Actie: red de zieke kip

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Actie: red de zieke kip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-02 17:39

Gisteravond zag ik ineens dat 1 van mijn hennetjes ziek is. Ze wil niet meer eten en drinken en zit helemaal in elkaar gedoken in een hoekje.

Mijn schoonmoeder zou meteen zeggen: Nek omdraaien! Maar dat wil ik niet. Gelukkig zitten er bij mij op het werk een aantal DA’s en daarvan heb ik het volgende advies gekregen: Dwangvoeding… Met een spuitje (heb ik even gehaald bij de apotheek) en babyvoeding en dan maar kijken of de kip het opeet. Ik hoop van wel, ik vind het zo sneu als ze dood zou gaan…

Iemand nog ervaringen met zieke kipjes?

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 17:59

Vooral uit het hok halen!! Weg bij de andere kippen. Wij hadden in het hok ook een zieke, verzwakte kip. We hebben haar gewoon bij de anderen laten lopen, maar daar was de groep het dus niet mee eens. Ze terroriseerden haar volledig met alle gevolgen van dien.. Ik zal je details besparen, maar kippen schromen niet om elkaar op te eten. We hebben deze kip dus wel uit haar lijden moeten verlossen...

Veel beterschap voor je kip! (En vergeet niet bij dit weer: warmte doet wonderen!)

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 18:26

Inderdaad zo snel mogelijk uit het hok halen anders pikken de gezonde kippen haar dood. Verder zou ik ook niet meer weten dan warm houden en voeding naar binnen zien te krijgen.

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 19:20

Ja ik heb 3/4 jaar bij de dierenambulance gewerkt en heb ook 3 keer een kip gehad in zo'n situatie, maar er is er 1 gesneuveld. Maar ik hoop dat ze het overleeft

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-02 20:28

Update na 2x voeren:

Ik heb haar, net wat jullie adviseerden, uit het hok weggehaald. Ze zit nu in een grote doos in onze loods. Daar hebben we een kachel staan en is het ongeveer 10-15 graden (ik kan haar wel binnen zetten, maar dan krijgt ze zo'n klap van de warmte en is ze meteen dood). Ik heb een halve paracetamol opgelost in een glas water en een eierdopje gepakt.
In het eierdopje heb ik babyvoeding (rijst met worteltjes met ... * dat woord mag je niet zeggen in het bijzijn van een medekip* Bloos ) met de opgeloste paracetamol gedaan, even roeren en in de spuit gezogen.
Kipje op schoot en maar zachtjes spuiten. Vork

Nu heb ik haar 5 minuten geleden de 2e keer gevoerd, en ze zat rustig in haar doos te dutten.
Vanmiddag zat ze als een hoopje ellende in het hok en nu gaat het wat beter.
Strakjes rond 10 uur nog een keertje voeren en dan doen mijn trauma (schoonma) en ik het om de beurt, want ik moet werken.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 20:28

Ik heb er vandaag ook 1 gered Cool
Het kippetje (een baardkrieltje, nog best jong) was gisteravond niet in de ren gegaan. Vanmorgen zat het kipje helemaal bibberend voor het poortje.
Toen ik door mijn knieen ging om te kijken kwam hij zelfs naar me toe hupsen!
Hij maakte hele zielige piepgeluidjes en kon niet normaal op zijn pootjes staan.
Toen heb ik hem in de kantine (vd kinderboerderij) gezet met een verwarming aan en daarna een warme kruik en een handoek eromheen. En of je het geloofd of niet, savonds hupste hij weer vrolijk rond en at weer! Lovers

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 00:52

ik heb een slimme kip, die van mij wil nu het kippehok niet meer in veel te koud vind ze dus ik slaap in de stal zegt ze, lekker warm bij die paardjes. ja een slimme kip Cool

pinky ik denk dat je die kip niet te snel weer buiten moet zetten dan krijgt ze het weer te koud en krijg je het zelfde verhaal nog een keer. met name jonge kippen hebben het toch wel moeilijk met dit weer.

en imker is het een jonge kip of een wat oudere. als het een jonge kip is zie dan wat ik hierboven heb geschreven,en haal haar maar met een gerust hart in huis hoor. ze zijn warmte nodig. als het een oudere kip is dan is het in die schuur warm genoeg voor haar.

en ja ik begin onderhand een expert te worden wat betreft kippen Haha! ik had er nooit wat mee maar het is mijn vriend z'n hobby en dan steek je er toch af en toe wat van op.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-02 09:17

Rina, het is een jonge hen, ze is nu ongeveer ¾ jaar oud.
Ik zal haar dus nog even apart houden totdat ze weer helemaal de oude is. Desnoods zet ik haar als ze wat beter is, op stal bij Imker (die geeft toch ook wat warmte af).

Vanmorgen kreeg ze gelukkig weer wat meer praatjes, ze wilde niet graag hebben dat ik het spuitje in haar snavel duwde en haar voerde. Fijn dat ik een DA op het werk heb, die heeft me echt geholpen gister, anders had de kip waarschijnlijk de nacht niet overleefd.

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 09:32

Ook hier een kippenfan Haha! Ik heb een maand of 2 geleden 31 kippen gered van de slacht. Deze kwamen uit de zogenaamde 'scharrelschuur' vandaan. En ook ik had er 1 die niet helemaal jofel was. Waarschijnlijk door verandering van het voer en omgeving en niet wetende hoe ze haar kost bij elkaar moest scharrelen, is ze zo afgevallen dat ze helemaal verzwakt was. Ze kon zelfs niet meer lopen. Ik heb haar in huis gehaald en ben haar kattenvoer (wat ze errug lekker vond Vingers aflikken ) gaan voeren. Er zitten veel proteienen in en daar komen ze lekker van aan. Na een dag of 4 begon ze toch wat rond te scharrelen. Welliswaar mank, maar ze liep. 2 dagen verder liep ze als een kiviet. Ze heeft het nu zo erg naar d'r zin hier in huis dat ze ook niet meer met de rest op stok wil. Overdag gaat ze gewoon naar buiten en 's avonds haal ik haar naar binnen. Doordat ze geen vet op haar lichaam heeft, kan ze zich niet warm houden en hier ligt het 's nachts om het vriespunt. We hebben haar inmiddels Nancy gedoopt en is nu tijdelijk huiskip.
Wat hier al eerder werd gezegd... Warmte doet een hoop goed bij een kip. En helemaal nu het zo koud is. Misschien is een broedlamp in het kippenhok een oplossing. En ga zo door met het voeren. Zorg in ieder geval dat ze wat binnen krijgt (vergeet geen water) en geef haar desnoods vitaminen erbij. Veel sterkte in ieder geval en laat weten hoe het gaat met de kip...

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-02 09:50

Caballo schreef:Zorg in ieder geval dat ze wat binnen krijgt (vergeet geen water) en geef haar desnoods vitaminen erbij.

Dat doe ik nu zeker. In het babyvoedsel zit nu ook een portie appelstroop en wat water met een paracetamolletje.
Als het weer wat beter gaat en ze zelf weer goed kan eten, zal ik ook overstappen op kattenvoer. Dat was een goed idee van je

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 10:29

In mijn familie kennen ze ook alleen de onthoofd methode Scheve mond

Ik ben meer van de oplap methode, uit het nest gevallen spreeuwtjes, verkleumde egeltjes, duiven in shock... Bij mij zijn ze van harte welkom.
Zelf heb ik goede ervaring met eierkrachtvoer, vinden ze hardstikke lekker en ze worden er goed vet van!