Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli
batje"]
Even doorzetten, maar als dit is wat je wil ga je het zeker helemaal maken! Ik weet dat ik je in elk geval graag als meester had willen hebben
[/quote]
Dank je
En ik heb ook wel het idee dat ik wat losser zal worden door deze studie.
[quote="Manon 2 schreef:Ik heb er erg veel bewondering voor! Ga je de volledige opleiding doen of een verkorte? Heel veel succes!! Met zoveel wilskracht gaat het je zeker lukken.
Kleintje schreef:Martje, ik gun het je als geen ander. Dat weet je!
Ik hoop ook echt dat je jezelf voor de volle 100% blijft inzetten, dat het goed gaat en dat het financieel allemaal te doen is!
Hou vol... en mocht er wat zijn, vergeet niet dat jij altijd bij mij mag aankloppen!
Cassidy"]
...het zal vooral financieel aardig gaan tegenvallen.
[/quote]
Ach, ik ben gewend niet zo heel veel geld te hebben, maar ik verwacht dat ik het met mijn studiefinanciering (+ aanvullende lening), mijn bijbaantje en mijn huisgenote (speciaal voor dit doel aangeschaft) wel moet redden.
[quote="germie"]
Ik durf het ook niet. Ik wil graag tandarts wordne, maar ben altijd uitgeloot. Heb wel een WO-studie afgemaakt. Nu moet ik dus op zoek naar ander werk omdat m'n contract niet verlengd wordt. MAar wat? ik ben overal te jong voor, en ze vinden me te onervaren (24, 1.5 jaar werkervaring). ik kan het geld ook echt niet missen, een eigen paard staat nog altijd op het wensenlijstje, en de auto ruil ik niet meer om voor een OV. Daarom zie ik mezelf niet nog eens 5 jaar studeren, maar zou het eigenlijk wel willen als het financieel haalbaar is.
[/quote]
Ik ruil mijn auto ook niet om voor een OV. Ik ga ze naast elkaar gebruiken. OV om naar school te gaan en auto voor het weekend. Dat vind ik inderdaad wel een van de mindere dingen, dat openbaar vervoer. Ik ben ongeveer 1 3/4 uur onderweg, zowel heen als terug, met de auto zou dat een uur schelen, maar dan zijn de kosten weer te hoog.
Het zal een beetje passen en meten worden, maar het is volgens mij wel haalbaar. Alleen heb je niet het geld wat je met werken hebt, maar daar staat wel meer vrije tijd tegenover en dat vind ik toch ook wel erg prettig.
[quote="germie"]
Ik heb mezelf wel beloofd dat als ik weer werk heb, dan ik dan deeltijd rechten ga doen (heb ik ook altijd gezegd dat ik dat nog wil doen), maar fulltime studeren lukt niet meer vrees ik.
Ik snap dus ook niet dat je het lukt, vooral financieel is het voor mij niet haalbaar.
[/quote]
Dat zou ik dus niet kunnen, deeltijd. Ik ben kapot na een dag werken en heb dan echt niet meer de discipline om nog te leren. Mijn hoogste prioriteit is nu de studie, het werken is zoals het woord zegt een bijbaantje. Ik denk dat ik het financieel wel red. In ieder geval overleef ik het wel ... ik heb niet zo veel moeite om me in de schulden te steken om dingen te doen die ik echt wil.
[quote="germie schreef:Maarre, je kunt toch in augustus de pabo in 1j aar doen als je een afgeronde hbo of WO hebt? Het kan nu al in 2 jaar als ik me niet vergis.
Cody schreef:En dat je er nu wat over twijfelt of je wel geschikt bent werkt straks alleen maar in je voordeel. Dat geeft aan dat je er met een open instelling heen gaat en openstaat voor evt tips en kritiek.
Yootha schreef:Twee stagairs in 1 klas komt niet zo vaak voor. Dan is voor een steeds niet te doen. Moeten jullie de scholen zelf verzorgen? Voor ons worden ze geregeld.
Yootha"]
Bij ons regelt de school alles. We moesten wel speciale stage dit jaar regelen. En ga je al les geven? Ben vannmorgen net in een nieuwe groep gestart en dat is toch altijd wel weer vreemd.
[/quote]
Ik heb vandaag achterin de klas gezeten, een beetje rondgelopen om vragen te beantwoorden en te helpen tijdens schrijf en rekenles en heb wat schrijfschriftjes nagekeken. Ik heb met mijn mentor afgesproken dat ik vrijdag wat ga voorlezen.
Op welke school zit jij, Yootha? En welk jaar?
[quote="gomir schreef:En leeftijd maakt echt niet zoveel uit hoor. Ik ben eerstejaars geneeskundestudent en bij mij in het jaar zitten een aantal mensen van in de 30. De oudste student is geloof ik 38 of 39 Dan is 28 toch nog hartstikke jong om te beginnen
Kleintje schreef:Maxx, ben even benieuwd hoe het ging gisteren. Las wel wat je hebt gedaan, maar hoe waren je zenuwen, hoe vond je het zelf, welke klas heb je gehad en hoe was je indruk...
Citaat:Vandaag was mijn eerste stagedag. Ik moest om 08.15u aanwezig zijn, maar zorgde dat ik iets eerder aanwezig was. Na even te hebben gezeten in de lerarenkamer, werd ik door de adjunct directeur naar het lokaal van juffrouw Beekhof gebracht. We spraken even wat dingen door, zoals hoe de kinderen mij moesten noemen en om 08.30u gingen we de kinderen binnenhalen. De kinderen gingen na de eerste bel in een rij voor de deur staan en ik zag sommige van hen al naar me kijken. Juffrouw Beekhof had ze gisteren al verteld dat er vandaag een nieuwe meester in de klas zou komen en waarschijnlijk vroegen ze zich af of ik de nieuwe meester was.
Toen we de kinderen naar boven hadden geleid stelde juffrouw Beekhof me kort voor en vertelde dat ik de komende tijd op dinsdag en vrijdag in de klas aanwezig zou zijn. Juffrouw Beekhof vroeg me of ik even wilde vertellen hoe ik heet en ik stelde me voor als ‘Meester Jacobs’. Een rare gewaarwording, zeker als je bedenkt dat ik net pas één dag les had gehad op de PABO. De kinderen werd dit ook verteld, maar voor hen is een oudere persoon gewoon een juf of meester, ongeacht de opleiding die ze gehad hebben.
We begonnen de dag met een kringgesprek. Juffrouw Beekhof koos een paar kinderen die de kring naast haar mochten beginnen (ik neem aan dat dit elke keer andere kinderen zijn) en de rest van de kinderen schoof aan en maakte de kring rond. Juffrouw Beekhof begon het kringgesprek door de kinderen afzonderlijk te vragen of ze nog iets te vertellen hadden. Het was leuk om te zien hoe de kinderen naar elkaar luisteren. Eén van de kinderen vertelde dat ze naar de tandarts was geweest en van de kinderen die daarna iets mochten vertellen vertelden er een aantal ook over hun bezoek aan de tandarts, ook al was dat al weer lang geleden voor hen. Verder kwam er een bezoek aan de Efteling voorbij, wat cadeautjes die een kind had gekregen, een doosje met flippo’s en een scheetkussen wat een jongetje wilde laten zien. In het kringgesprek vertelde juffrouw Beekhof mij nog even dat er elke vrijdag voor groep 3 maar een half dagje les is en dat ze dan alle tijd hebben zich het hele weekend te ontspannen voordat het weer maandag is. Een van de meisjes merkte toen op dat ze het juist heel druk heeft in het weekend en helemaal geen tijd heeft om uit te spannen.
Na het kringgesprek pakte de juf de methode Trefwoord erbij. Deze methode heeft wekelijks een ander onderwerp en deze week ging het over ‘Verzorgen’. De juf liet een plaatje zien van een vader die een kind een trui helpt aantrekken. De juf vroeg de kinderen wat ze zagen en daarna gingen we na door wie ieder was geholpen met aankleden vanmorgen. Door de vader, moeder, broer, zus of misschien hadden ze zich wel helemaal alleen aangekleed. Vervolgens werd er nog wat gesproken over verzorging en las de juf een gedichtje voor uit de methode.
Daarna ging iedereen weer aan hun eigen tafeltje zitten en begon een schrijfles. Ik heb een beetje rondgelopen en kinderen die moeilijkheden hadden een beetje op weg geholpen. Hierna begon een korte pauze waarin ik met juffrouw Beekhof meeliep, want zij had pleinwacht. De les daarna begon met een plaat van een schoolplein waarop de kinderen van de school vierden dat hun school 10 jaar bestond. Het ging om een rekenles. De juf vroeg de kinderen sommen te maken naar aanleiding van dingen die op het plaatje stonden. Zo vroeg ze bijvoorbeeld het vierde kind in de polonaise te beschrijven en werd er gerekend naar aanleiding van een hinkelspel. Hierna moesten de kinderen dit soort sommen in hun werkboek maken. Ik liep weer rond en hielp ze als ze hulp nodig hadden bij het maken van sommen. Het is nog vrij lastig uit te leggen dat ze 3 eendjes bij een moedereend moesten optellen om tot 4 eenden te komen zonder het antwoord voor te zeggen.
Tijdens de lunchpauze heb ik wat vragen over de school en de klas doorgenomen met de juf en heb ik wat papieren meegekregen van de adjunct directeur.
Na de lunch werd er gekeken naar verliefde paartjes. De verliefde paartjes zijn cijfers die samen 10 maken. Dus als de juf een hart met een 6 ophield moesten de kinderen weten dat de 4 verliefd was op de 6. Ook werd er gekeken naar tweelingen. De juf hield een tweelingkaartje omhoog met daarop 2 dezelfde cijfers, de kinderen moesten vervolgens zeggen welk getal ze samen waren. Daarna werd er geoefend met het schrijven van de letter ‘f’. Eerst gingen de kinderen regenbooglettersmaken. De juf gaf ze een A4’tje met daarop een schrijfletter ‘f’ in het groot. De kinderen trokken de letter over met kleurpotloden in alle kleuren van de regenboog. Daarna werd er geoefend met het losschrijven van de letter. De juf vertelde hoe ze de vormen moesten maken en we liepen rond om te laten zien hoe het beter kon (een veel gemaakte fout was dat de onderste lus te bol werd gemaakt) en om de leerlingen op hun houding te corrigeren. Hierna mochten de kinderen dit oefenen in hun oefenschrift en als ze klaar waren mochten ze iets uitzoeken om mee te spelen.
Om een beetje orde te houden tijdens het spelen en ruzie tussen de kinderen te voorkomen heeft de juf een bord hangen waarop kinderen bij een spel hun naam te hangen. Dit betekend dat als een kind zijn naam heeft opgehangen bij een spel, hij/zij dit reserveert. Zo zullen de kinderen niet zo snel ruzie krijgen over spellen die meerderen willen spelen. Wie het eerst komt, die het eerst maalt. Het viel me wel op dat er ook kinderen waren die kozen voor een schrijfles of bijvoorbeeld stempelen met letters. De meeste kinderen kozen echter uiteraard voor spelletjes als poppenkast, Kinetics en kleuren.
Tijdens het spelen keek ik een beetje rond en hielp enkele kinderen die nog een beetje achterliepen met de schrijfles. Toen de schrijfles van deze kinderen ook klaar was vroeg de juf me of ik even met een jongetje op de gang wat letters en dubbele klinkers wilde oefenen. Het ging vrij goed, maar het hielp wel dat hij geen afleiding had, want in de klas zag ik hem steeds om zich heen kijken. Nadat hij trots aan de juf had verteld hoe goed het ging (zijn probleem lag voornamelijk in het uit elkaar houden van de ‘ui’, de ‘ij’ en de ‘ei’ en de ‘ui’ en de ‘eu’) gingen we nog even oefenen met woordjes. We gingen snel door de woordjes heen en hij had weer wat problemen met dezelfde klinkergroepjes. Hij had er niet veel zin in en zat met zijn handen voor zijn ogen door zijn vingers naar de woorden te gluren en ze op te lezen. Het ging niet zo goed, maar toen ik bij goede antwoorden zei dat het wel heel knap was dat hij met zijn ogen bedekt de woorden kon raden begon hij enthousiast te worden. Uiteraard zag ik wel dat hij stiekem keek, maar ik besloot zijn enthousiasme te gebruiken. Toen we alle woorden hadden gehad zei ik dat ik het ook wel eens met mijn ogen dicht wilde proberen. Ik wist de paar laatste worden nog wel, maar gaf expres verkeerde antwoorden. Hierdoor begon hij me hints te geven, waardoor hij nogmaals de letters begon op te lezen. Eerst de beginletters en later de middelste letters, waar hij het meeste moeite mee had.
Hierna hielp ik de juf nog even met wat schrijflesjes nakijken. Bij een gehele of twee goede bladzijden kregen de leerlingen een sticker in hun boekje. Van de schriften die ik na heb gekeken was er maar een die geen sticker kreeg omdat die leerling op beide bladzijden een fout had gemaakt. Even voor tijd vroeg de juf iedereen zijn spullen op te ruimen en netjes te gaan zitten. Het duurde tot na de tweede bel tot iedereen netjes en stil zat en na een afsluitend gebed mochten de kinderen naar huis.
Met de juf heb ik afgesproken om voor vrijdag een verhaal uit te zoeken om voor te lezen. Ik wil proberen een verhaal te vinden wat aansluit op de themaweek uit het methodeboek. Op vrijdag gaat het over ziekenbezoek, dus daar probeer ik een leuk verhaaltje over te vinden. De dag was erg leuk. Wat ik het moeilijkst vind en wat ik echt van mezelf moet verbeteren is ‘streng zijn’. Ik vind het moeilijk om de kinderen terecht te wijzen voor wat betreft hun houding en zeg al snel dat ze een mooie letter hebben geschreven als ik zie dat ze hun best doen. Ik heb wel goed gekeken hoe juf Beekhof orde en stilte houdt en afdwingt. Ze heeft hier een paar methoden voor, zoals tot 3 tellen, in haar handen klappen, fluiten, een kind stil aankijken tot ze stil worden en mijn favoriet: een speelgoed eend die een kwek-kwek-kwek geluid maakt.
Jannelientje"]
Ik kan ook moeilijk een dagje studeren bij elke studie die me leuk lijkt.
[/quote]
Je hebt anders op veel opleidingen meeloopdagen hoor, dan volg je gewoon dezelfde college's als de studenten daar en kan je een beetje kijken of de sfeer e.d. je aanspreekt.
[quote="Percy schreef:Leuk om te lezen, dat verslag van jou maar wat is zo'n dag in de klas anders dan op een Montessorischool zeg. Is dat alleen groep 3?
Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, C_estmoi, DotBot, History_, huckellover, kosseh, Muggebeet, Niobe, Peperkroket, Roosch, Sterrendief, Xanthippe en 71 bezoekers