sollicitatiebrief!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

sollicitatiebrief!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-02 19:35

Wie kan mij helpen met een voorbeeld van een sollicitatie brief......?
Ik ga na 6 jaar een andere baan zoeken en heb dus geen idee hoe ik zo een brief moet opstellen.......vorige baantjes ben ik altijd ingerold Haha! .
Het gaat hier over een open sollicitatie.......
Als iemand voor mij een voorbeeld heeft van zo een brief heel erg graag......dan mag je hem naar me pben.

Alvast bedankt ik zou er heel erg mee geholpen zijn. Lachen

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 19:39

[url]solliciteren.pagina.nl[/url]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 20:12


Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 20:14

Als je er niet uitkomt, dan moet je me de brief mailen die je geschreven hebt. Dan help ik je wel. Studeer niet voor niets P&A.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 20:19

Hoop dat je wat aan de brief hebt die ik je net heb gestuurd! Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 20:21

Ik ben personeelsfunctionaris dus ik weet alles van sollicitatiebrieven, dus wil je wat weten pb me dan.........

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-02 22:48

Allemaal hartstikke bedankt voor alle informatie, nu moet het zeker gaan lukken met het voorbeeld van Karin en met de hulp die jullie me eventueel kunnen bieden!!!

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 15:38

www.intermediar.nl daar staan ook tips voor salarisonderhandelingen en sollicitatie gesprekken en hoe je je CV moet maken enzo. Heel erg nuttig ik ben ook net van baan veranderd, heel veel succes.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 15:42

De open sollicitatiebrief heeft een andere invalshoek dan de gerichte sollicitatiebrief. Er is geen concrete vacature dus u zult wat andere hindernissen tegenkomen.

Het is erg belangrijk om van te voren te bellen met de organisatie. Iedere werkgever wil immers in ieder geval zien dat u oprecht in zijn bedrijf bent geïnteresseerd. Probeer tijdens zo’n gesprek zoveel mogelijk door te vragen om zoveel mogelijk informatie over het bedrijf en de mogelijke functies te achterhalen. Op deze manier kunt u er ook achter komen welke punten de werkgever zouden kunnen aanspreken. Probeer ook een naam los te peuteren aan wie u de brief kunt richten.
Bij deze manier van solliciteren is het van groot belang dat u in uw brief concreet aangeeft wat u wilt en wat u het bedrijf te bieden heeft.

Ook de inhoud en opbouw zijn er enkele verschillen met de gerichte brief, nl.:

· Bij betreft kunt u vermelden dat het een open sollicitatiebrief betreft.
· In de openingszin kunt u verwijzen naar de persoon met wie u het telefoongesprek hebt gevoerd, een korte referentie aan de info die u heeft gekregen.
· Geef duidelijk aan wat u wilt, dus naar wat voor soort werkzaamheden uw voorkeur uitgaat en waarom u in deze functie denkt te passen.
· Geef een beschrijving onder welke voorwaarden u wilt werken. Gaat uw interesse uit naar een fulltime of parttime baan, vast of flexibel dienstverband en vindt u ontwikkelingsmogelijkheden belangrijk.
· Bij de afsluiting van de brief kunt u aangeven dat u bijvoorbeeld zelf op korte termijn contact zult opnemen voor een reactie of dat u het op prijs stelt dat ze u op de hoogte houden van de verdere procedure.

Verder dien je de brief zo te schrijven, dat u er een in principe ongeïnteresseerd iemand mee overtuigt. Het komt er op aan uw allersterkste kwaliteiten te selecteren en aan te geven welke hoofdtaken u zou willen verrichten. Maar ook hier geldt, net als in de gerichte sollicitatie… VERTEL NIET TEVEEL. Je weet niet wat ze willen horen en straks roep je alleen maar dingen die ze niet willen horen!

Bij de brief is het van belang een CV toe te voegen. Het CV is als het ware uw visitekaartje. U moet voorkomen dat u in de sollicitatiebrief op een storende wijze informatie opneemt die ook in uw CV vermeld staat. Het is daarom van belang om te weten in welke opzichten een CV verschilt van een sollicitatiebrief.

Gebruik in ieder geval de AIDA formule bij de brief.
Eigenlijk dien je deze formule bij IEDERE sollicitatiebrief te gebruiken.

A Attention De lezer moet geattendeerd worden op u en uw capaciteiten.
I Interest De lezer moet geïnteresseerd raken in u als kandidaat voor de vacature.
D Desire De lezer wil kennis maken met degene achter de brief.
A Action Er wordt actie ondernomen, dat wil zeggen dat u een uitnodiging krijgt voor een sollicitatiegesprek.

Soms wordt u uitgenodigd voor een oriënterend gesprek. Een oriënterend gesprek is bijna altijd vrij informeel. De bedoeling van dit gesprek voor de werkgever is, dat hij of zij zich een beeld kan vormen van wat u zoekt en kunt en van u als persoon (of u in de organisatie of de afdeling past). Het gesprek geeft u de kans om te laten zien wat u in huis heeft. Tevens krijgt u een beeld van de organisatie en de functie(s) waar u voor in aanmerking komt. U kunt naar aanleiding van dit beeld beslissen of u in de organisatie past.
Bij deze manier van solliciteren is het van groot belang dat u in uw brief concreet aangeeft wat u wilt en wat u het bedrijf te bieden heeft.

Geef eventueel in de brief aan dat u over ongeveer een week contact opneemt. Telefoneer in ieder geval een dag of drie nadat u uw brief heeft verstuurd of uw brief is ontvangen. Meteen vragen of er mogelijkheden zijn en wanneer heeft meestal geen zin.

Er komen bij de meeste bedrijven veel open sollicitatiebrieven binnen. Beantwoording van uw brief kan daarom wel even duren. Soms wordt de brief doorgestuurd naar een aantal afdelingen waar u misschien aan het werk zou kunnen mits er een vacature is. Dit proces neemt vaak ook lang in beslag. Open sollicitaties hebben voor een bedrijf geen prioriteit. Reken er daarom op, dat juist bij een open sollicitatie een definitief antwoord lang kan duren.