack aan. Succes ermee!

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 09:36

Hoi,
Gefeliciteerd met je jonge konijntjes.
Het beste kan je de moeder een beetje met rust laten zolang de jongen klein zijn. Wijzig niets in het dagritme van je konijn en laat er ook geen vreemden bij. Wel moet je even kijken of er niet per ongeluk een jonkie dood is gegaan. Als dat zo is en je kijkt pas op dag 10 dan heb je een enorme stinkbende en waarschijnlijk heeft moeders er dan ook al de brui aan gegeven. Om te kijken, kun je het beste de moeder even uit het hok halen. Daarna even met je hand door de mestplek gaan om je eigen lucht kwijt te raken.
Ik zou zelf niet onbeperkt krachtvoer gaan voeren. Mijn konijnen krijgen de helft meer als ze jongen hebben. Als de jongen 1 week oud zijn kun je de hoeveelheid voer nog wat verhogen. En pas als de jongen mee gaan eten (ca 3 weken oud) onbeperkt gaan voeren. Het beste is voer zonder dingetjes erin. Daar gaan konijnen over het algemeen alleen maar in selecteren met als gevolg dat ze te dik worden. Goed hooi moet natuurlijk wel onbeperkt aanwezig zijn.
Voor de rest weet de moeder wel wat goed is voor haar jongen. Dus als ze ze begraaft onder een enorme berg zaagsel/stro/mest gaat dat wel goed. Als je dat af gaat breken, wordt moeders gefrustreerd. En kan ze haar jongen weleens in de steek laten. Maak je ook geen zorgen als je nooit ziet dat de kleintjes drinken krijgen. Konijnen voeren hun jongen maar enkele keren per dag.
Sla en kool moet je altijd mee uitkijken, ook als een konijn geen jongen heeft. Goede informatie over de verzorging van konijnen is ook hier te vinden:
http://www.dwergkonijn.com
http://www.konijnen.be

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 10:05

Op www.konijnen.nl staat ook veel goede informatie, is absoluut mijn 'guide' als ik ergens niet uitkom, alleen over zulke jonge konijnen zul je er weinig tot niets vinden.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 11:58

Je kunt ze altijd verschonen. Gewoon het nestje over laten en er niet uithalen. Dat ze onder het zagsel liggen is niet erg. waarschijnlijk vond mams het te koud om ze alleen met vacht toe te dekken.
je kunt ze altijd aanraken. mits mams het goed vind. zo kun je controleren of ze voldoende voeding krijgen. zo niet moet je ze bijvoeren. kun je bij de dierenwinkel vragen.
verder mogen ze met 6 weken weg.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-03 23:43

Allereerst allemaal bedankt voor de antwoorden.
even een updateje hoe het met ze gaat. Er zijn 2 levende konijntjes, eentje is er dood. Die 2 lagen eerst samen in het nest (vanochtend) Vanmiddag was 1 van de 2 een stuk van het nest verwijdert. Toen hebben we hem met zaagsel ertussen opgepakt (om te zorgen dat de geur niet wordt overgebracht), later lagen ze nog samen in het nest, maar nu ligt er weer 1 erg ver van het nest. Die anders ligt er nog wel in maar er is weinig over van het nest, hij ligt helemaal zonder zaagsel/vacht om zich heen. Mn moeder denkt dat ze te jong is en dat de nijntjes het niet redden. het nijntje wat nu buiten het nest ligt werd wel gelikt door de moeder.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 00:08

Ik denk dat je die dan het beste maar met rust kan laten,de moeder heeft die vast met een reden eruit gehaald,misschien is die niet sterk en wil ze voor die andere het beste.Doe maar niks en laat de natuur zn gang gaan...
Je hebt het al een keer geprobeerd terug te leggen en ze legt m er weer buiten,dan wil zij het zo,laat haar daar maar mee.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-03 00:20

Idd, dat was ook de gedachte, ik hoop dat ze het redden of iig 1 maar ja, ik heb het geprobeert. We wachten af Huilen

