Religie?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Zou de wereld er beter/slechter uitzien zonder Religie?

Slechter, Religie is juist hetgeen de wereld nodig heeft.
1 (2%)
Beter, zonder Religie is er geen tegenstelling meer in leefwijze.
7 (14%)
Maakt niet uit, er is dan vast wel iets anders waardoor men zich wil onderscheiden.
31 (63%)
Religie is alleen maar een dekmantel.
10 (20%)

Totaal aantal stemmen: 49


Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 19:55

Er zijn idd veel oorlogen aan religie te wijten, maar dit heeft niet zo zeer met de religie te maken denk ik, meer aan het feit dat er iemand (of meerdere personen) is die 'iets' gebruikt om haat te zaaien jegens een andere groep. Dit iets kan religie zijn, onderdrukking etc. etc. Maar het gaat eigenlijk altijd uiteindelijk om macht. En het is nu eenmaal altijd erg makkelijk om religie gebruiken, aangezien dit grote groepen betreft die graag iets doen in de naam van God/Allah/wie dan ook.


Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 22:26

Niemand meer in voor een leuke discussie? Verdrietig

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 13:49

Maar Germie, volgens mij is de bijbel volledig verkeerd geinterpreteerd. Ik geloof wel in de essentie van een heleboel dingen die in de bijbel staan, maar bijvoorbeeld niet dat God een grijs mannetje met een baard op een wolk is, ik denk dat dit zo bedacht omdat veel mensen niet konden bevatten wat God nou echt in houdt en er daarom maar iets concreets van maken, een verpersoonlijking, dat is makkelijker. Heb nu geen tijd om uitgebreid te vertellen waar ik precies in geloof, maar dat komt nog wel een keer Lachen .


Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 13:58

idd, dat bedoelde ik met macht.
maar ik heb juist het idee dat de meeste mensen juist bij een groep willen horen, is een woord voor in de psychologie, ben ik even vergeten....

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 14:18

Inderdaad, iedereen wil leuk(er) en aardig(er) gevonden worden. Maar dat sluit denk ik niet uit dat de meeste mensen ook ergens bij willen horen, de mens is nu eenmaal een kuddedier. Maar ik heb ook het meeste respect voor mensen die voor hun mening uit durven te komen, helemaal als je veel weestand hebt, ook bijvoorbeeld hier op bokt. Het blijft altijd moeilijk om aan je eigen standpunt vast de houden, je eigen weg te blijven volgen als aan alle kanten aan je wordt getrokken door de grote groep, bijvoorbeeld in een hechte zwaargelovige gemeente. Je bent erg sterk als je dat wel lukt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie