vraagje ruiterbewijs verplicht in het openbaar??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
naiomi
Berichten: 310
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Bergen op Zoom

vraagje ruiterbewijs verplicht in het openbaar??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-03 21:56

Is een ruiterbewijs verplicht als je de openbare weg op gaat??
Ik zat laatst zonder zadel op m'n peerd en kwam een paar agenten tegen en zeiden tegen mij dat dat niet mocht, waarop ik zei een ruiterbewijs is niet verplicht. Schijnheilig en toen begon hij mij wat wazige verhaaltjes te vertellen maar ik wil toch graag weten hoe dit nou zit, graag jullie reacties.

Groetjes Naiomi

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 21:59

Het is nog niet verplicht maar het word wel verplicht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 22:03

nee
en je bent ook gewoon verzekerd.
Of het verstandig is om zonder zadel het verkeer in te gaan is dan weer een andere discussie Haha!

En waar haal je vandaan dat het verplicht word?
Nog helemaal niets van gehoord Lachen

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 00:10

NEE, het ruiterbewijs is niet verplicht en heeft ook geen enkele juridische status, je kunt er geen enkel recht aan ontlenen, behalve die paar kleine onbenulligheden die de SRR erdoor gedrukt heeft, zoals toegang tot enkele gebieden. Die verzekering is onnodig en dubbelop, hooguit kun je zeggen dat het verzekerde bedrag hoger is als je met paarden iets krijgt omdat het schijnbaar mogelijk is om beide bedragen op te tellen, zegt mijn verzekerings-adviseur.
In feite is het een relatief zinloos stukje papier. De SRR zou graag zien dat het verplicht werd, een status kreeg, maar dat zit er niet in en ik zie het ook niet gebeuren ook.
Met regelmaat lees ik in de SRRNieuws sugestieve opmerkingen waaruit je zou kunnen afleiden dat het verplicht gaat worden, maar dat is alleen wishfull thinking van de SRR.

germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 09:21

Nee, je mag zelfs gewoon zonder zadel rijden hoor. Of het verstandig is, is weer een ander verhaal.

Die verplichte verzekering wordt ook elke keer duurder. Nu kost het verlengen al 25 euro.
Ik vraag me trouwens af of de verzekering van de SRR uitgekeerd had als ik inderdaad zaterdag vastgezeten had met het paard, of het paard in paniek ervan doorgegaan was, of kreupel, toen ineens het paard tot de buik in de modder zakte.

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 10:30

Volgens mij is het niet verplicht hoor, alleen in sommige natuur gebieden wel...

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 10:46

Ik weet zeker dat het NOG niet op de openbare weg verplicht is, maar bij ons hier in de staatsbossen mag je zonder ruiterbewijs bepaalde paden niet op.
Ik zou als ik jou was, toch je ruiterbewijs halen want dalijk word het verplicht en dan gaan natuurlijk bij alle maneges de prijzen van het ruterbewijs omhoog.
Ik heb mijn ruiterbeewijs ook gehaald en het is op zich niet zo heel erg moeilijk.

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 11:24

Het is niet verplicht alleen in sommige natuurgebieden, maar dan moet je ook nog eens apart van die gele kaartjes aanvragen om mee te rijden.
Als ik hier het bos in wil ben ik verplicht die gele kaartjes te dragen (loenermark) maar dit is een van de weinige bosgebieden waarbij het verplicht is.