Help, ik moet een kijkoperatie ondergaan

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Help, ik moet een kijkoperatie ondergaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-05 23:32

Iehk, hetgene waar ik altijd al voor gevreest heb, ik moet onder narcose met een kapje!
Dit idee benauwd mij al sinds ik me heugen kan. Ik heb voor diverse dingen vaak het ziekenhuis van binnen gezien, ook wel eens met spoed, verdovingen e.d, maar ik riep altijd:"Als het zonder narcose kan, dan graag zonder narcose"

Nu kom ik er dus echt niet meer onder uit.
Ik kamp al jaren met menstruatieproblemen, onregelmatigheid, (te) veel pijn, wekenlang achter elkaar hevig ongesteld, lichaam die allerlei pillen afstoot etc.
Vanmiddag was ik voor de zoveelste keer bij de Gyneacologe, omdat mijn lichaam na 2 jaar prikpil-gebruik ook deze niet accepteert en ik continu ongesteld blijf.
Ik ben het gedoe met pillen nu wel eens zat en wil weten wat er loos is met mn lichaam.
Ik wil geen gekke dingen als een spiraaltje, Novaring of anticonceptie-pleisters dus dat is zowiezo al geen optie.

Na diverse inwendige ( auw, iehk ) onderzoeken en bloedtesten waar niks bijzonders uitkwam wil de gyneacologe een kijkoperatie gaan doen bij me.
Ze willen kijken of ik Endometriose heb, kort gezegd betekent dat dat er rommel(slijmvlies e.d ) buiten mn baarmoeder in mn lichaam kan zitten wat er rond de menstruatie steeds ook mee uit wil, waardoor ik extra veel pijnen heb en langer ongesteld ben dan normaal.
Mocht die rommel er zitten, dan branden ze dat weg.

Ook willen ze mn baarmoeder leegspoelen omdat op de echo te zien was dat hier continu restanten in aanwezig waren ( jammie story ha? ) Daarna willen ze kijken of ik met een schoongespoelde baarmoeder misschien weer een normale menstruatie krijg ( mocht dat andere niet het geval zijn )

Ik dacht dat het allemaal wel meeviel en stemde gewilig toe, tot ze met enge risicoverhaaltjes kwam: Als dit gebeurt kan dat fout gaan en dan zullen we sus moeten doen.
De 2 engste dingen waren dat, als er iets fout ging, ze in het ergste geval mn baarmoeder moeten verwijderen om me in leven te houden. En ze zullen 2 sneetjes in mn buik maken, zijn er verklevingen of gaat er iets mis, dan zullen ze mn hele buik moeten open ritsen om verder te kunnen gaan, of ik daar even toestemming voor wilde geven?
Maar goed, die dingen waren haar in 10 jaar nog niet gebeurd, ze moest me er echter wel voor waarschuwen.

Ik vroeg of het een plaatselijke verdoving zou worden : "Nee, dat kan niet, je moet onder narcose"

"Oh... met een een prik of met een kapje ? "

"Met een kapje, voor een prik is het een te grote ingreep"

"Ah juist... een kapje"

Waaah, ik wil niet, het lijkt mij zo eng, zowiezo een narcose lijkt me al eng, dat ze dingen met je doen terwijl jij er niet bewust bij bent.
Ik heb wel eens vaker een operatie gehad maar dan kon ik alles horen en zien wat ze deden door plaatselijke verdoving.
Ik ben licht claustrofobisch, het is niet zo dat ik niet in een kleine kamer kan, maar ik raak wel gauw in paniek en benauwd als ik niet de vrije ruimte om te ademen heb ( onder water of onder een deken ofzo, je zult mij ook nooit in een slaapzak zien bv )
Verder lijkt het me doodeng wat je wel eens op tv ziet of hoort, dat je niet helemaal onder narcose bent, en dus alles voelt maar door de narcose niks zeggen kan.

Nouja, het zal wel moeten, ik hoop dat ik daarna wel eindelijk eens duidelijkheid heb en een oplossing krijg, ik ben dit gedoe met mijn maffe lichaam strontzat.
Volgende week heb ik een afspraak met de Anesesist, die me gaat voorbereiden op de operatie, en daarna kom ik op de wachtlijst.
Het is gelukkig maar een dagopname, smorgens heen, operatie, uitslapen en s'avonds weer naar huis. Een week rustig aan doen en veel lopen en dan weer rustig aan aan het werk.

