En dan wordt er een bom gedropt

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tovaita
Berichten: 111
Geregistreerd: 12-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 13:44

anjali schreef:
Wat erg voor je. Je hebt natuurlijk wel rechten, je kunt niet zomaar zonder iets komen te zitten. Hierboven worden al allerlei tips gegeven. Tenslotte komt zoiets goed en als je er later op terugkijkt zul je blij zijn je vrijheid terug te hebben gekregen en zelf verder te kunnen met je leven zonder je huidige kennelijk niet-loyale ex-partner.

Jeetje wat een nare afsluiting van je bericht. De koek kan ook gewoon op zijn hè. Of moet je levenslang bij iemand blijven omdat je ooit voor iemand gekozen hebt? Bijzondere kijk heb jij.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: En dan wordt er een bom gedropt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 13:47

Anjali zal het ongetwijfeld goed en als steun bedoelen :(:)

Maar waarschijnlijk zal Selina er zelf niet zo over denken.
Zij houdt nog van haar man en is compleet in shock!

Heel veel sterkte, meid!
Ik hoop dat je steun vindt bij je vrienden en familie!

pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 13:58

Citaat:
maar zou beide wel aanraden een goede advocaat in de hand te nemen.


Dat vind ik geen goed advies. Als het met een mediator kan dan is dat vaak voor beiden partijen het beste en goedkoopste.
Twee advocaten gaan om te winnen en dat geeft vaak enorme vechtscheidingen, kost zeer veel geld en levert vaak minder op.

MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 14:01

pien_2010 schreef:
Citaat:
maar zou beide wel aanraden een goede advocaat in de hand te nemen.


Dat vind ik geen goed advies. Als het met een mediator kan dan is dat vaak voor beiden partijen het beste en goedkoopste.
Twee advocaten gaan om te winnen en dat geeft vaak enorme vechtscheidingen, kost zeer veel geld en levert vaak minder op.


En dit vind ik geen goed advies. Met mediator kan ook gewoon juist niet het beste zijn en kan alsnog een gevecht worden of 1 van de 2 zichzelf enorm te kort doen. Ook met advocaat hoeft het geen vechtscheiding te worden, maar heb je wel iemand die aan jou kant staat en dus kijkt wat ook eerlijk is voor jou. Men is er zelf bij of ze tot het gaatje gaan of niet.
Ik had achteraf vele malen liever voor een eigen advocaat gekozen ipv een mediator. Het kost ook niet meer geld als je toevoeging kan krijgen.

Het is een eigen keuze maar dat met advocaten slecht is en vechtscheiding wordt en met mediator niet en dat het dan netjes geregeld wordt altijd klopt gewoon niet.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 16-04-24 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

miereneter

Berichten: 2539
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 14:02

Selina, naast de hele goede tips hierboven (vooral: stap voor stap, dan is het te overzien) wilde ik je nog dit hart onder de riem steken: hordes vrouwen voor jou hebben hun scheiding overleefd en bleken prima in staat om hun leven zelfstandig te leiden. Ook al waren ze, net als jij, eerst in shock en in paniek. Je leert alles wat je nodig hebt al doende. Soms met vallen en opstaan. Maar het lukt jou ook.

Zoals mijn moeder, zonder geld en met vier kinderen onder haar arm. En ik was zelf bij mijn eerste breuk na lange relatie compleet in paniek. "Ik kan het niet alleen", was de verlammende gedachte. Maar het was onzin, want ik kon het prima alleen. En de volgende keren ook.

En schakel zeker hulp in, POH, psych, wie of wat je nodig hebt. Dat is hele fijne ondersteuning in een moeilijke tijd.

Dikke knuffel :knuffel:

pinto_1

Berichten: 2562
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 14:08

troi schreef:
Stap voor stap idd!

Alvast: mediation/advocaat kosten worden gesubsidieerd als je een laag inkomen hebt in NL (België weet ik niet). Daar zou ik me niet teveel zorgen over maken.


