'Nederlandse kloonbaby geboren'

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Moet het wettelijk toegstaan worden mensen te klonen?

Ja
8 (7%)
Nee
88 (86%)
Ik heb geen mening
6 (5%)

Totaal aantal stemmen: 102



SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 15:07

ah, er was dus al een cloontopic.

ik vind dat je absoluut de cloontechniek moet onderzoeken. clonen is een nieuw stuk gereedschap wat ons wordt gegeven. het zou dom zijn om die aan de kant te schuiven op basis van ethische bezwaren. dat alles exact op elkaar zal lijken is maar een beginfase in de techniek. denk aan het clonen van organen of oplossen van allerlei medische problemen mbv. de techniek.

als dit een nieuwe stap is in onze ontwikkeling/evolutie moeten we die onderzoeken.

Amor Vincit Omnia


SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 15:20

bijvoorbeeld kayla. we kunnen op dit moment de mogelijkheden nog niet inschatten, we hebben alleen maar spookverhalen gehoord en we hebben het gevoel dat elk mens uniek moet zijn en dat dit zal veranderen.

stel je voor dat je organen van je paard kan laten klonen of andere beschadigde delen, zodat ze weer perfect in orde zijn. misschien is het een nieuw punt in de fokkerij van de toekomst. want de doelstelling van fokken is: om een genetisch beter paard te krijgen dan zijn ouders.

vroeger dachten mensen ook dat electriciteit een duivelse uitvinding was. *LOL*

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 16:55

DiamondCheckers schreef:
Mensen zouden allang blij mogen zijn met wat God hen geeft. Zo langzamerhand gaat de mens zich boven God stellen en waar gaan we dan heen?
misschien heeft god clonen ook wel gegeven, wie zal het zeggen. waarom denk je dat we door alleen het clonen ons "boven god zouden stelllen"? hebben mensen dit niet door de jaren heen geroepen, bijvoorbeeld ook bij kunstmatige inseminatie of andere ontdekkingen al of niet gerelateerd aan "het leven"?

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 17:08

maar is misschien iets wat in de toekomst nog zal veranderen....

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 17:21

stel je voor dat je mij en bart kan clonen! wie zou dat nou niet willen!

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 17:22

misschien bedoelt kayla dat vegetatie over het algemeen niet zelf-bewust is.

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 18:31

ruiterinrust schreef:
maar je moet ook tevreden kunnen zijn met wat de mogelijkheden nu al zijn!
ben ik blij dat ze dat niet dachten bij het begin van elke ontwikkeling zeg.

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 18:53

ruiterinrust schreef:
Ik heb deze opmerking gemaakt in de context van het klonen van mensen! ... Ik ben niet tegen vooruitgang, maar een mens klonen is in mijn ogen gewoon niet nodig.
dat het niet nodig is denk je nu. wellicht als jouw kindje gered wordt door een dergelijke techniek denk je daar anders over. en dan heb ik het niet over alleen klonen van organen, maar de wetenschap die uit het klonen van complete lichamen komt.

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 19:40

natuurlijk kunnen er dingen misgaan. net zo goed als dat het misgaat bij experimenten met nieuwe medicijnen. ik denk eerder dat je een gewetensprobleem moet hebben als je zegt: "ja we hadden wel kunnen helpen, maar we hebben de techniek niet laten ontwikkelen omdat het mogelijk wel eens fout zou kunnen gaan".

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 21:47

en met een dier kayla?

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 20:03

waarschijnlijk bedoelt lovely donoren, op zich prima. maar sommige organen worden afgestoten, iets wat met een kloonorgaan niet zal gebeuren. en er zijn ook genoeg lichaamsdelen die niet te transplanteren zijn, maar misschien wel te klonen.

ik denk dat klonen de medische wereld een enorme impuls zal geven. het zal misschien nog een aantal jaar worden tegengehouden, maar het is een stap die genomen zal worden, ooit, onvermijdelijk.

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 21:31

laui, dat afstoot-verhaal is een kwestie van onderzoek. het ligt natuurlijk veel meer voor de hand dat een identiek orgaan niet wordt afgestoten.

en vernietigende gevolgen, dat doen mensen met verkeerde bedoelingen, niet wetenschap.

