Metaaldekking eerste wereldoorlog?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Metaaldekking eerste wereldoorlog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-03 17:26

Heyz

wij zijn een werkstuk aan het maken voor gs. Het gaat over Koningin Wilhelmina en nu lezen wij dat ze tijdens de wo 1 een Koninklijk Besluit neemt: de metaaldekking van de nederlandse bank moet teruggebracht worden.

Wie weet wat dat precies betekend en wat ze ermee bedoelen?? Please antwoord!! Thanx!

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41658
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 17:30

In vroeger tijden kon er alleen geld worden uitgegeven door de staat als dat ook 'gedekt' werd door een berg goud/zilver in de kluizen van de staat.

Kijk in een willekeurig economieboek of zoek even op Internet Haha!

Google rox Haha!

http://members.lycos.nl/AMMulder/MAVO/ec-werkstuk.htm

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-03 17:42

maar wat bedoelen ze met het TERUGBRENGEN van de metaaldekking??? Dat van die dekken door goud en zilver wisten wij ook, sorry Bart!! Enne, wij hebben geen economie, dus ook geen economieboek! En dit is makkelijker als internet.
Maar toch thanx voor het reageren! andere reacties?

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 17:46

teruggebracht is verminderd toch?

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41658
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 17:56

Haha, het is nog makkelijker als wij dat werkstuk maken Tong uitsteken

Ok, een hint:
Vroeger was het zo dat geld gedekt werd door een hoeveelheid goud bij de staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 18:01

Was dit niet het afdumpen van goud? En dan bedoel ik niet dat ze het in de gracht naast DNB kieperden.

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-03 18:15

BartVB schreef:
Haha, het is nog makkelijker als wij dat werkstuk maken Tong uitsteken

.


Dat klopt, zou je dat willen doen??????? Of ons helpen? We kunnen de deelvragen hier wel opzetten! Knipoog Knipoog Knipoog Haha! Knipoog

Maar bedoelen ze ermee dat het geld meer of minder waard werd? En welk gevolg had dat dan? (het spijt ons maar wij snappen er niet erg veel van, en we zijn niet eens blond!).

Dus please, vertaal dit naar normaal nederlands als je kan, dan help je ons heel erg!

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 18:17

als ik niet verkeerd heb is het terugbrengen van de metaaldekking het ervoor zorgen dat het geld dat in omloop is allemaal vertegenwoordigd wordt door een gelijke waarde aan goud en zilver dus:

Waarde in omloop zijnde geld : 10.000 gulden (noem maar wat hoor)
Waarde metaal in de bank : 8.000 gulden

Dan wordt de metaaldekking teruggebracht:

Waarde geld in omloop : 10.000 gulden
Waarde metaal in de bank : 10.000 gulden

De reden dat dit gedaan werd is dat de economie er stabieler van wordt, inflatie stijgt dan ook minder hard, en dat was in die tijd hard nodig. In WO II heeft men in Duitsland heel erg veel geld bijgedrukt zonder een metaaldekking, de prijzen vlogen toen omhoog en had je een leven lang kromgelegen om DM 40.000 te sparen, kon je een half jaar later der net nog een brood van kopen...

suc6 met je werkstuk!

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41658
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 18:27

Mijn gokje is dat ze de dekking idd terug hebben gebracht. Eerst was het zo dat er voor iedere 100 gulden 100 gulden aan goud in de kluis lag, dat is later teruggebracht naar 80 gulden aan goud per 100 gulden in omloop, etc, etc, etc totdat de dekking 0 was. Ofzo..
Ik zou eigenlijk m'n economie 1 dictaat hier ff op na moeten slaan Haha! Maar het lijkt me sterk als je hier niets over kan vinden op Internet. Ik heb nooit zo opgelet bij dit soort mega macro-economisch geneuzel over vroeger Haha!

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-03 00:11

Allemaal heel erg bedankt!