Wat moet je doen als je met je auto in het water beland?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eclair98

Wat moet je doen als je met je auto in het water beland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 16:49

Hallo bokkers,

een paar weken geleden opende ik het topic Cayenne @ [LZP] Een reddende engel op onze schouder omdat ik en mijn moeder in het water zijn beland. Auto afgekeurd en we hebben inmiddels een nieuwe auto met ook weer van die speciale hamertjes waardoor je de ruit kan intikken. Wel hangen we het nu niet meer aan de zijkant van de auto, maar dicht bij de bestuurders kant. Anders kom je er gewoon weg niet goed bij en we zitten toch bijna nooit met zijn 3e in de auto. Mijn moeder en ik hebben vies veel geluk gehad dat het water niet diep was en we er makkelijk uit konden komen (mijn moeder was zelfs droog :') ). Maar door dit ongelukje en doordat er steeds op het nieuws is geweest dat mensen door omstanders uit de auto gered zijn, vroeg ik me af: wat moet je nou doen als je in het water beland met de auto? Ik kom niet verder dan de koplampen aan laten (ooit een keer gehoord) en als de wiedeweerga de auto uit. Hebben jullie bokkers ervaring hier in?

Groetjes Eclair98/ Bente

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Wat moet je doen als je met je auto in het water beland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 16:50

Raampje open proberen te draaien of inslaan?

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 16:54

hang de hamer op het plafond voor het geval je op de kop beland, anders kun je er niet meer bij.

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 16:57

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 16:58

Zaklamp in de auto voor het geval de lichten niet aan willen.

Je kunt ook cursussen volgen over dit onderwerp!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 17:01

Wat ik heb geleerd is jouw deur proberen opendoen op een kier en vast houden, wachten tot de auto vol loopt gelijk aan de deur en dan gaat hij open met het grootste gemak, omdat de druk dan gelijk is.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 17:01

Heyy,

Als je rechtop in het water komt is het beste de lifehammer te gebruiken als het openen van de deuren of ramen niet gaat. Wacht wel tot alle personen uit de gordel zijn want als er een bak water binnenstroomt wordt je minder blij.

Op z'n kop is het belangrijk dat je je voeten richting het dak plaatst en zo druk geeft terwijl je de gordel los maakt. Doe je dat niet en je valt vangt je nek de klap op. En dan proberen uit te vogelen wat boven en onder is. dat is wel belangrijk als je dieper ligt want anders zwem je gedesoriënteerd naar de bodem. Klinkt nu heel logisch allemaal, maar in geval van stress kun je bijna niets meer en is het best lastig.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 17:02

En nog een filmpje. Best heel leerzaam.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 17:03

Dat is slim, even op YouTube zoeken :D Nog niet eens aan gedacht!

Gracezella: dat is een goede tip, bedankt. Dat ga ik tegen mijn vader zeggen
:j

Ik ben niet heel erg bang meer, maar nu meer nieuwsgierig :P Vraag me dan ook af hoe die moeder en het kind niet goed uit de auto konden komen?

DeMolenhoek: dat is het!!!! Ik wist het niet meer en het aller eerste wat ik dacht toen we met een plons het water in waren gereden was: ''Wat zeiden ze ook al weer met de slechtste chaffeur? Moest er nou wel of geen water in de auto staan?'' Heb er maar niet opgewacht haha :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 17:08

Vaak is paniek een grote boosdoener. Zal ook wel bij moeder en kind zo zijn geweest. Dus, ga je in het water, gordel losmaken, boven/onder zoeken, deurtje open en hop. Flesje water voor de boven/onder en een mes ingeval de gordel niet los gaat zijn een handigheid :)

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 17:12

In België is dit uitgebreid aanbod genomen tijdens de uitzending van 'Het lichaam van Coppens' misschien eens opzoeken? Hier krijgen 2 broers les in het zich bevrijden uit een zinkende auto. Leuk grappig filmpje maar ook leerrijk.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 17:16

Wij hadden in onze vorige auto een stickertje op elk raam waar op stond:
1. verlichting aan.
2. gordels los.
3. open het zijraam.
4. verlaat de auto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 17:40

Ik raak nu al in paniek als ik er aan denk dat dit kan gebeuren. Ik wil heel graag zo'n cursus doen, maar ik ben dan weer bang dat mijn trommelvliezen het begeven :')
Misschien idd die filmpjes maar eens kijken. Ik kom bijna elke dag langs het Almeloos kanaal, die is breed en diep...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 17:44