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 19:18

desiree, kan je xenotransplantatie niet goedkeuren? een mensenleven is meer waard dan een dierenleven (in onze ogen), ga maar na, wie zal niet het leven redden van zijn kind als er een varkentje aan moet geloven.

laui, waarom is beslissen over leven en dood verkeerd? dat wordt toch wel elke dag gedaan, bij de mens maar ook in de natuur. als een gekloond orgaan niet tot het menselijk bewustzijn is gekomen, is het niet meer dan een stukje vlees dat we in de supermarkt kopen.

ik vind dat het menselijk ras zijn kennis in staat mag stellen om zo lang mogelijk te overleven. klonen is een techniek die komt, onherroepelijk, omdat het ons in staat stelt langer te bestaan.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 07-01-03 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 19:28

Laui! schreef:
Je kunt niet verwachten dat je de dingen tot in de details kan regisseren, da's onmogelijk...
waarom kunnen we er niet naar streven alles tot in de details te regisseren?

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 20:48

wow, wat een tekst Haha! de gedeeltes die niet specifiek voor mij zijn heb ik even vluchtig gelezen. laui, het is niet een kwestie van bang zijn voor de dood, maar van overleven. in de middeleeuwen was de levensverwachting misschien 35, en nu minstens het dubbele. misschien over een x aantal jaar is het 200, wie zal het zeggen. met die tijd dat ons gegeven wordt, kunnen we veel dingen bereiken die anders niet bereikt kunnen worden. ik denk dat er een verre toekomst zal zijn dat we zelf kunnen bepalen wanneer we uit het leven stappen.

het streven tot regisseren, haal je nu uit zijn verband, je had het nl. over het streven tot regisseren van de gezondheid.

je kan een gekloond orgaan niet vergelijken met slavernij omdat het niet om een wezen gaat dat bewust is van zichzelf, als het geen mensenlijk bewustzijn krijgt. maar dat heb ik al een aantal keer eerder aangehaald, dus ik ga er niet dieper op in.

verder, misschien is er morgen een komeet op onze aarde, net als bij de dino, dan is het over, logisch lijkt me. zo niet, dan is het een ontwikkeling. de volgende stap in de evolutie. zoals dat natuur de dino's ontwikkelde in al zijn soorten, ontwikkelt de wetenschap een gedeelte van de onze.

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 22:32

gekken hou je altijd laui, met of zonder wetenschap (hoewel, misschien is de wetenschap ooit zover...)

ik denk inderdaad dat je teveel x-files hebt gekeken. goeie serie, dat wel.

de techniek bestaat om alles te vernietigen, maar diezelfde techniek kan ons ooit redden van een catastrofale ramp.

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 00:17

die ira heeft zeker mijn werk gelezen.

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 00:26

Laui!"]
Ik had het wel degelijk over het regisseren van een leven, niet over gezondheid alleen.
[/quote]dat was me niet duidelijk omdat je het in de vorige zinnen over gezondheid had.
[quote="Laui! schreef:
Of 'iets' gekloonds nou wel of geen menselijk bewustzijn krijgt is voor mij niet relevant.
ook al beseffen we het ons niet altijd, de sappige gesneden stukjes vlees mooi verpakt in cellofaan die we in de supermarkt kopen zijn ook gekomen door (zelfs bewuste!) wezens die voor ons het leven lieten.

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 20:52

laui, nu begrijp ik waarom je lange teksten hebt, je doet je best en dat is hartstikke mooi. de begrijpelijkheid van jouw mening wordt alleen rechtevenredig moeilijker met de aantal zinnen die je schrijft, maar ik zal ook mijn best doen.

wat jij nu aangeeft over wapens en clonen is juist een punt clonen WEL te legaliseren en de wetenschap te onderzoeken. denk maar eens wat er zal gebeuren als clonen in het geheim wordt ontwikkeld, zonder toezicht en richtlijnen.

Amor Vincit Omnia


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AnoukS_, BlueStocking, Celiien, Chita, DDD3, Diertjec, DWensink, Exorcizamus, Gitana, Googlebot, Ik_is_Ik, Johnie, JoyenUnory, Kaetibangsi, Kaplaars, KimD, Majestic-12, maxie, saskiaojan, shaddy82, Suliko, Talishe, Varenka, Vinny12511, xPabloBokt, xSannee, XxMariellexX en 86 bezoekers