Mag deze auto een trailer trekken? Lees even!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimnor

Berichten: 2547
Geregistreerd: 17-06-01
Woonplaats: Overal en nergens :-)

Mag deze auto een trailer trekken? Lees even!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-02 19:15

Hallo hallo!

Ik heb een Volvo 460 GL gekocht. Ik kreeg de kans om deze auto voor weinig geld van mijn oom over te nemen en aangezien mijn eigen autootje niet veel meer waard is.. ( lekt, raam is kapot, remblokken zijn niet goed meer enz enz..) ben ik gek als ik het niet doe!! Het is natuurlijk niet echt een meisjesauto, maar dat maakt mij niet uit, als het maar rijdt en droog zit!!! En ook ideaal is dat ie stuurbekrachtiging heeft, elektrische ramen, open dak, centrale deurvergrendeling, een enorme kofferbak, en er nog ontzettend mooi uit ziet!!

Deze auto heeft een 1800 motor, en heeft altijd een caravan getrokken.
Mijn oom zegt dat ie ook wel een trailer kan trekken, maar dat betwijfel ik... De auto zelf weegt 1017 kg. En wat mag ik daar nou achterhangen?
Weet iemand dat??

Groetjes Linda

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 19:23

Volgens mij kan het wel hoor.
Ik heb er weinig verstand van...maar als hij ook een caravan kan trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 19:31

hooguit 1017 kilo
Dus dat red je niet.
Want het laadvermogen plus ledig verwicht van je trailer is veel meer dan die 1017 kilo.

correct me if i'm wrong Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-12-02 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

stitch

Berichten: 3774
Geregistreerd: 14-08-02
Woonplaats: oviedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 19:32

moet je in het boekje kijken Lachen

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 19:32

Die auto mag 1200 kg trekken (opgezocht in de database van autoweek, http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?id=7528 ) en dat vind ik persoonlijk te weinig om verantwoord een trailer te trekken. Plus dat het nogal link is om er meer gewicht achter te hangen dan dat de auto zelf weegt, zeker met een levend dier.
Staat dat trouwens niet in de papieren wat je er achter mag hangen?
Laatst bijgewerkt door Margreet op 30-12-02 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 19:35

Sorry heb niks gezegt Lips are sealed Schijnheilig

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 22:00

ach kleine stukjes kan wel,..... (mag niet hoor)

Maar over de snelweg zou ik het niet probere

Mijn moeder rijd soms ook met de corsa en de trailer + C pony!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 22:08

Een Opel Corsa met een trailer erachter?! Dat meen je toch niet serieus he...
Die auto mag 800 kg trekken in de zwaarste uitvoering en zal zelf ook niet veel zwaarder zijn dan die 800 kg, dat is echt te weinig! Levensgevaarlijk!!!
Ook een klein stukje kan al ver genoeg zijn om grote ongelukken te krijgen hoor!

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 22:11

Euh die volvo+trailer= gevaarlijk!

Je kunt wel gewichten zoeken maar je hebt levend gewicht in de trailer, daar moet je verdacht op zijn....

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 22:16

Dat is zeker iets om goed rekening mee te houden ja, reken maar dat je het voelt in je auto als je paard zich beweegt in de trailer! Een zware auto houdt de boel wel recht, maar je zou toch raar staan te kijken als je combinatie begint te slingeren omdat je paard staat te trappelen in de trailer!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 22:42

En vooral een volvo is daar heel gevoelig voor, ik zal nooit vergeten hoe een paard mij en mijn volvo bijna het kanaal in swingde.

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 08:58

Margreet schreef:
Een zware auto houdt de boel wel recht, maar je zou toch raar staan te kijken als je combinatie begint te slingeren omdat je paard staat te trappelen in de trailer!

uit ervaring kan ik zeggen dat ook een zware auto kan gaan slingeren.
Er stond een Laro Discovery voor met een oude 2 paards Ifor met 2 paarden en wij gingen op de A1 ook aan de schuif. Gelukkig is alles goed gegaan, maar de schik zat er dusdanig in dat Gaija bij de Gooise alleen nog maar kon steigeren en bokken.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 09:15

Wat je het beste kan doen is denk ik de trailer + paard op de weegbrug zetten. Dan weet je wat ze wegen. Mijn trailer + paard wegen samen 1200 kg. Dus dat zou de auto mogen trekken. En geloof me, je kan er nog zo'n lompe auto voor zetten. Als het fout gaat, gaat het fout. Dus je moet goed anticiperen op het verkeer. Rustig rijden heeft meer effect. Verder is het voordeel van een personenato, dat het zwaartepunt lager ligt. Dus als er wat gebeurt, ligt de auto minder snel op de kant.

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 11:24

eveline_B schreef:
Verder is het voordeel van een personenato, dat het zwaartepunt lager ligt. Dus als er wat gebeurt, ligt de auto minder snel op de kant.


Dan ga ik die Jeep maar inruilen voor een Corsa, stukken veiliger....

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 11:33

Daniel, waar slaat die reaktie op? Een corsa mag geen trailer trekken, dat weet jij ook wel. Mijn commentaar geldt voor een auto die het werkelijke gewicht + de lading van de trailer mag trekken.

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 13:11

eveline_B schreef:
Daniel, waar slaat die reaktie op?


Ooit van cynisme gehoord? Tuurlijk, als het fout gaat, dan gaat het fout, maar met een zware 4x4 is die kans in mijn ogen toch heel wat kleiner dan met personenauto die het qua gewicht net mag trekken (om over het vermogen en koppel nog maar niet te spreken).

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 13:25

daniel79 schreef:
Ooit van cynisme gehoord?

Dat begrijp ik, maar cynisme maakt het niet gezelliger op bokt.
Ik geef mijn mening, jij de jouwe. We hoeven net elkaars meningen te beoordelen vind ik.
Een 4x4 is imo vooral erg handig als je in een blubberig weiland staat. Het kan prettiger rijden met een zwaardere auto voor de trailer. Maar om nu meteen te zeggen dat het met een andere auto niet kan? Dat doe ik dus niet. En als jij dat wel wilt zeggen, dan moet je dat zeggen. Ik denk, dat de mensen die de auto's keuren op zulke dingen er meer vanaf weten dan ik. Als het voor trailers zoveel anders is als voor aanhangwagens, waarom bestaan daar dan geen andere normen voor?

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 13:40

Het gaat er niet om hoeveel de trailer + paard in werkelijkheid weegt, maar het gaat erom wat de trailer weegt + het maximale laadvermogen. Als dit hoger ligt dan wat je auto op papier mag trekken dan mag je er niet mee op de weg.

Voorbeeldje:

mijn auto (een mazda 626 2.0 diesel) heeft een ledig gewicht van 1260 kg en mag 1500 kg geremd trekken. Een anderhalf-paardstrailer weegt bijvoorbeeld 560 kg en heeft een laadvermogen van 740 kg. Totale massa op papier is dus 1300 kg. Als ik (met mijn 90 kg) als bestuurder in het trekkende voertuig ga zitten heeft mijn auto een massa van 1350 kg en is dus zwaarder dan het te trekken gewicht. Volgens de wet moet namelijk de massa van het trekkende voertuig zwaarder zijn dan het te trekken gewicht en dat is dus het geval wanneer ik als bestuurder in mijn auto zit. Ben je een vlieggewicht met 35 kilogram dan weegt de auto dus 1295 kg en mag dus officieel de trailer niet trekken. Maar dat probleem is eenvoudig op te lossen: je mikt gewoon een baktstenen achter in de auto waardoor je boven de 1300 kg uitkomt Haha! Hetzelfde geld als ik met mijn 90 kilogram een zware trailer van 1500 kilogram wil trekken. Dan moet ik dus 151 kilogram aan bagage in mijn auto proppen (of twee mensjes extra meenemen) om boven die 1500 kilogram van de trailer uit te komen Haha!

En als je me niet gelooft dan bel je maar naar het RDW (rijksdienst voor het wegverkeer) Tong uitsteken

Snappen jullie het nog? Ik iig wel, dus mij kan de p'lisie nix maken Haha!

Dus Kimnor, om op je vraag te komen of die auto een trailer mag trekken: nee, dat mag ie niet aangezien hij maar 800 kilogram mag trekken op papier (en dat moet ook nog eens op het kentekenbewijs staan. Staat dat er niet op dan mag je er helemaal niets mee trekken. Dat kentekenbewijs kun je laten veranderen bij het RDW. Je krijgt dan een toegevoegd blad waarop staat hoeveel je auto geremd en ongeremd mag trekken).

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 13:53

Volgens mij moet je auto leeg meer wegen dan trailer + maximaal laadvermogen. Heb ik ook van de RDW. Zoals jij het verteld kun je met bijna iedere auto een trailer trekken als je er maar genoeg gewicht in stopt. Nou dat lijkt me niet errug logisch!!

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 14:06

Nope... dat zeg ik niet. Op je kentekenbewijs staat als het goed is aangegeven hoeveel je auto officieel geremd mag trekken. Staat dat er niet op dan mag je helemaal niets met je auto trekken.

Beetje vreemd trouwens: mijn auto weegt leeg 1260 kg (staat vermeld op het kentekenbewijs). Op dat zelfde kentekenbewijs staat dat mijn auto 1500 kg aan massa mag trekken. 't is nochthans een officieel papiertje, afgegeven door het RDW. Kun je mij dan uitleggen waarom ik wel 1500 kg (is 240 kg hoger dan het ledige gewicht van mijn auto) mag trekken?

