'Nederlandse kloonbaby geboren'

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Moet het wettelijk toegstaan worden mensen te klonen?

Ja
8 (7%)
Nee
88 (86%)
Ik heb geen mening
6 (5%)

Totaal aantal stemmen: 102


masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 17:48

Klonen...

Ik zie er het probleem niet zo van in. Als mensen er gelukkig van worden een exacte kopie op deze aardbol te zetten, laat lekker gaan dan. Ik zou mezelf nooit laten klonen. Ik zou het geen dag volhouden met een kreng als ikzelf Tong uitsteken

Als je door klonen ziektes ed. uit de wereld kan halen. Why not? Als je door klonen mensen gezonder, sterker en intelligenter kan maken GRAAG!!

Het moet alleen niet uit de hand lopen, daar zijn mensen nl. nogal goed in. Vergeten dant ze met levens aan het spelen zijn en dan gaan de remmen ervan af.

Dus een beetje tegenstrijdig gevoel wekt het op. Bij planten gaat het ook goed (stekken en enten) Dus misschien bij de mens ook wel....

Masja

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 17:53

sunshine"]
[quote="DiamondCheckers schreef:
Ik vind klonen dus niet kunnen. Mensen hebben genoeg keuzen die ze kunnen maken als ze kinderen willen. Mensen zouden allang blij mogen zijn met wat God hen geeft. Zo langzamerhand gaat de mens zich boven God stellen en waar gaan we dan heen?
Ik ben nogal gelovig dus vandaar mijn antwoordje. Dit is hoe ik erover denk! Schijnheilig



Ik ben ook gelovig en ben het hier helemaal mee eens.
Ook al zeg ik dat wel niet maar ik vind dat je gelijk hebt. We moeten blij zijn met wat we hebben....maargoed...de mens wil weer eens wat anders doen.
Laat de natuur gewoon zoals het is!!!
[/quote]

Ook ik ben gelovig, weliswaar op "mijn manier". Stel, God bestaat, en daar ga ik vannuit. Dan heeft Hij toch ook ons in zoverre ontwikkeld dat we "kunnen" klonen?! Net als Kayla schreef, waar trek je dan de lijn, moeten we maar op een "natuurlijke" manier dood gaan, ook geen organen transplantatie e.d.?

Ik ben tegen het klonen van mensen, het lijkt me ook voor het kind erg moeilijk opgroeien, wetende dat je "nagemaakt" bent.
Ik ben voor het klonen van organen.

Overigens is er nog geen "bewijs" er zijn nog geen DNA testen e.d gedaan, maandag horen "we" daar meer over...

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 17:55

DiamondCheckers schreef:
Mensen zouden allang blij mogen zijn met wat God hen geeft. Zo langzamerhand gaat de mens zich boven God stellen en waar gaan we dan heen?
misschien heeft god clonen ook wel gegeven, wie zal het zeggen. waarom denk je dat we door alleen het clonen ons "boven god zouden stelllen"? hebben mensen dit niet door de jaren heen geroepen, bijvoorbeeld ook bij kunstmatige inseminatie of andere ontdekkingen al of niet gerelateerd aan "het leven"?

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 17:59

Nog een gelovig iemand die antwoord kan geven op mijn vraag? En graag niet komen met 'ja het is nu eenmaal zo en waarom weet ik niet Frusty '.

[edit]typo[/edit]

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 18:06

Ethelate schreef:
organen klonen is prima, perfect zelfs, zolang niet iedereen donor is, en er zoveel vraag is en te weinig aanbod

maar mensen klonen.,. Iedereen is uniek, en dat moet zo blijven


Waarom moet iedereen uniek blijven? Van mijn vriendje zou ik er best 2 willen hoor. Mogen precies het zelfde zijn Haha!

Nee, serieus, ik zou mezelf ook niet graag tegen komen tijdens het shoppen, maar dat is persoonlijk. Er zullen vast mensen zijn die zo vreselijk tevreden met zichzelf zijn dat ze zichzelf wel willen opvoeden. Tja en een kind krijgen is ook eigenlijk een kloon van jou en je partner. Dus als 2 homoseksuele mensen graag een kindje willen, waarom mag dat dan niet van hun 2? Omdat men graag man en vrouw wil combineren? Ik snap dat niet.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 18:08

oa omdat de gekloonde een zeer lage levensverwachting heeft....

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 18:08

maar is misschien iets wat in de toekomst nog zal veranderen....

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 18:10

dat is zo, maar ik blijf het klonen van een persoon onzin vinden

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41662
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 18:11

Mensen klonen mag van mij verboden blijven, iig tot men een heel stuk meer weet over klonen dan nu. Verder ben ik het helemaal eens met SP. Klonen is gewoon een stuk gereedschap, netzoals open hart chirurgie, vaccinatie, transplantaties, etc, etc. Waarom zou je dat verbieden?

Verder ben ik niet echt onder de indruk van het Hitler argument. Sowieso duurt het iets van 20 jaar voor je iets aan kan met zo'n gekloond figuur, verder lijkt die kloon biologisch nogal op Adolf maar zal hij op een heeeeeeeeel andere manier opgevoed worden, idd weer het aloude nature-nurture verhaal. Hoeveel wordt door de biologie (nature) en hoeveel wordt door de opvoeding/ervaringen (nurture) bepaald. Daar zijn de psychologen nog lang niet uit. Wel staat behoorlijk vast dat je een 2x Hitler niet gemaakt krijgen. Daarnaast is Hitler niet echt een super bijzonder iemand, IMO was heel het WOII gebeuren meer iets van 'the right man on the right place on the right time", of ja, eerder 'wrong man on the wrong place in the wrong time'... Er lopen veel extremere figuren rond op de aardkloot, alleen hebben die niet de mogelijkheden/situatie die Hitler had.

Anyway, back on topic, klonen moet zeker kunnen voor wetenschappelijk onderzoek. Als manier om een lesbisch paar blij te maken vind ik het een beetje ongelukkig.

BTW waar komt de quote in de eerste post vandaan?

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 18:14

Ik blijf zitten met de vraag: Waarom wel planten klonen en geen mensen of dieren? Als het voor mensen "zielig/onmenselijk" etc is waarom kan het dan al eeuwen met planten?

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 18:15

omdat een plant geen mens is, die heeft geen ziel ed, vage vergelijking Verward

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 18:17

Je hebt gelijk Bart, maar het was ook meer om aan te geven wat we met klonen kunnen er hoever ze waarschijnlijk een poos geleden al waren.

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 18:20

kayla schreef:
omdat een plant geen mens is, die heeft geen ziel ed, vage vergelijking Verward


Een ziel is naar mijn mening ook maar iets wat een mens zichzelf aanpraat, maar ieder het zijne.

Een plant heeft ook gevoel, haalt adem en leeft. Zonder planten zijn we ook nergens. Ik ben geen natuuractivist ofzo, maar respecteer een appelboom net als een regenworm. Alles op deze aardbol wat leeft (of heeft geleefd) verdient dat stukje eigenwaarde. Plant of dier maakt in mijn ogen geen verschil!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 18:21

stel je voor dat je mij en bart kan clonen! wie zou dat nou niet willen!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 18:22

respect hebben voor alles dat leeft is heel wat anders dan een plant menselijke eigenschappen toekennen.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 18:22

misschien bedoelt kayla dat vegetatie over het algemeen niet zelf-bewust is.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 18:23

idd daar zit de wereld niet op te wachten SP Haha!

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 18:24

je kan de wet ook zo fabriceren dat er een uitzondering is voor mensen als Bart en jij Lachen. Ik vind mensen klonen een stap te ver. Voor organen zou ik me nog iets kunnen voorstellen, maar je hoeft iets niet te doen alleen omdat het kan. Als twee vrouwen een kindje willen, kan dat ook wel op een andere manier. Mijn mening luidt....niet doen

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 18:24

nou ik weet het niet hoor, ik hoorde die viooltjes buiten net klagen dat het zo koud was buiten en dat ze erg jaloers waren op de ficus benjamin die lekker binnen staat Haha!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 18:27

maar goed we dwalen af....

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 18:29

ruiterinrust schreef:
je kan de wet ook zo fabriceren dat er een uitzondering is voor mensen als Bart en jij Lachen. Ik vind mensen klonen een stap te ver. Voor organen zou ik me nog iets kunnen voorstellen, maar je hoeft iets niet te doen alleen omdat het kan. Als twee vrouwen een kindje willen, kan dat ook wel op een andere manier. Mijn mening luidt....niet doen


Ben ik niet met je eens. Als 2 vrouwen 1 kind willen kan dat niet van beide vrouwen. Nee, de ene krijgt het kind met een (onbekende) zaaddonor. Dus zou klonen iod een goed oplossing zijn Lachen

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 18:31

Ik heb het ook niet over een kind wat biologisch gezien van hen is. Of idd de mogelijkheid van een zaaddonor.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 18:32

ik vind het echt ziek als je als kind een kopie van jezelf wilt.

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 18:46

ruiterinrust schreef:
Ik heb het ook niet over een kind wat biologisch gezien van hen is. Of idd de mogelijkheid van een zaaddonor.


Verbeter me als ik ernaast zit, maar dan is het toch niet van hun? Maar van een van hen en een onbekende? Dan kunnen 2 vrouwen (of mannen) geen kinderen krijgen. Alleen 1 van hen en een vreemde. Niet dat ik daar wakker van lig, maar ik kan me voorstellen dat 2 homoseksuelen met een kinderwens ook graag van BEIDE partners een kind willen. En als daar de middelen toe zijn why not? Alleen zoals ik al eerder zei is het moeilijk een grens te trekken in wie wel en wie niet. En tot waar kunnen we gaan? Dat is denk ik ook waarom het een moeilijk punt is. Je moet het niet gebruiken (is mijn visie) om jezelf in kopie te zien, maar als het zulke mensen gelukkig maakt, of een orgaan kan maken om een leven te redden......

Ik zie als probleem eigenlijk alleen de grens... waar trek je die? Wat mag wel en wat mag niet? Dat vind ik belangrijker dan je verzetten tegen het onbekende. Dat is net zo met de hele gen-technologie. Mensen verzetten zich er tegen omdat ze er bang voor zijn. Je geeft een stukje uit handen aan de wetenschap ook ik vind dat best eng, maar verzet mij er niet tegen.

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 18:50

Ik vind het nogal onzinnig, moet een kind van beide ouders zijn om er van te kunnen houden? Hoe verklaar je dan, dat ouders van een kind kunnen gaan houden dat ze geadopteerd hebben? Of een man en een vrouw die gaan scheiden. De stiefvader/stiefmoeder houdt vaak van dat kind alsof het haar eigen kind is. Ik heb helemaal niks tegen stelletjes met homosexuele geaardheid, maar ze kunnen dan toch accepteren dat ze geen kind zullen krijgen dat genetisch van hen allebei is. Als ze echt een kinderwens hebben dan kunnen ze die ook de net door mij genoemde wijze vervullen!