Een collega van mij heeft als hobby horloges, klokken etc en heeft 3mnd geleden een inboedel opgekocht. Een onderdeel daarvan was een houten doosje van ongeveer 15x15cm met daarin verf om wijzers van een klok te verven zodat deze lichtgeven in het donker. Het doosje is ongeveer 60-100 jaar oud. Hij vertelde mij dat er Radium op het doosje stond.
Ik vroeg het hem mee te brengen (ben zelf stralingsdeskundige maar niet werkzaam in dit gebied, gewoon opleiding die ik jaren geleden gevolgd heb)

Ben met het doosje naar onze bedrijfsbrandweer geweest, deze hadden alleen dosimeters dus dat was geen optie.
Daarna naar een bevriend bedrijf dat Xrays neemt van o.a. pijpleidingen. Deze persoon vond het zeer interessant maar zei eigenlijk gelijk, zal wel meevallen, wellicht is een museum geinteresseerd. Hij wilde wel meten maar gaf aan dat de geigerteller die hij bij had waarschijnlijk in de verkeerde range zat (en niet zulke lage straling zou kunnen meten) Hij wilde het toch proberen en tot onze verbazing gaf dat ding veel straling....veel teveel, tot 45milisievert !!!!
Doosje acuut in een lood verpakt en nu gaat het de komende 100den jaren in hun opslagruimte om de straling te verliezen. Halveringstijd van Radium is 1600jaar.....