Bwuh, het moest er even uit, ik heb al veel meegemaakt met mn gekke lichaam, maar dit is toch weer iets nieuws, en engs


SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Re: Help, ik moet een kijkoperatie ondergaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-05 00:03

Dat van dat gas heeft ze me idd ook verteld, en ook dat je daardoor last van je schouders kan krijgen, door de druk naar boven toe. Had jij dat ook ?
Het lopen heeft ze me ook verteld, na thuiskomst niet meteen weer gaan liggen en slapen, maar veel lopen en veel water drinken. Ook i.v.m trombose, waar ik ook nog een klein verhoogd risico op heb gezien ik rook.
Maar dat komt wel goed, ik drink zowiezo al wel een liter of 3 water per dag en ik heb honden die graag wandelen willen, dus dat lopen gaat wel lukken

Was het bij jou voor hetzelfde, het endometriose-onderzoek ? Of had jij op een andere manier klachten ?
En had jij idd endometriose of bleek het bij jou alleen kijken te zijn ?

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Re: Help, ik moet een kijkoperatie ondergaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-05 01:11

Even het topic omhoog schoppen gezien het morgen zover is.
Ik ben een paar week geleden bij de anesesist geweest die me van alles heeft gevraagd en voorbereid heeft.
Ik kwam op de wachlijst, dus ach, het zal wel.
Echter werd ik vorige week ineens gebeld dat ik 23 november het bokje ben.
Weehee, ik wil niet. Morgen zou juist een leuke werkdag worden, mn collega's zouden als sinterklaas en zwarte piet, we zouden chinees eten en het zou een leuke koopavond worden...
Nu niet dus.
Tot vandaag ging het ook nog wel qua spanning, maar nu is het echt rampzalig. Moest vandaag werken en dat vond ik een leuke afleiding, tot het 5 uur werd, en het dus steeds dichterbij kwam.
Vanavond nog even naar Bas geweest, heb de smoor in dat nu hij net zo lekker gaat hij een aantal dagen stil moet staan omdat ik rust moet houden. En ik kan geen rust houden, ik ben een doener, maar oke.
Ik krijg overigens wel een infuus met narcosemiddel i.p.v een kapje, holadiee. Maar nu maakt het me allemaal geen donder meer uit, ik heb echt zoiets van "Laat allemaal maar zitten"
Ik ben echt bang, het zal waarschijnlijk geen reet voorstellen maar ik vind het doodeng, ik ben geen aansteller maar hier hou ik niet van.

Ik mag morgenochtend nog 2 beschuiten met jam eten ( getver, ik lust geen jam!) en moet om 11 uur in het ziekenhuis zijn. Als alles goed gaat ( en dat gaat het natuurlijk ) dan mag ik einde van de middag weer naar huis.
Ik heb een stapel tijdschriften mee voor in de uitslaapzaal, BIT, Hoefslag, Mensport, Hart voor Dieren, Yes, Mijn Geheim... dus daar red ik me wel even mee hoop ik

Ik wil echt niet... ga zo maar eens slapen als het lukt.
Die kijkoperatie in mn buik vind ik nog niet het ergste, maar de curretage en de narcose... yak!
Dat ze een beetje met apparaten in mn doos gaan zitten frutsen terwijl ik er niet bij ben... not nice

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-05 23:30

Ben ik weer.
Ik was ongeveer 8 uur thuis vanavond.
Ze zijn pas 1 uur met me begonnen.
Ik ben nu hondsberoerd, veel pijn in mn schouders ( wat ze me al vereld hadden )koppijn, misselijk en duizelig dus ga zo op bed, morgen typ ik wel even verslag.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-05 13:14

