Wie heeft er (ervaring met) ADHD?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxxquintyxxx

Berichten: 510
Geregistreerd: 17-10-02
Woonplaats: heerhugowaard

Wie heeft er (ervaring met) ADHD?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-02 16:19

ik heb zelf adhd als jullie niet weten wat het is dan heb ik hier ff info:

Wat is ADHD?
ADHD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder, oftewel Aandachts-Tekort-Stoornis met Hyperactiviteit.
Makkelijker te onthouden is misschien Alle Dagen Heel Druk. Maar: deze benaming klopt niet helemaal omdat niet iedereen met ADHD hyperactief of druk is!
In het Engels heeft men het vaak over ADD, dus zonder H, als men àlle ADHD bedoelt, dus met en zonder hyperactiviteit.


dus hier komt mijn vraag:
wie heeft ook adhd en durft het te zeggen?

pben mag ook als je dat liever hebt

groetjes jennifer
ps niet schelden
Laatst bijgewerkt door xxxquintyxxx op 28-11-02 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 16:23

Een collega op mijn werk heeft ADHD, ze is op zich best druk maar ze kan er absoluut niet tegen als mensen om haar heen druk zijn. Zelf kan ik af en toe (regelmatig) redelijk druk en aanwezig zijn en ze flipt daarom telkens van mij. Daar kan ik met mijn pet niet helemaal bij, als je zelf druk bent moet het toch helemaal niet opvallen als iemand anders dat ook is?

xxxquintyxxx

Berichten: 510
Geregistreerd: 17-10-02
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-02 16:37

jewel dan valt het ook op zelf heb je er geen erg in dekn ik dat je druk bent maar andere mense wel

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 16:50

m'n broertje heeft dat ook, hij is best vaak druk en dan moet je het hem ook zeggen anders gaat hij vrolijk door!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 16:51

Ik heb een vraag aan jouw daaro: wil je voortaan een duidelijkere titel gebruiken? Volgens mij hoort dit op Algemeen.

Maar, ik ken meerdere mensen in hele directe omgeving met ADHD, ben er dus wel redelijk bekend mee.

xxxquintyxxx

Berichten: 510
Geregistreerd: 17-10-02
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-02 16:56

ik heb toch ook een vraag aan iedereen en dat is ook mijn titel ja toch wat is dan de beste titel? en anders zal hij vanzelf wel verplaatst worden

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 16:58

Titel: Wie heeft er ervaring met ADHD?

Maar ik ben wel benieuwd waarom je dit vraagt.

xxxquintyxxx

Berichten: 510
Geregistreerd: 17-10-02
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-02 17:00

om te kijken of er nog meer mensen op bokt zijn die dit hebben ik wa sdaar gewoon geintereseerd in
ik d8 dat ik de enigste hiero was op bokt

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 17:12

mijn broertje heeft het, en als hij boos is wordt ie snel heel agressief
merk wel dat als hij bij dieren is, hij veel rustiger is

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 17:14

ik heb het zelf niet maar ken wel veel mensen die het hebben.
ik merk het heel goed aan ze, maar ik vind het niet storend.
het enige wat ik eraan merk is dat ze gewoon druk zijn, niet agressief ofzo.
(die mensen die ik ken dan)

xxxquintyxxx

Berichten: 510
Geregistreerd: 17-10-02
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-02 18:09

bij dieren ben ik onwijs rustig
oke,ik kan wel is boos worden op fay maar dat lokt ze ook zelf uit als ze niet luisterd anders ben ik rustiger dan thuis

_Debbie_

Berichten: 2154
Geregistreerd: 04-07-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 18:13

Mijn broer heeft ADHD en mijn vriend heeft er een vorm van...
Mijn broer heeft het super erg , slaan , heel erg schelden enzo...
Mijn vriend heeft alleen dattie zich af en toe niet kan inhouden maar is nu bijna over...
Mijn broer heeft ook bij het RIAG gelopen , en heeft toen medicijnen gehad (ritalin ofsow) heeft niks geholpen , hij slikte het gewoon niet.
Mijn vader heeft ernstige hartproblemen en het is dus helemaal niet goed met zo'n iemand in huis....
Maarja...
Hopelijk rot die snel op want elke dag is het weer een feest hier in huis.
Hij heeft het echt heeeel erg!!

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 18:22

Ik heb juist de tegenhanger van ADHD, ik ben heel erg rustig, en vaak in mezelf gekeerd. Wat wel een overeenkomst is met ADHD, is dat ik moeite heb me ergens op te concenteren, vooral als er veel mensen om me heen zijn, ben heel snel afgeleid.
Ik werd vroeger ook altijd Alice in Dromenland ipv Wonderland genoemd..

Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 18:30

xxxdebbiexxx schreef:
Mijn broer heeft ADHD...
Mijn broer heeft het super erg , slaan , heel erg schelden enzo...
Mijn vader heeft ernstige hartproblemen en het is dus helemaal niet goed met zo'n iemand in huis....

Hij heeft het echt heeeel erg!!


Mijn broer heeft het ook zo erg, die woont nu op zijn eigen, maar er verandert eigenlijk niets in zijn karacter..
Hij is al 28... maar helaas denkt hij volwassen te zijn, zijn gedrag is toch wel anders!
Hoewel moet zeggen dat hij altijd een harde werker is voor zijn baas!

Mijn vader heeft ook hartproblemen en vaak is het altijd feest als mijn broer bij mijn ouders op visite komt.. Mischien weet hij gewoon niet better, maar erg veel rekening houden met mijn ouders doet hij niet! Boos!

Door zijn gedrag ontstaat ook veel wrijvingen tussen hem en mijn andere broers.. tja, soms gaat hij erg te ver!

Als hij ook op visite komt bij ons, dan is het behoorlijk moeilijk om een fatsoenlijk gesprek aan te gaan zonder dat hij harder gaat praten tot scheldens toe... ach, mischien is dat onbewust voor hem, maar toch.. het vraagt behoorlijk geduld en voorzichtig aanpak! Hij heeft vaak last van woede aanvallen..

Jammer genoeg vertelt hij ook niet altijd de waarheid, vanaf kind was hij ook zo, en zijn meningen veranderen met de wind mee..

Maar zo zit hij in elkaar, hij kan er ook weinig aan doen.. toch blijft hij mijn broer en zo ken ik hem niet anders.

xxxquintyxxx

Berichten: 510
Geregistreerd: 17-10-02
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-02 18:34

ik slik zelf ook ritalin en het helpt bij mij wel

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 18:41

ik heb adhd + nog een andere gedrags stoornis
mijn vriend heeft het ook,dat word dus leuk als we kinderren krijgen.
vroeger was ik heel lastig e heel druk,nu ben ik er behoorlijk overheen gergoeid ben niet lastig maar nog wel druk

maartjeN
Berichten: 16
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: koningsbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 19:01

Roos schreef:
Een collega op mijn werk heeft ADHD, ze is op zich best druk maar ze kan er absoluut niet tegen als mensen om haar heen druk zijn. Zelf kan ik af en toe (regelmatig) redelijk druk en aanwezig zijn en ze flipt daarom telkens van mij. Daar kan ik met mijn pet niet helemaal bij, als je zelf druk bent moet het toch helemaal niet opvallen als iemand anders dat ook is?


Iemand met ADHD, kan heel moeilijk een onderscheidt maken in de prikkels van buitenaf die hij/zij ontvangt. Ieder mens ontvangt de prikkels vb, lawaai , praten, auto's die langsrijden, overvliegende vliegtuigen etc, die hoor je eigenlijk elk moment van de dag, wij sorteren uit wat we belangrijk vinden, die registreren we dan, vb, als wij met iemand aan het praten zijn, en er rijdt een auto langs, zal ons dit niet storen, tenzij die auto veel kabaal maakt natuurlijk, maar uitgaan van gewone situaties, wij praten dus gewoon door, horen wrsch. die auto niet eens, iemand met ADHD kan dit niet, moet op al die prikkels reageren, en wordt hier soms "knettergek" van, verplaats je maar eens in de situatie van die persoon. Het valt dus juist op, omdat ze die prikkels niet kunnen uitsorteren.

yindey

Berichten: 1270
Geregistreerd: 07-07-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 19:23

Mijn neef heeft ADHD en dat is erg moeilijk hoor Lachen Mijn broertje heeft PDD-NOS dat is nog een tikkeltje erger dan ADHD aangezien het een stoornis aanverwant aan autisme is Lachen

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 20:37

Tijdens mijn werk heb ik te maken met ADHD.
Het komt voor dat ik kenmerken van ADHD signaleer bij een leerling. Dat bespreek ik dan met de ouders en dan kijken we of er eventueel onderzoek gewenst is. Als dat is blijk ik het toch vaak goed ingeschat te hebben.
Maar het jij het hyperactieve of meer ADD? Slik je dan ritalin? Of iets dergelijks. Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd hoe dat je je dan daarbij voelt.
Ik zie namelijk wel het verschil bij kinderen, maar vraag me altijd of hoe dat je dat nu zelf ervaart.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 22:57

Ik heb een vriend gehad die adhd heeft, die kon de hele boel in mekaar meppen, en had daar naderhand zo ontzettende spijt van, was ie helemaal depri.
Mn nichtje heeft een lichte vorm, daaraan kun je het merken omdat ze idd druk is, ze is best een ruziezoeker, en houd vreselijk vast aan gewoontes. Meiske is 6.
Een meid van 13 die ook adhd heeft, heeft ooit eens een paard van ons gekocht, dat later door haar schuld is verongelukt. T paard kon nogal flippen als je m echt ging slaan, zij wist dat, maar heeft waarschijnlijk toch flink zitten meppen, waardoor het paard zo gek werd dat ie onder een auto is gekomen. Die meid kwam later weer bij ons op stal, of we een paard voor haar hadden te rijden. We hadden nix, maar ze bleef echt zeuren, was hyper, vroeg ontzettend veel aandacht, en was een behoorlijk asociaal typ. slechte combi dus.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 23:00

ik heb diverse kinderen bij mij lessen die het hebben. Soms zijn erg druk, maar meestal best rustig omdat ze bezig zijn met de pony's. Ik weet dat eentje een speciaal dieet heeft, en de andere die ik ken heeft er medicijnen voor.

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 23:27

De sticker ADHD wordt te pas en te onpas bij kinderen opgeplakt. Ouders beweren zelf te kunnen vaststellen dat hun kinderen ADHD hebben.
Het lijkt wel een trend.
Ik ken ook een jochie wiens ouders stellig beweren dat hij ADHD heeft. dit is nooit onderzocht, hebben ze zelf bedacht. Ik denk nog eerder dat de moeder dit zelf heeft en het gedrag van het jongetje niet kan uitstaan. Ik vind hem niet druk, hooguit over-enthousiast. En slecht opgevoed, ze kan hem niet aan en zoekt daarom een excuus. Daarom zegt ze maar; "mijn zoontje heeft ADHD, neem het hem niet kwalijk" als hij weer eens niet luistert.

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 01:12

je hebt ook een vorm add (dat is dan zonder het hyperactieve, voorkomend bij vrouwen ) en mannen hebben vaker ADHD dan vrouwen(goed opgelet op school)

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 10:51

Mijn broer heeft een vorm van ADD.
Het echte hyperactieve heeft hij niet.

Wel heeft hij dat hij niet goed kan inschatten bijv. als hij een mop vertelt en er lacht niemand, waarom hij niet grappig is.
Sommigen met deze ziekte kunnen niet goed aanvoelen of iemand zich wel/niet interesseert in wat je aan 't vertellen bent, dan praat de adhd-persoon dus gewoon door en merkt niet dat iemand liever heeft dat hij van onderwerp verandert bijv.

Je kunt je voorstellen dat dit vreselijk is, je komt telkens weer mensen tegen die jou ontwijken om niet tegen je te hoeven zeggen "Nee! Ik wil het niet horen hou je mond!"
Of mensen die je wel aanhoren, maar alleen maar uit beleefdheid... en dat merk je als patient niet want dat is die hersenafwijking waardoor je dit niet KAN merken...

Ikzelf heb een gedeelte van ADD.
Gelukkig niet het bovenstaande, maar ik heb wel moeite met concentreren, mijn geheugen is zeer slecht, mijn motoriek ook.

Daarnaast heb ik nog iets wat vaak voor komt bij ADD en ADHD:
Het "Schop onder je kont-Probleem". Boos!

Dit noem ik zo om het zo kort en duidelijk mogelijk uit te leggen.
Stel:
Jij moet je kamer stofzuigen en opruimen en hebt daar totaal geen zin in.
Je moet dan jezelf 'een schop onder de kont geven' voordat je eindelijk opstaat en toch maar aan het werk gaat....
Deze 'schop onder je kont' moet je zelf doen, en kost dus geestelijk energie zeg maar.
Laten we zeggen bijv. 1%.

Dan iemand zoals ik: mij kost diezelfde schop veel meer moeite.
Ik moet wel dertig keer schoppen om mijzelf zover te krijgen.
Niet omdat ik zo'n hekel heb aan stofzuigen op zich, als ik eenmaal bezig ben dan doe ik elke hoek en elk gaatje.
Maar dat DOORZETTINGSVERMOGEN ontbreekt.
Die 'druk achter mij' waardoor ik inderdaad opsta.
Mij kost die schop wel 20% energie lijkt het soms!

Mijn broer heeft dit ook, en nog enkele familieleden.
Het heeft tot gevolg dat ik soms vaker zit te bokken dan goed voor me is, en dat de was, het stofzuigen, het schoonmaken enz. soms dágen! wordt uitgesteld.

In het begin toen ik net samenwoonde was dat een ramp.
Ik was afgekeurd vanwege epilepsie, liep thuis te niksen op de flat, terwijl Peter hele dagen werkte.
Het was een zooitje op de flat want ik deed bijna nooit wat, wel boodschappen en koken want dat moet gewoon, maar alles wat enigzins mogelijk was om uit te stellen werd nauwelijks gedaan.

Tot mijn ouders ingrepen want ik raakte 'overspannen'. Gelukkig is mijn probleem nu erkend en weet ik hoe ik het het beste aan kan pakken.
Wat ik regelmatig doe:
Ik zeg tegen mezelf dat ik, nadat de was is opgehangen, weer even mag Bokken. Ja echt! Knipoog
En na het boodschappen doen WEL eerst pillen slikken en brood maken maar tijdens het middageten mag ik ook weer Bokken... Lachen

Zo 'beloof' ik mezelf leuke dingen en kom ik gemakkelijker de dag door!
En sinds ik een paard heb gaat het stukken beter met mij!