Zwanger op 15 jarige leeftijd..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Zwanger op 15 jarige leeftijd..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 23:50

Ik zat vanmiddag met een paar vriendinnen te praten, en eentje vertelde over een vriendin van haar die ik ook een beetje ken. We zaten zo een beetje te praten, toen ze vertelde dat dat meisje zwanger was. Ze is net 2 weken 15! Je had het eigenlijk al wel kunnen voor zien, ze had al nog niet zo heel lang een buitenlandse vriend met een niet zo heeel zuivere reputatie. Maar het scheen aardig goed te gaan, toen ze net 2 maanden wat hadden waren ze met elkaar naar bed geweest. Zij wou het eigenlijk niet, maar omdat hij zo graag wou heeft ze zich maar over laten halen. Ze hebben wel condooms gebruikt toen, maar pas later. Ze merkte niet zo veel totdat ze na een tijdje niet ongesteld werd (ze was nooit onregelmatig ongesteld) en misselijk werd. TOen ze op een ochtend dit aan haar ouders vertelde (dit was op een zondag) is haar vader gelijk naar Amsterdam gereden (daar zijn de winkels immers alleen open op zondag ) om een zwangerschaps test te halen. Bleek dus dat ze zwanger was. Die mensen zijn nogal gelovig en besloten dat ze het niet weg mocht laten halen en dat zij wel zouden helpen met het opvoeden. De moeder van het meisje is naar de moeder van die jongen gegaan maar die wil er helemaal niks mee te maken hebben, ze heeft al iets van 5 kinderen van verschillende mannen en heel gedoe.

Maar goed, daar zit je dan mooi mee.. Dat meisje is nog hartstikke kinderlijk en doet er ook heel erg luchtig over, echt zo van "het zal allemaal wel". Moet dat nou een toekomstige moeder worden? Moet dat een kind op haar 15de grootbrengen? Ik zie het nog niet voor me..

Plus dat haar hele leven vergooid is, ze maakt dit jaar school af en dan gaat ze een jaar voor het kind zorgen en was van plan daarna weer ve4der te gaan en haar MAVO examen te halen. (Die gaat dus niet meer terug naar school he..) Vinden jullie dat nou goed? Dat die ouders haar op zo'n jonge leeftijd opschepen met zo'n grote verantwoordelijkheid? (door haar te verbieden abortus te plegen?)Je bent voor je leven getekend..

Oke, het is dan wel voor een groot gedeelte haar eigen schuld.. Maar toch, ik denk niet dat je zo'n beslissing kan maken op die leeftijd.

Ik moet er niet aan denken om op m'n 15de zwanger te raken, van een jongen die er eigenlijk niks mee te maken wil hebben, m'n hele leven vergooid...

Wat vinden jullie hier nou van?

Collinnnnn

Berichten: 1769
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 23:58

Ik vind het vreselijk!
Je zou maar op (mijn) leeftijd zwanger worden!
Je zit idd geketend voor je leven,weinig uit,alles regelen om je kind heen.
Nee,lijkt mij helemaal nix!
Vreselijk!

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 00:02

Misschien een beetje flauw om te zeggen maar als je denkt dat je oud genoeg bent om met een jongen naar bed te gaan, weet je ook wat de gevolgen kunnen zijn!! Maar dat van die ouders vind ik ook niet kloppen, ik ben in principe anti abortus maar er zijn uitzonderingen.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 00:06

Toen ik nog op school zat, lang geleden, was er een meisje dat na de grote vakantie op school kwam met foto's van haar ZOON. Wij allemaal van he!!!!!! Ze was pas 14, haar moeder ging op het zoontje passen, zodat zij haar school kon afmaken. Dat meisje haar moeder was 16 toen zij kwam. Zit in de familie denk ik. Verward
Haar hele jeugdtijd is helemaal weg.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 00:07

dan zou ik nu dus al een een jarig kind hebben... Knipoog
Moet er niet aan denken...
Je hebt maar 1 jeugd... en die met je niet (zo) vergooien!

Abortus is er in sommige gevallen niet voor niks!

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 00:15

Ethelate schreef:
Abortus is er in sommige gevallen niet voor niks!


Condooms, pil, spiraal, etc etc ook niet.

