kuikentjes!?!?!?!?!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

kuikentjes!?!?!?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-02 11:57

Wij waren 1 van onze kippen kwijt. Gezocht maar niks kunnen vinden. Heel af en toe zagen we haar als we voerde, maar omdat ze zo schuw was konden we haar niet vangen.
Vanochtend liep ik hier in de keuken toen ik ineens allemaal gepiep hoorde. Dus ik naar buiten in de veronderstelling dat er een jonge kip van de buren ergens vast zou zitten ofzo. Ik vond echter onze eigen kip met 3 kuikens.
Harstikke leuk natuurlijk, maar niet midden in de winter!
We hebben ze in de schuur gezet zodat ze droog en wat warmer zitten, en er geen ratten bij kunnen. Maar wat nu verder? Kuikenvoer? Warmte lamp? Ik heb echt geen idee!
HELP!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 12:04

Denk dat je er zowiezo een warmtelamp bij moet zetten idd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 12:06

een warmte lamp is denk ik wel aan te raden met dit weer.
Of ze kuiken voer nodig hebben met een moeder weet ik niet.
Kwaad zal het iig niet kunnen
Voor de rest weet ik er ook niks van Lachen

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 12:07

zet een stukje of met gaas, wat stro erin, een warmtelamp kippenvoer
als de kuikens wat groter zijn kunnen ze denk ik wel naar buiten?

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 12:11

Ik heb even voor je op internet gezocht,
Kuikens hebben de eerste weken warmte nodig, die ze onder een hen zoeken. Je kan dit ook met een warmtelamp bereiken (rode warmtelampen hebben de voorkeur, witte kunnen het pikken bevorderen).
Met het op hoogte stellen van de lamp kan je de temperatuur regelen. De eerste week een temperatuur van 35 graden, elke week aflopend met 2 graden tot een temperatuur van 25 graden is bereikt en er voldoende veertjes op de kuikentjes zijn gegroeid. Geleidelijk dan de warmte wegnemen in een week.

De eerste 24 uur hebben de kuikens geen eten en/of drinken nodig. Na die 24 uur krijgen zij kuiken opfokvoer, ook moet er wat drinkwater klaar staan in ondiepe bakjes. Eventueel kan er een klein handje gebroken graan geven worden.
Van 0-8 weken kuiken is er opfokvoer nr. I, van 8-16 weken kuiken opfokvoer nr. II en vanaf 16 weken kan er legkorrel of legmeel gevoerd worden.


Plaats kuikens niet zomaar bij andere hennen/hanen, ze kunnen dan zelfs worden doodgepikt, plaats ze pas bij andere kippen als de kuikens oud genoeg zijn (ongeveer 20 weken) om zich te kunnen verdedigen, de beste tijd hiervoor is de ruitijd.
Een hen met kuikens kan misschien wel al snel bij de andere dieren worden teruggeplaatst, de kloek zal de kuikens verdedigen maar let in het begin goed op of de andere kippen zich "gedragen".
Als je de kuikens met kloek toch liever apart houdt dan kunnen deze kuikens met zo'n 6 weken zonder de kloek als ze tenminste goed in de veren zitten. Je merkt dan vaak ook aan de kloek dat deze de kuikens zat is.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-02 12:58

ze zitten heerlijk onder mama kip, dus dan hebben ze in principe geen lamp nodig dan???? Verward Verward
Indien wel, waar haal ik zo'n lamp vandaan????

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 18:09

stef schreef:
ze zitten heerlijk onder mama kip, dus dan hebben ze in principe geen lamp nodig dan???? Verward Verward
Indien wel, waar haal ik zo'n lamp vandaan????


Vraag eens raad bij een kinderboerderij in de buurt, die weten het misschien wel Lachen

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 18:49

Ik heb ze al gezien en ze zijn heeeel cute Lovers Zolang ze daar onder mamakip zitten is het geen probleem. Ze zitten er goed verzorgt en in die schuur vriest het niet volgens mij.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-02 00:15

jaa, ze zijn heel lief! Het zijn er dus 3, er zijn nog 6 eieren, maar die waren vanavond nog niet uitgekomen, zal wel niet meer gebeuren, dus morgen gooien we die weg

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 00:19

Met dit weer is een moederkip absoluut niet voldoende, je zal echt een warmtelamp moeten halen.
Kuikens hebben als ze uit het ei komen direct vers water nodig, het liefst in een kuikendrinkbak want anders loop je het risico dat ze verdrinken. Ook kuikenvoer hebben ze direct nodig anders overleven ze het echt niet.

De schuur zal in elk geval te koud zijn, je zal ze in huis moeten halen.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 01:49


Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 20:15

Ja idd er moet een warmtelamp en/of kruik bij gehangen/gelegd worden. Maar ik vraag me af waar ze heeft gezeten want normaal legt een kip geen eieren in deze periode of broed ze in ieder geval niet uit. Maar er moet dus ook een haan bij de hen geweest zijn?!

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 01:08

HIHIHI dat had ik dus vorig jaar, lekker late kerstkuikens.

mijn tip (advies) ze gaan het niet redden alleen onder moederkip. het is nu gewoon te koud,mams gaat overdag toch rondscharrelen en dan krijgen ze het te koud. haal ze in huis (is gezellig met de kerst Schijnheilig ) en doe ze in een konijnehok ofzo. (daar had ik ze in zitten en dat was geen gezicht Haha! maar je moet toch wat) geef ze een kruik, of warmtelamp als je die hebt. en water en kuikenvoer.
die van mij hebben het dus op deze manier overleefd en zijn een mooie haan en hen geworden, de laatste haan heeft mijn vriend niet overleefd, waar doe ik toch al die moeite voor Verward (zie ook mijn verslag van de nacht gaat over mijn vriend z'n kippen die ik midden in de nacht kon gaan redden. staat ergens op verslag van de dag.)
veel suc7 en prettige kerstdagen Knipoog