Eindelijk hebben ze het gevonden!!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-01 15:27

Ik kreeg vandaag fantastisch nieuws Party!! .
Zoals sommigen van jullie al weten heb ik borstkanker gehad en ben nog onder controle Haha! . Bij mijn vader in de familie hebben al aardig wat mensen kanker gehad Verdrietig , allerlei soorten, met name darm- en borstkanker.
Bij de darmkanker kon het universitair medisch centrum uit Leiden al vastleggen aan welk 'gen' het lag, en dus via een 'dna-test' konden we kijken wie van de familie wel of geen darmkanker had georven.
Vandaag dus de brief dat ze het gen van de borstkanker hebben ontdekt Party!! Party!! Party!! !!
Eindelijk, ik ben hier zo blij mee!! Ik kan zelf geen kinderen krijgen, maar mijn zus kan worden getest, haar dochtertje, mijn broers dochtertje, en ga zo maar door.
Dit is echt fantastisch nieuws. We hebben altijd wel geweten dat het erfelijk was, maar ze konden nooit de gen aanwijzen die verantwoordelijk was. Nu dus wel... Cool
Sommige familieleden van mij zijn niet meer te redden. Veel zijn al overleden Huilen . Maar ik heb altijd hoop gehad voor de volgende generatie.
Steeds meer wordt ontdekt over allerlei soorten kanker, ook nieuwe medicijnen en bestralingen, ook dat voeding en vitaminen veel kunnen doen. Ik hoop voor veel mensen dat ze nooit kanker hoeven krijgen, maar mocht dit zo zijn:
Weet dat jijzélf het beste medicijn bent.
Geloof in het feit dat jouw kracht jou geneest Cool !
Groetjes van een dolgelukkige Dorinepien...

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-01 15:30

He Dorine,
Wat ontzettend goed nieuws!
Sommige mensen zullen er niets meer aan hebben, maar die kinderen van je zus en alle anderen zullen er hopelijk veel aan hebben!
Echt super!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-01 15:31

Wat een goed nieuws, eigenlijk wordt ik er wel even stil van.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-01 15:37

Wat een goed nieuws Dorine! Kan me voorstellen hoe opgelucht je bent, eindelijk wat meer zekerheid... Akelig voor de mensen die er niet meer zijn, helaas mogen zij dit niet meer meemaken. Maar voor degenen die nog leven is het fantastisch nieuws!

miseryfox

Berichten: 1681
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-01 15:41

wat geweldig...
zo kan de rest van je familie nog "gered" worden...

liefs,
Sharda

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-01 15:45

Wat fijn Dorine!
Ik kan me heel goed voorstellen hoe blij je nu bent. In verband met erfelijkheid heb ik vorig jaar ook een DNA-test laten doen en ik was ook superblij toen alles goed bleek te zijn. Erfelijkheidsleer is toch een heel belangrijk iets en ben blij dat er ook voor jullie zo'n vooruitgang in zit!
Lachen

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-01 16:31

Fijn Dorine, maar wat zijn nu de gevolgen hiervan??
Je familieleden worden getest, blijken datzelfde gen te hebben en wat is dan het vervolg???

Ik moet je tot mijn schande bekennen dat ik notabene zelf in het LUMC (=Leids Universitair Medisch Centrum) werk, maar dat ik dus geen flauw benul heb wat dan de gevolgen van zo'n gen-ontdekking zijn.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-01 16:50

Da's echt goed nieuws!
Mijn moeder is nu ook herstellende van een borstkankeroperatie in het begin van dit jaar, en dit is dus echt heel goed nieuws!
Trouwens, nog veel beterschap!
Groetjes

Sanne

Berichten: 940
Geregistreerd: 01-05-01
Woonplaats: Schenkeldijk, Hoekse Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-01 16:59

Ik heb dat ook wij hebben aanleg voor baarmoederkanker, mijn tante en oma zijn er bijna aan overleden en hebben nu geen baarmoeder of eierstokken meer. Mijn andere tante heeft de baarmoeder voor de zekerheid weg laten halen omdat zij ook een gen ervoor had. Bij ons is het zo dat er een bepaalde stof is die de placenta verwekt bij zwangerschap die het gen voork anker actief maakt. Dus na een zwangerschap is het mogelijk dat er baarmoederkanker ontstaat. Dat was zo bij mijn tante na 3 kinderen en bij mijn tante na haar 6e kind. Mijn tante die het uit zekerheid weg heeft laten halen was zwanger toen ze het hoorde van de gen en meteen na de zwangerschap heeft ze alles weg laten halen.
Mijn moeder en mijn andere tante zijn er bang voor dat zij het ook krijgen maar tot nu toe is er nog geen onderzoek naar geweest. We kijken wel veel uit. Het is ook best wel waarschijnlijk dat ik en mijn zusje het ook hebben sinds dat alle vrouwen van mijn moeders kant het hebben waar een test bij is geweest. BRRRRRRRR......en daar moet je mee leven............

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-01 17:06

Wat fijn!! Mijn tante heeft ook borstkanker gehad en is gelukkig 'genezen' verklaard, ze moet wel ieder jaar nog terug komen voor onderzoek voor de zekerheid, maar verder gaat het allemaal weer prima!
Maar ik ben blij dat ze het gen nu kunnen ontdekken en wat meer ter voorkoming van kanker kunnen doen Party!!

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-01 18:56

wat een ontzettend goed bericht om te lezen.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-01 19:00

He Fitzroy!
Het gevolg van ontdekken van dat gen dat (althans in mijn familie) de borstkanker veroorzaakt: degenen die inderdaad het georven hebben worden vaker gecontroleerd, foto's genomen e.d. Normaal gesproken wordt dit pas gedaan (foto's) als de gyneacoloog je doorstuurt omdat er twijfels zijn (hij voelt iets of zo).
Dus eerder ontdekken van de borstkanker, en niet al als het is uitgezaaid (dat had mijn tante en die is overleden). Bij het redelijk vroeg ontdekken is soms een borstbesparende operatie al genoeg.
Verder kan er veel preventief gedaan worden als na een test blijkt dat je het gen hebt: goede voeding en niet alleen maar 'vette hap'. Ik moet nu gaan, paarden....
Doei! Dorine.

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-01 19:03

bij mijn man in de fam. is ook heel veel borst en baarmoederkanker. vele zijn al overleden en 1 tante heeft haar baarmoeder al laten verwijderen omdat het woekerde. van 1 tante is een borst afgezet. een nichtje is op 23 jarige leeftijd overleden. mijn schoonmams moet elk jaar 2 onderzoeken laten doen. pff ik ben blij voor jullie allemaal dat de wetenschap zo goed is. dit is goed nieuws

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-01 21:18

echt geweldig nieuws zeg!
ik ken inmiddels al meer mensen die al borstkanker hebben gehad of zelfs hun borsten operatief hebben laten verwijderen uit angst het te krijgen.
dus dit is echt geweldig nieuws!!!