Tja, eigen schuld, dikke buik, nietwaar?
Goed van de ouders dat ze haar willen helpen, maar jammer dat ze de beslissing niet aan haar overlaten.
Dat ze er een jaartje tussenuit wil, lijkt me niet verkeerd. Een zwangerschap en bevalling is niet niks en het is moeilijk (geestelijk) om dan zomaar weer over te schakelen naar de orde van de dag, in haar geval school. Zeker als je nog maar 15 jaar bent.
Wens haar sterkte.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 00:16

ik snap dat ze niet voor abortus kiest, ik denk niet dat ik dat wel zou doen. Je blijft de rest van je leven met een schuld gevoel achter en straks blijkt dat je over 10 jaar geen kinderen meer kunt krijgen, dan heb je de enige kans op een kind zomaar weggedaan. Het is voor dit meisje moeilijk en die houding die ze nu heeft moet je proberen door te prikken. het intresseert haar vast wel maar wat kan ze er nu nog aan doen? behalve het te proberen te accepteren. probeer haar hierin te steunen want makkelijk zal t voor haar ook niet zijn.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 00:24

Ik ben zelf ook niet voor abortus, maar in mijn geval(ben nu 18 en eerste jaars geneeskunde student) zou ik het toch wel overwegen. Ik weet zeker dat mijn ouders er namelijk niet voor op zouden draaien...!
Maar ik probeer er wel voor te zorgen dat ik niet in die situatie kom, als is er natuurlijk altijd een minimale kans dat het misgaat. Ben op het moment trouwens single dus het gevaar is momenteel geweken Haha!

Wens dat meisje maar sterkte, ik vind het trouwens wel goed dat ze niet tegen de wil van haar ouders een abortus laat doen! Anders heb je grote kans dat ze er thuis niet meer inkomt of grote ruzie krijgt en dan moet ze dat naast de klap van de abortus ook nog verwerken...Bij zoiets moeten je ouders daar zeker achterstaan en zelfs dan is het nog heel moeilijk!

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 00:27

Al niet zo slim van die meid om haar toch enigzins tot sex te laten dwingen. Nu ligt de keuze bij haar, hoewel ik vind dat zolang ze thuis woont haar ouders ook inspraak hebben. Als dit gebeurd was zonder dat er enige dwang was en er zouden anti-conceptie middelen gebruikt zijn, dan zou ik er medelijden mee kunnen hebben, maar nu vind ik het gewoon dom...

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 09:18

Ik denk dat dat "luchtig" gedrag meer een houding is. Ik kan me niet voorstellen dat zo'n meisje zich niet vreselijk bezorgt maakt.
Een abortus vind ik persoonlijk geen optie. Ze is er zelf bij geweest en had van tevoren kunnen bedenken dat ze dit risico liep. Bij verkrachtingen etc. vind ik dat weer een ander verhaal.
Maar ik vind het wel goed dat haar ouders haar op deze manier aan haar verantwoordelijkheden houden.
Ik geloof trouwens niet dat haar leven nu voorbij is. Als haar ouders achter haar staan blijft er altijd de mogelijkheid om terug naar school te gaan.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 10:52

sl0wm0ti0n schreef:
Dat die ouders haar op zo'n jonge leeftijd opschepen met zo'n grote verantwoordelijkheid? (door haar te verbieden abortus te plegen?)Je bent voor je leven getekend..

Hoe dan ook, je bent in beide gevallen 'getekend' voor de rest van je leven.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 10:57