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 00:47

Is het erg dat ze broer en zus zijn, en wat voor gevolgen kan dit hebben?
Volgens mij kan het geen kwaad, ik denk niet dat je geestelijk gehandicapte konijntjes zult hebben.
Swirl heeft haar kleintjes behalve in een nestje van haar ook helemaal begraven onder het zaagsel, ik voreg me af of dat niet erg is? Het is niet erg. Ze bootsen hun natuurlijke gdrag na, fokkers hebben een speciaal nestkastje daarvoor. Normaal krijg een konijn jongenin hun hol, donker dus en onder de grond.
En wat moet Swirl te eten krijgen en hoeveel (ik dacht onbeperkt eten) en wat mag ze niet? Niet onbeperkt eten, anders wordt ze snel te dik gewoon iets meer als ze normaal kreeg.
Wanneer mogen konijntjes van hun moeder af? De konijntjes mogen idd ongeveer na 6 weken gespeend worden om het zo maar te noemen.
Wanneer kunnen de babynijntjes aangeraakt worden? Voorlopig niet aanraken, zodra ze door het hok gaan rennen en haar hebben ed kun je ze aanraken. Konijnen zijn niet zo erg als muizen meestal, dat ze hun jongen opwreten als de jongen een ander geurtje hebben, sommige konijnen doen dit echter wel.
En wanneer mag ik haar weer uitmesten?
uitmesten kan ook inderdaad altijd alleen de plaats waar het nestje ligt laten liggen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 10:33

Je moet wel effe checken of alle jonge konijntjes leven .WAnt als dat niet het geval is, moet je de dode echt uit het nest verwijderen om de andere gezond te houden. Heel veel succes ermee! je hebt wel mooie konijntjes.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 11:48

Ik heb nu dus ook zoiets,schrok me vanochtend dood,ik kijk in mn caviahok,schiet er dus iets kleins en wits voorbij,Zijn er 2 jonge cavia's!!

Dat is ook inteelt van broer en zus:o had ze wel apart gezet maar iets te laat dus Haha!

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 11:59

Lieke schreef:
Allereerst allemaal bedankt voor de antwoorden.
even een updateje hoe het met ze gaat. Er zijn 2 levende konijntjes, eentje is er dood. Die 2 lagen eerst samen in het nest (vanochtend) Vanmiddag was 1 van de 2 een stuk van het nest verwijdert. Toen hebben we hem met zaagsel ertussen opgepakt (om te zorgen dat de geur niet wordt overgebracht), later lagen ze nog samen in het nest, maar nu ligt er weer 1 erg ver van het nest. Die anders ligt er nog wel in maar er is weinig over van het nest, hij ligt helemaal zonder zaagsel/vacht om zich heen. Mn moeder denkt dat ze te jong is en dat de nijntjes het niet redden. het nijntje wat nu buiten het nest ligt werd wel gelikt door de moeder.
Dat er eentje buiten het nest ligt is een heel slecht teken. Konijnen slepen namelijk niet met hun jongen. Als de jongen honger hebben gaan ze door het hok kruipen. Meestal sterven ze dan door onderkoeling. Ik zou het jong wel weer terug zetten.
Je moet kijken of de buikjes mooi bol en rond zijn. Zijn ze dat niet (maar helemaal slap en gerimpeld)dan krijgen ze te weinig drinken. Als dat zo is, kun je het beste niet zelf drinken gaan voeren, maar de moeder even vasthouden. Ze moeten tenslotte nog biest hebben. Doe dit alleen als je heel zeker weet dat ze te weinig krijgen, want je verstoort de rust wel dus dan moet je waarschijnlijk de moeder er steeds zelf bij blijven zetten. Het is het beste als ze het zelf doet. Kijk dus eerst wat er gebeurt als je het jong terug hebt gezet.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-03 19:18

Vanochtend was het konijntje dat uit het nest lag overleden. De andere leefde ook nog en zn buikje was mooi rond. Maar het heeft niet mogen baten, 5 minuten geleden vond ik hem ook dood.
De moeder zelf is er mager, ik voel duidelijk overal botjes, ze krijgt nu onbepekt voer en hooi en wat wortels ed. Ik hou rekening met het feit dat ze nog een keer gedekt kan zijn en dan moet ze wel gezond zijn ,anders overleeft ze het misschien zelf niet. Welk voer kan ik hiervoor het best voeren?
En wie weet hoeveel een konijnencastratie ongeveer kost?

