Opleiding grafisch vormgeven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Opleiding grafisch vormgeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-02 15:44

Weet iemand misschien wat een het toelatingsexamen voor een opleiding grafisch vormgeven ongeveer inhoud?
En moet je al ervaring hebben met verschillende soorten materialen?
En hoe zit het met eigen werk?

Of zijn er mensen die een cursus voor grafisch vormgeven hebben gedaan? En wat vond je daar van?

Ik zit namelijk te twijfelen of ik deze opleiding zal doen of niet. Het natekenen van foto´s lukt mij wel maar zelf zonder enig voorbeeld tekenen vind ik moeilijk.

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-02 21:02

Niemand Verward

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 21:21

ik doe nu het 2e jaar grafisch vormgeven en het bevalt me heel goed.
het toelatings examen bestaat uit 2 thuisopdrachten en een aantal opdrachten die je op school moet maken, bij mij was het thuis een tekening op A3 formaat die gewoon met jezelf te maken had (ik had een oude filmposter gemaakt voor een horrorfilm met een 'killerhorse' in de hoofdrol) en de andere thuisopdracht waas een storybord maken, die opdracht vond ik niet leuk en wist ook niet wat ik moest tekenen dus die heb ik niet gemaakt en ondanks dat ben ik toch aangenomen Haha! .
de schoolopdracht was bij mij gewoon was vragen beantwoorden over figuren enzo en een colablikje natekenen.

er zijn 3 mogelijkheden na je toelatingsexamen; je wordt gelijk aangenomen (was bij mij het geval), je wordt gelijk afgewezen of je krijgt nog een gesprek.

je hoeft niet echt ervaring met verschillende materialen te hebben, daar leer je gewoon tijdens de opleiding mee werken. En dat je alleen kan natekenen maakt ook nix uit, dat kan ik ook alleen maar, de leraren merken niet snel of iets is nagetekend of uit je hofd, je kunt het zelf natuurlijk altijd bijwerken. Mijn opdrachten zijn vaak ook nagetekend of soms zelfs overgetrokken, het gaat gewoon om je eindresultaat.

als je nog twijfeld kun je ook naar de opendagen gaan in januari, daar kun je je ook gelijk inschrijven Lachen

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-02 11:38

Wat je zo vertelt lijkt me best leuk! Pling
Hoe lang had je eigenlijk de tijd om de thuisopdracht te maken?
En wat bedoelden ze met een storybord?

Op de site van grafisch lyceum in Kampen stond dat je voor het toelatingsexamen plakaatverf en nog een paar dingen mee moest nemen. ´k Hoop niet dat je daar al te moeilijke dingen mee moet doen want daar heb ik helemaal geen ervaring mee.
´k Heb eigenlijk alleen nog maar met potlood en houtskool en 1x met acrylverf gewerkt (potloodtekeningen zie profiel)

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 12:07

Ik heb Grafisch Intermediair gedaan, toelatingsexamen is voor ieder jaar hetzelfde, echter word je voor de een afgewezen mag je geen toelating doen bij de andere... en het eerste jaar is ook hetzelfde, dus als je cijfers voor bepaalde vakken goed genoeg zijn kun je ook binnen de opleiding overstappen.

Onze thuis opdracht was het maken van een CD plus booklet.
Opdracht daar was het tekenen van een rommelzolder,
wat inzichtvragen beantwoorden... natuur getrouw tekenen van een beker in je handen.... eigen werk laten zien en wat vragen beantwoorden.

Maak je geen zorgen over na tekenen van foto's...
werktekenen is namelijk iets heel anders, verwacht niet dat je leert schetsen want dan kun je beter naar een kunstopleiding.

Ik heb overigens in Amsterdam gezeten.

Daar is het ook zo dat het eerste jaar doubleren niet mogelijk is,
dan moet je de opleiding verlaten en ben je ook uitgesloten van de andere richtingen.

Gelukkig is het niet zo moeilijk! Haha!

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 14:34

Is het ook mogelijk om deze studie als avondopleiding te doen?

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 17:30

voor de thuisopdracht krijg je als het goed is 2 weken

orri er is volgens mij veel veranderd sinds jij op school hebt gezeten, of het is in rotterdam gewoon zo anders.
het eerste jaar is nu sinds 2 jaar het basisjaar vormgeven geworden zodat je kennismakingen krijgt met de verschillende opleidingen die er op school zijn en pas in het 2e jaar begin je met je gekozen opleiding. het 1e jaar mag je gewoon overdoen als je het echt wilt of als er iets was waardoor je veel onvoldoendes hebt gehaalt. alles waarvoor je een 7 of hoger had daar krijg je dan vrijstelling voor.

en volgens mij is er geen avondopleiding.
wel weet ik dat er ook een groepje is van oudere mensen die leskrijgt (mensen van over de 30 Haha! is wel grappig als die ineens het lokaal uitkomen)

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 18:18

Klinkt weinig anders, Ice Princess, behalve dan dat je bij jullie (of dat hier ook zo is weet ik niet) mag doubleren in het eerste jaar.
Zoals ik ook al schreef is het eerste jaar eender, de redenatie van het niet mogen doubleren is, dat je in feite het eerste jaar op geen een van de opleidingen hebt gehaald.

Maar, beetje vreemd om alles 1 jaar vormgeven te maken en daarna pas gekozen vak. De inschrijvingen voor het toelatingsexamen zitten altijd gigantisch snel vol en overvol...
Op vormgeving het eerste, daarbij heb je in Amsterdam meerdere gebouwen.

Ik praat over 9 jaar terug ofzo, als ik het over mijn begin op het GL.