Mag deze auto een trailer trekken? Lees even!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eveline_B

Berichten: 2830
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 15:49

Zeg maarten, ken je dan ook 4x4 auto's van ca 3100 kg?
Want ik zie nog wel eens een 4-paards trailer rijden. Trailer 750 kg (waarschijnlijk zwaarder) 4 paarden van 600 kg= samen al 3150 kg.

Ik heb ze ook nog wel groter gezien. Dat snap ik dan niet.

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 16:07

Nee, ik kan je zo geen 4x4 auto noemen die ca 3100 kg weegt, maar persoonlijk denk ik dat het te trekken gewicht ook afhankelijk is van de inhoud van de motor. Bijvoorbeeld:

een Toyota Land Cruiser 2.4 LX Turbo D FRP-Top:
massa leeg 1787 kg
laadvermogen 473 kg
aanhangermassa geremd 2500 kg

Hetzelfde type maar met een zwaardere motor:

Toyota Land Cruiser 3.4 LX Turbo D FRP-Top

massa leeg 1916 kg
laadvermogen 494 kg
aanhangermassa geremd 3500 kg

Verschil in gewicht tussen de auto's is 129. Toch mag de 3.4 liter versie een ton (1000 kg) meer trekken. Het te trekken gewicht is dus niet gecorreleerd aan het gewicht van het te trekken voertuig. Ik kan me dus voorstellen dat de wetgever ook rekening houdt met de motor-inhoud en het te trekken gewicht. Als we de uitleg van bijv. Branca volgen zouden deze 4x4 auto's geen trailers van respectievelijk 2500 en 3500 kg mogen trekken Verward

Lijkt mij dat mijn redenatie toch niet helemaal zo gek is toch?? Lachen

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 16:18

Oh Maarten, ik zal je nooit uitlachen, alleen maar toelachen Haha!

Er is al zoveel te doen geweest over auto's met trailers dat iedereen dit nu toch wel kan weten.
Het bakstenen verhaal moet je maar niet verder vertellen.....

Het gaat dus om gewichten (massa's) van het trekkende voertuig en de aanhanger. Te vinden op het kentekenbewijs en registratiebewijs van de aanhanger/trailer.
Dan heb je te maken met de rijbewijzen. B en B+E.

Bij rijbewijs B mag de aanhanger niet zwaarder ( gewicht + laadvermogen) zijn dan het ledig gewicht van de auto. Het maakt dus niet uit of de trailer leeg is !!!! en in totaal niet boven de 3500kg komen..

Bij B+E mag je wat meer. o.a mag de aanhanger dan zwaarder zijn
dan de auto.

De gegevens van de fabrikant zijn om te voorkomen dat je aan het einde van de straat stilstaat met rokende koppelingsplaten.
Hier laat ik het maar bij....

eveline_B

Berichten: 2830
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 16:23

Ja, zo zie ik het ook.
Maar soms moet iemand het me even helpen herinneren Schijnheilig
Helaas heb ik het verhaal nooit op papier gekregen van mijn instructeur. Maar Branca houdt ook nog rekening met het soort rijbewijs, dat heb ik niet gedaan.

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 16:26

Maarten schreef:
Snappen jullie het nog? Ik iig wel, dus mij kan de p'lisie nix maken Haha!


Helaas zijn de regels zo "vaag" dat menig agent ze niet weet...Toch zuur als je langs de kant van de snelweg in discussie moet met oom agent en je combinatie moet laten staan omdat hij/zij de regels niet hanteert zoals jij dat doet.

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 16:38

eveline_B schreef:
Maar om nu meteen te zeggen dat het met een andere auto niet kan? Dat doe ik dus niet. En als jij dat wel wilt zeggen, dan moet je dat zeggen.


Ik heb niet gezegd dat het met een andere auto niet kan, in tegendeel (doe het zelf ook). Maar met een gemiddelde 4x4 is de marge die je hebt heel wat groter dan een gemiddelde personenauto die het waarschijnlijk allemaal maar net aan kan (en mag) trekken. Over de slijtage van de auto hebben we het nog niet eens gehad...

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 16:46

kopietje meenemen van het verkeersreglement met uitleg over B, B-E en toegestaan gewicht is een goed idee!

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 16:51

Staat dat ergens online? Of waar kun je dat vinden?

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 16:57

Branca schreef:
Oh Maarten, ik zal je nooit uitlachen, alleen maar toelachen Haha!


Gelukkig!! Haha!

Denk dat we redelijk op 1 lijn zitten toch? Lachen

Ik laat het er denk ik ook maar bij. Ik heb mij E, een auto waarmee ik een anderhalf-paardstrailer mag trekken dus waar zal ik me druk om maken? Lachen


Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 17:00

ja, ik zal even zoeken.
gevonden in een oud topic *LOL* afkomstig van
http://www.smokkelhoek.nl/de_wet_en_uw_ ... #Antwoord3

Citaat:
Antwoord 4
Ik ben in het bezit van rijbewijs BE mijn personenauto weegt leeg 1200 kg volgens het kentekenbewijs, deze auto mag volgens het kentekenbewijs (of inlegvel) 1350 kg geremd trekken. Ik heb een caravan met een ledig gewicht van 1100 kg en een totaal toegestane massa van 1500 kg. Mag ik deze caravan trekken?

Ja, mits niet zwaarder beladen dan totaal 1350 kg, hierop geeft artikel 5.18.18 lid 1 uit het voertuigreglement een antwoord. In de eerste zin van dit artikel wordt gesproken over de "totale massa", dat is dus het feitelijke gewicht dat wordt verkregen als men de caravan op een weegbrug plaatst. Er wordt in dit artikel dus niet gesproken over de toegestane massa van de aanhanger. Soms wordt in zo'n situatie door de politie ten onrechte een bekeuring gegeven, de officier van justitie (of soms ook al bij de polite intern) zal deze bekeuring moeten seponeren.

Artikel 5.18.18
1. Onverminderd het bepaalde in artikel 5.12.7 mag de totale massa van aanhangwagens niet meer bedragen dan in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van het trekkend motorrijtuig is vermeld. De totale massa van aanhangwagens die worden voortbewogen door personenauto's, bedrijfsauto's of driewielige motorrijtuigen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg, mag tevens niet meer bedragen dan de maximum massa die volgt uit het op de koppeling van het trekkend voertuig aangebrachte identificatiekenmerk of goedkeuringsmerk. Indien de koppeling daaromtrent geen gegevens vermeldt, mag de totale massa van de aanhangwagen niet meer bedragen dan 750 kg en niet meer dan:

a. de ledige massa van het trekkend motorrijtuig, of
b. de massa in bedrijfsklare toestand van het trekkend motorrijtuig.

Artikel 5.12.7 1. De last onder de assen van aanhangwagens mag niet meer bedragen dan de voor het betrokken voertuig in het kentekenregister of op het kentekenbewijs vermelde toegestane maximum aslasten. Bij middenasaanhangwagens en opleggers mag de last onder de koppeling niet meer bedragen dan in het kentekenregister of op het kentekenbewijs is vermeld.
2. De totale massa van aanhangwagens mag niet meer bedragen dan de voor het betrokken voertuig in het kentekenregister of op het kentekenbewijs vermelde toegestane maximum massa.