Hardrijders zijn doodrijders?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Hardrijders zijn doodrijders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 15:08

Naar aanleiding van het topic over radardetectors, vraag ik me af waarom er zoveel mensen bewust te hard rijden?

Dus: brand maar los Haha!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 15:16

Ik rij weleens te hard. Dwz boven de 120 waar je 120 mag en boven de 100 waar je 100 mag enz.

Binnen de bebouwde kom hou ik me over het algemeen goed aan de snelheid. Ik wil het niet op mijn geweten hebben om een klein kind aan te rijden als ik dan ook nog te hard reed.
Alleen op 80 km wegen moet ik eens wat vaker op mijn teller kijken.
En soms op delen van de snelweg waar je 100 mag.
Boven de 120 rij ik ook wel, maar dat doe ik vnml als het niet druk is ('s avonds laat op de A12 vanuit Utrecht richting Gouda) en dan probeer ik niet boven de 140 uit te komen.

Ik rij overigens NIET te hard als er mensen bij mij in de auto zitten, dan let ik net even wat scherper op mijn teller.

Waarom ik soms te hard rij? Weet ik niet Bloos
Wel toen ik mijn auto net had even op de snelweg getest hoe hard íe kon, maar dat ging te hard (170 km/u) naar mijn zin dus nu weet ik nog niet hoe hard íe kan.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 15:18

Ik rij nooit bewust hard. Mijn voet ligt op het gaspedaal en als ik het gevoel heb dat ik hem er continu van af moet houden, heb ik het gevoel dat ik langzaam ga. En dan zit je meestal aan het toegestane snelheidslimiet.

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 15:22

Ik ben ook iemand die van heel erg pittig doorrijden houdt, het is ook
onbewust denk ik. Als ik op een gegeven moment op mijn teller kijk
dan zit ik dus boven de toegestane snelheid, maar als je vaart mindert
dan lijk je weer zo langzaam te gaan. Scheve mond

tja, ik kan ook wel normaal rijden hoor, laatst zei mijn oma nog dat ik
zo prettig reed en dat ze zich bij mij in de auto echt op haar gemak
voelde Party!! heb een heel kritische oma van 83 Haha!

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 15:27

Hou je alsjeblieft aan de verkeersregels.
Rij niet te hard, bel niet, doe geen rare dingen, maar kijk altijd goed op de weg!
Een auto is een moordwapen, je doodt zo in 1 klap mensen, ook al was dat je bedoeling niet. En ik spreek uit ervaring...
Laatst bijgewerkt door Marije op 21-01-03 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 15:27

Ik heb hetzelfde als jou, Sjimmy, maar heb regelmatig de indruk (niet specifiek hier op Bokt, maar ik rij nu ruim 500 km per week), dat veel mensen echt veel te hard rijden. 100 waar je 80 mag op een overzichtelijke weg vind ik niet echt een probleem, maar ik sta wel eens verbaasd te kijken als ik met die 100 km per uur nog ingehaald wordt door iemand die veel harder rijdt. Helaas rijd ik ook regelmatig in de spits en ben ik al blij als ik de maximumsnelheid haal.
Verder ben ik van mening dat mensen te snel gaan ze*ken als ze een bekeuring krijgen. Sommige bekeuringen zijn wel wat overdreven, maar regels zijn regels, en het is wel je eigen beslissing om je daar niet aan te houden. Niet dat ik er niet van zou balen (nog niet gebeurt in ruim 4 jaar), maar om nou de politie meteen voor van alles te gaan uitmaken, nee, eigen schuld, dikke bult.
Verder erger ik me ook dood aan mensen die op de snelweg denken dat ze meer rechten hebben om eerder thuis te komen, en daarom anderen afsnijden of wat dan ook.

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 15:30

Ik rij ook wel eens te hard hoor.. Scheve mond Ik zou schijnheilig zijn als ik zou zeggen dat het niet zo was.

Maar ik kies wel de plaatsen waar ik het doe uit, zal namelijk nooit keihard in een woonwijk rijden, dit omdat dieren en kinderen onberekenbaar zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 15:34

Ooit in een ver verleden heb ik eens boven de 220 gereden, gewoon op een weg in Nederland, de A4 wel te verstaan. Iemand wilde snel naar huis en onder het mom "jij trakteert" heb ik mijn gaspedaal ingetrapt. Op de A18 heb ik (jaren geleden) wel eens doorgezet tot 180 190, totdat ik iemand in mijn spiegel dichterbij zag komen, toen werd het me te gevaarlijk (daarvoor zat ik helemaal alleen op de weg).
Het is best spannend om een keer te doen hoor, maar door verschillende omstandigheden doe ik het tegenwoordig niet meer, ik hou me wel aan de maximumsnelheden. Door diezelfde omstandigheden ben ik ook bang geworden om bij anderen in de auto te zitten, ik rij liever zelf.
Op grotere afstanden ben je snel geneigd om harder te rijden, terwijl ik dat op mijn dagelijkse routes helemaal niet heb.

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 15:40

Bij een ander in de auto schijt ik 7 kleuren, helemaal na het ongeluk wat ik vorig jaar heb gehad. Ik denk contstant dat mensen te dicht op de middellijn rijden en als je op de bijrijdersplek zit zie je dat nog onduidelijker.

het is ook wel een kick om eens 190 te rijden, heb het wel eens op
de afsluitdijk gedaan om te kijken of die BMW nou echt zo hard kon Bloos

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 15:46

Mijn record is 170, we reden Duitsland in met 2 auto's achter elkaar, en de voorste spuit meteen weg, dus ik moest ook flink gas geven. Bij 170 was het bij onze auto echt op, maar ik had ook niet het gevoel dat ik controle had. In Duitsland vind ik 140 mooi.
Verder heb ik nooit haast als ik op de weg zit, ook niet als ik eigenlijk al te laat ben. Ik probeer toch lekker ontspannen te rijden, liever maar wat later dan mezelf of een ander kapot te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 15:47

Het voordeel van zo hard rijden is dat als je de vangrail ingaat (of iets anders), dat je waarschijnlijk wel direct dood bent, met 150 maak je nog kans op een rolstoel.
Nadeel is dat wanneer je een 2-zijdig ongeluk krijgt je niet het enige slachtoffer bent.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 15:48

Gisteravond heb ik me echt verbaasd, ik kwam bij Harmen vandaan om een uur of 10 's avonds, echt erg rustig was het, ik rij 130/140 (daar waar geen flitspalen staan Haha!) Maar echt ik hoefde alleen vrachtwagens en een paar ouwe bakkies in te halen, de rest haalde mij in.....
Dus ja Miran, ik heb ook het gevoel dat veel mensen te hard rijden.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 16:13

Vooral op de 100 km. wegen heb ik de neiging om 120 km. te blijven rijden. Verder rij ik tegenwoordig niet meer zo vaak echt te hard omdat ik geen zin heb ik een bekeuring op de deurmat.

Maar sommige wegen zijn een ramp. De weg die je in Eindhoven opkomt als je bij Ekkersrijt de snelweg afkomt is een rot weg. Heb je net hard gereden op de snelweg, kom je op een weg met drie rijstroken en dan moet je opeens 70 km. Daar ben ik dan ook wel eens bekeurd.

Eigenlijk zie ik liever auto's die mij in een flink tempo passeren dan van die mensen die bumper kleven of over de weg zigzaggen alsof ze te diep in het glas hebben gekeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 16:23

Er schijnen ook veel mensen te zakken omdat ze zich niet kunnen aanpassen aan de snelheid bij het verlaten van de snelweg. In Amsterdam zijn er natuurlijk heel erg veel afritten waarmee je in een keer in de bebouwde kom komt en dus niet harder mag dan 50 km/u. Met de 100 km/u nog in de benen zijn er veel examenkandidaten die erin stinken en zakken wegens te hard rijden, wat leidt tot een ingreep.

Die weg in Eindhoven ken ik ook wel, dat is ook zo'n instinker.

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 16:27

Lovely schreef:
Nadeel is dat wanneer je een 2-zijdig ongeluk krijgt je niet het enige slachtoffer bent.


Soms wel. In het ongeluk van mijn opa en oma waren mijn opa en oma op slag dood. De andere bestuurder ( de 'dader') had helemaal niks...
Laatst bijgewerkt door Marije op 21-01-03 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 16:35

Als je meteen de bebouwde kom inrijdt of een rustige weg is het niet zo'n probleem. De ellende met die weg in Eindhoven is dat hij zo breed is en daardoor bijna aandoet als een snelweg.

