Lage motor / naked bike

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anneert

Lage motor / naked bike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 13:38

Omdat er naast paardrijders ook vast wel motor rijders op bokt te vinden zijn, heb ik een vraag.

Ik wil graag motor rijden en heb vorig jaar juni een soort van proef les gehad. Soort van, omdat de instructeur al zag dat het niet ging lukken op zijn Kawasaki ER-6n. Ik ben namelijk te klein en kan enkel als ik helemaal scheef ga hangen met mn tenen aan de grond. Niet ideaal dus.

Nu kan ik zelf een motor aanschaffen en hierop lessen, maar dan moet het dus wel een lage zijn, of hij moet voldoende verlaagd kunnen worden.

Wie weet er een mooie naked bike die laag genoeg is? Ik ben ongeveer 160 cm, maar mijn bovenbenen zijn erg dik waardoor ik niet zoveel ruimte heb en het zadel smal moet zijn. of heeft er iemand toevallig een kawasaki Er 5 of 6 n die verlaagd is en hoeveel is deze dan verlaagd.
Een chopper gaat sowieso lukken, maar daarop wil ik niet lessen.

Alvast bedankt!

Liselot

Re: Lage motor / naked bike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 13:41

Er zijn genoeg motoren voor de kleine rijders onder ons :) Zo heb ik zelf een kawasaki zephyr gereden waarbij ik met de voeten plat op de grond kon (ik ben 1.64). Was een erg leuke motor, beetje een lesmotor model en dus naked
Nu rij ik een bmw F650GS die van de fabriek af verlaagd is en kan ik zo goed als plat aan de grond.

Verlagen scheelt meestal een cm of 4 als je verlaagd in de vering. Bij sommige motoren kan je ook nog een verlaagd zadel aanschaffen.

Ga je toevallig nog naar de motorbeurs? Daar kan je genoeg zien en vragen :)

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 13:44

ik heb een suzuki 500gs, verlaagd en daytona laarzen die inwendig nog verhoogd zijn. Je mag altijd komen passen

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 13:44

Oh ja, die verhoogde laarzen zijn er natuurlijk ook nog :)

We hebben hier op bokt trouwens ons eigen motormiepen topic, daar ben je uiteraard ook welkom! [HTT] Motorrijbewijs, wie ook?

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 13:47

Ik heb gelest op een yamaha xj6 ABS. Deze was ook verlaagd (in de vering, ben 1.68m) en ik kon mijn voeten plat op de grond zetten. En dan "zat" ik nog, als ik ging staan konden ze onder me doorkijken :') Erg fijne en lichte motor! Nu rij ik een honda cbr, en daar kom ik ook mee aan de grond zonder dat die verlaagd is.

Edit: Verhoogde laarzen :o?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 13:50

jep, de daytona lady star :D

Afbeelding

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 14:06

Oh hahah! Ik zat al aan plateauzolen te denken :') :')

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 14:13

Yamaha mt07!! Veel vermogen, maar ligt in gewicht! Niet hoog en er prettig in gebruik!

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 14:29

Misschien dat een caferacer iets voor je is, die zijn meestal laag en wat smaller.
Ik ben zelf 165 cm en vind de (omgebouwde) Honda cb 350 f een fijne motor.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 14:40

Wij geven lessen met de BMW f650gs en de g650gs en eigenlijk nog nooit gehad dat het niet paste. Heel enkele keer moeten we de vering wat afdraaien en we hebben verlaagde buddy's

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 16:56

Allereerst bedankt voor de reacties!
Wat ik ten eerste zelf denk is dat wanneer ik kán motorrijden, het minder uitmaakt of dat ik helemaal met mn voeten aan de grond kom.
Daarnaast heb ik tot nu via een website (www.cycle.ergo.com) bekeken hoe het er ongeveer uit komt te zien als ik op een bepaalde motor ga zitten. Hier kun je de lengte etc invoeren dan zie je hoever je voeten op de grond komen. Ik heb wel gemerkt dat het er op de site beter uitziet dan het echt is, maar zo zie ik wel of het met een eventuele verlaging zou kunnen.

@ Liselot Kun je met de zephyr wel goed bochtjes maken? Dit soort model motor ligt mij wel en ziet er inderdaad uit alsof ik makkelijk aan de grond kom met mn voeten. Maar ik ben vooral bang voor de bijzondere verrichtingen. Bang in de vorm van, kun je met een bepaalde motor wel kort draaien etc.
Heb net even gekeken naar de BMW, volgens cycle ergo is deze echt te groot. Heb er wel een fijn rijdverslag van gelezen, volgens mij een hele fijne motor!
Ik heb nog geen plannen om naar de motorbeurs te gaan, nog even over nadenken.

@ pluisbeer. De suzuki ziet er inderdaad ook goed uit. Ik zag deze vorige week bij Motoport in Veldhoven staan (helaas nu failliet, las ik) en dat zag er inderdaad laag uit. Ben er toen niet op gaan zitten. Meestal gebruik ik sowieso mijn vriend als maatstaf, als hij niet plat met zijn voeten op de grond kan, kan ik dat ook niet, haha
Wat betreft verhoogde laarzen, de instructeur waarbij ik wil gaan lessen raadt dit juist af omdat je minder het gevoel hebt met het schakelen..

@ DAMWolf Ik denk dat een verlaagde ook te hoog zal zijn. Een Honda CB500 heb ik volgens mij op gezeten, die was toen te groot, maar die was niet verlaagd..

@ Debby Yamaha mt07 heb ik een aantal weken bekeken (vriend van mij wil deze aanschaffen) erg mooie compacte motor! Maar, vergelijkbaar met de ER-6n en die is te groot.

@ Elise, een caferacer zou kunnen, maar weet niet of je daarmee (fatsoenlijk) kan lessen. Vind ze wel gaaf en dat zal ook wel passen.

Heb wel ooit op de Yamaha Virago van mijn schoonvader gezeten, paste perfect, maar niet zo handig met lessen (en het feit dat het ding op Ibiza staat ook niet :')).

Net kwamen wat vrienden van ons, mijn vriend ophalen om te rijden en een daarvan heeft gisteren een Suzuki Gladius aangeschaft. Daar ging ik op zitten en ik kon zowaar met beide voeten de tenen aan de grond! Alleen weet ik niet of je deze kan verlagen.. Wel mooi klein motortje, beetje vrouwenmotor (was ook van een vrouw geweest).

@ Polly, het schijnt ook niet zo vaak voor te komen dat een motor niet past. Heel veel mensen aan wie ik het vertel geloven ook niet dat het niet past, tot ze het zien. Heb een mislukt lichaam denk ik, haha.

In ieder geval al super bedankt voor de reacties en tips!!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:00

Verrichtingen zal je met de zephyr goed lukken. Had hem zelf al voordat ik mijn rijbewijs had en heb op eigen terrein regelmatig de verrichtingen geoefend
De bmw is verlaagd 4cm lager en je kan er ook nog een verlaagd zadel op zetten. Dat was bij mij niet nodig, maar zou voor jou een goede optie zijn

Als je in de buurt bent ben je welkom om een keer te komen zitten, dan kan je kijken tot hoe ver je nu aan de grond komt en of een verlaagd zadel erbij dan voldoende zal zijn

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 17:06

Bedankt voor je aanbod Liselot, kom helaas uit Zuid-Oost Brabant, dus dat is niet echt in de buurt.

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:12

Triumph Street Triple, geen grote motor in het geheel en ook nog te verlagen. Ook erg vriendelijke motor om te rijden, zonder dat hij saai is!

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:16

Hier ook een kleine motorrijdster.
Daytona Lady Pilot GTX. Zijn verhoogde laarzen die ook nog eens waterdicht zijn door het Gore-tex.

Enkele lage motorfietsen voor een leuke prijs.
Suzuki Gladius
Kawasaki Er-6
Honda CBF 600
Yamaha XJ-6

Voor de wat ruimere portemonnee
BMW G 650 GS, (kan met lager zadel geleverd worden staat vaak ook in die uitvoering op de beurs!)
Ducati Monster 696 ABS
Triumph Street Triple

De beurs bezoeken is een absolute aanrader. Bijna alle merken zijn goed vertegenwoordigd en hebben motoren staan om proef te zitten.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:23

Lees dat je instructeur verhoogde laarzen afraad, het zijn geen spice girls schoenen hoor!!!
De zool is alleen iets dikker.
TOV een normale motor laars heb je met schakelen iets minder gevoel, maar gevoel zat om het pookje goed te vinden.
Aan de bovenzijde is de laars natuurlijk helemaal niet dikker , dus daarin merk je geen verschil.

Daytona laarzen, ik zweer erbij, heerlijk soepel leer maar toch stevig comfortabel.
Heb voorheen altijd Difi laarzen gehad, vergeleken met Daytona echt ondingen.
Difi beweerd waterdicht te zijn, zijn alleen waterdicht als het niet regent bedoelen ze daarmee...

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 18:41

Anneert schreef:
Allereerst bedankt voor de reacties!
Wat ik ten eerste zelf denk is dat wanneer ik kán motorrijden, het minder uitmaakt of dat ik helemaal met mn voeten aan de grond kom.

Ik had eerst alleen de daytona verhoogde laarzen, maar vond het niet echt prettig als we verkeerd reden ik moest keren op een holle of bolle weg, dat ik dan alleen mijn tenen/voorvoet aan de grond had. Ook bij het stoppen moest ik altijd kijken of het niet te scheef was. Uiteindelijk mijn Suzuki verlaagd en nu kan ik met platte voet aan de grond: echt een safe gevoel!

Gladius kan ik ook niet zo op. Ik ben 1.63 en zelfs mijn Jawa moest vroeger verlaagd, ik pas nergens zo maar lekker op.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 09:33

Bedankt allemaal voor jullie reacties en tips!
Gisteren een verlaagde Gladius inclusief valbeugels gehaald in Belgie, dus als hij is ingevoerd kan ik beginnen! (wel eerst nog een pak en schoenen) ik ga wel kijken naar verhoogde laarzen, heb ze nog niet aangehad dus weet niet precies wat het doet.

Nogmaals bedankt allemaal!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 09:39

Wel vreemd dat de rijschool het goedkeurt dat je met je eigen motor mag lessen.. Mag hier echt niet :n.
Woon je in Belgie of Nederland? Misschien dat dat verschil maakt?

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 09:41

Ik woon in Nederland, Zuid-Oost Brabant. Bij ons is het inderdaad geen probleem..

In België mag het bij sommige rijscholen ook.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 09:53

Oh wat bijzonder... Mijn vader wilde een opfrislesje nemen omdat hij jaren niet had gereden en hij mocht echt niet op zijn eigen motor :n.

Maar hoe is dat geregeld dat als je valt of op een of andere manier schade maakt? Eigen kosten denk ik dan?

Ik zit ook met het gedoe dat mijn motor (r6) te hoog voor me is. Moet er eigenlijk een verlagingsset onder gooien, maar rij niet zo vaak dus denk er meestal pas aan als ik er weer op zit.

Trouwens gefeliciteerd met je aankoop!

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 10:05

Dankje!

Ik moet de motor extra verzekeren omdat ik er mee ga lessen, de rest moet ik nog specifiek bespreken hoe het zit met aansprakelijkheid maar ik denk dat dat ook wel in de verzekering zit.