Maar als je vervolgens vermogen krijgt door afstand te doen van je koopwoning krijg je alsnog een rekening. Dus dat is wel iets om rekening mee te houden als dat van toepassing is.

Biebz

Berichten: 5507
Geregistreerd: 25-06-05

Re: En dan wordt er een bom gedropt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 14:22

Jeetje wat schrikken!

Ik heb geen tips voor je. Hier verder geen ervaringen mee of mensen in de omgeving gehad.
Maar mocht ik ergens mee kunnen helpen of er voor je kunnen zijn weet je mij te vinden :knuffel:

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41610
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 14:45

pien_2010 schreef:
Citaat:
maar zou beide wel aanraden een goede advocaat in de hand te nemen.


Dat vind ik geen goed advies. Als het met een mediator kan dan is dat vaak voor beiden partijen het beste en goedkoopste.
Twee advocaten gaan om te winnen en dat geeft vaak enorme vechtscheidingen, kost zeer veel geld en levert vaak minder op.

Mijn advies komt voort uit drie scheidingen die ik van redelijk dichtbij heb meegemaakt. Twee begonnen met een mediator en dat werd daardoor een vechtscheiding. Eentje ging meteen via de advocaten, en die verliep soepel.

Een mediator kán werken, maar dat hoeft zeker niet. Meteen een advocaat in de arm nemen kan enorm veel stress, gehakketak en ongeloofwaardige beloften schelen.

Selina

Berichten: 14302
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-24 14:45

Jeetje wat veel reacties.

M’n man. Of Nja. Ex-man? Wat een poedersuiker woord.
Maargoed. We zijn nog in goed contact. Zijn grootste prioriteit is zorgen dat ik er goed uitkom. Ik blijf ook gewoon ‘thuis’ wonen zolang ik nog geen woonruimte heb. Ik heb vandaag gekeken en ik sta 10 jaar ingeschreven en sta bij sommige woningen zelfs op nummer 1. Hij heeft ook aangegeven me financieel te willen helpen met m’n paard.

Het is wel de bedoeling dat er in de toekomst meer inkomen komt. Ik zit precies tussen wal en schip want ben in afwachting van een WIA uitkering maar ben nu wel bezig met een werkervaringsplek waar ik hoop te mogen blijven.

Je kan dus ook zonder advocaat het doen? Want dan klinkt een mediator wel passender voor ons. Maar ik ga deze week sowieso nog niks regelen. Ik moet dit eerst nog mentaal verwerken.

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 14:46

He wat ontzettend rot, laat je niet overvallen want zulke dingen kosten tijd. Niemand is in 3 dagen getrouwd en zeker niet in 3 dagen gescheiden. En het is goed dat het tijd kost want die tijd heb je nodig om over van alles en nog wat na te denken.

Inschrijven voor een huurwoning is altijd verstandig (dat geldt voor iedereen overigens) maar ga alsjeblieft niet op stel en sprong je woning uit oid. Er zal eerst bepaald moeten worden wie wat qua verdeling krijgt en wat de te nemen stappen zijn. En daar heb je hulp bij nodig, van je familie of vrienden maar ook van een professional. Dat kan een mediator zijn maar ik heb zelf ook heel fijne ervaring met een advocaat. En dan hoop ik dat jullie er redelijk uitkomen, sterkte!

Lau07
Moderator

Berichten: 1575
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 14:46

MyWishMax schreef:
pien_2010 schreef:
Citaat:
maar zou beide wel aanraden een goede advocaat in de hand te nemen.


Dat vind ik geen goed advies. Als het met een mediator kan dan is dat vaak voor beiden partijen het beste en goedkoopste.
Twee advocaten gaan om te winnen en dat geeft vaak enorme vechtscheidingen, kost zeer veel geld en levert vaak minder op.


En dit vind ik geen goed advies. Met mediator kan ook gewoon juist niet het beste zijn en kan alsnog een gevecht worden of 1 van de 2 zichzelf enorm te kort doen. Ook met advocaat hoeft het geen vechtscheiding te worden, maar heb je wel iemand die aan jou kant staat en dus kijkt wat ook eerlijk is voor jou. Men is er zelf bij of ze tot het gaatje gaan of niet.
Ik had achteraf vele malen liever voor een eigen advocaat gekozen ipv een mediator. Het kost ook niet meer geld als je toevoeging kan krijgen.

Het is een eigen keuze maar dat met advocaten slecht is en vechtscheiding wordt en met mediator niet en dat het dan netjes geregeld wordt altijd klopt gewoon niet.


Hier sluit ik me bij aan. Het hangt heel erg af van de situatie. Als het uitgangspunt is dat er met een open boek op tafel een eerlijke verdeling wordt gemaakt, dan kan dat prima bij een mediator, maar als het bijvoorbeeld al moeilijk is om openheid van zaken te krijgen over iets als bezittingen en financiën, dan kan een advocaat die voor jouw belangen op komt echt een enorme steun en zelfs je redding zijn.

Selina, als ik je een advies mag geven, dan is het allereerst om rustig te blijven. Ik kan me goed voorstellen dat er van alles door je heen gaat, en het is moeilijk om hier emotie-loos in te staan, maar probeer de scheiding voor een deel zakelijk te bekijken. Het gaat immers om onder meer je bezittingen waar je hard voor hebt gewerkt. Doe jezelf vooral niet tekort, en eis op waar je recht op hebt.

De juridische afwikkeling kan nog weleens een tijd duren, dus wees ook praktisch: waar heb je nu behoefte aan? Kun je bijvoorbeeld in het huis blijven wonen of moet je hier op korte termijn iets voor regelen? Wat is de prognose voor de financiën, moet je bijvoorbeeld kosten gaan besparen? Hoe ziet de nabije toekomst eruit? Dit zijn allemaal praktische zaken die je op een rijtje zou kunnen zetten. Ordenen helpt, en creëert rust. Heb je een goed sociaal vangnet? Zo ja, schakel die gelijk in. Een luisterend oor is heel belangrijk nu, je hele leven staat op zijn kop.

Met betrekking tot het juridische deel, er is inderdaad een tegemoetkoming voor mensen met een lager inkomen als het om advocaat- of mediationkosten gaat. Dit noemen we ook wel een toevoeging. Niet elke advocaat en mediator werkt op die manier, dus dit moet je in de gaten houden wanneer je juridische bijstand zoekt. Deze website kan je hier meer informatie over geven: https://www.rechtsbijstand.nl/mediation ... oevoeging/

Nog een laatste edit, die wat mij betreft voor iedereen geldt: beloftes zijn leuk, maar zolang ze niet op papier staan zijn ze in de toekomst niets waard. Dus als je man je goed wil achterlaten en je wil ondersteunen is dat heel erg fijn, maar zolang dat niet zwart op wit staat, heb je daar niet zoveel aan. Zeker als later de verhoudingen veranderen, zoals bijvoorbeeld kan gebeuren als een van de twee een nieuwe partner krijgt.

Furst
Berichten: 618
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 14:50

Wat fijn dat hij je wel nog wil helpen met de paarden. Ik denk dat een bemiddelaar of mediator wat jullie noemen misschien het fijnste is voor jullie dan. Als er geen ruzie is enzo, dan lijkt me het gewoon fijner om zo uit elkaar te gaan. Zijn er vrienden of familie waar je tijdelijk bij zou kunnen inwonen? Of die jou in de toekomst kunnen gaan helpen? Ik zag dat je bijvoorbeeld niet kon koken, ik herken dat heel erg. Ik wil je gerust wat makkelijke recepten doorsturen via PB ofzo als dat helpt :)

Veel sterkte allezsinds!

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: En dan wordt er een bom gedropt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 15:09

Allereerst sterkte gewenst in de komende periode. Of het nou in goed overleg gaat of niet, het blijft k*t.

Als je goed kunt overleggen met elkaar en zelf ook voldoende je eigen wensen onder woorden kan brengen, kan een mediator een fijne manier zijn om alles te regelen. Let wel, een mediator is een neutrale partij die voor jullie beiden optreedt. Deze mediator toetst of alles volgens de regels gaat, maar is er niet speciaal voor jouw belang, maar voor jullie beiden. Mocht er discussie optreden over een punt waar jullie niet uitkomen, dan zullen jullie een eigen advocaat moeten inschakelen.

Het is voor ons dus ook niet in te schatten of je beter via een mediator kan scheiden of via eigen advocaten, dat zal je zelf moeten beoordelen. Als je eenmaal begint via de mediator en het voelt niet goed, kan je altijd nog beslissen om een eigen advocaat in te schakelen, dus je bent hier volledig vrij in. Het verzoekschrift moet wel langs de rechter om de scheiding te laten uitspreken; dit kan zowel een mediator als een advocaat indienen.

Voor on- of mindervermogenden is er inderdaad een subsidieregeling. Zoals iemand anders al opmerkte, wordt er wel achteraf een resultaatcontrole gedaan: heb je meer dan 17k aan geld ontvangen, dan moet je alsnog op uurtarief afrekenen.

Ik hoop dat je iets aan deze informatie hebt. In ieder geval sterkte de komende periode en ik hoop dat jullie op een prettige manier tot afspraken kunnen komen.

MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 15:14

En je kan zonder ruzie beginnen en dus denken dat mediator (wat vaak alsnog wel advocaten zijn ook hoor, want je hebt een advocaat nodig om de scheiding in te dienen) gaat werken en halverwege alsnog wel ruzie krijgen om bepaalde zaken. Er komen een hoop emoties bij kijken en je kan nu niet voorspellen hoe het straks is.
Mijn scheiding leek eerst ook alsof hij mij goed achter wilde laten, dat werd verder in het traject anders. Ik had gewild dat ik een eigen advocaat had gehad en dus wist wat mijn rechten waren. Want nu waren er best wat dingen die achteraf niet helemaal correct bleken, maar tijdens traject mocht ik geen advies vragen. Wij hadden getekend dat we niks zouden bespreken met mensen buiten de mediator en 2 partijen en dat is flink nadelig geweest.

Of ik had eerst financieel het een en ander moeten laten uitzoeken, want mijn situatie was heel vergelijkbaar met de jouwe.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 15:17

Als jullie nog goed met elkaar kunnen praten is samen één advocaat het voordeligst. Een mediator is handig als er onenigheid is, twee aparte advocaten als er ruzie is.

Veel sterkte

Leo

Berichten: 50144
Geregistreerd: 06-12-02

Re: En dan wordt er een bom gedropt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 16:05

Jeetje wat intens rot voor jullie :(:)

Ik heb geen ervaring of tips, maar neem vooral de tijd om alles rustig op een rij te zetten en uit te zoeken. Je hoeft niet morgen de scheiding rond te hebben. Wat fijn ook dat hij je in eerste instantie wilt blijven ondersteunen. Hopelijk heb je snel weer wat licht aan de horizon Y;(

Kimmie235
Berichten: 310
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 16:08

Wat naar voor je selina, ik hoor dat je een hoop zorgen hebt. Heb je in je omgeving mensen waar je terecht kunt? Lukt het je om hulp te vragen aan je omgeving?

Escada

Berichten: 3849
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 16:12

Jeetje wat heftig. Ik ken het gevoel als er in een relatie een bom wordt gedropt, zo out of the blue een relatie over. Dat is heel intens

Ik woon niet heel ver bij je vandaan. Als je ergens hulp bij nodig hebt, met iets van verhuizen of iets of klussen. Ik ben redelijk handig, heb een auto en aanhanger eventueel. Stuur me gerust een berichtje!

En je wilt het nu nog niet geloven, maar echt waar.... alles komt goed! :knuffel:

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Re: En dan wordt er een bom gedropt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 16:34

Heftig hoor! Als je dit niet ziet aankomen dat zakt de grond ook echt helemaal onder je voeten vandaan als je dit hoort.

Er zijn goede tips gegeven in dit topic, en ik wil daar alleen aan toevoegen: zet een stappenplan op papier. Zo houdt je overzicht. Schrijf alles op wat je denkt te moeten regelen, wat je belangrijk vind, zo kun je rangschikken. Een plan gaat je houvast geven.

Wat ontzettend goed dat je al die tijd nog ingeschreven stond zeg!!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41610
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 17:15

Escada schreef:
Jeetje wat heftig. Ik ken het gevoel als er in een relatie een bom wordt gedropt, zo out of the blue een relatie over. Dat is heel intens

Ik woon niet heel ver bij je vandaan. Als je ergens hulp bij nodig hebt, met iets van verhuizen of iets of klussen. Ik ben redelijk handig, heb een auto en aanhanger eventueel. Stuur me gerust een berichtje!

En je wilt het nu nog niet geloven, maar echt waar.... alles komt goed! :knuffel:

Ik woon ook in de buurt. Ik kan/wil ook best helpen moest dat nodig zijn. Maar eerst maar eens tot rust komen en je gedachten ordenen.

marleen_88

Berichten: 14055
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: En dan wordt er een bom gedropt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 17:22

Wat heftig. Probeer 1 ding tegelijk aan te pakken, anders raak je het overzicht volledig kwijt.
Sterkte.

pateeke
Berichten: 2218
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 17:22

Wat naar, zeker omdat het zo uit de lucht is komen vallen...
Als jullie nog in goed contact zijn, zou ik proberen via bemiddeling / in onderling overleg te scheiden. Je moet dan natuurlijk ook wel langs de rechtbank, maar het gaat je veel minder kosten dan wanneer jullie niet overeen kunnen komen en elk het onderste uit de kan willen halen.
"Op jezelf gaan wonen" is spannend, je kan je veel vragen stellen, en dat lijkt me niet abnormaal. Mijn ervaring is dat je snel kan bijleren hoe alles werkt. Zeker als je een laag inkomen hebt, moet je wel...
Maar zoals je zegt: eerst even tijd nemen om dit te verwerken.

Selina

Berichten: 14302
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-24 17:23

Wat is iedereen lief zeg! Ik krijg ook ontzettend veel appjes en insta DMs. Ik was even vergeten hoeveel bokkers ik inmiddels ken na 10 jaar :+

Ik heb gelukkig veel lieve vrienden! Die ook al zeiden van we komen straks wel verven. Of een lamp ophangen. Of helpen koken. Ik heb ook al met een vriendin afgesproken dat we van de zomer lekker samen op vakantie gaan <3 (had net vorige week vakantie met mn (ex) partner geboekt maar die is nu gecanceld)

pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 17:23

pateeke schreef:
Wat naar, zeker omdat het zo uit de lucht is komen vallen...
Als jullie nog in goed contact zijn, zou ik proberen via bemiddeling / in onderling overleg te scheiden. Je moet dan natuurlijk ook wel langs de rechtbank, maar het gaat je veel minder kosten dan wanneer jullie niet overeen kunnen komen en elk het onderste uit de kan willen halen.
"Op jezelf gaan wonen" is spannend, je kan je veel vragen stellen, en dat lijkt me niet abnormaal. Mijn ervaring is dat je snel kan bijleren hoe alles werkt. Zeker als je een laag inkomen hebt, moet je wel...
Maar zoals je zegt: eerst even tijd nemen om dit te verwerken.

Dit dus. Zo mee eens.

Gelijk gepost := . Je klinkt al als minder geschokt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110703
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 17:28

Heel lief van hem dat je in het huis mag wonen zonlang je nog geen nieuwe woonruimte hebt en dat hij je financieel wil helpen.
Maar laat dat aub wel schriftelijk vast leggen voor je in de problemen komt. Vertrouw niet alleen maar op beloftes.
Daarmee wil ik absoluut niet zeggen dat hij zich niet aan woord zal houden, maar ik heb het al zovaak op deze punten mis zien lopen omdat het niet op papier stond.
Dat zou echt enorm vervelend zijn en dan ben je alsnog alles kwijt.