Zo daar ben ik dan, stijf, hees en duf

Mijn verslagje van gisteren.
Ik moest om 11 uur in het ziekenhuis zijn dus dat was ik dan ook netjes... ik werd meegenomen naar de kraamafdeling ( he?! kraamafdeling, wat doe ik hier nou weer ? ) en werd daar in een kamer geplant waar ik moest wachten. Even later kwamen ze me ophalen, echter bleken al mijn papieren die eerder door de anesesist waren ingevuld kwijt te zijn dus werd ik opnieuw in een kamer geplant om te wachten.
Na een half uur kwamen ze terug met mijn papieren, wederom werd mij gevraagd 'nog even' te wachten... er werd verder niks uitgelegd.
Een poos later kwam er een vrouw binnen die naast mij zou komen te liggen, haar werd uitgelegd waar de wc zat, de kastjes, ze kreeg een bandje om en bladiebla... dat was mij nog helemaal niet verteld.
Toen kregen we te horen wanneer ik geholpen zou worden... tegen 1 uur!
Ik mocht dus 2 uur lang een beetje zitten lezen op een stoeltje... waarom moest ik dan om 11 uur komen ?
Op een gegeven moment mocht ik me vast gaan omkleden, zo'n sexy ziekenhuisjasje aan, prachtige lange sokken en verder niks (iehks! ).
Ineens werd ik snel opgehaald en mocht ik naar de patiëntensluis... dacht ik, de meid die me wegreed kreeg op haar donder dat ze niet goed geluisterd had en ik nog helemaal niet gebracht mocht worden omdat ze nog met iemand bezig waren. Dus werd ik met bed en al in een hok gedouwd waar ik wer wachten moest.
Vervolgens ging ik de recovery in waar ze alvast mn infuus met vocht in deden en ik weer mocht wachten, kreeg een stapeltje Elseviers in mn handen gedouwd: "Ga maar lezen" , ja joh, leuk! heb ik ook nog niet gedaan vandaag....

Uiteindelijk werd ik dan met mn hangmatje op de operatieplank gehezen en de OK ingereden, men wat was het daar koud!! Ik bibberde alles bij elkaar. Ik kreeg een paar warme dekens en het bed onder me werd verwarmd, dat was wel fijn.
En toen was het zo ver, de slaaprommel zou ingespoten worden.
Ik voelde eerst nog niks, 1 van de doktoren zei dat ik zo wel wat duizelig kon worden...
wát duizelig ? eerst voelde ik niks en ineens KLABAM op mn hoofd, jeutje.
Maar goed, ondanks dat was ik nog steeds behoorlijk wakker, de doktoren zeiden "weltrusten" en ik zei vrolijk opgewekt "weltrusten" terug
Nog een keer zeiden ze weltrusten, en wederom zei ik weltrusten terug. Ik moest diep in en uitademen en me ontspannen, ik zei nog dat ontspannen niet ging lukken,ik raakte nogal in paniek van het draaierige zware gevoel in mn hoofd, maar toch voelde ik me toen heel zwaar worden. Nog 1 keer zei ik iets minder opgewekt weltrusten, ik hoorde de zuster nog zeggen :"het is wel een taaie hoor" en toen was ik pleitos.
Voor mijn gevoel 'even later' werd ik wakker geroepen door de anesesist, een van oorsprong japanner of chinees dus dat was : "Wakkel wolden mevlouw!"
Ik was meteen weer heel erg koud, bibberde,klapperde met mn tanden.. ze vroegen of ik over de Noordpool had gedroomd...
Nou nee, ik had over Bas en mn werk gedroomd
Ik was eigenlijk meteen weer goed wakker, had alleen een strot als een rasp, maar dat kwam omdat ik een buisje in mn keel had gehad omdat ik tijdens de narcose niet zelfstandig kon ademen.
Het eerste wat ik vroeg was of ik naar de wc mocht, ik moest namelijk enorm plassen.
De dokter zei : "Zo jij bent alweer helder zeg, ik bel wel even of ze je komen ophalen, je hoeft hier niet langer te blijven"

Terwijl ik even wachtte tot ze me kwamen halen voelde ik pijn in mn schouders en nek, waar ze me al op voorbereid hadden ( ze hebben gas in me gespoten om mijn middenrif op te hogen, het gas gaat naar boven dus door de druk krijg je pijn in je schouders ), niet zo'n prettig gevoel.
Ook vond ik de eerste hechting, ik meende dat ze 2 zouden maken maar zag er maar 1. Later bleek ik er idd 2 te hebben, maar die ene had ik doordat ik nog wat duf was helemaal niet gezien of gevoeld.

Ik werd opgehaald en mocht weer naar mn kamer, daar wilde ik dus direct naar de wc, ik voelde me alsof ik zo wel even op zou staan, maar toen ik dat ook deed werd ik enorm duizelig, koppie wilde wel, lichaam nog niet.