Ik denk overigens dat het vermogen van de motor ook een bijdrage levert aan hoeveel je mag trekken met je auto. Als je namelijk remt op de motor rem je ook de trailer af. Een zware motor (2.0 liter diesel) heeft bij mijn weten een sterker vermogen tot afremmen dan een 1.0 liter benzine motor.

Maarja... volgens mij kunnen we uren discussiƫren over dit onderwerp (zoals wel eens vaker is gedaan op bokt Haha! ) dus iedereen moet het voor zichzelf weten met wat voor auto hij/zij zijn/haar dierbare paard wil vervoeren. Ik vervoer mijn paard (en dat van anderen) liever met een zware auto en een zware motor.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 14:18

MMm genoeg bakstenen in de auto??
Nou dan ruil ik mijn Vitara maar in voor een Alto, lekker goedkoop en met een aantal bakstenen kom ik wel tot een gewicht dat de trailer met paard er ook nog wel achter mag.

Het is alleen de vraag of we nog wel vooruit komen Haha! Haha! Haha!

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 14:27

Nah jaaaaah *LOL* lees nou eens even goed wat ik hierboven geschreven heb Lachen Op je kentekenbewijs staat hoeveel je auto weegt en hoeveel hij mag trekken. Dat is gewoon officieel bepaald door hogere instanties. Dat verzin ik niet! Lachen Cynisme is leuk, maar beetje misplaatst als iemand moeite doet om uit te leggen hoe in elkaar steekt Knipoog

Als je onder een Suzuki Alto een trekhaak bevestigt dan mag je het volgende ermee trekken:

aanhangermassa geremd 600 kg

aanhangermassa ongeremd 350 kg

Dusssss.... je mag niet eens met een dergelijke auto een trailer trekken tenzij dat ding ultralicht is Haha!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 14:29

Er zijn genoeg auto's die meer mogen trekken dan hun eigen gewicht! Dat staat aangegeven in de papieren van de auto.

Maarten: ik dacht niet dat het gewicht van de inzittenden en de chauffeur meegeteld worden bij het bepalen van het gewicht van het trekkende voertuig! Het gaat om het eigen ledige gewicht!

Wat wel bepalend is voor je rijbewijs is, dat daarvoor wel het aanhangend gewicht lager moet zijn dan het trekkend gewicht, en het totaal niet boven de 3500 kilo, dan mag je zo'n combi zonder B besturen.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 15:02

whahahaha wat moet ik lachen om die Maarten....met z'n bakstenen en lichaamsgewicht..
Je mag niet zwaarder trekken dan je auto zwaar is.... Dus dat is voor Kimnor 1017 kg.
Trek je met een lichte motor...maakt ook niet uit, jij bent degene die je motor kapot rijdt..
En voor trailer/aanhanger geldt: max laadvermogen + gewicht. Dus ook al is ie leeg, moet het nog kloppen.
Dan krijg je dus ook te maken met die 3500 kg, dat is totaal laadverm./ gewicht en auto.

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 15:28

Branca schreef:
whahahaha wat moet ik lachen om die Maarten....met z'n bakstenen en lichaamsgewicht..


Wil je dan ook even lief lachen (tenminste, ik neem aan dat het lachen lievelijk was bedoeld Knipoog ) naar mijn rij-instructeur en mijn examinator die mij het examen voor mijn E-rijbewijs heeft afgenomen? Bovenstaand probleem legde hij mij namelijk voor tijdens mijn theorie en ik werd nog gecomplimenteerd met het correcte antwoord wat ik gaf. Dus reageer alsjeblieft niet al te denigrerend, want dat stel ik niet echt op prijs. Bedankt Lachen

Trouwens Branca: als Kimnor een trekhaak onder die auto laat monteren en ze vraagt een inlegvel voor het kentekenbewijs aan en daarop wordt vermeld dat die auto maar geremd 800 kg mag trekken en de auto weegt 1017 kg, wat mag hij dan trekken volgens jou? Die 800 kg die is genoteerd door de RDW of de 1017 kg die is bepaald door de fabrikant van de auto?

Nogmaals: wat is de verklaring voor het feit dat mijn auto (die mazda 626 2.0 liter diesel) 1500 kg MAG trekken (zoals dit vermeld staat op mijn kentekenbewijs) terwijl die auto op datzelfde kentekenbewijs vermeld staat met een massa van 1260 kg? Verklaar me dat eerst eens en als dat correct verklaard is en mijn redenatie klopt niet, dan lach ik net zo hard met je mee Branca want dan ben ik verkeerd geinstrueerd door mijn instructeur *LOL*