Weet jij trouwens Marije of de bestuurder van het busje te hard gereden heeft? Soms hebben dit soort ongelukken hele andere redenen. Maar verschrikkelijk blijft het. Toen een dierbare vriendin van mij doodgereden werd is het zo vaak door mijn hoofd gegaan. Waarom zij? Waarom reden die twee auto's nu uitgerekend op het zelfde moment die kruising op? Helaas was de andere bestuurder ook dood. Twee mensen in een klap weg op een weg waar weinig verkeer is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 16:36

Marije, dat is heel tragisch, maar een goed voorbeeld van wat een hardrijder kan veroorzaken. Ongelukken worden ook wel eens door iets anders veroorzaakt, maar te hard rijden is vaak wel de oorzaak van ernstige ongevallen en vaak met dodelijke afloop.

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 16:42

Je hoeft niet perse te hard te rijden om tegen elkaar aan de knallen. Je kunt ook door een stomme fout op de verkeerde weghelft terecht te komen. Maar die fouten, bijvoorbeeld te hard rijden, bellen of dronken in de auto stappen, zijn allemaal tegen de regels en kunnen allemaal dodelijke ongelukken veroorzaken...

Nee Percy, ze weten nog niet de oorzaak van het ongeluk. Ik zou het wel graag willen weten...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 16:45

Heb ooit een vriendje gehad met een snelle alfa en die gingen we uitproberen op de deutsche autobahn. Tot 259 km. per uur gingen we op z'n hardst. Het is heel eng en heel sensationeel. Echt een onwaarschijnlijk gevoel.[/b]

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 17:49

Me vader heeft vaak nieuwe auto's bij, en die moeten even getest worden Haha!
Als me vader hard rijdt vind ik het nooit eng, vertrouw het wel, en me vader zoekt altijd een lege weg....
Als we in Duitsland zijn blazen we ook met 180 over de autobahn, en dat heeft nog nooit problemen opgeleverd...
In Nederland alleen een keer een bon Schijnheilig *zaterdag avond 2 uur (zondag ochtend)*
Maar wel eens met bv naar een wedstrijd rijden, bij andere mensen in de auto, en dan zo'n vader van iemand die laat zien hoe zijn rijkunsten zijn... Scheve mond zit ik toch wel altijd ff te slikken...

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 17:58

Lovely schreef:
Marije, dat is heel tragisch, maar een goed voorbeeld van wat een hardrijder kan veroorzaken. Ongelukken worden ook wel eens door iets anders veroorzaakt, maar te hard rijden is vaak wel de oorzaak van ernstige ongevallen en vaak met dodelijke afloop.


Te hard rijden is zelden de primaire oorzaak van een dodelijk ongeluk, zie statistieken oa Rijkswaterstaat (toegegeven, hardrijden vergroot wel de kans op ernstigere aandoeningen als er een ongeluk plaatsvindt). Geen voorrang verlenen is nog altijd oorzaak nr. 1 van ongelukken. Denk ook aan bijv. Duitsland, al jaren het meest verkeersveilige land in de EU ondanks het gebrek aan snelheidslimieten op snelwegen.
Laatst bijgewerkt door daniel79 op 21-01-03 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 17:58

ik rij eigenlijk altijd te hard waar het kan. 60 waar je 50 mag enzo. Maar dan alleen op overzichtelijke wegen. Op de snelweg pas ik me aan. Rijdt iedereen 120, ga ik geen 100 rijden maar volg ik met 120.

Erik34

Berichten: 176
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 18:01

Desiree schreef:
Tot 259 km. per uur gingen we op z'n hardst.


Nog effe en je stijgt op....krijg je vliegles....

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 18:20

Hahaha, die is wel goed ja!
Nee, hardrijders zijn volgens mij geen doodrijders, wel mensen die geen voorrang verlenen.
Ik zelf rij bijna altijd te hard behalve in een dorp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 18:23

Het zou voor notoire overtreders wel eens een idee zijn om ze op een testcircuit te laten stunten, de kans is groot dat ze dat helemaal niet meer leuk vinden. Op les leer je namelijk niet om je wagen te beheersen in extreme omstandigheden, dat kan alleen in vervolgcursussen en niet iedereen volgt die. Er gebeuren namelijk wel ongelukken (1 en 2 zijdig) doordat iemand de macht over het stuur verliest.
Het zou nog beter zijn als dit soort onderdelen gewoon in de rijopleiding opgenomen worden. Niet om iemand een excuus te geven buiten het boekje te gaan, maar om te zorgen dat iedereen beter voorbereid is op extreme situaties in het verkeer.