tuinieren en paardenmest...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

tuinieren en paardenmest...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-03 23:16

ik vroeg me af of paardenmest goed is voor de tuin. Mijn tuin kan wel wat extra´s gebruiken en mest is er genoeg (een hee berg hennepstroo met mest) Wie weet hier meer van?

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 23:23

Mijn schoonvader gooit een deel van onze mest(van de paarden Nerd ) over zijn groententuin en die mest geeft hele lekkere aardbeien *LOL* ,sperciebonen ,asperges Vork enz.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 23:26

Onze aarbeien en Kalebassen/pompoen doen het er super op. Het is wel beter om er eerst wat compost van te maken. Dan vergaat het makkelijker.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 00:31

Ik heb altijd begrepen dat paardenmest met name goed is voor de rozentuin (en voor champignons dus ook), maar te schraal voor de moestuin. Daar schijn je toch echt oude koemest voor te moeten hebben!

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 00:33

En het gazon wordt er ook prachtig van...

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 03:02

Mest genoeg dus wie biedt ? Haha! (Gratis afhalen mag ook trouwens Knipoog )
Champignons groeien overigens niet op paardenmest, maar op compost die hiervan gemaakt is.

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 07:49

De paardemest moet wel wat ouder zin, als het te vers is dan is het scherp en brand het in in de tuin ( kijk soms maar naar de kale plek die blijft op het weiland). Voor zover ik weet is het beter mest te gebruiken dat ongeveer een half jaar ligt. Dat bedoelt Jantina volgens mij met het compost gebeuren.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 10:04

Het beste is mest zonder stro; dan kan je het meteen gebruiken als er stro door zit moet het inderdaad eerst 'rotten'.
Verder voldoet het prima!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 10:55

De paardenmest vermengt met vlasstrooisel ligt eerst een periode of wat op de bult. DAt is best interessant om te volgen, eerst wordt het dus binnenin heel heet, en smorgens zie je daarvan dampen, de bult krimpt ook. Na een week of 6 is de hitte eruit en zie je niets meer terug van 'ballen'. Het is een dikke zwarte massa geworden. Hoe langer het ligt, hoe zwarter het wordt. na 3 maanden is die mest prima te verwerken in de tuin.

Wij mesten de rozen ermee, maar ook de rest van de siertuin.
De mest scheppen we ook weer in zakken (waar het vlas in kwam, we wonen in een diftar-gemeente), en bieden die aan. Gratis af te halen.
Menig tuin is al bemest met de poep van mijn merries!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 11:37

lageveld schreef:
Mest genoeg dus wie biedt ? Haha! (Gratis afhalen mag ook trouwens Knipoog )
Champignons groeien overigens niet op paardenmest, maar op compost die hiervan gemaakt is.

Maar dan wel op paardenmest van een strostal.
Anders willen de compost bedrijven het niet hebben voor het maken van champignoncompost.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 13:54

'Mijn' mest gaat ook over de tuin. Het is pure mest, geen stro/zaagsel. Iid half jaartje laten liggen en dan met een kruiwagen lekker verdelen. BTW het is wel beter om geen Muesli-mest over je siertuin te gooien want er zitten best veel onverteerde granen in, dan kun je je lol op met onkruid wieden Haha!

Overigens mag iedereen ook bij mij gratis naar behoefte komen halen Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 17:30

Sugarmiss schreef:
BTW het is wel beter om geen Muesli-mest over je siertuin te gooien want er zitten best veel onverteerde granen in, dan kun je je lol op met onkruid wieden Haha!


Zo blijf je wel avondtuurlijk tuinieren, je weet nooit wat je tegenkomt Haha!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 20:01

Jippie schreef:
Zo blijf je wel avondtuurlijk tuinieren, je weet nooit wat je tegenkomt Haha!

Juist omdat het in de avond-uurtjes Haha! moet heb ik liever niet zoveel onkruid. Maar je hebt gelijk, ik ben al hele mooie siergrassoorten/granen tegengekomen Clown