Hulp bij angst met auto rijden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ingvdh

Berichten: 6372
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:41

_San87_ schreef:
rien10 schreef:
Google is niet altijd je beste vriend, Babootje.

TS, stap één heb je al genomen; je benoemt het probleem, je loopt er niet voor weg; goed zo! Heb je al eens gedacht aan EMDR? Dat kan je helpen met rijangst.
Wellicht goed in combinatie met anti-angst-rijlessen.
Succes

EMDR is voor (zware) traumaverwerking... Dat krijg je, terecht, niet zomaar.


Je krijgt niets, maar als je zelf betaald kan je voor EMDR op vele plekken zo terecht.

Je hoeft overigens niet een specifiek moment te hebben waarop het trauma ontstaan is, je moet je wel situaties voorstellen wanneer het trauma opspeelt.


Voor TS zit het hem vooral in het hebben van weinig ervaring met het autorijden vermoed ik, voor zware middelen in te zetten zou ik eerst op zoek gaan naar iemand die je tijdens het rijden zelf kan helpen. Hopelijk vind je iemand die je daarin zou kunnen begeleiden, iemand die ik ken durfde ook bijna niets meer omdat ze nooit zelf grote stukken reed, die is er met een aantal lessen weer bovenop gekomen omdat ze toen weer de routine en ervaring kreeg om te rijden op de snelweg.

Prairy
Berichten: 9076
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:43

Ik heb het gelukkig niet meer in de auto, wel gehad. Ik vond bochten enorm eng op de snelweg, zelfs als ik ernaast zat.

Met motorrijden ben ik daardoor ook gestopt, met 80 door een bocht waar je 130 mag, dan gaat er iets niet lekker :')

Waar ik veel aan heb gehad:

Probeer ver vooruit te kijken, dus niet 1-2 autos maar echt minimaal een stuk of 5. Dan kun je beter inschatten wat er gaat gebeuren en heb je meer tijd om te reageren.

Ook in de bocht, kijk niet naar de auto voor je, maar zoek een auto die al verder is en volg de witte lijn in je ooghoek (sorry beter kan ik het niet uitleggen).

Volg eens een slipcursus.

Met de motor heb ik een voortgezette rijopleiding gedaan op het circuit van Lelystad, wellicht is dat voor autos ook te krijgen. Daar leer je beter rijden als gewoon op de weg.

Ik vind een grote/hoge auto met automaat echt fantastisch, je kijkt namelijk veel verder weg en dat scheelt echt. Een beetje pit er in is ook fijn.

Automaat scheelt ook veel vind ik.

En cruise control. Dat scheelt me heel veel energie omdat ik niet steeds hoef op te letten hoe hard of zacht ik ga.

Verder zijn er al erg veel goede tips gegeven denk ik zo :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:45

ingvdh schreef:
_San87_ schreef:

EMDR is voor (zware) traumaverwerking... Dat krijg je, terecht, niet zomaar.


Je krijgt niets, maar als je zelf betaald kan je voor EMDR op vele plekken zo terecht.

Je hoeft overigens niet een specifiek moment te hebben waarop het trauma ontstaan is, je moet je wel situaties voorstellen wanneer het trauma opspeelt.


Voor TS zit het hem vooral in het hebben van weinig ervaring met het autorijden vermoed ik, voor zware middelen in te zetten zou ik eerst op zoek gaan naar iemand die je tijdens het rijden zelf kan helpen. Hopelijk vind je iemand die je daarin zou kunnen begeleiden, iemand die ik ken durfde ook bijna niets meer omdat ze nooit zelf grote stukken reed, die is er met een aantal lessen weer bovenop gekomen omdat ze toen weer de routine en ervaring kreeg om te rijden op de snelweg.

Ik ga er maar even vanuit dat TS niet de middelen heeft om dergelijke therapie uit eigen zak te betalen. Dan kom je bij de reguliere GGZ. En dan kom je er niet met enkel rij-angst, zonder onderliggende oorzaak zoals een zwaar ongeluk, oid.

Dan is jouw tip, meer ervaring opdoen onder begeleiding van iemand die daar ervaring mee heeft, een stuk logischer.

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Hulp bij angst met auto rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 14:09

EMDR sessies zijn er ook laagdrempelig. Bijvoorbeeld voor angst bij paardrijden

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 14:28

xPabloBokt schreef:
Voor de mensen die EMDR aanraden: je weet dat je daarvoor een aanwijsbaar trauma moet hebben? Dat je een situatie voor de geest moet kunnen halen om te desensitiveren, m.a.w. een schokkende gebeurtenis moet hebben meegemaakt


Mag deze fabel een keertje de wereld uit...?
Emdr is een techniek die uitstekend werkt bij trauma - dat wel.
Maar het is niet omgekeerd, 'het zou uitsluitend kunnen werken bij trauma' is niet waar.

Als een situatie jou 'om wat voor reden dan ook' angst bezorgt,
kun je tijdens emdr die situatie plus de sensaties die de angst jou bezorgt aanpakken.
('Trauma niet nodig'.)

...en bij terechte angst (niet kunnen zien wat je wel moet zien) doet emdr niets.

Nyaleti

Berichten: 6149
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Hulp bij angst met auto rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-24 15:50

Aantoonbaar trauma (een specifiek moment) hoeft niet altijd. Toen ik bij een psycholoog zat hebben we uiteindelijk ook een paar keer EMDR gedaan, voor een angststoornis.
Was niet een specifiek moment bv.

Maargoed dit topic gaat niet over EMDR. Ik heb snel gekeken en zelf betalen is €95 per sessie en je hebt er minimaal 4 nodig. Dat geld is er niet, dat gaat allemaal al mooi op aan andere gezondheids dingen := (ziek zijn is heel duur joh). Dan Investeer ik liever in rijlessen.

Vooruit kijken / denken doe ik goed. Dat is leuk voor op de snelweg maar dat is voorlopig sowieso een grote no-go. Het zit echt in invoegen / van rijbaan wisselen. Dus moet eigenlijk achteruit kijken :+

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 16:00

Ik vond invoegen en van baan wisselen in het begin ook heel spannend, bang om iets over het hoofd te zien. Dus dat herken ik wel.

Wat ik heel fijn vind daarin is gewoon echt het systeempje blijven afwerken wat ik tijdens mijn rijlessen heb geleerd. Linkerspiegel, voor, achteruitkijkspiegel, voor, over de schouder, voor, knipperlicht aan en opschuiven. Natuurlijk gaat dat inmiddels wel wat sneller dan vroeger, maar dit werkt wel gewoon nog steeds.

Met invoegen heb ik gewoon heel duidelijk aangeleerd gekregen, zoek bij het invoegen een gat, focus je op dat gat en pas je snelheid zo aan dat je in dat gat kan invoegen. Dan weet je dat je de ruimte hebt en waar je gaat invoegen. Ook dat geeft al veel rust. En mocht iemand je de ruimte niet geven is het geen crime om een stukje vluchtstrook mee te pakken (aldus mijn rij-instructeur).

Invoegen is ook vooruit kijken, en van baan wisselen ook! Je bent tijdens autorijden continu aan het anticiperen. En 95% van autorijden is de fouten van andere weggebruikers oplossen, dat geldt voor jou richting anderen maar andersom dus ook. :+

Eretria

Berichten: 448
Geregistreerd: 03-02-21

Re: Hulp bij angst met auto rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 16:14

De tip rijlessen is natuurlijk allemaal al genoemd, maar wat jou denk ik ook kan helpen, is een auto met grote spiegels :)* dan kan je goed zien wat er om je heen gebeurd. Klinkt misschien raar, maar van iedere soort auto zijn de spiegels anders en in sommige zie je gewoon echt heel weinig.
Ik heb natuurlijk geen flauw idee wat voor jou praktisch is, maar van een 3 deurs auto zijn de deuren langer; en dus ook je zijruiten. Waardoor je nog meer overzicht hebt.
Wat je kunt doen om een beetje te oefenen met jouw spanning, is op bijvoorbeeld een zondag op een rustig tijdstip een rondje te gaan rijden. Dan is het niet zo druk op de weg, en kan je toch oefenen zodat het hopelijk snel wat beter gaat voor jou. +:)+

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 16:33

Allereerst je hoeft je echt niet te schamen. Het is super druk op de weg en er gebeurd van alles. Ik heb er zelf gelukkig geen last van, maar ik heb die angst weer met skiën en helaas ook met paardrijden als het super druk is in de bak. Dus zo heeft iedereen wel iets.

