Hardrijders- Dronkenrijders ? Jullie mening?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Hardrijders- Dronkenrijders ? Jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-02 18:38

Okeej even een vraag naar aanleiding van een ongeluk dat donderdag op vrijdagnacht bij ons gebeurt is.

De overheid (politie dus) controleert steeds vaker op hardrijders, voornamelijk dus flitsen etc, om maar lekker veel geld te verdienen!
Maar naar mijn idee kunnen ze beter mensen gaan controleren op dronken achter het stuur!
Dat gebeurt namelijk steeds vaker en ongeveer 1 op de 5 veroorzaakt een ongeluk hierdoor! Die mensen mogen ze van mij ook beter gaan aanpakken; En rijbewijs kwijt (voorgoed of opnieuw halen), en een flinke boete!

Graag jullie mening hierover!
1: Gewoon zo doorgaan als ze nu doen
2: Meer gaan controleren op dronken bestuurders!
Laatst bijgewerkt door #Ymke# op 02-12-02 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 18:52

Ik denk dat je beter een combinatie kan hebben van beide dus meer op snelheid maar ook meer op dronken achter het stuur.
Want snelheid verziekt ook een hoop.

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 18:55

Bij ons doen ze het beide, ze zijn hier met een actie bezig, ze gaan meerdere keren per week op verschillende (onverwachte) plaatsen staan en houden iedere auto aan die voorbijkomt. Degenen die doorrijden worden achtervolgd door een motoragent.
En flitsen gaat hier aan een stuk door.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 19:00

Dronken achter het stuur vind ik echt vreselijk dom. Ik heb laatst in de Volkskrant gelezen dat je na één biertje/alcoholisch drankje al minder snel bent qua reactievermogen. En daar kan dan iemand anders flink het slachtoffer van worden. Ze moeten echt beter gaan controleren...
Ik vind eerlijk gezegd dat de snelheidscontroles dan wel wat minder mogen worden. Natuurlijk kunnen automobilisten een gevaar vormen als ze te hard rijden, maar ik kan ook wel eens wat te hard rijden en dat doe ik alleen maar omdat ik weet dat ik de auto goed onder controle heb en meteen in kan en zal grijpen, mocht er gevaar ontstaan. Een flitspaal op een weg waar praktisch niemand rijdt en je dus ook bijna niemand of niets in gevaar kan brengen, vind ik dan ook een beetje onzin. Snelheidscontroles zijn echter wel weer hard nodig op stukken waar het wat drukker is, er veel filevorming ontstaat etc. Zo'n controle moet functioneel zijn en niet alleen maar uitgevoerd worden omdat de de overheid geld nodig heeft. Want dat idee heb ik soms wel.... Ook al weet ik dat het eigenlijk niet zo werkt.
Bovendien heb ik gehoord dat de politie nu, vooral in burger, erg streng aan het controleren is op bumperkleven. Daar schijnt nu de prioriteit naar uit te gaan

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 19:05

Gera nu zeg jij van ik kan ook wel eens te hard rijden en dat doe ik alleen maar omdat ik weet dat ik de auto goed onder controle heb.Nou sorry hoor maar dat vind ik gelul.Je hebt je auto nooit voor de volle 100 % onder controle er hoeft maar een beetje een veranderring in de weg te zitten en je hebt gewoon simpel gezegt pech.Ik reed ook maar 10 km per uur toen ik in de sloot belande maar mijn auto was wel total loss en ik had wel bijna een fietser mee genomen.Dus ik ben van mening dat je ook al rij je goed en voorzichtig je hebt hem nooit 100% onder controle.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 19:29

Dat is zeker zo, daar heb je natuurlijk gelijk in, maar ik ben niet zo'n gek die met keiharde muziek aan opgefokt 180 gaat rijden, echt niet. Wanneer de weg niet al te vol is, wil ik weg eens 'lekker doorrijden'. En de snelheden die ik dan bereik, zijn echt niet asociaal ofzo.
Een ongeluk zit altijd in een klein hoekje: Iedereen moet gewoon consequent zijn en zelf geen gevaar op de weg vormen en dus ook anderen niet in gevaar brengen. En tja, sommige mensen zijn daar beter in dan in anderen. Voor de mensen die er niet zo goed in zijn, laat de overheid zeker de flitspalen staan. Zeker niet onbegrijpelijk!!
Maar inderdaad, je hebt lang niet alles onder controle en één seconde onoplettendheid kan al 'fataal' zijn. Vandaar dat ik echt niet rijd als ik moe ben bijvoorbeeld. Drinken doe ik sowieso niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 21:14

#Ymke# schreef:
De overheid (politie dus) controleert steeds vaker op hardrijders, voornamelijk dus flitsen etc, om maar lekker veel geld te verdienen!


Ymke, de overheid en de politie zijn 2 heel verschillende dingen.
De overheid legt de politie elk jaar een "inspannings verplichting" op, dat houdt dus in dat er per feit een bepaald aantal processen-verbaal moeten worden opgemaakt.
Snelheidscontrole´s zijn erg eenvoudig mechanisch uit te voeren en kosten weinig mankracht, in een uur kun je honderden auto´s controleren.