Er werd vroeger serieus aangeraden om te blijven zitten en gebruik te maken van een luchtbel? Wat bizar!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 17:46

Misschien een tip voor andere, onder mn radio zit een vakje, daar heb ik klittenband opgeplakt en ook op de lifehammer. Ik kan er dus zo bij en lostrekken, maar hij zit ook goed vast.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 17:52

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 18:23

Cursus auto te water volgen. Heel nuttig en je weet hoe handelen als het je een keer overkomt

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 18:26

@Joolien, je trommelvliezen kunnen dat wel aan hoor. Ze zit niet diep onder water. Eerst ga je er uitdruipen als de auto nog drijft, via de ramen. Daarna op de bodem, maar dat is dus niet diep. Je kan ook vragen of je alleen het eerste deel mag doen, dan hoef je niet met je hoofd onder water.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 18:27

Ik kan maar 1,5e meter diepte fatsoenlijk handelen, hoe diep komt zo'n auto? :P
Kan ook, ik wil namelijk gewoon weten hoe ik het beste uit een auto kan komen.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 18:37

Interessant onderwerp dit! Weet nog wel dat een oud collega van mij zei dat ze liever in een brandend huis zat als in een auto te water := Zij liever als ik.

Inderdaad een lifehammer en wat ik nu ter plekke bedenk is iets van een dobbertje ofzo? Als je echt diep onderwater bent dan klim je de auto uit en houd je dat dobbertje vast en dan kun je voelen welke kant je op moet zwemmen. Vroeger had men dit wel eens aan sleutels vast maar lees nu dat je de autosleutels erin moet laten zitten.. Wellicht iets om vast te maken aan de lifehammer :D

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 18:39

Ik heb het jaren geleden gedaan en kwam helemaal niet diep. Ze lieten de auto zakken tot op de bodem. Het gaat niet om diepte, maar om te ervaren dat je best wat weerstand krijgt bij openen deur als auto onder water staat. Er stonden toen ook duikers bij om te helpen. Echt fijn om een keer ervaren te hebben.
In mij herinnering was het niet diep, maar dat zou je even na kunnen vragen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 18:51

aan degene die zei om de voeten naar het plafond te verplaatsen. Hoe doe je dat in vredesnaam als bestuurder? :+ Met mijn 1.50 krijg ik mijn benen echt niet richting het plafond met mijn zit-positie hoor. :=
Denk dat stap 1is jezelf tot kalmte manen. Als je hysterisch bent van paniek kan je nog geen potlood van de grond rapen. Denk dat dat ook meteen de moeilijkste stap is; je bent sowieso in paniek dus je moet kalmeren terwijl je lichaam door de schrik even niet meteen wil doen wat jij wil in een situatie waarin dat wel nogal nodig is. Dus daar zit de grootste valkuil denk ik.
2; gordel losmaken
stap 3; raam proberen open te krijgen.
Als dat niet lukt is het idd wachten tot het water wat stijgt zodat druk binnen en buiten gelijk is en dan wil de deur wel open.

Ik vraag me af hoe lang de elektronica van een auto het nog doet als ie te water gaat (ivm elektrische ramen en automatische vergrendeling (anti carjacking systeem). Ik hoop dat ik nooit hoef uit te testen of ik kalmte kan bewaren in zo'n situatie. :oo

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 18:57

Als de auto ondersteboven in het water ligt dan krijg je de gordel niet los. Om de druk van de gordel af te halen moet je je met je benen schrap zetten en je rug in de stoel drukken.
Nadeel van de mesjes is dat iedereen ze in de auto laat liggen en dat ze daardoor minder scherp worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:00

Ja maar dan zet je je schrap tegen je stuur/en help je met de eventueel vrije hand, maar ik krijg echt mijn voeten niet tegen het plafond wanneer ik achter het stuur zit met een gordel om hoor :=
Eigenlijk zouden ze een soort noodsysteem op die gordels moeten maken juist voor dat soort situaties ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:02

Ayasha schreef:
Ja maar dan zet je je schrap tegen je stuur/en help je met de eventueel vrije hand, maar ik krijg echt mijn voeten niet tegen het plafond wanneer ik achter het stuur zit met een gordel om hoor :=
Eigenlijk zouden ze een soort noodsysteem op die gordels moeten maken juist voor dat soort situaties ...

Aan de meeste hamers zit ook een gordelsnijder.