Betalen en sparen bij een bank of verschillende?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ashley1

Berichten: 2619
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 16:49

daantjuhhh schreef:
ashley1 schreef:
Goh 4% per maand is wel héél aantrekkelijk.
Zou je dan bij een spaarrekening van 20.000 euro echt elke maand 800 euro rente ontvangen? Dat lijkt toch te mooi om waar te zijn?

Ik vraag me wel af welk addertje daar onder het gras zit bij Trade Replublic en wat de risico's zijn.

Is dat niet per jaar?

Edit: ik heb gekeken je spaart per maand op.
Maar de rente over een jaar is 4%.
Dus niet elke maand 4% uitbetaald.



Het leek ook te mooi om waar te zijn, ik had niet verder gekeken dan m'n neus lang was en het was voor mijn doen nog vroeg haha... verder lijkt het wel een betrouwbare 'bank' te zijn

moonsparkle
Berichten: 21722
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 16:56

@dees en kun je het dan na een jaar makkelijk opzeggen of wordt het dan automatisch naar de bankrekening gestort of hoe werkt dat? En staat het rentepercentage dan echt voor het jaar vast?

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 18:14

Rente is 4% zolang zij dat 4% laten zijn. Is geen vaste rente en ook geen termijndeposito. De rente is wel al een aantal maanden 4%, ze hebben ook nog geen verlaging aangekondigd.
Geld opnemen is geen probleem. Het is gewoon vrij opneembaar. Zal een dag duren, net als bijboekingen. Ze maken alleen over naar je vaste bankrekeningnummer, je kunt geen ander bankrekeningnummer opgeven.

onpaard

Berichten: 2964
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 19:10

@ashley rentes bij de bank zijn altijd op jaar basis. En dat is maar goed ook anders zou je hypotheek ook niet te betalen zijn.

Het uitkeren van de rente verschilt wel en wijzigt ook zo nu en dan. Ing keerde eerst per maand uit en nu per jaar. Sommige banken keren per kwartaal uit.

Keell94

Berichten: 4049
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Re: Betalen en sparen bij een bank of verschillende?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 19:31

Ik zit privé bij de Rabobank, omdat mijn ouders daar toen ik jong was ooit een rekening voor mij hebben geopend en dat heb ik zo gelaten. Zakelijk zit ik bij Knab, veel voordeliger en echt gericht op zzpers.
Mijn vriend zit bij de ABN, ook omdat zijn ouders dat toen op jonge leeftijd dat daar zo hebben geregeld.

onpaard

Berichten: 2964
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 23:40

Dees schreef:
ashley1 schreef:
Goh 4% per maand is wel héél aantrekkelijk.
Zou je dan bij een spaarrekening van 20.000 euro echt elke maand 800 euro rente ontvangen? Dat lijkt toch te mooi om waar te zijn?

Ik vraag me wel af welk addertje daar onder het gras zit bij Trade Replublic en wat de risico's zijn.


Voor jou en alle anderen die Trade Republic overwegen:

Ik heb daar wat geld neergezet om te sparen. Het werkt heel makkelijk. Je opent een rekening daar en doorloopt dat ID-proces (veel makkelijker te doorlopen dan bij bijv Raisin).

Vervolgens maakte ik een testboeking van 1 euro. Die was meteen een dag later al zichtbaar. Zowel via de website als via de app die ik downloadde. Daarna heb een stuk spaargeld overgeboekt. Wat ook gewoon de volgende dag zichtbaar werd.

De rente, 4% op jaarbasis, wordt per maand bijgeschreven op de 1e van de volgende maand. 4% jaarrente = 0.32737% maandrente. Over iedere 100 euro die een volle maand bij Trade Republic heeft gestaan als SPAARSALDO, krijg je dus 32 cent rente bijgeschreven. De maand daarop krijg je dus 0,32737% rente over € 100,32.

Trade Republic is eigenlijk een soort beleggersplatform. Maar geld dat even niet belegd wordt, staat op een rentedragende spaarrekening. Ik beleg niet via Trade Replublic, mijn geld staat dus niet in "Portefeuille" maar in "Saldo". Je kunt vanuit Saldo overboeken naar Portefeuille maar dat is niet verplicht. Over Saldo wordt rente uitgekeerd. Het geld in Saldo valt ook onder het Europees Garantiestelsel.

Mijn ervaring: sparen via Trade Republic is veilig. Er wordt geen bronbelasting oid geheven, er zijn geen addertjes. Tja, mogelijk dat bij eventuele erf-situaties je te maken krijgt met Duits of Iers erfrecht, het blijft natuurlijk wel sparen in het Buitenland. Maar mocht het aan de orde komen, is het nog altijd geen onoverkomelijk iets.


Betaal je bij Trade Republic ook per transactie? Dus als je geld overmaakt?

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Betalen en sparen bij een bank of verschillende?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 13:08

Nee, er is bij mij nog nooit iets van transactiekosten ingehouden op het saldo.
Dat zal bij beleggen waarschijnlijk anders zijn, maar kwa sparen is het kosteloos.

Caesar
Berichten: 9303
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 13:44

Dees schreef:
Nee, er is bij mij nog nooit iets van transactiekosten ingehouden op het saldo.
Dat zal bij beleggen waarschijnlijk anders zijn, maar kwa sparen is het kosteloos.


Ik ben dan vooral benieuwd of je het er ook makkelijk vanaf krijgt :D

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Betalen en sparen bij een bank of verschillende?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 13:46

Ja hoor, easy-peasy.
Duurt ook een kantoordag. In de app een kleine handeling, niet moeilijker dan de gemiddelde Nederlandse bankapp. Wel: je kunt uitsluitend overboeken naar de standaard tegenrekening. Er is geen mogelijkheid om naar een derde over te boeken.

Caesar
Berichten: 9303
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 13:48

Dees schreef:
Ja hoor, easy-peasy.
Duurt ook een kantoordag. In de app een kleine handeling, niet moeilijker dan de gemiddelde Nederlandse bankapp. Wel: je kunt uitsluitend overboeken naar de standaard tegenrekening. Er is geen mogelijkheid om naar een derde over te boeken.


Ik heb de app nu gedownload. Ga er eens even mee puzzelen. Zie vooral wel interessante reviews over rekeningoverzichten voor de belastingdienst. Eens kijken of ik dat straks kan terugvinden.

ElCamino

Berichten: 8933
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Betalen en sparen bij een bank of verschillende?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 13:54

goh, ik zit bij de ABN, al mijn hele leven... omdat mijn ouders daar ook zitten..... en mijn rekening daar openden destijds. Ik denk er verder nooit over na, ik heb ook nooit klachten of zo en nog nooit een spaarrekening gehad met veel geld.
Toch eens me erin gaan verdiepen...

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 14:03

Nou, ABN Amro biedt momenteel 1,5% rente over spaartegoeden. Dat is erg laag, zelfs in vergelijking met andere banken in Nederland :D De moeite waard om even verder te kijken.

https://www.actuelerentestanden.nl/spar ... rrente.asp

(nb: deze site bevat een hoop fouten, maar de rentestanden kloppen per vandaag. Dus lees de rest maar niet :o )

moonsparkle
Berichten: 21722
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 14:07

Abn is wel nog 2,2 bij een deposito een jaar vast

Leedebee

Berichten: 2148
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 14:32

Van huisuit bij ING (toen nog Postbank haha).

Laatst bij Bunq een spaarrekening geopend, maar na al die negatieve berichten van de laatste tijd zijn we toch wat huiverig geworden :o

moonsparkle
Berichten: 21722
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 16:02

moonsparkle schreef:
Abn is wel nog 2,2 bij een deposito een jaar vast


Correctie 2,35% :D

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Betalen en sparen bij een bank of verschillende?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 16:06

Bij Leaseplanbank krijg je 2,2% en hoef je je geld helemaal niet vast te zetten :D

Fitzroy

Berichten: 25115
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Betalen en sparen bij een bank of verschillende?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 17:49

Heeft er hier al iemand een rekening bij Santander? 3,6 % vrij opneembaar.
Ik denk dat ik mijn geld van Bunq daarnaar overzet. Het enige voordeel van Bunq is dat je het direct op je rekening hebt.
En bij Santander zal er wel even overheen gaan gok ik.

daantjuhhh

Berichten: 26873
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 19:29

Fitzroy schreef:
Heeft er hier al iemand een rekening bij Santander? 3,6 % vrij opneembaar.
Ik denk dat ik mijn geld van Bunq daarnaar overzet. Het enige voordeel van Bunq is dat je het direct op je rekening hebt.
En bij Santander zal er wel even overheen gaan gok ik.

Geen rekening. Wel ooit een lening.
Communicatie was soms een dingetje.
Alles kwam altijd wel weer goed, maar je moest er wel zelf weer achteraan.

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 01:13

Santander is een hele grote bank in Spanje. Absoluut te vertrouwen.

Internetbankieren werkt daar wel net even anders. Je inlog bestaat uit de cijfers van je paspoort. Dat is even een dingetje als je een nieuw paspoort krijgt met een nieuw nummer. Snappen ze in Spanje niet, want daar houd je je eigen nummer.