Een alcoholcontrole is veel arbeidsintensiever en blaast er iemand op de weg een A of een F (indicatie voor te veel alcohol) moet hij mee naar het buro voor een meer uitgebreide test, hier moet minimaal 20 minuten tussen zitten.
Daarna moet je nog het proces-verbaal opmaken, evt. rijbewijs invorderen, verdachte aanmelden bij justitie en CBR enz...
Met een bestuurder ben je zo ruim een uur bezig, meestal langer.
De aantallen die voor te snel rijden kunt halen haal je dus nooit voor alcohol.

Als je wist hoeveel mensen er worden aangehouden met drank op dan schrik je.
Maar mensen zullen het er niet zo gauw over hebben, als je te hard hebt gereden en bekeurd bent kun je het daar gewoon over hebben en iedereen praat met je mee, ben je echter gepakt met drank op is daar niets stoers aan en als je het verteld maak je niet echt vrienden.

Van het geld van de bekeuringen ziet de politie trouwens niets terug, dat gaat allemaal naar justitie (nee politie en justite is ook niet het zelfde)

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-02 00:34

neej, ik wist dat het niet hetzelfde was, maar ik bedoelde eigenlijk diegene die *verteld* wat ze moeten controleren etc!

Jij werkt toch bij de politie? Wel eens fijn om een mening te horen van de andere kant!

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 00:34

Dronken rijders zijn vaak ook hardrijders dus met hardrijden controle, controleer je meteen ook op 2 gebieden. Maar ik ben gewoon van mening dat ze het altijd allebei moeten doen, ze hebben genoeg tijd over....(hier iig wel)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 00:43

Zowel hardrijders als dronken rijders hebben iets teveel een hoge dunk van zichzelf en hun rijkunst. Persoonlijk vind ik dat de overtreders eerder met dat soort dingen geconfronteerd moeten worden, dus al bij lagere overtredingen de video's en de testritjes, die zijn het meest confronterend.
Overigens vind ik dat er vooral op drukke en gevaarlijke wegen meer gecontroleerd moet worden en zeker binnen de bebouwde kom. Soms hoor je mensen wel eens klagen dat ze gepakt zijn op zondagochtend met 90 (!) binnen de bebouwde kom, dat vinden ze dan belachelijk. Eerlijk gezegd vind ik het belachelijker dat ze zo hard wagen te rijden.
Tegelijkertijd mogen de effecten van alcohol wel weer wat doeltreffender gecommuniceerd worden, te veel mensen denken er te lichthartig over doordat ze niet weten hoe of wat. Wie weet er bijvoorbeeld precies te vertellen hoelang elk glas alcohol erover doet om uit je bloed te verdwijnen? Een paar uurtjes slaap en een bak koffie zijn niet genoeg om je reactievermogen weer op peil te brengen en dat weten te weinig mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 09:50

Bij ons in de regio wordt toch wel zeer regelmatig gecontroleerd op alcohol in het verkeer.
Van mij mag het toegestane promillage nog verder omlaag (wat mij betreft naar 0.00 want alcohol en verkeer gaan stomweg niet samen) en de straffen mogen van mij ook omhoog. Gewoon meteen een tijd je rijbewijs kwijt als je rijdt onder invloed.
Verder mogen de voorlichtingscampagnes wat mij betreft veel harder en confronterender.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 12:25

Ik heb het al zo vaak meegemaakt dat je hier op dinsdagmiddag om 16.00 uur van de weg wordt gefuikt voor een alcohol controle, dat lijkt mij nou echt een tijd waarop je een hoge score haalt, *NOT*. Dan staat er daags later een verslagje in het plaatselijke suffertje dat ze 280 automobilisten hebben gecontroleerd en dat er één (!) teveel alcohol had geconsumeerd. Mij persoonlijk lijkt dat je op een vrijdagmiddag een beduidend hogere score kunt genereren.
Afgelopen weekend, in de nacht van zaterdag op zondag, liepen we over straat, BOF reed er een of andere malloot zichzelf op de Eemweg klem tegen een boom nadat hij eerst een ligmast had gecreëerd. Hij was dermate lam dat hij rechtdoor reed, niet remde op een rondgaande weg. Hij stapte uit en had helemaal niets..... 't is dat het 4 uur in de ochtend was en niet eerder op de avond want normaal gesproken is het daar hartstikke druk met fietsverkeer van Baarn naar Bunschoten. Van mij had hij een paar honderd meter verder mogen rijden en zichzelf de Eem in mogen rijden.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 12:31

Alcoholcontrole is arbeidsintensiever, daarom wordt het minder gedaan denk ik.
Een auto met flitser kun je zo ergens neer zetten. Die controleert dan alle auto's.
Ze kunnen beter bij alle parkeerterreinen van korgen en dergelijke een agent neerzetten die de vertrekkende auto's controleert. Dan heb je waarschijnlijk al een groot deel van de mensen die met een slok op achter het stuur kruipen te pakken. Maar ja, ook hier, geen geld, geen mensen.