Ik heb zelf in de situatie gestaan, maar ik was 17 ... en dat je maar "niet moet doen of je voorzien" is geen reden, ik was aan de pil, en dwars er door toch zwanger. Ik was al behoorlijk ver toen ik het te weten kwam. Ik had gewoon verder kleine bloedingen (wat met pilgebruik normaal blijkt te zijn), was nooit misselijk, je zag ook niets buiten dat m'n borsten ineens wat voller werden wat m'n vaste vriend héél graat zag Haha!.
Op schoolonderzoek werd ik verwezen naar een gynecoloog, mocht meteen gaan, want volgens de schoolarts had ik een vleesboom, hij had het gevoeld (zegt al veel hé, een arts voelde een VLEESBOOM!!!!!). Ik met een "ei in de broek" naar die vrouwenarts ... die voelde, en zei dat ie inderdaad een vleesboom voelde (ikke van "oliebol"!!!!!), en dat ie even een scan zou nemen om te zien waar ie precies zat ...
Bleek bij de echo dat "mijn vleesboom" een 19-21 weken oude vrucht te zijn ...
Mijn ouders werden verwittigd, en mijn moeder wou niet dat ik het liet weghalen, ondanks dat de arts haar vertelde gezien ik medicijnen had gebruikt er kans was dat het goed fout zat met de vrucht. In overleg met mijn vriend, zijn ouders, en maatschappelijk helpsters (die mij hebben proberen om te praten, maar wel zo eerlijk waren om de andere kant te zien ook) heb ik de keuze gemaakt te aborteren. Ik had maar weinig tijd gezien ik vrijwel op de grens zat waarmee ik in nederland terecht kon (in België was ik wettelijk al te laat om in te laten grijpen). Dat is dan via de maatschappelijke dienst geregeld geweest tot m'n moeder dit te weten kwam. Ze hebben me letterlijk opgesloten in de hoop me te kunnen stoppen. Ik ben er al even letterlijk weggelopen met niets meer mee dan de kleren aan m'n lijf ... de zaken waren al geregeld, ik had geen keuze gezien er niet de praten viel voor haar. Zij wou het kind hebben en zo, maar heb zelf een rottige jeugd gehad (waar ik liever niet over vertel hier). Samen met mijn vriend zijn we naar De Bilt gereden en is de ingreep uitgevoerd. Achteraf ben ik te weten gekomen dat het niet nodig was, de medicijnen waarvan sprake waren onschadelijk. Spijt heb ik er niet van, de relatie is stukgesprongen door mijn moeder die mijn vriend bleef lastig vallen, ze belde de school, z'n werk ... ze maakte zijn en zijn ouders het leven zuur. Ik heb ondertussen al sinds die ene dag geen contact meer met haar, dat is nu 12 jaar ... de hele familie heeft met haar gebroken. Ik woon ook dus al heel vroeg op mezelf ... en dat je geen kinderen meer kan krijgen is ONZIN, ik heb nu twee gezonde kinderen. Dat is één van de volkspraatjes die van de katholieke kerk voortkomt om jonge meisjes om te praten. Ja, vroeger werden die ingrepen gedaan in erge omstandigheden, zoals spoelingen met bleekwater en zo ... ik ben daar rond tien uur binnen gegaan, en ben er tegen drie uur in de namiddag terug buiten gestapt met een ferme buil op m'n kop (ze hadden me toen ik onder narcose was laten vallen op de metalen rand van de brancard).
Het is waar dat dit je bij blijft, vergeten zal ik nooit ... maar wat er nu erger is ... de keuze zelf, of de veroordeling door je ouders die verondersteld zijn je onder alle omstandigheden bij te staan of dit .... Het is de juiste keuze geweest. Pas sinds een 2-3-tal jaar spreek ik er open over. Het geheimhouden draagt bij tot het taboe ... we zijn in een tijd gekomen dat niets nog taboe is, drugs/drank/sex/homo/lesbo/sexchanges/facelifts ... Waarom moet er dan op dit nog een taboe rusten, juist op dat stuk die je hele leven kan veranderen?? Dan komen idealisten schermen met "geef het op voor adoptie" ... alleen staan die zelfde idealisten er niet bij stil wat dat teweeg brengt! Het kind zal ooit z'n moeder zoeken, en de moeder het kind, alleen jaren later ... en de last of het geheim die je dan meedraagd is nog veel zwaarder ... Nee, dat was voor mij geen optie!

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 11:05

Ze is volgend jaar toch nog leerplichtig, ze kan toch niet zomaar thuisblijven?

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 11:13

lis schreef:
Condooms, pil, spiraal, etc etc ook niet.


Heb je er wel eens aan gedacht dat een condoom kan scheuren en dat een spiraaltje eraf kan komen?? Verward Een pil is ook niet voor 100% zeker hoor!

Tuurlijk, er bestaat zoiets als "the morning afterpil" maar die werkt ook niet in alle gevallen.

Ik zou dus wel nadenken voordat je hard oordeelt Lis! Want de enige manier om zeker niet zwanger te raken is het gewoon NIET doen!

* hoewel ik 15 wel wat jong vind om dit soort dingen te doen, ik knikkerde nog op die leeftijd, haha *LOL**

yindey

Berichten: 1270
Geregistreerd: 07-07-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 11:44

Nou ik heb een buurmeisje van 17 die ook net van de zomer een kind heeft gekregen! Ik zie aan haar dat het nog echt nog een jong iemand is in de bloei van haar leven...maar nu al met een kind opgescheept zit.

