Wat verstaan jullie onder plagiaat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Wat verstaan jullie onder plagiaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-03 11:59

Hoi,

Even een vraagje... op dit ogenblik ben ik bezig met het schrijven van een beleidstekst (in teamverband). Eerst is er onderzoek gedaan, etc. Hierbij hebben wij ook gebruik gemaakt van een aantal rapporten. Dit wordt ook in de bronvermelding vermeld. Alleen nu heeft een collegaatje een stuk tekst aangeleverd dan min of meer letterlijk voortkomt uit een van deze rapporten.... alleen de invulling is anders (inhoudelijk mbt het verschil in onderwerp). Zinnen zijn letterlijk overgenomen. Niet alles, maar wel veel. Lips are sealed

Wat moet ik hier nu mee? Mijn ene collega is heel BOOS Boos! en ik moest wel lachen om een opmerking van een ander collegaatje: 'Je zou zou kunnen stellen dat dat kind gewoon een lui wezen is Clown '.

Ik ben ook wel boos en ik kaart het ook zeker aan in de volgende vergadering. Maar wie heeft er nou gelijk? Iemand tips?


Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-03 14:50

THX! Margreet

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-03 15:07

Het gaat om een onderzoeksrapport met dezelfde 'opdracht' maar van een ander team zal maar zeggen & dus ook een ander bedrijf. Sorrie niet helemaal duidelijk. Ik zou het onwijs fijn vinden Kayla, thanks!

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-03 16:12

Ik sluit mij bij Linda aan, het gaat om stukken tekst die gewoon deels zijn overgenomen. Als je het rapport ernaast legt (ja, ja) kan je gewoon stukken highlighten die qua tekst met elkaar overeenkomen. Overschrijven dus zonder bronvermelding en met de eer strijken. Ben je dan niet helemaal slim of ...


Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-03 16:40

Ben je gek, geen haast hoor... wel benieuwd.

Percy, je hebt gelijk hoor. Citeren mag wel, maar dan moet de bronvermelding er wel bij. Of het moet duidelijk zijn dat het stuk geciteerd is. Plagiaat volgens het woordenboek (nee niet de Dikke Van Dalen Haha!): het zich toe-eigenen van het geestelijk werk van anderen en als eigen werk openbaar maken.

Grappig dat de mening hierover toch niet helemaal hetzelfde zijn & dat inderdaad discussie mogelijk is. Waar ligt de grens?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, AmberG, Bnet, Esbjerg, Hicaria, Ik_is_Ik, Karmandi, karmas, Laura_1986, MarJon, Marlou91, Nescio18, Petra_O, SentiBot, tengeltje11, YandexBot en 162 bezoekers