Hond en kinderen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Hond en kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-03 00:01

Ik heb een bijna 4 jarige St Bernhard die op zich voor ons hartstikke lief is.vaak kom er ouders die kleine kindertjes mee hebben om te kijken naar de les.Nou weten we,en dat weten onze klanten ook,dat hij erg op brood gesteld is en wij raden de ouders dan ook aan dat niet mee te nemen naar stal omdat hij het afpikt en als ze het dan terug willen pakken hij nog wel eens agressief kan reageren.Nu heeft hij vanmiddag een kindje gehapt(ik was er niet bij) en dit kindje moest naar de dokter.Mijn eerste reactie was toen ik het hoorde:Dit is einde verhaal;Ik ben er klaar mee.Deze hond kan dus echt niet op een erf met kleine kinderen.Dat risico kan ik niet lopen,maar onze dochter heeft het er erg moeilijk mee.Het is een hond met een verhaal.Hij is als pup gekocht in Belgie door mensen die dachten dat ze een spaniel Frusty hadden gekocht.Hij werd dus als ze weggingen vastgebonden omdat hij anders alles omgooide met zijn grote lijf.Wij kregen hem uit een opvang bijna 3 jaar geleden.Ik weet eigenlijk niet meer wat we er mee aan moeten.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 01:19

Wat is de aanleiding van het bijten geweest? Is die te achterhalen (liefst van enigszins onpartijdige omstanders, an anders van zoveel mogelijk mensen van beide kanten)?
Is de hond in een ren te houden? Of misschien alleen 's middags wanneer de meeste lessen zijn en de kans het grootst is dat hij kleine kinderen tegenkomt.
Wanneer hij het kindje heeft gehapt vanwege het boterham-verhaal zou ik eerst nadenken of er op deze manier maatregelen zijn te nemen, voordat je het compleet einde verhaal laat zijn.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 01:22

Kan je hem niet weghouden van de kinderen als er les is? Ik weet niet of je hem ook in huis hebt maar ik denk dat ik hem dan binnen zou houden of ergens buiten zou opsluiten waar hij niet in aanraking kan komen met kinderen. Je kan ze wel zeggen dat ze geen brood mee moeten nemen maar sommigen zijn flink hardleers. Nu heeft hij een kind gehapt, waarschijnlijk niet eens uit rottigheid maar je loopt wel het risico dat er een volgende keer is en dan krijg je waarschijnlijk flinke problemen.

De andere optie is wegdoen maar dat is zowel voor de hond als voor jullie natuurlijk een niet zo leuk alternatief.

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 09:40

Wij hebben hetzelfde gehad. Nadat onze oude airedale terrier was overleden hebben we een 5 jaar oude boxer overgenomen van een broodfokker. Het was echt een schat van een beest en luisterde ontzettend goed. Ze kon ook goed met kinderen omgaan. Echter er ging iets fout dat we een jack russell pup erbij kochten.
Iedereen kwam kijken naar de pup en de boxer kreeg geen aandacht. Dat is een keer goed gegaan maar de tweede keer niet. Ze beet een nichtje van mij in haar gezicht. Op zich logisch als je naar de rangorde kijkt want zij was gewoon de baas top va de jack russell maar die kreeg als eerste aandacht ipv haar en zij wilde er iets aan doen.

In eerste instatie zouden we haar wegdoen maar op het moment dat we naar het asiel reden en nog even langs het werk van mijn vader gingen begonnen we te twijfelen. Ze was immers heel erg lief en je had nooit last van haar. Dus hebben we besloten dat wanneer de kinderen langs kwamen zij gewoon apart ging. En daarna is er nooit meer iets gebeurd.


Honden kun je nooit met kinderen vertrouwen. Ze hoeven maar aan hun oor te trekken en er kan iets gebeuren. De ouders zijn gewaarschuwd, maar zoals je al zei, maar sommige mensen zijn hardleers.

Mijn oplossing zou zijn om wanneer er kinderen zijn de hond apart te zetten.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 10:24

Siempie schreef:

Honden kun je nooit met kinderen vertrouwen. Ze hoeven maar aan hun oor te trekken en er kan iets gebeuren. De ouders zijn gewaarschuwd, maar zoals je al zei, maar sommige mensen zijn hardleers.

Mijn oplossing zou zijn om wanneer er kinderen zijn de hond apart te zetten.

Je kunt het beter omdraaien: kinderen kun je nooit met honden vertrouwen, je weet niet wat ze allemaal met honden uitvreten.

MIjn hondje is niet gediend van hele kleine kinderen. MAar ik kan 100x zeggen AFBLIJVEN maar die krengen luisteren niet. Eigenlijk verdienen ze het dan om gebeten te worden. Mijn hondje zoekt kinderen niet op en probeert ze uit de weg te gaan, loopt er zelfs letterlijk voor weg als ze zich weer aan hem opdringen. En ik waarschuw de ouders en soms krijgen ouders zover dat de kinderen luisteren, maar er zitten krengen tussen die niet luisteren. En daar hoeft mijn hondje niet voor op te draaien!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 10:30

Ik ben ook eerder geneigd om te zeggen dat ouders en kinderen maar met honden om moeten leren gaan en dat het, net als paarden, niet allemaal knuffeldozen o.i.d. zijn. Kinderen zouden snel iets kunnen leren/afleren. Tuurlijk moet het risico binnen de perken blijven, je wilt nóóit dat kinderen gewond raken maar zíj kunnen logisch redeneren dus léren!

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 15:04

Aan de ene kant is het banketstaaf voor Boris als hij weg moet ofzo maar je kan hem moeilijk de hele dag als er kinderen zijn in een boks laten zitten vind ik, uiteindelijk wordt hij er toch uitgehaalt en bijt hij misschien weer iemand, want het is toch al vaker gebeurt? Gelukkig viel de 'wond' wel mee bij het meisje geloof een kleine hechting onder het oog....