Ik heb het er met mijn moeder eerst over gehad... Als ik zwanger was dan moest ik het houden... Maarja nu ben ik bijna 20 jaar en mag ik het zelf weten... maar ik weet niet wat ik zou doen... Ik ben er nog niet aan toe... Ik was al te vroeg volwassen... (niet in de trant van sex maar een ongezonde gezinsverhouding...) Ik wil nog even jong zijn en een onbezorgde jeugd leven Lachen

Hanneke_S

Berichten: 1162
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 13:28

wens haar iig maar veel sterkte, want hoe het ook gebeurt zou zijn, het is echt niet makkelijk...

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 13:36

het is hard.. maar ze had de lusten, dus moet ze ook de lasten dragen....
haar ouders willen haar helpen, dus ik zie de problemen niet... zwangerschap doet een hoop met iemand.... ze kan er heel volwassen door worden (zie ik aan mijn beste vriendin).....

En abortus is naar mijn mening nog steeds moord......

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 13:42

SmithsGirl schreef:
En abortus is naar mijn mening nog steeds moord......


Totdat je in een situatie zit waar je niet uitkomt zonder het te doen..

Ik zal heel eerlijk zijn: Als ik nu zwanger zou zijn dan zou ik het ook afbreken. Ik heb mijn leven nog niet voldoende op een rijtje om er een kind bij te hebben..

Ik ben dol op kinderen, wil ze later ook, maar nu is het gewoon nog niet verstandig.

Ook als je niet zeker bent van je relatie zou ik het niet doen, dat is niet eerlijk tegenover je kind.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 13:48

Tallie..... ik zit nu ook in een situatie waarin een kind zeer ongewenst is... maar mocht het gebeuren zou ik het niet weg laten halen... het kind kiest er niet voor om geboren te worden of vermoord te worden... ieder levend wezen heeft recht op een kans op een goed bestaan.... (nee ik ben niet zwanger nu... Lachen )

Als enige excuus voor een abortus zou ik verkrachting zien.... maar dan nog weet ik niet wat ik zou doen.......

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 13:49

Hmm, moeilijk is dit hoor!!

Je hebt gelijk, maar soms moet je voor jezelf kiezen.

Tuurlijk is het vruchtje een leven wat je wegneemt, maar aan de andere kant, voor een bepaalde tijd zit er nog geen hartje in. Dus ik vind dat je dan nog kan kiezen..

Bij een verkrachting zou ik het zeker weg laten halen!

tije

Berichten: 1546
Geregistreerd: 21-08-02
Woonplaats: randje utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 13:59

sl0wm0ti0n schreef:
Ik moet er niet aan denken om op m'n 15de zwanger te raken, van een jongen die er eigenlijk niks mee te maken wil hebben, m'n hele leven vergooid...


hij heeft er zeker wel mee temaken of hij nou wil of niet
hoe oud is i eigelijk ?


en ik zou er ook zeker niet aan wille denken een kind op me 15e

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 14:03

WEet je, als je deze dingen zo leest, zou het toch echt beter zijn als kinderen (want dat zijn het nog) nog geen seks hadden op die leeftijd. Het zou tienerzwangerschappen, en tienerabortussen kunnen voorkomen. Want er zijn er eigenlijk nog te veel waarbij het mis gaat en die te jong zijn om voor de consequenties in te staan. Als je te jong bent voor consequenties, ben je eigenlijk ook nog te jong voor seks. Seks is echt iets voor volwassenen vind ik.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 14:05

Desiree schreef:
Seks is echt iets voor volwassenen vind ik.

AMEN!

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 14:09

Eens Desiree!! Haha!

Als je niet snapt wat er gebeuren kan dan kan je het beter laten!!

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 14:17

Tallie1979 schreef:
Tuurlijk is het vruchtje een leven wat je wegneemt, maar aan de andere kant, voor een bepaalde tijd zit er nog geen hartje in.

Van een of andere babysite:

Ondertussen ontwikkelt het vruchtje in je baarmoeder zich in een razend tempo. Aan het einde van de eerste maand beginnen het hartje, het zenuwstelsel en het skelet zich al geleidelijk te vormen.


Ontwikkeling in de 2e maand
In de tweede maand begint het hartje te kloppen en er is al een bloedsomloop en een maag-darmstelsel in dat kleine lijfje aanwezig. Ook beginnen de hersens zich te vormen. In de zevende week krijgt je baby armen en benen. Hieraan worden vanaf de achtste week de vingertjes en de teentjes gevormd.

je maakt mij niet wijs dat de meeste abortussen voor de 8e week uitgevoerd worden.
Volgens jouw definitie mag het nog als er gen hartje is, maar dat werkt dus niet zo makkelijk

Bron: http://www.babyinfo.nl/perioden/zwanger ... g_mnd2.asp