Carbid schieten...

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Dees

Berichten: 18858
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Carbid schieten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-02 17:08

Carbid schieten, doen ze dat nu in het hele land, of alleen bij ons in het noorden?

Vroeg ik me vanmiddag zo inenen af..wie weet het antwoord? Waar wel, waar niet? Ook in het buitenland?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Dees

Berichten: 18858
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-03 10:06

Het zijn een soort wittige blokjes die heel makkelijk onploffen wanneer ze warm/heet worden.
als je die dan in een holle melkbus legt, dan komt er veel druk bij de ontploffing vrij, die doet die bal, of deksel (bal/deksel dient om luchttoevoer af te sluiten, een rode bal ziet er nog wat leuk uit) eraf knallen, maar vooral geeft dat een doffe, harde knal.
HEt beste resultaat krijg je uit een melkbus die al vaker is gebruikt voor het carbid/carbit schieten, de knal kan echt luid worden zodat je hem kilometers verderop nog kan horen. Ik vind het wel een bijzonder leuke traditie, veel leuker dan de alom "vermakelijke" strijkers, dat vind ik dus pas echte onzin. Carbit schieten moet je nog wat moeite voor doen, het is een spel.

Waar carbit helemaal vandaan komt is mij ook niet bekend. Vroeger wred het veel gebruikt in smederijen. Mijn vriend zegt dat het een soort afval is van tijdens een produktieproces. Vandaar dat het dus nog steeds te koop is, bij de agri-leveranciers. Boeren hebben het vaak in huis?
Nou ja, het was weer feest in iig! Leuk om te lezen dat het toch ook tot in Gelderland nog redelijk gebruik is....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18858
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-03 10:30

Nu je het zegt, ja er komt wel een kort moment een wittige flits, beetje zoals wanneer je magnesium ontvlamt. De flits is niet de moeite waard om als vuruwerk te dienen, het gaat echt om de knal.
Maar eht kan best dat er iets magnesium in carbit zit, wat carbit precies is zou ik echt niet weten...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AngeliqueB, BingBot, BLEXBot, Julimy, S_Figo en 52 bezoekers