RSI, ervaringen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flootje

Berichten: 570
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: Hoogvliet (rt)

RSI, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-03 15:52

Ik moet nog even langs de arts om er zeker van te zijn, maar ik vermoed dat ik RSI heb.
Ik kreeg vorige week na mijn nachtdiensten een zeurende pijn in mijn rechterarm vanaf de pols tot ongeveer halverwege de onderarm.
Zowel de onder al bovenkant doen zeer.

Ik merkte dat de pijn erger werd naarmate ik meer achter de computer zat. Vooral het muiswerk werd erg pijnlijk!
Het was zelfs 1 nacht zo erg dat ik niet kon slapen van de pijn...
Ook met autorijden, paardrijden en allerlei andere dagelijkse dingen voel ik constant pijn.

Op mijn werk is de muis nu ingesteld dat ik deze met links kan gebruiken, maar echt beter wordt het nog niet. De computer is een noodzakelijk kwaad voor het werk dat ik doe, dus niet meer achter de computer is ook geen optie.

Wie heeft ervaring met RSI en wat is er zoal aan te doen?

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 16:11

Ik. Ik hoop dat je huisarts ook begrip zal tonen want voor het bij mij toegegeven was waren we twee jaar verder. Bij mij is het houdbaar. Ik zwem om de spieren soepel te houden. Stress is funest, dan slaat het meteen toe. Tip: een week links muizen en een week rechts muizen dus telkens een week anders. En je merkt het overigens meteen als je adners muist. Mooi handvat.

Sterkte.

Wat er aan te doen is overigens zijn oefeningen. Veel arm oefeningen enzo.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 16:26

Yep, ik heb het zo erg gehad dat ik geen theekopje meer vast kon houden en geen jampot meer open kon maken. Wat mij geholpen heeft is Tai Chi en een new state of mind. Het is bij mij begonnen bij mijn vorige baan waar ik het behoorlijk druk had, niet goed op m'n plek zat en altijd alles perfect en supersnel af wilde leveren (zeer perfectionistisch). Die houding moest ik eerst veranderen van de bedrijfsarts. Daarna ben ik op dat bedrijf met Tai Chi oefeningen begonnen met een RSI klasje. Superrr en als je de oefeningen netjes iedere dag doet merk je snel dat het beter gaat. Natuurlijk ook werkhouding aanpassen en een anti RSI programmatje installeren (waarschuwing dat je pauze moet nemen na zoveel tijd). Een gelmatje voor je toetsenbord en een muis met rolbal erop ipv een schuifmuis. En doe veel schouderoefeningen. Veel van dit soort klachten komen door onze onnatuurlijke houding achter de pc waardoor schouderspieren teveel belast worden en de pijn door gaat stralen via bovenarm naar onderarm en vervolgens naar de polsen (mijn pink was op een gegeven moment helemaal "doof" en ik had een vreemde gele plek op mijn pols. Eenbeetje symptoombestrijding in de vorm van massage helpt ook: maak een mixje van jojobaolie met jeneverbes en gemberolie. Masseer het dagelijks in op de pijnlijke plekken. Goed voor de doorbloeding.
Heel verhaal zeg. Maar dat is mijn RSI geschiedenis. Ik heb een andere baan met minder uren en beweeg me veel meer.
Suc6 ermee en doe er wat aan Knipoog

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 16:28

Stuur Tallie1979 een pb-tje die had ook RSI maar heb begrepen dat het inmiddels stukken beter gaat. Er is hier ook al een toppic over geweest dus kijk anders eens met de zoekfunctie.

Succes ermee en doe het rustig aan!

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 17:14

Ikzelf heb gelukkig nog niet echt last van RSI, maar ik moet wel oppassen. Ik zit ook 8 uur per dag achter mijn PC, dus ik zit ook in die risico-groep. Af en toe heb ik wat last van mijn rechterarm, maar of dat RSI is, weet ik niet. Meestal verdwijnt het weer na een dag.

Voor info: [url]ww.workpace.nl[/url]
Hier is ook een programmaatje te downloaden met meer informatie en oefeningen. Ook een programmaatje die je eraan herinnert om even van je werkplek af te gaan.

Sterkte!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 17:45

yep, workopace, die bedoelde ik Haha!

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 17:45

Ja, ik werk nu halve dagen door RSI

Ik ben eerst naar mijn huisarts gegaan, die heeft mij doorverwezen naar een fysiotherapeut waar ik drukpuntmassage en oefeningen krijg. Na een aantal weken kon ik eindelijk bij mijn bedrijfsarts terecht. Tot mijn stomme verbazing zei die man dat ik voorlopig maar beter halve dagen kon gaan werken (heb echt computerwerk) Daarnaast heeft hij een werkplekonderzoek aanbevolen. Dat heb ik gehad en scheelt ook echt heel erg (alles stond verkeerd, bureau te hoog, stoel niet goed etc. Ook workpace geinstalleerd (ik nam ook veel te weinig pauze)

Dat is nu drie weken zo. Ik ben erg blij met de fysiotherapie en ook met de verminderde werkdruk. Ik merk dat het al beter gaat. Ga absoluut langs bij je huis en/of bedrijfsarts. Ze nemen je klachten meestal serieus, doe dat zelf ook. Oftewel onderneem echt actie. Sterkte!

Flootje

Berichten: 570
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: Hoogvliet (rt)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-03 11:21

Bedankt voor alle reacties!

Ik neem mijn klachten zeer serieus en mijn huisarts kennende doet hij dat zeker ook!
Nu dat ik al een paar dagen met de linkerhand 'muis' gaat het met mijn rechterarm steeds beter.
Dit is dus voor mij wel een bevestiging dat het met het computerwerk te maken heeft.

Ik hou jullie op de hoogte!!

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 11:23

Flootje, ik begon er laatst ook last van te krijgen en heb er toen ook een topic over gehad. Kijk daar ook ff naar, staan erg handige tips in.

Overigens heb ik nu nergens last meer van, maar neem vaak genoeg rustpauzes van minimaal 10 minuten. Sterkte ermee !

[AM] Beginnende RSI, wat te doen ?