Zwangerschapsverlof en kinderbijslag

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Zwangerschapsverlof en kinderbijslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-03 14:53

Tja, ik ben nog niet helemaal zover, maar ik denk toch steeds meer aan kinderen krijgen, nu ben ik nogal praktisch en nuchter ingesteld, dus vandaar de volgende vragen aan de papa's en mama's van Bokt:
1. Hoe lang duurt een zwangerschapsverlof en wordt je tijdens die periode gewoon doorbetaald ?
2. Hoe hoog is de kinderbijslag ? Is de kinderbijslag gekoppeld aan de belasting (ik woon in Duitsland, werk in Nederland en betaal belasting in Nederland) Heeft iemand enig idee of er ook kinderbijslag regelingen zijn in Duitsland ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 15:05

Zwangerschapsverlof duurt hier in Nederland 16 weken. Vier weken voor de bevalling en 12 erna, of 6 voor de bevalling en 10 erna, naar keuze van de aanstaande moeder.
Alleen als ze kiest voor 4 om 12 en ze valt eerder uit door ziekte die zwangerschapsgerelateerd is, dan moet ze verplicht om naar 6 om 10.
Je wordt dan dus gewoon doorbetaald, maar valt niet onder de WULBZ waarbij de werkgever zelf alles door moet betalen. Het UWV (voormalig GAK en andere uvi's) neemt de betalingsverplichting over.

Van kinderbijslag heb ik geen verstand en dat hoop ik ook zo te houden Haha! Hihi, maar da's persoonlijk.

Veel plezier gewenst met het oefenen Haha!

Riƫtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 22:16

Idd 16 weken zwangerschapsverlof. Ik weet niet precies hoeveel kinderbijslag je krijgt, mijn man dacht ongeveer 100 euro per maand voor het eerste kind.
Ook wij zijn al aan het rekenen geslag, ik ga straks iets minder werken (van 31 naar 22 uur), en we zijn erg benieuwd hoe we dan met de kosten/inkomsten uitkomen....

Debbiedee
Berichten: 467
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 00:28

zwangerschaps verlof is 16 weken, maar de kindrbijslag is niet echt een vetpot hoor, blijf maar gewoon werken. ik krijg met 2 kinderen 325 euro ofzo per 3 maanden daar kan je er nog niet een van in het nieuw steken, kinderschoenen kosten een fortuin althans die ik leuk vind net als de kleding. een baby groeit erg snel om de 1 a2 maanden moeten die in het nieuw, luiers zijn ook behoorlijk aan de prijs en als ze net geboren zijn moeten ze ongeveer 8x per dag verschoond worden, ik weet niet wat voor 'n voeding je wilt geven maar als je weer gaat werken lijkt me de fles het handigst geen idee wat dat kost, ik heb mijn kinderen tot bijna 1,5 jaar aan de borst gehad maar dan ben je wel een groot deel van je vrijheid kwijt.
veel sucses