radioactieve verrassing in een klein houten doosje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

radioactieve verrassing in een klein houten doosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 20:32

Ik plaats dit omdat er wellicht veel meer van dit spul in omloop is....

Een collega van mij heeft als hobby horloges, klokken etc en heeft 3mnd geleden een inboedel opgekocht. Een onderdeel daarvan was een houten doosje van ongeveer 15x15cm met daarin verf om wijzers van een klok te verven zodat deze lichtgeven in het donker. Het doosje is ongeveer 60-100 jaar oud. Hij vertelde mij dat er Radium op het doosje stond.
Ik vroeg het hem mee te brengen (ben zelf stralingsdeskundige maar niet werkzaam in dit gebied, gewoon opleiding die ik jaren geleden gevolgd heb)

Afbeelding

Ben met het doosje naar onze bedrijfsbrandweer geweest, deze hadden alleen dosimeters dus dat was geen optie.
Daarna naar een bevriend bedrijf dat Xrays neemt van o.a. pijpleidingen. Deze persoon vond het zeer interessant maar zei eigenlijk gelijk, zal wel meevallen, wellicht is een museum geinteresseerd. Hij wilde wel meten maar gaf aan dat de geigerteller die hij bij had waarschijnlijk in de verkeerde range zat (en niet zulke lage straling zou kunnen meten) Hij wilde het toch proberen en tot onze verbazing gaf dat ding veel straling....veel teveel, tot 45milisievert !!!!
Doosje acuut in een lood verpakt en nu gaat het de komende 100den jaren in hun opslagruimte om de straling te verliezen. Halveringstijd van Radium is 1600jaar.....

SandravdB

Re: radioactieve verrassing in een klein houten doosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:34

Heb hier nog een oud horloge van me vader, die met dat spul geverfd is, inderdaad ooit gehoord dat daar straling af zou kunnen komen.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:35

Nou, in ieder geval een goed verhaal op verjaardagen.

Verwacht je ook niet als je dit koopt zeg!

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:38

Goed dat je dit plaatst. Vroeger wist men veel minder van veilige normen voor straling, dus oude spullen zullen zelden aan onze huidige normen voldoen.
Die leuke eerste generatie horloges met lichtgevende wijzers uit de jaren vijftig, zijn dus ook met radium gemaakt. Niet dragen maar.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:41

Van de week las ik nog onderstaand artikel. Begin vorige eeuw was Radium nieuw en hip, en werd het dus in allerlei producten gebruikt. Zoals tandpasta, crème en inderdaad op de wijzers van horloges. Vraag me af wat we over 50 jaar weten over het gebruik van (chemische) producten die nu hip/gebruikelijk zijn...

http://io9.gizmodo.com/seriously-scary- ... -498044380

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:44

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-06-16 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:45

Handig dat het doosje zijn weg naar jou gevonden heeft, anders had het vast nog ergens op minder veilige wijze gezworven.
Klopt vroeger werden wijzers die lichtgaven met radium geverfd, wel bijzonder dat jullie nu dit doosje gevonden hebben en fijn dat het nu veilig opgeborgen is.

En het label op het doosje klopt in ieder geval :D _O- (al staan er geen waarschuwings symbolen op).

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:50

In de 2e wereldoorlog werd radium gebruikt om kompassen licht te laten geven. Doordat de dames die dit fabriceerden soms even aan de penseel likten om te zorgen dat de haren goed bleven plakken zijn er tientallen doden gevallen.

Dus het zal in principe aardig veilig zijn maar je moet het alleen niet onder je hoofdkussen bewaren.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 20:52

Morganlefay schreef:
Moest even zoeken maar dit geeft een goed beeld van wat vroeger met radium gedaan werd.
https://en.wikipedia.org/wiki/Radium_Girls
:oo

Klopt ! dat vertelde mijn collega van het NDO bedrijf ook toen hij het doosje zag....gelijk erna zei hij dat het wel mee zou vallen, we zijn beiden erg geschrokken (heb dat ding een halve dag ook in mijn jaszak gehad :o ) en de reactie van de expert is die al 30 jaar met straling werkt was dat hij het gelijk in lood in ging pakken...en het niet meer vast wilde houden (ik ook niet btw)

@Maik, zo zijn er meer dingen, ben ook asbestdeskundige en daar werk ik wel mee- heb daar vee ervaring in, met name spuitasbest die ze 60 jaar geleden veel gebruikten in de petrochemie, we hebben er nog steeds last van! vele oude met asbest geisoleerde pijpleidingen. Deze video (White Christmass van Bing Cosby) kent iedereen, de "sneeuw" die te zien is op de video is pure astbest recht uit de astbestmijnen..... https://www.youtube.com/watch?v=P8Ozdqzjigg

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:56

Oude wekkers en zo zijn ook radioactief. Alleen dan in een dusdanige laagte dat het geen kwaad kan.