De meeste adviezen die ik heb zijn al voorgesteld, maar wil je vooral heel veel succes wensen!

Nyaleti

Berichten: 6149
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-24 17:22

Eretria schreef:
De tip rijlessen is natuurlijk allemaal al genoemd, maar wat jou denk ik ook kan helpen, is een auto met grote spiegels :)* dan kan je goed zien wat er om je heen gebeurd. Klinkt misschien raar, maar van iedere soort auto zijn de spiegels anders en in sommige zie je gewoon echt heel weinig.
Ik heb natuurlijk geen flauw idee wat voor jou praktisch is, maar van een 3 deurs auto zijn de deuren langer; en dus ook je zijruiten. Waardoor je nog meer overzicht hebt.
Wat je kunt doen om een beetje te oefenen met jouw spanning, is op bijvoorbeeld een zondag op een rustig tijdstip een rondje te gaan rijden. Dan is het niet zo druk op de weg, en kan je toch oefenen zodat het hopelijk snel wat beter gaat voor jou. +:)+



Ik heb een 3 deurs gehad en vond dat echt küt maar dit is best een goede wat je zegt! Best iets om mee te nemen. Kunnen andere dit misschien ook be amen?
Ik ben heel klein dus zit echt ver naar voren, dus niet zo dat eh, hoe heet dat? Stuk tussen de ramen :') in de weg zit voor m'n gevoel.

ingvdh

Berichten: 6372
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 17:43

ik denk dat de raamgrootte per auto verschilt, persoonlijk wil ik geen 3-deurs auto omdat die deuren veel groter zijn en als je een beetje krap geparkeerd staat je amper de auto kan komen omdat ze niet voldoende ruim open kunnen :o

Overigens met mijn 5-deurs auto heb ik niet het idee dat de deurstijlen in de weg zitten bij het kijken.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Hulp bij angst met auto rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 17:53

Wat is je budget ts, dan kunnen bokkers misschien met je meedenken / kijken voor eventueel een andere auto.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 19:01

Ja dat schreef ik min of meer in mijn reactie ook dat ik in de auto van mijn moeder niks kon zien en in mijn eigen nieuwe autootje toen wel. Kijk met proefrijden dus gewoon heel goed of je alles kunt zien en verstellen.

En ik ben ook heel klein maar ik zit echt een kilometer verder naar achter met mijn stoel dan mijn ongeveer even kleine moeder. Die zit echt op het stuur met haar knieën flink gebogen. Mijn rijinstructeur heeft me geleerd om meer achterover te zitten in een luie stoel met 'lange' benen (in hoeverre mijn korte pootjes ooit lang kunnen worden haha). Dit kan ook helpen met overzicht en ontspannen rijden.

Automaten zijn ook echt fijn trouwens hoor. Door het schakelen weg te nemen heb je veel meer rust in de auto en file rijden is heel relaxt dan. En ze hoeven echt niet meteen heel duur te zijn. Tegenwoordig zijn er best veel automaten in omloop.

Nyaleti

Berichten: 6149
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-24 00:07

Budget is lastig. Als het moet kan ik wel wat omhoog. Ik dacht, Google even wat de gemiddelde prijs voor een 2e hands auto: €23.000 Bru wat :')

Wat verder gezocht op Marktplaats, automaat vanaf 2012 begint rond de 7000k ongeveer. Klinkt voor mij als een jonge auto maar we moeten niet vergeten dat dat ook al 12 jaar geleden is. Ik heb het idee dat als je automaat wat keuren krijgt (kwa schakelen) je verder van huis bent. Je schakelbak kun je zelf nog wel wat aan fixen / doorheen trappen zegmaar.
Ik heb dus ook geen idee waar ik aan moet denken. Ik denk dat 9 echt de absolute grens is.
Zag ook al veel verschillende soorten automaat voorbij komen en pfff.. := weet ik veel :=

Ik heb trouwens een berichtje gestuurd via Opfriscursus en kreeg vanavond al antwoord. Ik dacht, even informeren.. maar nu meteen doorpakken is ook wel goed :D

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 00:21

Qua fijne automaten: DSG of de nieuwe CVT van Toyota. Oude CVTs rijden niet prettig.

https://www.actronics.nl/nieuws/wat-zij ... g6-en-dsg7

Hier staat ook bij welke auto's een DSG6 of DSG7 hebben gehad van de wat oudere modellen.

Zou je niet te snel laten afschrikken door leeftijd hoor, mijn auto is inmiddels 20 en rijdt nog als een zonnetje (Polo 1.4 uit 2004) en de Starlet uit 1996 die ik hiervoor had heeft me ook nog nooit laten staan.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Hulp bij angst met auto rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 00:34

De oude oldtimers van mijn vader zijn ook automaten en die doen het nog prima hoor en al een heel stuk ouder. :D

Wat mij toentertijd verteld is bij de aanschaf van een autootje was dat je beter wel een auto en motorblok kan uitzoeken die gemaakt is als automaat en niet eentje die daarvoor is verbouwd. Zo wilde ik graag een Aygo vanwege het formaat en de lage kosten maar die werden afgeraden als automaatje bij de garage omdat de auto er in principe gewoon niet heel geschikt voor is en dat vaker problemen opleverde. Misschien dat daar de afkeer van automaten vandaan komt. Maar een goede automaat is helemaal niks mis mee. Heerlijk om mee te rijden.

Maar wellicht na een opfriscursus helemaal niet meer nodig joh en tuf je gewoon in je autootje weg. Slim optrekken in een lagere versnelling bij korte opvoegstroken helpt al een heleboel. Tuurlijk kun je dan niet net die extra dot gas bijgeven maar eigenlijk haal je het altijd wel als je een beetje goed vooruit kijkt naar wat het verkeer om je heen doet en niet te snel opschakelt. :j

Nyaleti

Berichten: 6149
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Hulp bij angst met auto rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-24 00:42

Dankje Pablo :)

Zie inderdaad dat "de oude automaten" niet goed zijn. Dat zijn misschien die verbouwde die Celebi noemt? Maarja, vanaf wanneer vallen ze nu onder oud..

Door lichamelijke klachten neig ik sowieso al langer naar automaat :) ik weet niet hoe de toekomst gaat natuurlijk maar zoals nu lijkt, blijven deze klachten. Het zal een hele hoop schelen met na het werk (moe) naar huis rijden. Geen stress om de koppel want dat is soms heel pittig.

Maar ik heb enkel in een nieuwe automaat gereden, was een huurauto. Geen idee hoe een automaat in mijn prijsklasse rijdt.. Eens even navragen of iemand in mn omgeving toevallig zoiets heeft.

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Hulp bij angst met auto rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 00:50

Ik herken wel wat Celebi zegt, mijn tante heeft een 107 uit 2010 (dat is eigenlijk een Aygo) en daar zit idd niet echt een automaat in, maar een schakelrobot. Dat is weer wat anders.

Oudere automaten hoeven dat dus niet persé te zijn.

ikke

Berichten: 37549
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 13:07

Nyaleti schreef:
Budget is lastig. Als het moet kan ik wel wat omhoog. Ik dacht, Google even wat de gemiddelde prijs voor een 2e hands auto: €23.000 Bru wat :')

Wat verder gezocht op Marktplaats, automaat vanaf 2012 begint rond de 7000k ongeveer. Klinkt voor mij als een jonge auto maar we moeten niet vergeten dat dat ook al 12 jaar geleden is. Ik heb het idee dat als je automaat wat keuren krijgt (kwa schakelen) je verder van huis bent. Je schakelbak kun je zelf nog wel wat aan fixen / doorheen trappen zegmaar.
Ik heb dus ook geen idee waar ik aan moet denken. Ik denk dat 9 echt de absolute grens is.
Zag ook al veel verschillende soorten automaat voorbij komen en pfff.. := weet ik veel :=

Ik heb trouwens een berichtje gestuurd via Opfriscursus en kreeg vanavond al antwoord. Ik dacht, even informeren.. maar nu meteen doorpakken is ook wel goed :D

Automaatbak reviseren kost ca 3k ex BTW; zou ik een auto niet op laten staan als de prijs ernaar is.
Handbak met kuren kost ongeveer net zoveel en je kunt er ook niks mee, behalve meer schade en hogere reparatiekosten veroorzaken.

Voor jouw beeld: ik heb eens gevraagd naar reparatie van een Iveco-bak met bekend euvel (synchro op 2e versnelling) en dat zou me 2500 euro gaan kosten. Heb ik niet gedaan omdat de (vracht)auto me niet paste maar dus niet op deze reparatie.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 13:35

Ik heb rijlessen gehad in een gewone schakelauto, hier ook in mogen afrijden en meteen geslaagd.
Toch bleef ik het altijd heel spannend vinden om bij een stoplicht weg te rijden, ik had het namelijk in mijn hoofd gehaald dat het super stom zou zijn als ik hem zou laten afslaan bij het wegrijden.
Ik ging van een luxe diesel lesauto, naar een oude benzine schakel auto, je kan wel raden natuurlijk hoe mijn ritten verliepen.

Ik heb uiteindelijk al vrij snel een automaat gekocht, en sindsdien zijn mijn angsten weg, sowieso ben ik veel onderweg ( werk in de wijkzorg ).

Ik weet niet waar je woont precies, ik woon in Reusel, mocht je eens willen voelen hoe een automaat rijdt, ben je welkom om eens in mijn auto te stappen :)

ikke

Berichten: 37549
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 13:48

sunshine schreef:
Ik heb rijlessen gehad in een gewone schakelauto, hier ook in mogen afrijden en meteen geslaagd.
Toch bleef ik het altijd heel spannend vinden om bij een stoplicht weg te rijden, ik had het namelijk in mijn hoofd gehaald dat het super stom zou zijn als ik hem zou laten afslaan bij het wegrijden.
Ik ging van een luxe diesel lesauto, naar een oude benzine schakel auto, je kan wel raden natuurlijk hoe mijn ritten verliepen.

Ik heb uiteindelijk al vrij snel een automaat gekocht, en sindsdien zijn mijn angsten weg, sowieso ben ik veel onderweg ( werk in de wijkzorg ).

Ik weet niet waar je woont precies, ik woon in Reusel, mocht je eens willen voelen hoe een automaat rijdt, ben je welkom om eens in mijn auto te stappen :)

Joh, een ding hè, ik heb ruim 2000k vlieguren en 30 jaar m'n rijbewijs en dan overkomt het je nog steeds weleens dat je niet oplet, te weinig gas op de lollie en dan geeft ie er de brui aan. So be it.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Hulp bij angst met auto rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 13:56

Dat helpt sowieso om te denken hoor, oliebol happens. Elke auto heeft een rem en elke bestuurder maakt fouten en overkomt stomme dingen. Motor af laten slaan? Starten, kijken en alsnog wegrijden. Verkeerslicht inmiddels weer rood? Hij wordt echt vanzelf weer groen, nieuwe ronden, nieuwe kansen (oké, toen mijn zus zeven keer het stoplicht op rood had laten gaan omdat ze per ronde 2 keer de motor af liet slaan, toen begreep ik wel dat mensen achter haar het niet zo leuk meer vonden :+ Maar ook dan, gewoon rustig blijven, van stress slaat hij je nog sneller weer af).
Verkeerd rijden? We leven in Nederland, volgende rotonde is nooit ver weg. Verkeerde kant op de ring genomen? Ach, dat ding heet ring om een reden (ja, been there, done that, hele ring van Amsterdam gehad omdat ik per ongeluk ring west pakte ipv ring oost, terwijl ik zuidoost zat en oost er weer af moest. Wel in het pre-tomtomtijdperk, overigens, maar toch).
Achter een vrachtwagen blijven hangen? Zo vaak. Trekkers, idem dito. Ik heb geen auto waarmee ik snel weg ben en ik kom liever veilig thuis, dan de kans nemen op 1 minuut tijdswinst met het risico dat je gewoon niet meer thuis komt en/of een ander doodrijdt.

Ja, op mijn motor maak ik andere beslissingen, omdat die weg komt waar mijn auto dat niet red. Gelijktijdig doe ik daar sommige dingen niet die andere motorrijders wel doen, omdat ik simpelweg nog niet zo veel ervaring heb. Maar zo pas je je keuzes als het goed is altijd aan op je eigen voertuig en je eigen vermogens. Niet te druk om maken, als een ander haast heeft had hij maar eerder van huis moeten gaan.

ryukapple

Berichten: 1777
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Re: Hulp bij angst met auto rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 14:19

Hier vind ik het rijden in een automaat ook veel fijner. Geeft in mijn geval echt wel rust. Nu heb ik ook geen keuze maar zou ook niet meer anders willen. Vond alles met een schakelauto snel veel spannender dan nu met een automaat.

Ik heb een hyundai atos uit 2006 waar ik echt niet veel voor betaald heb. En daarvan zou de automaat vrij betrouwbaar moeten zijn. Snel is hij zeker niet :'). Op de snelweg als het niet al te druk is haal ik gewoon in. moet er alleen voor zorgen dat ik op tijd opschuif want als ik eenmaal achter die vrachtwagen zit wordt het lastiger. Het is wel een enorm licht ding dus harde wind is wel een dingetje.

Nyaleti

Berichten: 6149
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Hulp bij angst met auto rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-24 14:51

Ikke; ik snap niet precies wat je bedoelt met je bericht op mijn quote?

Ryukapple: zoiets rij ik nu dus. Picanto uit 2007 met enorm veel km.
Trekt echt traag op. Sloom wegrijden maakt me echt niet uit, ik heb de tijd :+ maar daardoor vind ik inhalen wel super poedersuiker.
Zoiets wil ik nu niet meer, toch een 'klasse hoger' . Ik wil er niet op achteruit gaan (of in iedergeval niks op vooruit gaan) om wel een automaat te kunnen betalen.
De Kia kocht ik 4 jaar geleden, toen waren de prijzen nog leuk. Dezelfde auto zou nu voor het dubbele te koop staan joh :=

Ik wil vooral geen grote, lange auto. (Al zag ik de Citroen C4 ook voorbij komen :+ ) Geen stationwagen of hatchback. Een Toyota Aygo formaat hoeft ook weer niet perse, maar ik weet niet hoe het tussen formaat heet :+

ryukapple

Berichten: 1777
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Re: Hulp bij angst met auto rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 15:19

Ja snap ik wel hoor mijn kleine autootje is wel redelijk vlot weg alleen Tussen de 30km/h en 80km/h heeft hij even tijd nodig om te kunnen versnellen.

Maar in mijn ogen maakt het voor inhalen niet zo heel veel uit. Over het algemeen gaat het als je op tijd wisselt maar om een versnelling van 10 a 15km/h of je nu een auto hebt die in 10sec naar honderd rijdt of 20 sec dan duurt 10km versnellen of 1 seconden of 2 seconde. (dit is even heel grof gerekend hoor ) Dus dat maakt niet echt heel veel uit. Heel eerlijk tijdens het wisselen van baan heb ik die snelheid verhoging meestal al bijna gehaald. Als je echt vast zit achter de vrachtwagen en dus 80 rijdt dan wordt het wel iets lastiger dan gaat het al vaak om 30km. Maar dat probeer ik persoonlijk wel te voorkomen door goed vooruit te kijken.

Snap dat je wel een verbetering wil op wat je nu hebt hoor maar vrees dat een kleine stap in vermogen dan niet enorm veel uitmaakt. Maar misschien dat dat in combi met een instructeur jou wel enorm kan helpen. Al is het alleen maar het idee dat je sneller bent.