Meys

Berichten: 1372
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 22:08

Wat sneu dat de konijntjes overleden zijn.
Wij hebben het ooit ook meegemaakt, 3 jonge konijntjes maar helaas zijn ze ook overleden.

Een castratie van een konijn is niet echt goedkoop, wij hebben het laatst ook bij onze vent gedaan (vent is helaas 16 januari overleden>heeft niks met castratie te maken hoor) en het koste als ik het goed onthouden heb zo'n 30 euro (kan iets meer zijn)

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 21:31

een konijnennest moet minimaal uit 3 jongen bestaan willen ze overleven. als het een kleiner nest is kunnen de jongen zich zelf niet warmhouden en sterven ze vaak allemaal.
dat kan dus ook met een klein nest van 3 gebeuren.
daar is gewoon niets aan te doen hoe jammer het ook is.

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 09:08

Ik heb ooit een nestje gehad van 2 nijntjes en die hebben het allebei overleefd. Dat komt bij dwergen veel voor, de gemiddelde nestgrootte is 2-3.
Ik denk dat de moeder toch te jong was.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 19:17

dit heeft niets met een te jonge moeder te maken hoor.
konijnen laten hun nest verder altijd met rust en dan moeten de kinderen het zelf uitzoeken.
mijn eerste nest was ook van een hele jonge moeder, ze had er 6 en alles is heel goed gegaan maar mijn andere voedster had 1 jong wat binnen een dag ook dood was, de kou dus.
later is ma ook overleden door complicaties.
dwergrassen hebben inderdaat altijd een klein nest vergeleken met grotere rassen.

het hoeft ook niet fout te gaan met een klein nest maar de kans is wel aanzienlijk groter.

yindey

Berichten: 1270
Geregistreerd: 07-07-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 19:26

Wat Jammer dat ze overleden zijn Verdrietig


Bij mij op de dierenweide hebben we ook jonge konijntjes....Totaal onverwachts...er heeft niet eens een man bijgzeten!!( dat konijn is erg vruchtbaar dus waarschijnlijk van het kijken al zwanger geworden Knipoog )

Maarja we vonden dus de baby's op de mesthoop! (Cliƫnt had de hokken verschoont en had helemaal geen baby's gezien... Frusty ) Maarja toch nog geprobeert bij moeders neer te zetten met nog overgebleven nestmateriaal en ze leven nog steeds!!

Evelien__

Berichten: 1574
Geregistreerd: 28-04-10
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 09:55

ons konijntje is 4 weken geleden bevallen van een nest van 7 (!) kleine nijntjes (zelf is ze een dwergkonijntje, vader van de jongen ook), helaas was dat haar 1ste nestje en wist ze niet goed hoe ze er mee om moest. 3 ervan heeft ze zelf geliquideerd, de 4 andere lagen weid verspreid over het nest, hebben we dan maar besloten die met de fles groot te proberen brengen, helaas mocht dat niet baten. Ze hebben het allevier niet overleefd. Ondertussen is ze gisteren 23 juni 2012, moeder geworden van een tweede nestje. (+ vier, en die heeft ze nu 'begraven' in een hoop zaagsel en stro. Ik kom zelf niet aan de kleintjes aan en laat haar doen, eten en drinken krijgt ze onbeperkt.

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 09:56

Evelien__ schreef:
ons konijntje is 4 weken geleden bevallen van een nest van 7 (!) kleine nijntjes. Ondertussen is ze gisteren 23 juni 2012, moeder geworden van een tweede nestje. (+ vier.


Jouw konijn heeft in 4 weken tijd twee nestjes gekregen???

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Re: babynijntjes, inmiddels zijn ze allemaal overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 10:02

Dit is een beetje een heel erg antiek topic :=