Daarna in bed gelegen, ik voelde me nogal beroerd. Ik kreeg een glas water maar toen ik 1 slok nam ging ik zowat over mn nek. Ik was kotsmisselijk en duizelig. Heb mn armen over mn ogen geslagen, ogen dicht geknepen en maar proberen te slapen zodat ik de misselijkheid niet voelde. Maar dat wilde niet echt, ik voelde me een aantal uren ontzettend ellendig.
Toen het na lange tijd nog niet over was kreeg ik wat ingespoten van de zuster tegen de misselijkheid en de duizelingen. Het hielp niet bepaald.
Tegen een uur of 6 kreeg ik een beschuitje en een broodje, misschien was ik misselijk omdat ik de hele dag nog niks gegeten had. Ik kreeg er voor de zekerheid een kotsbakje bij ( wat een domme kleine dingen, als ik kots dan doe ik dat wel in die mate dat dat bakje dat echt niet houdt maar oke )
Ik kreeg komijnenkaas en gegrild gehakt voor op mn brood en beschuit, lekker zwaar en gekruid lop de maag voor iemand die misselijk is...
Ik probeerde eerst 1 hapje en daar kwam weer een misselijkheidsgolf aan.. dus maar even rustig aan doen.
Heb de boel nog wel weten weg te werken en werd daarna gelukkig minder misselijk.
Ik voelde me wat beter dus mocht me even wassen en omkleden in mn eigen kleding.

Heb nog een poosje liggen lezen en om een uur of 7 kwamen mijn vriend en schoonma me halen.

Thuisgekomen had ik ontzettend zin in een vol bord macaroni, dus heeft mn ma nog helemaal macaroni voor me staan maken. Om half 9 zat ik nog lekker 2 borden macaroni weg te kanen

Ik moest veel lopen om de gassen kwijt te raken zodat de pijn in mn schouders minder zou worden, dus ben even met mn vriend 1 van mn hondjes uit gaan laten ( 1 kan los meelopen, de anderen moeten aan de lijn en dat kon ik nog niet houden )
Echter werd ik toen juist beroerder, weer duizelig en misselijk, mn vriend heeft me het laatste stuk naar huis moeten ondersteunen zodat ik niet onderuit ging.

Heb mn vriend toen maar naar huis gestuurd en ben op bed gegaan, met kotsemmer naast me

Vanmorgen werd ik om 10 uur wakker, stijf, misselijk en duizelig.
Nu gaat het wel weer, ik heb wel veel pijn in mn buik aan de hechtingen, en heb veel spierpijn. Weet niet wat ze met me hebben gedaan maar volgens mij hebben ze behoorlijk lopen sjorren. Ik heb ook hele vage vlekken op mn buik, allemaal rode strepen en plekken, volgens mij heeft er iets van een band o.i.d heel strak om me heen gezeten.

Ik heb geen endometriose, wel vonden ze her en der wat oud bloed maar dat hadden wel meer mensen en het zou geen reden zijn voor de klachten. Echter hebben ze in mn baarmoeder wel een hele oude poliep gevonden, waarvan de gyneacologe vemoedde dat het daar al heel lang zat. Die zat voor 1 van mn eileiders. Ze hebben 'm weggehaald en opgestuurd voor onderzoek.
Daarbij kwamen ze erachter dat ik nauwelijks tot geen baarmoederslijmvlies heb.
Deze dingen zouden (in combinatie ) een reden kunnen zijn van de menstruatieklachten.
Ze hebben van alles opgestuurd en 15 december moet ik terug komen voor onderzoek.

Ik moet nu rustig aan doen en mag een week niet tillen etc.
Ik vroeg wanneer ik weer naar Bas mocht, ze vroeg of ik wilde rijden ? Nee, ik rij er niet op, maar wandelen, longeren etc..
Zaterdag mag ik weer proberen te longeren ( blijkbaar had ze verstand van paarden ) maar ik moest wel oppassen dat Bas niet aan de longe trok, en als het pijn deed moest ik meteen stoppen.
Dat valt dus mee.
Halverwege volgende week mag ik weer proberen te werken, maar dan geen zakken voer sjouwen enzo, alleen kassawerk bv.

Zo, dat was mn hele verslag, heb het overleefd. Meevallen vond ik het niet, ik vond het ondanks dat het geen kapje was allemaal nog even eng, maar tegenvallen deed het ook niet


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 117 bezoekers