Alleen juist de verfin dusdanige hoeveelheden is hardstikke link en mag niet eens zo bewaard en vervoerd worden volgens de huidige regels. De medewerkers die vroeger oa hiermee werkten in fabrieken kregen vaak kanker en stralings gerelateerde ziektes. Alleen werd dat niet herkend uiteraard.

Alleen in lood verpakken is op zich voldoende maar eigenlijk moet deze mooie historische doos naar een opslag die ervoor bedoelt is. Als je niks kunt vinden zou je bv ecn in petten kunnen bellen wat je ermee moet doen,

Heb voor opleiding daar rondgelopen en diep respect gekregen voor radioactief spul en asbest respect op werk later. Gemeen spulletje. Jij zult er niet zo snel aan doodgaan maar toch. Ben jij en je kleding wel getest op radioactiviteit?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 21:08

Doosje gaat ook de opslag in (zie OP) mijn kleding (heeft in jaszak gezeten) is niet getest maar zal ik morgen wel even doen. Handig zo'n bevriend bedrijf op site met geigerteller :-) .....en een opslag voor dit soort oliebol. Vernietigen was bijna geen optie omdat dat duizenden euro's zou kosten. Alles bij elkaar is het ongeveer 10ml vloeistof....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:10

Tja, daarom krijg ik nog steeds de wip van Tsjernobyl 8)7

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:25

Laatste zin niet gelezen. Gelukkig dan maar. Zonde van een dergelijke mooie geschiedenis maar is dodelijke zooi. Zou je jas niet aandoen en even buiten wegleggen of ergens niet tegen andere kleding ed aan. En in de auto achter in je kofferbak doen lijkt me tot je meer weet.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 21:28

Morganlefay schreef:
Tja, daarom krijg ik nog steeds de wip van Tsjernobyl 8)7

in Chernobyl is de straling nog maar 6milisievert p/u alleen rond reactor 4 is het nog 11- tot 200. Op een lange afstands vliegreis krijg je meer straling binnen :')

@Karuna, jas ligt idd achterin de auto, maar mijn autosleutels zaten in dezelfde zak als het doosje :+ Was idd zo'n mooi nostalgisch doosje .

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:30

Laat die meteen ook even controleren voor de zekerheid. En iets eromheen doen bij starten en rijden. Weet niet of je lood in huis hebt?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:32

Hier bijna 5A en 5B afgerond, maar dit was te verwachten toch van een dergelijk product? Radium heeft ook nog een aardige halveringstijd. Aldus de docenten hebben het er vaak over. :o

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 21:39

@Karuna, geen lood in huis, verzin er wel wat op.

@Magda, van dit specifiek geval (verf horloges) heb ik tijdens mijn opleiding niet gehoord (wel makeup e.d. en oude compassen) toen ik de opleiding volgde was Fukushima net gebeurd, mijn docenten (SCK in Mol) hebben daar zelfs geholpen in de eerste paar weken. Dat had wel de focus toen, was de rode draad.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:42

Hier hebben ze demo's gegeven met de dosistempometer en besmettingsmonitor en zaken als oude horloges, wekkers en van die oude rookmelders waren absurd hoog op de metingen. :oo
Is er geen universiteit oid met isotopenlab waar je dit kunt laten afvoeren?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:53

Ik heb op de hts wel opleiding gehad als standaard. In eerste jaar hts was tjernobyl dus erg actueel. De stage bij ecn in petten heeft me extra met de neus op de feiten gedrukt dat je dit niet wilt als stroom opwekker. Leuk "schone" stroom alleen duizenden jaren later zit je nog met de dodelijke naweeen ervan. Alleen wat ze in Petten doen red levens helaas, maarja kan dus ook levens nemen, -O-

Destijds wilde best veel actievoerders het terrein op om te zooien. Was niet een heel fijne tijd en heb me er ook nooit echt op mijn gemak gevoeld. Ook al zat ik niet direct tussen de smurrie elke deur die je doorging was beveiligd met testsluizen om besmetting vast te stellen. Leuk als je testpersoon bent, iedereen was wel een keer de pineut. Dan kreeg je een testdingetje mee in je labjas waar de sluis om ging gillen. :x brrr krijg er nog de kriebels van. Een collega overkwam dat toen ging sluis gillen en gaf ook zijn persoonlijke meter een te hoge dosis aan. Was foutje van meter en testdingetje. Tenminste daar ging iedereen maar van uit.

Radioactieve dingen geen spulletjes om laks mee te doen. Het is gewoon dodelijk en verminkend en onzichtbaar,

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 22:04

Mijn vroegere leerkracht fysica vertelde eens dat er jarenlang (al van de vorige leerkracht) iets (vraag me niet meer wat :+ ) open en bloot bewaard werd op een kast in het klaslokaal, tot het het tamelijk radioactief bleek te zijn... een of ander centrum is het toen in speciale uniformen en bewaardoos komen ophalen... :wow: